school eist teveel van ouders

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ALeV84, 20 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

    ALeV84 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    #1 ALeV84, 20 dec 2016
    Laatst bewerkt: 20 dec 2016
    Mijn oudste twee zitten op school en, ik weet niet of het aan mij ligt, maar er wordt zoveel gevraagd vanuit school. WEek in week uit moeten we als ouders meedoen met allerlei schoolse activiteiten. Ik vind het hartstikke leuk om een betrokken moeder te zijn, maar af en toe komt het me de neus uit.

    - een verplichte schoonmaakavond (vlak na het avondeten, vaak een spitsuur bij ons thuis)
    - elke week wel een tas mee met allerlei opdrachten voor ouders
    - gaan ze wat maken moeten we weer de stad in om allerlei benodighdeden aan te schaffen
    - gaan ze schaatsen met de klas, moeten we weer schaatsen kopen.
    - en dan is er weer de juffendag ofzoiets, en moeten we een cadeau kopen voor de juffen.
    - hebben ze een nieuw thema, dan moeten we als ouders ook allerlei dingen regelen om een beetje mee te doen met het thema.
    - kerstviering is niet voor de hele school op een avond georganiseerd maar op meerdere avonden. De kleuters hebben een eigen kerstviering, groep 3 en 4 een eigen etc. zo moeten we dus deze week 2 x oppas regelen voor de kerstvieringen.

    En zo zijn er, zonder te overdrijven, elke week wel meerdere activiteiten waarbij een grote betrokkenheid van de ouders wordt verwacht. Ik heb drie kinderen, waarbij de jongste bijna 2. Ik werk erbij, en de huishoudelijke karweitjes moeten ook worden gedaan. Nogmaals ik vind het juist leuk om af en toe eens betrokken te zijn, maar ik kan niet non-stop bezig zijn met school. Ik raak letterlijk overspannen van al die eisen vanuit school en wil er over klagen bij de directeur.

    Hoe gaat dat bij jullie, is er bij jullie kinderen op school ook wekelijks iets waarbij een grote betrokkenheid van ouders wordt verwacht? Is dat tegenwoordig bij alle scholen zo?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het best normaal eigenlijk en vindt het zelf erg leuk om betrokken te zijn.
    Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je hiervan overspannen kunt raken.
    Hier is het meeste wat jij opnoemt ook allemaal en zit ik zelf nog bij de activiteitencommissie waarbij we dus nog extra takn schoolbreed hebben (de school in elk thema versieren en opruimen, sintcadeautjes regelen enz enz)
     
  3. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het was 48 jaar geleden toen ik kleuter was al zo. Toen werden zelfs de cadeaus die Sinterklaas bracht door de ouders gemaakt ! Voor de jongens houren hijskraan en voor de meisjes poppenkleertjes.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Zal aan mij liggen, maar wat ts omschrijft vind ik ook wel erg veel. En hoezo 'verplichte schoonmaakavonden', sorry maar daar zou ik niet aan meewerken. Ik wil aan het einde van het schooljaar best eens een tas mee naar huis nemen om iets te poetsen, maar dat was het.

    Hier wordt ook regelmatig om hulp gevraagd, vooral in deze periode. Maar 'nee' is ook een antwoord. Bij ons zijn veel ouders die beide werken en hier is gelukkig ook gewoon begrip voor.
     
  5. ALeV84

    ALeV84 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Mijn moeder kon het totaal niet herkennen van vroeger. We gingen gewoon naar school, klaar. De kerstviering bijvoorbeeld was voor de hele school op eenzelfde avond en zo voelde als een school gebonden met elkaar. Ik hoor meerdere ouders klagen, en dan vooral van ouders die beide werken en telkens vrij moeten vragen, om te voldoen aan de schoolse eisen.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik vind het ook heel erg veel klinken. Ik help ook graag een keer mee, maar het moet in te passen zijn in het toch al drukke schema met 3 kids en werk/huishouden. Ik ben blij als ik 1x per half jaar kan (komt ook omdat ze de meeste activiteiten plannen op ma/di/do en dan werk ik) en ik heb mijn vrije dagen hard nodig, die neem ik niet op om te knutselen op school.
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit... en als een activiteit op een gegeven moment dan een keer niet door kan gaan, dan is dat maar zo denk ik.
    Kijk ze kunnen het altijd vragen. En als het lukt, dan is dat natuurlijk fijn, maar dan blijft het hetzelfde.

    Klagen zou ik denk ik niet doen. Maar ik zou het zeker gewoon eens aangeven. Mogelijk zijn er meerdere ouders die met hetzelfde zitten en als niemand dat duidelijk aangeeft aan de juiste persoon, verandert er niets.
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier zijn er verder ook nog activiteiten in en buiten de klas waarbij je kunt aangeven of je wilt helpen (taalspelletjes, lezen, woordenschat, bibliotheekbezoek, uitjes groep 3, maar ook luizencontroles, schoonmaak, klussen, de schoolbibliotheek op orde houden e.d.).
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier ook, maar je mag geen jongere kinderen meenemen, dus dan houdt het ook al snel op. Nu zit de jongste op school en ga ik ook wat vaker helpen, maar nog neem ik er geen vrije dag voor op.
     
  10. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    O nee begrijpelijk hoor, hier kon ik voorheen helaas ook lang niet altijd iets betekenen. Nu de jongste ook proefdraait op school (naast haar 2 vaste kdv-ochtenden) en straks ook echt begint ga ik mij wel opgeven voor een activiteit (toch mooi in de klas van de middelste, dus ook wel leuk, zeker nu het kan ;)).
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier wordt er ook wel veel gedaan, maar veel is niet verplicht. Kerstviering/activiteit is hier tegelijkertijd, is een grote school van ongeveer 600 leerlingen dus dat kan geen reden zijn om het niet tegelijk te doen denk ik dan ;)
    Als ze hier zouden gaan schaatsen zouden ze schaatsen kunnen huren bij de schaatsbaan.
    Soms doosjes of keukenrollen regelen bij een nieuw thema. Wij hebben nooit keukenrollen maar er zijn altijd kinderen die er meer meenemen ;)
    Verdere benodigdheden koopt de school eigenlijk altijd.
    Juffendag, dan knutselen of kleuren de kinderen meestal iets en geven we een klein geldbedrag.

    Al met al vind ik het best meevallen, het is niet alsof het elke week dingen zijn waar je uren mee bezig bent ofzo.
     
  12. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik herken het ook wel.
    Wat ik vooral vervelend vind is dat er wekelijks op het laatste moment "hulp" wordt gevraagd en dan gaat het altijd om dingen onder schooltijd.
    Rijden naar een uitje, voorlezen, helpen knutselen, helpen bij een markten, kijkmoment, voorleesontbijt etc.
    Hartstikke leuk, maar ik werk 4 dagen per week en kan niet zomaar ff vrij krijgen 1 of 2 dagen van tevoren. Dus ja, ik zeg vaak nee.

    En inderdaad versieren, opruimen, schoonmaken, thema knutselen etc het is dan altijd tussen 16 en 19 uur. En op die tijdstippen hebben we het mega druk met sportactiviteiten (zoon traint 4x per week) en we hebben een eigen bedrijf waarbij we minimaal 2x per week ook 's avonds verplichtingen hebben. O en dan is er inderdaad ook nog een baby van 9 maanden waar oppas voor geregeld moet worden.

    En eerlijk? Als we dan een keer een avondje rust hebben dan heb ik er écht geen zin in om schoon te gaan maken op school.
    Dan wil ik met alle liefde extra bijdragen (financieel) zodat er iemand ingehuurd kan worden.
     
  13. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Hierook absoluut niet herkenbaar. Er worden weleens ouders gevraagd om mee te gaan naar de kibderboerderij of helpen met een activiteit.
    Schoonmaken wordt hier gedaan doir een bedrijf en is iets dat ik pertinent zou weigeren.
    Knutselspullen kopen? Nee, daar heb je hier de eigen bijdrage voor en spaar je wc-rolletjes ed ;)
    Voor morgen, het kerstdiner, gaan de gehaktballetjes zo op het vuur.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het schoonmaken is hier 1 keer per jaar, dat is het schoonmaken van de spullen in de klas. Dat doet een schoonmaakbedrijf niet (hier niet in ieder geval). Zijn dan vaak ongeveer met z'n 8-en en dan allemaal 2 uurtjes bezig. Er zijn ook veel ouders die wat mee naar huis nemen om te wassen (verkleedkleding, lego, schorten).
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier hetzelfde.
     
  16. Maris22

    Maris22 VIP lid

    7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Hier hebben ze projecten om de zoveel tijd en dan is het eens in de zoveel tijd dat ze eens een paar ouders nodig hebben bij de kleuters bijv om te helpen met knutselen,maar das niet meer dan een uurtje of 2. Soms eens een uitje,waarbij ze ouders vragen om te rijden,maar ook geen hele aantallen. Kerstversieringen maken ze allemaal gezamelijk na de sint en daar hebben ze per klas een paar ouders nodig. Schoonmaken doen de schoonmakers op school en wij krijgen eind van het jaar een zak met speelgoed mee om schoon te maken en luizenpluizen gebeurt hier elke 1e vrijdag na een schoolvakantie en daar hebben ze genoeg ouders voor.
    Kerstviering is hier in de kerk met alle groepen waar ze het kerst verhaal 'vertellen' en das ook zo met pasen.
    Dus nee ik voel die druk hier niet,het lijkt mij ook niet de bedoeling dat je er overspannen van gaat raken,doe dan even een stapje terug,succes!
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Sorry maar:

    - een cadeau voor de juf kopen...
    - spulletjes meenemen die ze nodig hebben voor een thema
    - schaatsen moeten kopen omdat ze gaan schaatsen met school? Wees blij dat ze dat soort activiteiten ondernemen.

    Jeetje als je van dit soort dingen overspannen wordt dan denk ik dat het probleem ergens anders ligt
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik denk van niet. Ik voel die druk namelijk ook, de constante verzoeken waar ik gewoon niet aan kan voldoen, omdat ik ook nog tijd nodig heb voor mijn kinderen/huishouden/werk en het voelt heel erg vervelend als je keer op keer moet afwijzen omdat het gewoon niet lukt. Dat kan net de druppel zijn. Ik vind dat een school daar meer rekening mee mag houden. De leerkrachten krijgen zelf ook geen vrij om met dat soort dingen te helpen op de school van hun kinderen.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Die dingen die ik noem zijn toch geen ingewikkelde dingen? Je stuurt je kind toch ook niet zonder gymkleren of eten naar school omdat je geen tijd hebt om boodschappen te doen.

    Die verplichte poetsavond is echt geen 10x per jaar. En ik neem aan dat de kerstviering ook maar 1 keer per jaar is;)
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar het is toch niet verplicht? Ik kan heel vaak niet, en sommige dingen wil ik niet omdat ik het vreselijk vind (versieren van de school). Ik help als ik kan en wil en ben best tevreden over wat ik bijdraag :)
     

Deel Deze Pagina