Oke, het volgende... Afgelopen dinsdag kwamen we erachter dat ik onverwachts (wel geplanned maar niet letterlijk 'geplanned') zwanger ben. Met kerst en oud en nieuw wist dat ik dat dus nog niet, en is ook nooit in me opgekomen, dus ik heb gewoon alcohol gedronken en gerookt. Gelukkig was m'n goede voornemen om beiden wat minder te doen, dus vanaf 1 januari ben ik met allebei al enorm geminderd. En natuurlijk vanaf m'n positieve test geen druppen meer gedronken, en drastisch gaan stoppen met roken. Ik heb tot aan vandaag miss elke dag tussen de 6 en 12 trekjes gehad, en dat van een 25/30 sigaretten per dag. Vandaag hele dag nog niks *trots* Maar nu begreep ik gisteren dat je eigenlijk ook geen koffie moet drinken... Vanwege de caffeine. Ik dacht altijd dat dat niet zoveel kwaad zou kunnen, zolang het met mate is (ja ik zag gister 1 kopje koffie per dag staan, nja dan kan je net zo goed geen koffie drinken natuurlijk) Ik drink nooit veel koffie. Meestal 4 bakkies, soms 5 of 6 als ik 's middags op visite geweest ben ofzo.. Maar normaal twee 's ochtends en twee na het avondeten... Nu heb ik dus vanaf gisteren geen koffie meer gehad, sinds ik dat las. Maar nu hoor ik weer andere dingen. Koffie mag, met mate. Max 3 koppen op een dag. Tja... Wat is het nou?? Ik wil gewoon heel voorzichtig zijn, helemaal omdat ik de eerste weken alcohol gedronken heb en gewoon gerookt... Maar ik voel me zo vreselijk beroerd nu heb ontzettend hoofdpijn (krijg ik altijd als ik geen koffie drink) en val steeds bijna in slaap... En dat in combinatie met stoppen met roken, en mijn hormonen... Voel ik me een wrak... Prikkelbaar, kriegel en emotioneel... Dus... Hoe doen jullie het met koffie? En wat is nou waar? Help...?
Ik drink 2 bakjes per dag, kan volgens mij niet zo veel kwaad als je maar zorgt dat je niet te veel binnen krijgt. Dus niet 4 koffie, een fles cola en een liter thee. Maar met mate volgens mij geen probleem!
Men weet niet precies wat waar is. Vandaar als voorzorgsmaatregel: beperken. Beter voorkomen dan genezen. Ik drink tegenwoordig gewoon lekker decaf als ik trek heb in een kopje koffie. Ik proef namelijk toch nauwelijks verschil en kan mijn koffie sowieso niet meer zo sterk drinken als vroeger, want dat vind ik niet meer lekker. Dronk voorheen ook al niet zoveel koffie, wel regelmatig cola, maar gelukkig geen afkickverschijnselen gehad. Als je uitkijkt met andere dranken die cafeïne bevatten, mag je heus wel 1 of 2 kopjes koffie op een dag hoor. Maar ik zou gewoon even doorbijten en van je cafeïne verslaving afkomen en lekker decaf drinken. Ik drink zelf Nespresso en ik vind die capsules echt wel ok smaken.
Ik dronk 3 kopjes Nespresso per dag en m'n dochter is kerngezond. Ik dronk trouwens ook elke dag wel een blikje cola. Volgens de vk kon het geen kwaad. Als je maar geen sloten koffie naar binnen werkt
Sorry, maar ik vind dit altijd zo'n non-argument. En ik word er een beetje moe van ook, hoor altijd maar weer hetzelfde. Van het vrouwtje op de markt die me rauwmelkse kaas aan probeert te smeren tot degene die me probeert te overtuigen om niet zo moeilijk te doen en toch maar de ongewassen rauwkostsalade te eten. Als mensen russische roulette spelen met een magazijn van 6 kogels, zullen gemiddeld ook 5 mensen beweren dat ze de trekker overgehaald hebben en dat er werkelijk waar niets aan de hand was... Dus inderdaad: beperken is het devies, tot op een punt waarbij jij je er zelf prettig bij voelt.
Ik zou me eerst richten op roken, dat en alcohol is veel duidelijker niet goed voor je kindje als caffeïne. Caffeïne is volgens mij veel meer grijs gebied, daarom staan er ook verschillende richtlijnen op verschillende sites... Er staat nergens dat het helemaal niet mag, wat met roken en alcohol wel heel duidelijk overal staat. Super goed dat je daarmee gestopt bent! Als het niet-roken dan goed gaat kun je koffie wat afbouwen/ een voor een vervangen door caffeïnevrij. Je kan vk ook even vragen wat zij vind Je mag wel paracetamol trouwens bij hoofdpijn (ongeveer het enige dat mag ook...) alleen als het van caffeïnegebrek komt weet ik niet wat beter is, paracetamol of caffeïne
Je hoeft helemaal niet zo spastisch met eten of drinken om te gaan. Als jij zin hebt in een kop koffie, dan moet je een kop koffie drinken. Let er alleen omdat je niet te veel vitamine A binnenkrijgt (een boterham met pate is dus heeeeel gezond als je zwanger bent), geen rood vlees eet, niet vacuüm verpakt vis/vlees/kaas eet en geen alcohol drinkt, niet of heel matig rookt, heb je niks te vrezen. Ik heb trouwens (onbewust) heel vaak heel heet gegeten (Surinaamse madame Jeanette). M'n dochter heeft er echt niks aan overgehouden hoor. Oh ja, ik at gemiddeld 5 á 6 haringen per week. Ik was trouwens verslaafd aan Java Chip Frappucino's. Doe relaxed
Zou er ook niet heel erg over inzitten hoor drink op m'n werk ook weleens 3-4 bakkies en vandaag nog maar 1 op probeer idd er relaxt mee om te gaan(is heel lastig hoor,gaat me nabij m'n derde stuk makkelijker af)maar hier over stressen is ook niet goed en als je de bijsluiter van PCM leest wordt je er ook niet gelukkiger op
Ik zou me ook niet zo druk maken hoor! Een paar kopjes koffie 2-3 moet echt kunnen. Ik drink ook gewoon cola en soms neem ik ook een kopje koffie als ik trek heb. Maar gelukkig drink ik dat eigenlijk nooit. Maar cola wel elke dag 1-3 glazen.
Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik zeg alleen dat er wel bepaalde risico's vast zitten aan cafeïne inname tijdens de zwangerschap. Dat is ook opzich niet zo erg, doodgaan is ook een risico van leven en toch wagen we het er allemaal maar op. Maar vervolgens moet iedereen voor zich bepalen bij hoeveel risico zij zich prettig voelen en wat zij als acceptabel ervaren. Het liefst op basis van feiten en niet op basis van drogredeneringen.
Ik persoonlijk drink nu helemaal geen koffie en geen cola. Dat deed ik overigens al heel weinig hoor, dus voor mij is het geen groot offer. Behalve als ik heel moe ben, en dat komt nu ook wel vaker voor... Doordat ik die bronnen van cafeïne volledig laat staan, maak ik me er niet druk om dat ik gemiddeld 2 koppen groene thee drink op een dag. En zo maakt iedereen zijn eigen afweging denk ik. Wel echt superknap van je dat je gestopt bent met roken!
Er wordt overal geadviseerd te stoppen met roken en drinken sowieso en maximaal 2 koppen koffie OF 2 glazen volle cola. Cafeïne is niet erg gezond maar je hoeft er niet helemaal mee te stoppen natuurlijk. Met roken en drinken stoppen is veel belangrijker.
Ik drink nu twee kopjes koffie per dag, voor mijn zwangerschap wel meer. Ik houd het advies van max drie kopjes per dag aan. Als ik dan in de ochtend twee kopjes koffie drink mag ik van mezelf 's middags of 's avonds een glas cola. Dat laatste niet elke dag, maar ik heb daar nu ik zwanger ben ineens zo'n zin in. Dus met mate kan het best. Je moet jezelf al zoveel ontzeggen, vooral als je ook nog stopt met roken. Compliment daarvoor trouwens!
Probeer je kopjes koffie te beperken tot max. 2-3 per dag, en dan niet ook nog thee en cola ernaast. Je krijgt de eerste dagen hoofdpijn van het minderen met cafeïne, maar dat duurt niet lang. Even doorbijten. Je mag pcm (max. 6 p/d) nemen tegen de hoofdpijn zonder dat het schadelijk is voor de baby. Succes! (Alcohol en roken inderdaad volledig niet meer doen, die zijn veel schadelijker dan wat cafeïne)
Ik drink 2 koppen koffie per dag. Daarnaast drink ik dan geen energy, cola etc. Hou het de rest van de dag op vruchtensapjes.
Ik drink iedere ochtend 2 kopjes koffie. Maar als ik dan in de middag ergens op visite ga, dan drink ik er soms nog 1 en zelden 2. Verder drink ik niets met caffeïne. Maar hier wisselt het dus.
Cafeine (dus koffie én thee!) passeert de placenta en werkt in op het vruchtje. Als je nagaat wat het effect van een kop koffie op jou is, stel je dan eens een kindje van een paar cm voor... Zeker in het eerste trimester wordt het afgeraden ivm miskraamrisico's. Mijn gynaecoloog legde uit dat de meeste vrouwen in het eerste trimester misselijk worden van koffie en dat dat een soort beschermingsmechanisme is. Maar niet iedereen heeft dat en dan moet je het zelf doen. 1 kopje per dag is de grens die aangehouden wordt, maar zij zei: "als je het laten kan, dan heb ik dat liever". Ik drink al sinds het begin van de zwangerschap cafeine vrije koffie en theine vrije thee (dus kruidenthee zoals munt, brandnetel, kamille, etc).
Dit dus! Van die argumenten van: "mijn opa rookte als een ketter en is 98 geworden!". Enig, maar geen steekhoudend argument dat roken gezond is
Mocht je wel kamillethee? Ik durf nu juist geen kruidenthee te drinken. Maar ik gebruik ook bloedverdunners en ben bang dat iets dat zou versterken of tegengaan. Ik drink nu toevallig een kopje thee. Drink er op m'n werk soms wel 4 en dan nog 2-3 cola. Maar moet zeggen dat ik nu geminderd ben en probeer in totaal max 3x iets met cafeïne te drinken.
Als je googlet op kamille vind je ook allerlei horrorverhalen over baarmoederprikkelend enzo. Net als over basilicum of kaneel. Maar als je dan doorzoekt, dan is dat pas bij medicinale hoeveelheden, ofwel niet een kopje slappe kamillethee. Kijk, je moet geen liters en liters wegtanken, maar een kopje of wat is echt geen probleem. Ik heb kamillethee, brandnetelthee, lindebloesemthee, muntthee en theine-vrije thee. En dat wissel ik af. En dan nog cafeine-vrije koffie, zerofrisdranken, water, melk, tomatensap.