Op veel geboortekaartjes zie je tijden staan waarop moeder en kind rusten en de vader het aan het eind van de dag ook voor gezien houdt. Waarop zijn deze tijden gebaseerd? Ik zie vaak 12:00 tot 14:00 of 12:00 tot 15:00 uur staan. Als ik nu zo naar mezelf kijk, heb ik zelden om 12:00 uur al de behoefte om te lunchen of te slapen. Hoe doen jullie dat? Welke tijden zijn voor jullie prettig en waarom?
Wij hadden geloof ik ook 12-15 uur staan als rusttijd, zodat het kraambezoek óf in de ochtend óf rond theetijd kwam, of 's avonds. Bij mij had het volgens mij met de tijd van de bv te maken (gemiddeld dan, want dat was geen dag hetzelfde natuurlijk) En als ik bv gegeven had en zelf geluncht had, was het inmiddels wel tijd voor een dutje. Maar het was toch een beetje natte vingerwerk, haha. Misschien hebben anderen een betere reden.
Wij hebben het er beide keren niet op gezet, maar ik had ook geen behoefte aan rusten of slapen. Heb in beide kraamweken samen maar 1 keer een uurtje gelegen. Zat vol met energie!
Hier stond ook geen rusttijd op het kaartje.. Gewoon even van te voren bellen, al werd ik vaak wel na de lunch mn bed ingebonjourd door de kraamhulp (nee ik was niet moe, maar viel toch altijd in slaap )
Wij hadden ook geen rusttijden op het kaartje. Iedereen kan met zijn gezonde verstand bedenken dat moeder en kind rusten 's middags en dat het gezin 's avonds op tijd op bed ligt. Mochten ze willen bellen dan kan de kraamverzorgster eventueel opnemen. En als je de mensen spreekt dan kun je buiten die tijden afspreken.
Wij hadden het er wel op staan, maar dat sloeg eigenlijk nergens op... Iedereen belde toch van te voren en dan keken we wel wat goed uitkwam. Een volgende keer zet ik het er ook niet meer op.
hier erop gezet dat ze eerst moesten bellen, je weet toch nog helemaal niet hoe het gaat lopen? Wij moesten een paar dagen extra in het ziekenhuis blijven en daarna lag ik nog zo in de kreukels dat ik echt niet zat te wachten op visite aan mijn bed van vage kennissen en aangetrouwde achternichten.
Wij hebben 't niet vermeld. Ik ging gewoon rusten als ik daar behoefte aan had en kraambezoek bekeken we per dag.
Ik lees even mee, want wij zaten met hetzelfde dilemma. Uiteindelijk besloten om géén rusttijden op het kaartje te zetten (maar wel de oproep om te bellen om een afspraak te maken voordat je langskomt), want: 1. welke tijden moeten we er neer zetten? We hebben nog geen idee wat ons ritme zal zijn. Daarnaast zal vriendlief zo nu en dan afwezig zijn i.v.m. werk. 2. We vragen om te bellen en dan kunnen we gelijk een geschikt moment afspreken. 3. We vroegen ons af dat als je er wél tijden neerzet, mensen zich misschien zo vrij gingen voelen om buiten die tijden gewoon even aan te waaien. Misschien zit je er dan helemaal niet op te wachten...? Ben dus benieuwd wat de rest vindt
Wij hadden er van 13:00 uur tot 15:30 uur op staan. Dochterlief slaapt dan (2 jaar) en ik dook dan ook meestal ff mijn bed in (lees; door kraamhulp naar bed gestuurd). Ook hadden we er op staan dat papa na 21:00 uur ook moe is. Bij de eerste bleven mensen wel eens uuuuren hangen. Snapten blijkbaar niet dat je als kersvers gezin vaak kapot bent s avonds en niet meer een wijntje uitdeelt en met plakjes worst rond gaat....#gaap#. Wekker van mijn man gaat gewoon weer om 6:00 uur...
Ik heb het er niet opgezet, hoor. Gewoon erop gezet dat als ze langs willen komen, ze even moeten bellen.
Wij hadden het er wel op en dat doe ik nu weer. Mensen bellen inderdaad wel van te voren, maar het is ook errug fijn als ze niet bellen op het moment dat jij net ligt te slapen! Wij hebben toen gekozen voor 1-3 en ik geloof na 8 uur. Waarom die tijden 's middags? Nou, gewoon omdat dat halverwege de dag is en dus een logisch moment is om te rusten. Als ik van 10 - 12 zou rusten dan zou ik terug naar bed moeten terwijl ik nog maar net wakker ben. (Bij wijze van.) Bij ons kwam de visite dan (op afspraak) zo rond half vier / vier uur. Bijkomend voordeel: rond 5 uur / half zes snapt iedereen wel dat ie naar huis moet. 's Avonds spraken we om die reden om half 8 af. Als mensen dan te lang bleven zitten, zei ik om negen uur of haf 10 dat ik naar bed ging. De meest wijze les die wij trouwens geleerd hebben die periode: hooguit één keer kraamvisite per dag. Dus niet 's middags en 's avonds. Dat was voor mij erg vermoeiend. En ook voor mijn man niet prettig. Op de dagen dat hij niet hoefde te werken, hielden we alsnog bijna geen tijd over voor onszelf. Vorige keer zijn we daar pas na een paar weken mee begonnen. Nu gaan we dat gelijk doen. (uitgezonderd onze ouders, die eerste dagen). Dan duurt het maar wat langer voor iedereen geweest is. Of we vragen verschillende ooms en tantes op hetzelfde moment. Ik heb daar toch al weinig mee (normaal zien we de meesten nooit.)
Hier ook rusttijden vermeld van 12.00 tot 15.00, met het idee van al slaap ik niet dan even tijd voor ons (verwacht dat er heel veel vidite kwam, dat viel tegen) achteraf iedere keer lekker naar bed, vooral int begin kleine op de buik en samen zzzzzzzzzzz
Hier ook niets erop, ik verwacht gezond verstand en andrers moeten we ter plekke maar grenzen stellen....
Wij hadden het er niet op gezet. Mobiel gewoon op stil als ik ging rusten, niet dat ik dat veel deed overigens...Iedereen belde van tevoren, behalve bv m'n zussen en ouders. Die weten ook waar alles staat en als we sliepen gingen ze er stilletjes vandoor.
Wij hebben er ook niks op gezet qua rusttijden, wel onze tel. Nrs. maar niet met de mededeling dat ze eerst moeten bellen. Als mensen nu voor een kopje koffie langs willen komen bellen zal/sturen een berichtje, lijkt me heeeeel sterk dat ze dat in de kraam periode ineens niet meer doen. Maar om heel eerlijk te zijn, kan ik me zo'n rustperiode eigenlijk nog helemaal niet zo goed voorstellen (ik slapen overdag???) en veel kraambezoek lijkt me ook gewoon gezellig. Dan wel mensen die dicht bij me staan en niet Pietje van de slager ofzo. Nou ja, ga het allemaal wel zien hoe ik me voel en wat ik ervan vindt, maar als bezoek te lang blijft dan zeg ik gewoon 'oké, ben moe, ik ga naar bed, fijne avond allemaal'.
Wij hadden het er ook op staan en ik had de eerste week totaal geen behoefde aan kraamvisite maar iedereen ging juist hellen op de momenten dat ik op t kaartje had gezet dat ik rustte kortom, ze dachten dan heeft ze geen bezoek dus kan ik wel even bellen.... Pfffff
Wij hebben van 12 tot 15 zodat de telefoon ook ff stil staat voor vriend lief. Ik had zelf ook zo iets van hoeft niet maar denk dat het straks fijn is.
wij hadden erop staan dat ze moesten bellen. en we hebben de kaartjes geloof ik ook pas na een week opgestuurd.