Scholensluiting en eindadvies (groep 8)

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Snoopy1983, 14 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben juf in groep 8 en we weten het simpelweg nog niet. Als we de 18e open gaan, hoop ik een paar dagen gewoon weer even in het ritme te komen en dan toch de belangrijkste toetsen afnemen. Cito zelf geeft het advies (voor alle jaargroepen) om in dat geval vanaf 1 februari te starten. Maar groep 8 zal wel eerder moeten. In de eerste week van maart moeten de kinderen ingeschreven zijn.
    Dat zijn vanaf 1 februari maar 3 lesweken! Dat is niet te doen. Het is niet alleen de afname, het nakijken en het invoeren. Daarna begint het pas echt hè. Juist het bepalen van de adviezen, intern bespreken, alle oudergesprekken en per kind het overdrachtformulier. Dat is echt geen doen in 3 weken. Dus nou ja, als we de 18e open gaan dan is het krap, maar redden we het wel.

Maar als we niet open gaan... Tja. Pfff. Hoofdpijnaanval. Natuurlijk komt er dan een advies. Maar jemig. Natuurlijk hebben we al een voorlopig advies en ik heb echt wel ideeën daarbij. Maar ik zou mijn ideeën toch graag willen toetsen met een landelijk genormeerde toets. Ook omdat ik uit ervaring weet dat er gewoon kinderen zijn die in groep 8 ineens een eindsprint inzetten en die je tijdens zo'n toets toch verrassen.

Dus nou ja... wet weten het nog niet. Ik weet dat er binnen ons bestuur ook pas na de volgende persconferentie door de directeuren over gesproken wordt. En waarschijnlijk gaat het weer zo van:
    wachten op de persconferentie
    wachten tot de PO-raad er iets van vindt
    schoolbestuur vormt mening
    directeurenberaad

Nou, en dan komt het nog een keer bij ons terecht en mogen wij de ouders een mailtje sturen.

2. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik ben ook heel erg benieuwd. Hoop nog steeds op een landelijke uitzondering voor groep 8 om naar school te gaan. Want dat nu sommige groepen 8 wel op school zitten is fijn maar geeft wel ongelijkheid.

En voor mijn dochter vind ik deze cito wel belangrijk. Ze kreeg eind groep 6 advies Havo/VWO. Vond ik erg snel maar dat doen ze al bij ons op school zodat ouders een beetje een idee hebben. Maar de laatste cito in groep 7 was lager en meer Mavo/Havo advies. Ze zat toen ook echt niet lekker in haar vel. Leraar zei wel dat hij dacht dat ze meer kon.
    Als het advies op basis van de laatste cito is zou ik dat dus niet eerlijk vinden. Kijk, als ze nu hetzelfde scoort dikke prima dan wordt het Mavo/Havo maar wil dat wel weten. Ze zit deze lockdown wel goed in haar vel (tot nu toe dan) En als ik haar snappet bekijk zie ik alleen maar I en II. Maar weet eigenlijk niet of je dat met de Romeinse cijfers van de cito kan vergelijken? Gelukkig nemen ze hier ook werkhouding mee in het advies.

En een middelbare school hebben we alleen in groep 7 gezien. We wilden eigenlijk nog een andere bekijken maar dat gaat ook niet meer.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De scores van Snappet zijn nu in principe niet bruikbaar voor een advies. Ik kan natuurlijk hier geen grafieken delen. Maar wij hebben in elke klas kinderen waarbij de de lijn tijdens de eerste lockdown verticaal omhoog ging en daarna net zo hard weer naar beneden. En dat zien we nu weer.
    Natuurlijk zullen er kinderen zijn die door het thuisonderwijs juist opbloeien. Maar dat is echt niet bij al deze kinderen zo. Maar waar wij ze normaal eerst een fout laten maken, zitten een aantal ouders er echt naast en zeggen vóórdat het kind een antwoord inlevert, al dat het fout is. Of ze rekenen alles samen uit en vullen het dan pas in als het antwoord klopt.
    Begrijpelijk, trouwens. Maar is uiteindelijk eigenlijk bijna zielig voor het kind, want die krijgt dus steeds moeilijkere sommen.

Omgekeerd zien we ook, kinderen waarbij je de vorige lockdown echt als 'dip' in de grafiek terugziet. Dat zijn de kinderen van de categorie die werken voor de leerkracht. Zolang je die constant aanspoort (even langslopen, duimpje omhoog, knipoog) dan werken ze wel. En je kunt ze meteen aanspreken als je ziet dat ze zitten te gokken. Maar nu zie ik kinderen die echt zomaar wat invullen. Als ik het zie gebeuren, bel ik ze wel even hoor. Maar het maakt toch meer indruk als je even een paar minuten met je armen over elkaar achter zo'n leerling kunt staan. ;)

Kortom: bij een deel van de leerlingen geeft de grafiek echt niet aan wat ze werkelijk kunnen presteren.

4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    @tupp denk je niet dat ze het straks op de eindtoets in april gaan gooien? Dat deze bepalend wordt?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die komt in principe te laat hè. Je kunt kinderen niet pas in mei laten inschrijven. Die is als controle en om hier en daar bij te stellen. Maar de grote bulk moet gewoon al op de juiste school ingeschreven zijn. Anders hebben de VO-scholen gewoon ook een probleem.
    Zij moeten het voor 1 mei doorgeven aan collega's waarvan contracten niet worden verlengd. Of tijd hebben om extra personeel aan te trekken.

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ja hier dacht ik ook aan maar kan niet ivm inschrijven op de middelbare school. Dat is vaak al begin maart. Dus ik gok dat ze nu kiezen voor het voorlopig advies van groep 7.

7. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Erg lastige situatie zo :( hopelijk komt er toch een passende oplossing.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat deels is gebaseerd op de afname eind groep 7... die nou natuurlijk ook niet helemaal optimaal was. De laatste betrouwbare afnames waren dus midden 7 en groep 6. Wat ik toch wel erg vroeg vind om een advies op te baseren Je ziet toch vaak nog wel veranderingen.

Nu is CITO niet het enige waar je nar kijkt hoor. Maar voor vrijwel alle gegevens geldt dat je over de betrouwbaarheid kunt discussiëren.

Amarens vindt dit leuk.
  9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ja maar groep 7 was ook k*t (sorry hoor), deze kinderen zijn echt dubbel getroffen, het voelt zo oneerlijk.

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Precies dit.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jep. Dat verklaart mijn hoofdpijn ;)

12. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ja en het thuiswerken is natuurlijk ook lastig te controleren. Ik weet wel dat mijn dochter de vorige keer nog regelmatig om hulp vroeg. Gaven uiteraard geen antwoorden, wel uitleg. Deze keer is ze zoveel zelfstandiger geworden. Ik hoef haar eigenlijk niet meer te helpen. Ze werkt ook rustiger. Eerst wilde ze altijd haar rekenwerk af hebben inclusief werkpakket. Nu vindt ze dat minder belangrijk en neemt ze meer de tijd zodat ze minder fouten maakt. Ik denk ook dat het helpt dat ze iedere dag 2x een teamsmeeting heeft waar ze de juf en haar klasgenootjes kan zien.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Maar het kan toch niet zo zijn dat enkel de leerkrachten mee bezig zijn. Vanuit de ministerie zou toch een draaiboek klaar moeten liggen (desnoods in de kerstvakantie gemaakt met uitgewerkte scenario's) al heb ik de heer Slob niet echt hoog zitten.

14. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Dat vind ik trouwens misschien het enige positieve aan de lockdown, dat ze zo snel zelfstandig zijn geworden. Dat moeten ze straks op de middelbare school ook;)

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik merk bij ons op school ook dat het beter gaat dan de eerste keer. Zowel vanuit ons (meer structuur, beter communicatie) als vanuit de kinderen en ouders. Zij weten ook beter hun weg te vinden in het lesmateriaal en de online omgeving.

Snoopy1983 vindt dit leuk.
  16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou ja, ik ben er in zoverre mee bezig dat ik me er zorgen om maak en me afvraag hoe we dit moeten gaan doen als de scholen langer dicht blijven. Maar ik ben er inmiddels achter, dat niemand mijn mening vraagt. En dat er ook niet naar geluisterd wordt als je spontaan een idee of mening deelt.
    Ik mag hopen dat er op het ministerie over nagedacht wordt. En dat er overleg is met de PO-raad en dat ook besturen en directeuren erover nadenken. Maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het meenemen van de leerkrachten in dit verhaal niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Ik denk zelfs, dat wij helemaal niet op het prioriteitenlijstje voorkomen. Als die er überhaupt al is.

Sorry als ik cynisch klink. Trauma van de communicatie tijdens de vorige lockdown is nog niet genezen.

17. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Ik vind je helemaal niet cynisch, eerder realistisch klinken. Ik heb namelijk de indruk dat er überhaupt niet over nagedacht wordt en dat er straks een ad hoc besluit genomen gaat worden. Zo oeps groep 8 moet ook nog het advies hebben, wij doen maar wat en wij vragen de middelbare scholen extra goed op deze kinderen te gaan letten, bla, bla, bla.

Snoopy1983 vindt dit leuk.
  18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.890
    19.366
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dit dus. Precies. Dat zag je voor de huidige lichting brugklassen ook in het nieuws, dat de VO scholen de nieuwe leerlingen extra goed in de gaten zouden houden.
    Uhm, extra goed? Geen idee hoor, maar ze hebben gewoon dezelfde lessen en mentoruren e.d als andere jaren. En nu dus ook online les. Dus wat er nu precies zo speciaal is aan de begeleiding van de brugklasleerlingen van dit jaar, weet ik niet.

Maar ik werk niet in het VO. Misschien kan een collega die daar werkt er licht op kan werpen. Maar ik vind het vanuit het ministerie nogal makkelijk inderdaad. "We vragen ze deze leerlingen extra goed in de gaten te houden." Wat denken ze dat die leraren in het VO de jaren hiervoor met hun brugklasleerlingen deden?

NiekeKris en Amarens vinden dit leuk.
  19. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Nou ik heb een kind in de brugklas en voor zover ik het weet wijkt het programma niet af van wat er normaal in de brugklas gedaan zou worden. Al hoewel, ze hebben niet normaal veel lesuitval vanwege corona (de docenten of de familieleden van docenten die in quarantaine zitten). Daar waar school in het eerste jaar geen uitval beloofde regent het nu tussenuren. En vandaag een brief ontvangen dat er naar de bevordering eisen gekeken gaat worden (ook weer ivm scholensluiting). Maar verder heb ik toch niet gemerkt dat ze speciaal in de gaten gehouden worden.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.106
    3.881
    113
    Ja, het is wel balen hoe dit nu gaat.
    Mijn zoon heeft nu een havo-advies, want ook havo-vwo kan worden. School 1 biedt alleen havo-klassen met havo-advies, school 2 havo-vwo klassen voor dat zelfde advies. Hij heeft zelf nog geen keuze gemaakt, maar dit zijn toch ook allemaal dingen die meespelen. We hebben het voorlopig advies ook pas een maand of twee geleden gekregen.
    Volgens school is er geen achterstand, naar gevraagd, maar ik denk daar zelf anders over. Nu school ik hem zelf maar bij, dat is dan weer met thuis werken, je ziet beter waar je kind mee bezig is, wat goed gaat en wat meer begeleiding kan gebruiken.
    Ik vind er weinig leuks aan, maar gelukkig kan ik dat, niet elk kind kan geholpen worden door de ouders.

Mijn dochter zit op het VO, er komt een programma om achterstanden weg te werken, komende week hoor ik daar meer over.

Deel Deze Pagina