hallo moeders, mijn zoontje is nu ruim 10 maanden en begint nu eindelijk een klein beetje een vaste dagindeling te krijgen qua eten. maar nu ik nog! haha. omdat de eerste maanden niet zo makkelijk zijn geweest, aten wij altijd zodra het kon, dus meestal als hij op bed lag, in alle rust. dus nu eet ik rond half elf, (lunch en ontbijt samen haha) en savonds pas om een uurtje of 7 of later als manlief laat thuis is. het is een paar keer toevallig voorgekomen dat de kleine spruit zn avondeten wilde als wij ook gingen eten en dat was wel erg gezellig, ook at hij toen heel goed. zien eten doet eten is in dit geval waarheid. ik zou dus graag samen met mn kleintje willen eten, maar sochtends om 8 uur heb ik echt nog geen honger en tot 12 uur houd ik het niet vol! savonds lukt het ook niet omdat de kleine vent rond half 5, 5 uur zn warme hap eet, en dan is papa nog aan het werk. zn groente hapje later geven is geen optie omdat hij dan zn laatste fles midden in de nacht pas komt halen... hoe doen jullie dit? ben wel benieuwd, zou zo graag saampjes eten. groetjes liqueske
Als Eva at, at ik ook. Dus 's ochtends een boterham, ik ook een boterham, pap, of fruit. Tussendoor kreeg/krijgt Eva fruit, dan ga ik ook fruit eten. Enzovoorts. Zo moeilijk is het niet toch? 's Avonds eten wij altijd samen, maar wij eten dan ook laat, nu is dat rond 18:30, toen Eva 10 maanden was meestal een uurtje eerder, maar dan zijn we ook allemaal thuis. Als hij echt zo vroeg moet eten, zou ik wel apart eten en zelf gaan eten als hij naar bed is.
Wij eten bijna altijd samen. En dit sinds dat hij ongeveer 9 maanden oud is. ' Ochtends rond 8:00 uur zitten wij aan tafel. Ook al heb je geen honger, als jij samen met je kindje wilt eten zou ik gewoon een boterham meeeten. Als je dat gewend raakt dan krijg je op een gegeven moment vanzelf wel op dat tijdstip trek. In de middag is net zo. ' s Avonds met zijn allen eten is niet altijd haalbaar. Als mijn man later thuis is dan eten mijn zoontje en ik rond 18:00 uur. In het weekend zitten wij 's avonds sowieso met z'n 3-en aan tafel. Op de dagen dat hij op het kdv zit gaat het natuurlijk heel anders.
Ik at in die periode ook nooit samen met mijn zoontje. Dat kwam qua tijd gewoon niet goed uit. Nu is hij 15 maanden en houdt hij het wel uit totdat wij gaan eten, rond 18.00. Dus nu eten we gezellig samen (nou ja, één van ons eet, en de ander voert hem ) 's Ochtends kan je gewoon iets kleins met hem meeëten toch? Een stuk fruit of een schaaltje yoghurt... het gaat er maar om dat hij jou iets ziet eten.
tja gewoon meeeten zou ik zeggen. "smorgens desnoods een cracker of yoghurt als je kindje ontbijt. Bij het tussendoortje ook iets nemen, 's middags samen lunchen en het avond eten ook met z'n allen aan tafel. zou em rond 4 uur nog een tusendoortje geven (komkommertjes ofzo) en dan toch rond 6 uur avondeten en toetje. Wie weet hoeft hij die late fles dan niet meer. Meisje at rond die leeftijd met de pot mee en wou geen fles meer omdat ze vol zat van avondeten
Wij eten altijd samen, sinds ze geen flessen meer kreeg (hier met 9 maanden). 's Ochtends om half 8/8u een boterham, lunch wanneer ze wakker is (1 lang slaapje van gemiddeld 10-13u) en avondeten om half 6. Als je zoontje eerder honger geeft kun je hem een soepstengel of broodkorst geven en dan kan hij toch samen met jullie aan tafel.
Hoi, Sinds 6,5 maand eet ik altijd samen met mijn zoontje. S'ochtends voor de televisie een boterham (erg pedagogisch verantwoord....) en tussen de middag samen aan tafel. Om 3 uur eten we alletwee wat fruit en rond 18,00 uur eten we ons prakkie. Als vriendlief nog niet thuis is, eet hij wat later in zijn eentje. Maar Gijs en ik eten altijd samen, vind ik errug gezellig!
Mijn ervaring is dat ik wel zoveel mogelijk een vaste indeling probeer aan te houden, maar dat dat lang niet altijd gaat. Soms heeft de mijn dochter een tussendoor-moment gemist doordat ze langer heeft geslapen ofzo. Of ze is wat ziekjes en eet minder... En ritme verandert ook nog vaak. Je kunt het avondeten proberen te schuiven naar 18:00, zodat je wel samen aan tafel kunt misschien ? (Ben zelf ook altijd pas tegen 18:00 thuis... dus is fijn dat het gelukt is om het te verschuiven naar 18:00). Wij deden dat in het begin nog iets gezonds extra tussendoor te geven. Uiteindelijk went ze dan aan avondeten om 18:00. We proberen het wel zoveel mogelijk: samen aan tafel. In het weekend gaat het bijna altijd goed. Doordeweeks is het wat moeilijker. - Ontbijt: plm 7:30: Flesje voeding 180ml + half boterhammetje samen aan tafel. (Als je zelf nog geen trek hebt, kun je iets kleins nemen, zodat de kleine i.i.g. het gevoel heeft dat je samen eet). - Tussendoor: plm 10:30: Fruithapje met wat vruchtensap - Lunch: plm 12:00/12:30: Flesje voeding 180ml en evt. nog een stukje peperkoek of wat banaan. - Tussendoor: plm 15:30: boterhammetje met wat vruchtensap - Avondeten: plm 18:00: Potje of gepureerd vers eten en een toetje samen aan tafel. - Extra flesje: 22:00 (zodat ze doorslaapt tot 7:30 ). En je kunt het gewoon zo goed mogelijk doen natuurlijk. Uiteindelijk gaan ze allemaal wel met het gewone dagritme meedoen. Jezelf opleggen om elke dag een strak ritme te volgen is misschien ook teveel gevraagd. Als je je best doet, is dat toch goed. Als wij een dagje weg zijn met Joleijn, houden we het makkelijker. Dan maak ik een lunchtrommeltje voor haar met een boterhammetje en wat banaan, een koekje en wat vruchtensap. Dan zien we onderweg wel wanneer ze zin heeft om iets te eten of drinken of wanneer het zo uitkomt.
oef, volgens mij heb ik dan echt geluk met mijn dochtertje qua schema, zij eet wanneer wij eten, ontbijt eet ik terwijl ze de fles krijgt, overdag eten we brood samen, fruit ook samen met mij en ´s avonds warm eten ook samen en daarna krijgt ze de fles en gaat ze naar bed. ze is wel iets ouder dan jouw kindje, dus wie weet komt dat gauw genoeg ook goed.
wow wat een reactie al! haha fijn! @ macdee: idd erg pedagogisch verantwoord maar wel leuk hahaha @chantal: zo snel al van de fles af? omdat ze er geen trek meer in had? en hoe heb je dat opgelost dan? ik heb namelijk soms ook het idee dat de kleine man er niks meer om geeft. en savonds is het al helemaal een drama, dan wordt hij wakker om half 8 en schreeuwt moord en brand om een fles (denk ik) drinkt 2 slokken en hoeft niets meer. vervolgens komt hij om een uurtje of 11 nog een keer....drinkt dan 150 max. hij drinkt totaal max 250-350 cc. meer gaat er niet in. @allemaal: ja ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met een paar hapjes boterham sochtends vroeg.... hele kleine hapjes....haha dan ga ik vanzelf meer trek krijgen denk ik, zoals kiwi ook zegt.
Wat bied jij aan op een dag? dit was toen zo'n beetje ons schema rond die leeftijd: - ontbijt bord pap of 150 cc melk met boterham - tussendoortje - lunch 1 a 2 boterhammen met 150cc melk - tussendoor fruit - avondeten (met de pot mee) en flink toetje De fles van 19.00 nam ze toen vanzelf niet meer. Ik denk wanneer je het avondeten naar 18.00 weet te krijgen hij misschien geen fles meer wil omdat hij voldaan is
hihi ik moet altijd lachen om "de fles van 19:00", dat bestaat bij ons echt niet hoor. ik kan het omschrijven als "de laatste fles" maar die kan om 19 uur zijn of om half twaalf....in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst maar goed het "schema" bij ons is als volgt: 7:30-8:00 uit bed, 8:00-8:30 fles van 235, soms leeg, soms 150, soms 100... boterham erna, tenzij hij zn fles leegdrinkt, anders heeft hij niet genoeg 9:00 meestal naar bed, voor een uurtje of twee 11:00 ongeveer uit bed, in bad en beetje drinken, fruit wil hij nog niet dan. 12:00-12:30 2 boterhammen, waarvan er min 1 op gaat, en toetje van 125. gaat meestal helemaal op, behalve de bosvruchten smaak. 14:00-15:00 slapen 15:00-15:30 fruit, 3/4 van 200gr. of soms liga bij gebrek aan fruit 16:30-17:30 warme hap, 200gr. gaat meestal op, maar soms is hij te moe om te eten en laat dan een deel staan. 17:30-18:00 probeer hem dan op bed te leggen, want hij wrijft zijn ogen bijna uit zn bolleke, en dan hebben we twee scenarios óf hij valt in slaap en ik ga koken, en meneertje wordt dan wakker rond 19:00-19:30 soms drinkt hij dan een fles en soms niet, en komt dan om half twaalf nog een keer (heel soms slaapt hij ook gewoon door...) óf hij wil niet slapen en schreeuwt de hele boel bij elkaar, met als gevolg dat hij dus toch maar beneden blijft en daar verder chagrijnt en dan probeer ik ook rond 19:00-19:30 de fles die hij dan ook wel of niet drinkt... en helaas wil hij het ook nog wel eens presteren om midden in de nacht wakker te worden voor een fles. tussendoor drinkt hij diksap, want dit is het enige vocht wat ik er verder nog in krijg, en omdat hij al moeite heeft met zn ontlasting, en natuurlijk ook met warm weer vind ik het belangrijk dat hij voldoende drinkt. beetje rommelig avond schema vind je ook niet? zou het fijn vinden als ik hier wat meer structuur in kreeg, en desnoods zo kan doen dat hij geen fles meer hoeft als dat al zou kunnen met zijn leeftijd, als dat helpt, waarom niet. hij krijgt overigens meestal eigengemaakte fruit en groentes, maar soms ook potjes. vers is nog zonder vlees oid, in de potjes natuurlijk wel vlees.
onze dochters ontbijten met een fles... de oudste melk met pap en de jongste gewone nutrilon met een paar schepjes pap.... dat is rond 9 uur... en dan eten we om 10.00 samen een broodje... als ze na de middagdut wakker zijn eten we samen stukjes fruit en wat crackers.. en tussendoor eten ze nog het een en ander... savonds eten we altijd warm samen aan tafel..... allebei in de kinderstoel en voor mijn jongste pureer ik het tot een glad papje... gaat prima zo maar heb het ook wel even onder de knie moeten krijgen hoor.... is een kwestie van aanwennen...
Ik vind het ook belangrijk om samen aan tafel te eten. Julie vindt dat ook prachtig om te zien en eet dan met veel meer plezier. Helaas lukt het niet altijd op de dagen dat we allebei werken. Als we Juul uit het KDV hebben gehaald, is het al ongeveer 18:00. Dan red ik het niet om het warm eten binnen 5 minuten op tafel te hebben. Julie moet toch echt wel om 18:00, 18:15 eten hebben, dus dan krijgt zij alvast (ik heb altijd wel zelfgemaakt voor har in diepvries, of ze krijgt een potje). Haar toetje eet ze dan bij ons aan tafel als wij aan het warm eten zitten. 's Ochtends krijgt ze nog een fles (boven bij ons in bed , lekker gezellig). Verder eten we de tussendoortjes en lunch in principe ook samen aan tafel. Dit is nu haar schema: 07:00 fles Nutrilon 180/6 10:00 fruit 12:00-12:30 1 boterham + flesje Nutrilon 90/3 of 120/4 15:00-15:30 tussendoortje (soepstengel, yoghurt, rijstwafeltje of zoiets) met drinken 18:00 avondeten 200 gram met toetje 19:30-19:45 bedtijd, flesje 120/4 met pap en soms wil ze 's avonds om 23:00 nog een flesje (ze is maar klein, mag ze rustig hebben)
In de ochtend eet ik niet samen met mijn dochtertje, want ze krijgt nog 1 fles. Ik eet daarna. Tussen de middag eten we altijd samen aan tafel en het avond eten doen we altijd met z`n 3e aan tafel. Dit laatste was eerst niet zo, want dan at ze eerder en sliep ze soms nog na het eten. Maar nu is haar schema zo gedraaid dat we met z`n alle kunnen eten.