Scholensluiting en eindadvies (groep 8)

Discussie in 'Corona forum' gestart door Snoopy1983, 14 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Dat was ook sarcastisch bedoeld natuurlijk;)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Wij hebben nog niks gehoord daarover, wat hebben ze bij jullie laten weten dan?
     
  3. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij hebben ook niks gehoord, ben ook benieuwd
     
  4. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.433
    1.607
    113
    Dat ze samen met het bestuur en andere scholen gaan kijken naar hoe ze de definitieve adviezen gaan oplossen. Dat ze veel vertrouwen hebben in de leerkrachten, ervaringen met advies geven en het voorlopig advies nemen ze mee. Dat ze gebruik maken van alle toetsen tm M7 en de NIO, dat ze de afgelopen jaren een duidelijk beeld hebben van de leerlingen.
    Het was wel een mail van vorige week, waarin ze nog wel een beetje uitgingen van een M8 cito.
    Ze gaan meer dan anders ouders betrekken bij het definitieve advies en bij twijfel krijgt de leerling het voordeel.
    Oh ja, en dat het advies met een team tot stand komt, en niet alleen de leerkracht van groep 8. Maar dat zal altijd zo zijn.
    In de week van 8 februari volgen de adviesgesprekken.

    Een beetje dat soort dingen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Nou ja, geeft in elk geval aan dat ze er mee bezig zijn en vind het netjes dat de ouders erbij worden betrokken.
     
  6. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.433
    1.607
    113
    Ja, precies. En onze dochter is geen twijfelgeval verwacht ik. Ze presteert vrij constant sinds groep 3, dus het voorlopige advies zal wel definitief worden. Dus voor ons is deze mail prima voor dit moment.
     
  7. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Maar gaat dit een landelijk besluit worden of is dat het besluit van een schokenkoepel waar jullie school onder valt?

    Zoon vertelde net dat zijn leerkracht gister met andere leerkrachten van groep 8 overleg hadden om groep 8 wel naar school te laten gaan. Volgens zoon was het overleg met alle groep 8 leerkrachten van het land. Ik zelf denk dat het de leerkrachten van de scholenkoepel betreft waar onze school onder valt.

    Bij het voorlopig schooladvies heeft de leerkracht de E7 cito ook meegeteld. Tevens hebben ze in november een oefentoest gehad (ze gebruiken dan eindtoesten van het jaar ervoor). Tijdens rapportgesprekken, maar ook naar de leerlingen zelf, is benoemd welk niveau ze hierop scoorde.

    Tijdens het voorlopig schooladvies zat bij zoon nog een twijfel tussen een mavo/havo advies of volledig havo. Leerkracht dacht dat havo wel haalbaar zou moeten zijn. De twijfel heeft te maken met eerdere lage scores met rekenen. Vanaf eind groep 4 en groep 5 gezakt o.a. door veel onrust in de klas. Veel kinderen zijn toen gezakt in resultaten. Vanaf groep 6 is hij dat langzaam gaan ophalen en in 7 haalde hij alleen nog maar goede resultaten. De E7 toest heeft hij zelfs nog beter gescoord dan de M7
    De oefentoest was midden havo niveau en diverse onderdelen zaten tegen vwo aan.
    Ik hoop dat ze dit toch meewegen in het definitief advies.
     
  8. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.433
    1.607
    113
    Voor zover ik begrepen heb is het een besluit van de scholenkoepel.
    Cito E7 heeft mijn dochter niet gemaakt. M7 is de laatste cito geweest.
     
  9. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    Ik hoop dat ze hier de m8 toets nog wel gaan doen op de 1 of andere manier. Mijn oudste is in groep 6 qua niveau erg gezakt ivm pesten en een juf die het niet geloofde. Hij ging van een I score naar IV.. hierna langzaam aan weer aan het opkrabbelen. Kwam nu op III uit ongeveer. Eind groep 7 ook weer een cito, precies in de week dat zijn opa onverwachts overleed, dus een rot week. Nu zit hij ongeveer tegen II aan, maar advies was toch lager uitgevallen nav de citos. Opzich geen probleem natuurlijk maar hij wil het liefst naar een bepaalde school en daar kan hij nu net niet heen waarschijnlijk.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Wij kregen net een mail dat ze provinciaal gaan overleggen en dat we waarschijnlijk volgende week meer horen over de afname m8 toets, adviezen en inschrijven
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik heb het hier ook gevraagd en de reactie was ook inderdaad dat ze het gaan overleggen hoe ze dit moeten aanpakken. Oh en niet geheel onbelangrijk: dat ze onze zorgen begrepen. ;) Ze komen erop terug. :)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  12. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij ons ook een mail met ongeveer hetzelfde nieuws. De school gaat nu extra online aandacht besteden aan de Cito toetsen. Alle kinderen krijgen via school online individueel begeleiding aangeboden van LIO studenten om hen te helpen met zaken die ze lastig vinden voor de Cito en of eindtoets.

    Van de eerste school van het voortgezet onderwijs hebben we al gehoord dat de open dag online zal zijn.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  13. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier is er regio breed besloten dat er geen fysieke mogelijkheid was om de vo scholen te bezoeken. Helaas zijn ook de verrijkingsklassen op het vo nu officieel volledig stil gelegd. Online 'open huis' is sinds maandag/dinsdag al mogelijk en bij veel scholen bieden ze een online speeddate met docent en een leerling aan, wel op inschrijving.

    Qua oefenen voor de cito hebben ze dit gelijk al online opgepakt toen de scholen in december dicht gingen. Maar moet eerlijk zeggen dat ze het hier op school echt wel serieus hebben opgepakt en goed hebben geregeld ook voor de leerlingen die meer uitdaging of meer hulp nodig hebben.
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Onderwijsinspectie: eindtoets basisschool moet dit jaar wel doorgaan
    De Inspectie van het Onderwijs vindt dat de eindtoets op de basisschool dit jaar hoe dan ook moet doorgaan. "Zonder eindtoets verliezen wij het zicht op hoe het onderwijs ervoor staat", zegt inspecteur-generaal Alida Oppers in het AD. Ze verwacht dat de scores lager zullen zijn dan in andere, normale, jaren, "maar dat is geen reden om de toets te schrappen".

    Met een eindtoets wordt in ieder geval duidelijk bij welke vakken leerlingen de meeste achterstand hebben opgelopen en waar dus maatregelen genomen kunnen worden. Eerder zeiden ook ouders dat de eindtoets dit jaar moet doorgaan. Afgelopen schooljaar kregen leerlingen uit groep 8 gemiddeld een lager advies voor de middelbare school, doordat de eindtoets niet doorging.
     
  15. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.776
    25.851
    113
    Vrouw
    Hier ook mail gehad. Ze zijn in overleg met de vo scholen. En ze hebben vertrouwen dat er voor ieder kind een goed advies zal komen.
    Dat heb ik ook.

    Voor ons weinig spannend omdat oudste zijn keuze in principe al min of meer vast ligt. En ook de schoolkeuze heeft hij gemaakt.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik vind het ook wel fijn als de eindtoets door gaat... Er is al zo weinig gewoon, alles wat kan, 'moet' 'gewoon' plaatsvinden, vind ik. Dat geeft de kinderen structuur en houvast. Mijn dochter wordt in ieder geval naar van alles wat anders is dan gewend en gepland (in de zin van dat dingen als een eindtoets en musical natuurlijk niet gewend zijn, maar wel al jaren in haar hoofd zitten als horend bij groep 8). Voor haar hoop ik dus dat ze de eindtoets gewoon mag maken.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  17. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Hier ook bericht van de basisschool:

    Adviesgesprekken
    De adviesgesprekken gaan door zoals oorspronkelijk gepland.
    De scholen voor Voortgezet Onderwijs handhaven waarschijnlijk de data voor aanmelden zoals bekend. Houd de websites en Social Media kanalen goed in de gaten voor eventuele nieuwe informatie.

    Data zoals nu bekend;
    Adviesgesprekken (naam school); 1 t/m 3 februari 2021
    Aanmelden op de middelbare scholen; 8 t/m 12 maart 2021

    De procedure van aanmelden wordt uitgelegd tijdens de adviesgesprekken.

    In dezelfde mail ook meteen bericht dat het kamp niet doorgaat, ze zouden in maart/april gaan, maar dat ze bezig zijn met een alternatief en dit naar de laatste periode van het jaar schuiven.
     
  18. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier exact dezelfde brief... hopelijk gaat het alternatief voor het kamp wel door.
    Toevallig dezelfde school? Zou het kamp bij jullie ook in (de buurt) van loon op zand zijn?
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Sterkte voor je dochter, ik weet hoe het voelt. Vandaag toevallig in het nieuws dat de helft van de basisscholen geen eindtoets meer wil afnemen.
     
  20. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Klopt!
     
    Maev vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina