De dag dat ik had uitgerekend ongesteld te moeten worden, had ik een echo bij de gynaecoloog (ivm mogelijkheid van PCOS/ onregelmatige cyclus). Er werd mij verteld dat er een groot corpus luteum zat (eierstok was daarom ook heel groot 15 cm2 t.o. 3 cm2 als ik het goed onthouden heb) en dat er een interne bloeding inzat. Ik zou binnen enkele dagen ongesteld worden. Durfde maar niet te vragen of ze dan zeker wist dat ik niet zwanger was, want ik dacht dat die bloeding betekende dat het corpus luteum aan het degenereren was). Maar ik werd niet ongesteld en had enkele dagen later getest, en die was duidelijk positief. Mijn vraag is of ze misschien verkeerd heeft gezien dat het een bloeding was (misschien gewoon vocht?)? Is er nou een gotere kans op een miskraam? Of maak ik me zorgen om niks? Alvast heel erg bedankt!
Hoi Lettie, omdat je zwanger bent blijft het corpus luteum nog een hele tijd actief om het baarmoederslijmvlies in stand te houden voor de zwangerschap om goed in te nestelen. Ik moet eerlijk zeggen dat als er een interne bloeding in zou zitten, ik niet goed weet of dat een voorteken is van het verdwijnen van een corpus luteum of dat dat gewoon kan gebeuren ook al is het een goede zwangerschap. Dit laatste lijkt me het meest aannemelijk omdat een corpus luteum in die tijd ook onderhevig is aan verandering en er ook een vaatje kan knapen dat dit beeld veroorzaakt. En het kan inderdaad ook vocht geweest zijn dat geen bloed was. Je hebt m.i. om deze reden geen groter risico op een miskraam dan andere vrouwen. Wel als het een cyste zou worden, maar daar leek het dus uit je verhaal niet op. Kortom, ik zou me niet teveel zorgen maken. Ik denk dat door de activiteit in het corpus luteum vocht is vrijgekomen en dat is gezien. Ik dum in ieder geval met je mee vor de komende weken. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Nog bedankt voor je antwoord van alweer twee maanden geleden, maar ik wilde nog even laten weten dat alles goed gaat! Inmiddels bij de gynaecoloog geweest en daar nog even gevraagd hoe het zat. Ze ze dat je inderdaad geen verschil kon maken tussen bloed of vocht in het corpus luteum. Het maakte ook niets uit wat het was, ook een bloeding in het corpus luteum zegt helemaal niets en is niks bijzonders/ iets om je druk over te maken, kon gewoon gebeuren. Met de echo heeft ze nog even gekeken, maar die grote eierstok was ook niet meer te vinden zo snel. Groetjes!