Hier bericht gehad dat er sowieso geen Cito gaat komen en dat daardoor de adviesgesprekken naar voren worden geschoven, dus eerder dan gepland. De aanmelddatum van de middelbare blijft zoals hij was. School beweert een volwaardig en goed advies te kunnen geven op basis van de voorgaande jaren een de stand van zaken nu. Voor onze dochter zal er weinig veranderen, zij weet welke school en welk niveau. Dat zal nog steeds hetzelfde zijn verwacht ik.
"‘Onze basisscholen hoeven de eindtoets in groep 8 niet verplicht af te nemen’ | Binnenland | AD.nl" https://www.ad.nl/binnenland/onze-basisscholen-hoeven-de-eindtoets-in-groep-8-niet-verplicht-af-te-nemen~af16eae5/ Bij ons ook geen toets. En volgende week uitnodiging voor adviesgesprek. In de mail hadden ze het ook over "kansrijk adviseren ", dus bij twijfel hoger advies in overleg met ouders en kind.
Hier nog niks gehoord alleen dat alle open dagen volgende week online zijn. Geen bericht over Cito, eindtoets, adviesgesprek of datum van inschrijving.
Jij woont in dezelfde plaats als ik. Ik zie nu dit nu ook staan bij de VO scholen, we hebben van de school van mijn zoon officieel nog niks gehoord. Op welke school zit jouw zoon en waar wil hij naar toe?
Onze zoon zit op de telgenkamp. School waar hij heen wil, kan hij niet heen. Hij wil graag naar twickel Borne. Zoon moet alleen naar speciaal voortgezet onderwijs in Enschede. En die werken dus niet met een deadline want ze mogen niks weigeren
Mijn kinderen zitten op de St-Janschool en mijn oudste zit tussen kader en mavo in. Hij heeft de laatste Cito goed gemaakt dus wij en school twijfelen tussen Twickel Borne en Avila (dat ligt dus maar 3 min fietsen van ons huis). Wij wonen in een zijstraat van de Beethovenlaan.
Avila is toch helemaal tl en geen kader? Wij zijn vorig jaar bij twickel Borne, delden, avila en ct stork geweest. Zoon was duidelijk, ik wil naar Borne. We hebben ons best gedaan maar zoon heeft teveel zorg en begeleiding nodig en Borne kan dat niet bieden. Zoon was zo verdrietig. Maar nu wordt het waarschijnlijk neon college in Enschede
Klopt, het kan ook nog heel goed zijn dat hij advies TL krijgt en geen kader, het kan ook een combi worden van kader/tl en dan is Borne de beste optie. We moeten het advies gesprek afwachten. Mijn zoon heeft wel bij avila gekeken en minilessen gevolg maar dus niet bij Twickel Borne want dag viel tijdens de lock down. Het enige nadeel van Borne is dat het maar 2 jaar is en dat je dan weer naar een andere school moet.
Dat vonden wij juist een voordeel. Dan kon hij op een kleine school wennen aan het voortgezet. Dat was ook zijn wens. Ik hoop dat jullie snel duidelijk hebben welke school het voor jullie moet gaan worden. Zijn jullie vorig jaar al naar de open dagen geweest?
Nou hier doen ze het uiteraard weer eens totaal anders dan andere scholen... pfff Ma/di/wo moeten ze naar school om de m8 toets te maken! Die zogenaamd niet zwaar meetelt, maar als dat echt waar zou zijn, zie ik niet in waarom die perse komende week tijdens de lockdown gemaakt zou moeten worden. De e7 (die dochter dus heel goed heeft gemaakt) tellen ze niet mee. De week erna komen ze met adviezen
Daar zit ik nu ook over na te denken idd. Vind het weer eens een bijzondere keuze. Ben zo klaar met deze school.
Whooo.... dat is wel heel bijzonder.... Bij de E7 waren ze toch alweer enige tijd op school, nu helemaal niet. Wij gaan uit van de voorlopige adviezen die in november zijn gegeven. In de meeste gevallen wordt dat nu het definitieve advies. Binnen ons bestuur is besloten de M8 niet mee te nemen in de advisering (wel nog afnemen in maart, net als bij de andere groepen). En verder vooral het beleid op 'kansrijk adviseren' wat inhoudt bij twijfel het hoogste niveau kiezen.
Ja precies. Maar de e7 was heel slecht gemaakt en daarom wordt die niet meegenomen (mijn dochter was de uitzondering). Ik baal hier echt zo ontzettend van. Ze geven aan dat ze de m8 afnemen om te kijken waar de leerling staat en om eventuele achterstanden nog weg te werken, maar dat zou dan ook prima kunnen als ze de m8 in maart maken. Vind het echt belachelijk.
Heel apart en totaal niet wat het advies is. Namelijk dat kinderen voor de M8 toets eerst weer even een periode fysiek naar school zijn geweest. Hier maken ze dus alsnog de M8 toets maar dan pas later en het advies is dan al gegeven. Ik denk trouwens in het geval van jouw dochter dat ze de E7 toets niet zomaar vergeten. Als ze die veel slechter gemaakt zou hebben zullen ze het misschien op corona gooien. Maar aangezien ze deze juist goed had gemaakt zou ik het raar vinden als ze er helemaal niet naar kijken.
Klopt. Cito zelf geeft aan minimaal 2 week les en de leraar heeft al gezegd dat hij niet naar de e7 mag kijken. Buiten dat mag je toch van een leraar verwachten dat ze niet geheel afhankelijk zijn van een cito toets zeg.
Wat raar zeg. Gisteren was ik met zoon een ommetje aan het maken. We liepen even naar school en daar heb ik nog even met juf gesproken door het raam. School weet nog niet hoe ze het gaan aanpakken, wachten nog op bericht van bestuur. Op voor de vakantie even gewoon op school en dan na de vakantie gelijk de cito. Of voor de vakantie gelijk de cito omdat de klas nu al zo goed in de flow zit qua werken. Juf geeft ook aan dat ze prima doorheeft wat een leerling kan en waar ze ze kunnen plaatsen. Op dat oordeel ga ik dan maar uit. Juf ziet zoon elke dag. We wachten nog maar even af