recht op toeslagen zonder inkomen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Azshara, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Weet iemand toevallig of je recht hebt op toeslagen van de belastingdienst als je geen inkomen hebt?

Ik sta in mijn woning ingeschreven met kids, vriend woont ergens anders.

Door gedoe met de wwb en de sollicitatieplicht hebben wij besloten om mijn wwb evt stop te zetten, omdat we beide niet willen dat onze jongste naar het kdv gaat.

Nu wil mijn vader samen met mijn vriend een tijdje mijn rekeningen meebetalen tot vriend en ik samen een andere woning vinden.

Maar mag dit? Heb ik dan wel recht nog op alle toeslagen die ik nu ontvang? Worden de giften van vader en vriend gezien als inkomen waar belasting over betaald moet worden?

En weet iemand hoe het zit met het zelf stopzetten van wwb? Wanneer kan ik dit het beste doen zonder te moeten terugbetalen?

2. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me sterk dat dat kan. Waarvan betaal je je huur etc dan? Van lucht? Ik denk dat je onder controle zal komen te staan, als je wel huur kan betalen maar geen inkomen hebt?

3. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

#3 bloemetje95, 10 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2015
    Jup, dit geld helaas ook als inkomen en ben je verplicht om door te geven.

Edit: laat je vader t aan je vriend geven en dan via je vriend aan jou. als jullie verder niet samenwonen of getrouwd zijn oid hoef je geen belasting te betalen. voor giften van ouders geld dit wel.
    Maar voor toeslagen moet je ELK inkomen doorgeven, logisch, want je hebt dat geld van die toeslagen dan ook niet nodig ;)

4. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ik denk dat de betalingen van de rekeningen als inkomen wordt gezien en dan ook opgegeven bij de belasting. Dus stel dat de betaalde rekeningen bij elkaar 10.000 bedragen in een jaar dan geef je dat bedrag bij de belasting op.

edit: wel lief van je vader dat hij wil meebetalen. Maar waarom trekt je vriend niet bij jullie in?

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hoho, niet teveel onzin gaan verkopen hier.

Je vader mag jou per jaar E 5.277 belastingvrij schenken. Als je tussen 18-39 jaar bent mag je vader je eenmalig ook nog eens ca E 25.000 belastingvrij schenken.
    Als je verder niks met je vriend bent, dan mag jouw vriend je per jaar E 2.111 schenken.
    Zelfs als je meer krijgt hoef je dat niet als inkomen op te geven bij de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. Ook niet voor de toeslagen, want die worden gebaseerd op je verzamelinkomen volgens de inkomstenbelasting.

Wel moet je er misschien schenkbelasting over betalen, dat is voor schenkingen van je vader 10% van wat je boven de vrijstelling hebt gekregen. Voor schenkingen van je vriend geldt een hoger tarief.

Is je vriend de vader van je kinderen? Misschien dat hij je dan nog kinderalimentatie zou kunnen betalen, dat is ook niet belast met inkomstenbelasting.

Voor de WWB tellen schenkingen waarschijnlijk wel als inkomen, zodat je gekort wordt op je uitkering. Maar als je die stopzet, heb je daar natuurlijk geen last meer van. Kun jij trouwens leven van ca 7-duizend euro per jaar? Knap hoor, hoe betaal je je huur, boodschappen, zorgverzekering etc?
    Misschien is het goedkoper als je vriend gewoon bij jou in je huidige huis komt wonen, zodat jullie samen in elk geval 1x woonlasten besparen, als jullie toch van plan zijn om samen te gaan wonen.

6. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! Ik ga er ff eens goed over na denken allemaal.

Mijn vriend komt hier niet wonen omdat zijn inschrijving van 8 jr bij woonnet vervalt. En we zien onszelf niet nog 10 jaar hier vertoeven. Ik sta inmiddels met kids ingeschreven op zijn pas en zijn nu aan het wachten tot er iets leuks voorbij komt.

Dus even zo gezegd, als mijn vriend mijn vader maandelijks geld geeft, en mijm vader het stort naar mij, dan hoef ik hier geen belasting over te betalen?

Kinderalimentatie regelen vinden we een heel gedoe, vriend is ook niet de biopapa van oudste kind.
    Ik wil van die stomme wwb af, wil gewoon thuis zijn met mijn kindje, en als hun mij geen vrijstelling willen geven moet het maar zo helaas..

7. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Moet ik trouwens de wijziging van inkomen meteen doorgeven of kan dat ook volgendjaar bij de aangifte? En het gekregen geld van vriend/vader bij schenkingen zetten?

8. stressbal

stressbal Niet meer actief

Dat is niet waar hoor.

Hij blijft zijn inschrijving behouden want je zegt de woonpas niet op.

9. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    spijt me zeer maar als je gebruik wil maken van de WWB is het niet meer dan terecht dat ze je geen vrijstelling willen geven.
    Dan hoef je ook niet stomme wwb en dat soort uitspraken te doen. Ben blij dat zo'n voorzieneing bestaat.

Snap heel goed dat je nu niet wil werken maar dan ook geen gebruik van wwb

10. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    @luppy,

damn, helemaal vergeten, knap stom van mij (moet je nagaan hoeveel er na een jaar verlof wegzakt).

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Gelijk doorgeven, anders moet je een gigantisch bedrag volgend jaar terug betalen aangezien je toeslagen anders worden

12. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    @ stressbal vriend raakt zijn inschrijfjaren wel kwijt, als hij zich hier inschrijft. Is dus ongunstig.
    Hij staat als starter ingeschreven en wordt doorstromer zodra hij hier in zou wonen.

@jongenmeisje ik wil juist niet afhankelijk zijn van de wwb en tuulijk is het logisch dat er iets tegenover staat, maar op dit moment zie ik dat niet zitten en daarom wil ik er vanaf. mij is overigens wel mondelinge vrijstelling beloofd op het moment vam aanvraag, vandaar stomme wwb ;)

@biny maar dat terugbetalen zou alleen gelden wanneer mijn inkomen hoger word en ik teveel toeslagen ontvang toch? als ik nu een proefberekening maak met het jaarinkomen tot nu toe zou ik juist recht hebben op meer toeslagen zodra mijn wwb stopt

13. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Mag die 25000 ook in meerdere termijnen worden geschonken? Dat kan ik namelijk niet terugvinden op de site van de belastingdienst

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa, je moet het zelf weten..

Mijn ervaring met de belastingdienst zijn niet positief...

15. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    @Biny mijne ook niet vooral mbt kinderopvangtoeslag..

Misschien toch maar slim om het wel door te geven, wil alleen geen slapende honden wakker maken daar..

16. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Dus je wilt toeslagen ontvangen en daarmee rond komen? Wat je te kort komt willen je vader en je vriend betalen?

17. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Klopt Sija. Ik ontvang nu rond de 750€ aan toeslagen en dat willen mijn vriend en vader aanvullen voor rekeningen en boodchappen.

18. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Is het misschien een mogelijkheid om zelf bij je vader of vriend te gaan wonen? Dat lijkt me beter (financieel) als op je zelf blijven?

Ik denk alleen maar mee hoor weet niet of dat haalbaar is?

19. Azshara

Azshara Actief lid

13 jul 2014
    133
    0
    0
    Nee dat is geen optie en het is maar voor tijdelijk tot we een ander huisje hebben gevonden, wat met een inschrijfduur van 8 jaar waarschijnlijk wel vlot zal gaan.

20. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik denk dat je het echt te complex maakt en de sollicitatieplicht voor lief moet nemen of zoals gezegd hier bij hem zou kunnen intrekken. Ik zou het echt heel goed uitzoeken voordat je hier een keuze in maakt en je straks ineens voor enorme kosten staat.

Deel Deze Pagina