school eist teveel van ouders

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ALeV84, 20 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Waarom zou dan het einde zoek zijn?! Er zijn zat sportverenigingen waar dat gewoon kan hoor.
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is toch ook echt een keuze voor verenigingen die veel op vrijwilligers draaien en waardoor je blijkbaar heel weinig contributie betaalt.
    Buiten populaire veldsporten zie je niet zoveel ouders die ongeschoold sporttraining geven, en dat is inderdaad ook terug te zien in de maandelijkse facturen.

    Bij ons zitten alle drie kinderen op sporten waar ouders niks inhoudelijks kunnen bijdragen behalve aanwezig zijn en hun kind brengen + aanmoedigen. Les wordt gegeven door bevoegde docenten en coaches.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ja omdat de vereniging van onze kinderen vrnl op vrijwilligers draait en dat is ook bij de andere verenigingen hier in de regio.
    Ik hoor niet anders moet ik zeggen.
    Zonder vrijwilligers zouden ze niet kunnen blijven bestaan.

    Als hier onze oudste een week op voetbalkamp gaat dan worden de kinderen met de auto's gebracht en dit wordt gedaan door vrijwillige ouders. Is ook gewoon leuk om te doen en je krijgt een beetje idee waar je kind een hele week zal vertoeven.
    Het is gewoon een stukje betrokkenheid.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De verenigingen hier in de regio (voetbal/handbal) draaien veelal allemaal op vrijwilligers. Ik ken het ook niet anders. Misschien is het streekgebonden, zou goed kunnen.
    De contributie is hier zeker niet weinig te noemen.
     
  5. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Ja, maar dat is toch heel iets anders dan bardienst afkopen? Afkopen betekent dus dat je de kosten betaalt van het inhuren van een werkstudent of oproepkracht. Het kost de vereniging dus niks.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar met teamsporten kun je als ouder ook veel meer betekenen wat dat betreft.
    Al vind ik een vaste trainer wel een must. Ook bij de kleintjes.

    Maar hier dansles, zwemmen, karate, ballet... dan is een goede docent geen wens maar een must.
    Anders komt er van de lessen niks terecht.. en over blessures hebben we het dan maar helemaal niet :)
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #587 amdaa, 11 jan 2017
    Laatst bewerkt: 11 jan 2017
    Deze sporten wel inderdaad, dat zeg ik ook.
    Maar daarbuiten zie je geen vrijwilligers die lessen geven.

    Ik kan me niet voorstellen dat mijn zoon op judo les krijgt van een willekeurige moeder uit de groep die geen ballen verstand van heeft. Los van de nodige bevoegdheid (en band) die ervoor nodig is.
    Of bij balletschool, gitaarles enz..
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als ze hier op kamp gaan wordt ieder kind gebracht door zijn eigen ouders, helpen we met bedden opmaken en komen we de laatste middag voor de afsluiting en prijsuitreiking.

    Dat staat toch volledig los van fungeren als coach van een bepaalde sport?
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee maar ik heb het ook deze teamsporten.
    mijn oudste dochter doet ook paardrijden en daar kan ik ook niet bij helpen evenals het ballet voor de jongste. Ik heb het echt over de teamsporten.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Snap ik, maar de reacties kwamen nav opmerking van iemand dat ze verwacht dat haar kind op sport les krijgt van een echte coach en geen vrijwillige ouder, en jouw opmerking daarop wat dat wel niet zou kosten en dat sportverenigingen bijna alleen op vrijwilligers draaien.

    Dat geldt echter maar voor een paar sporten, terwijl bij de meeste sporten ouders alleen voor vervoer hoeven/mogen zorgen.
     
  11. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Ik vind hand en span diensten verrichten iets heel anders als training geven. Natuurlijk is het fijn als er een aantal vrijwilligers zijn die helpen, en daarmee de contributie laag houden.
    Maar als je kinderen wil laten sporten, dan wel graag met een geschoold trainer. Iemand met affiniteit voor het vak, die de doet en trainingsmethodes kent en die met kinderen kan omgaan.

    Bij de hockeyclub van mijn nichtje was dat dus ook niet goed geregeld. Tijdens een wedstrijd had het andere team (stand was 10-0) bedacht dat het leuker was om team van nichtje wat te helpen. Kregen ze training van hun coach. Echt superaardig. Bleek dat de meiden al jaren hun hockeysticks verkeerd vasthielden:$
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @fietwordtmama: en dan heb je het nog niet over bijvoorbeeld een grotere kans op blessures.

    Nee hoor... ouders als trainer prima.
    Niks mis mee.
    Maar ze moeten wel een zekere hoeveelheid basisvaardigheden hebben.
    Op het gebied van de sport zelf... maar ook een cursusje "hoe train ik een hubs kinders" lijkt me een must.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Inderdaad.
    Zoveel mensen maken er in de praktijk ook geen gebruik van als de mogelijkheid er is, is mijn ervaring.

    Wat ik bij de voetbalclub van mijn zoontje nogal treurig vond, was dat er veel ouders gewoon niet op komen dagen voor bardienst enzo. Kijk, als je daar voor kiest, kom dan ook, als je het liever afkoopt of iets anders doet voor de club, doe dat dan, maar dit was gewoon aso.
    Overigens ben ik blij dat hij nu een andere sport doet, andere mentaliteit etc. Ook hier bardienst, maar dat is niet vaak en verder hoeven we niets te doen. Al helpt mijn man wel vaker vrijwillig mee.
     
  14. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Weet je, ik ga gewoon steigeren van andere mensen die wel even gaan bepalen wat ik allemaal wel niet 'behoor' te doen. Ik word daar uiterst recalcitrant van.

    Ík ben geen lid van die sportclub, mijn kind is lid. Ik ben daar geen lid en hoef dus ook niet al die mensen te leren kennen, ik wil niet samen barbecuen of -here bewaar me- samen op vakantie.

    Bij de clubs waar ík zelf voor kies doe ik ook alle 'vrijwillige' klusjes en met plezier. Maar op de sportclub van mn kind kom ik enkel en alleen om mijn kind in staat te stellen om zijn hobby uit te oefenen. We staan daar echt niet voor mijn lol.
     
  15. BuffySummers

    BuffySummers VIP lid

    16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ben t niet vaak met je eens maar nu wel:)
    Gelukkig heeft mijn kind een hekel aan voetbal en de meeste andere sporten. Hij wil liever drummen of street/breakdancen.
    Daar heb je al die verplichte dingen niet.

    Daarnaast ook eens met de dames die zeggen dat hun kind(eren) door professionals getrained worden. Lijkt me zeer belangrijk. Zeker, wat iemand anders ook al aangaf, vanwege blessures.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik ben het er deels mee eens. Ik stond er namelijk zelf ook zo in, dan maar de contributie omhoog. Maar zo erg is het eigenlijk niet en ik merk dat ik mijn zoontje er ook een enorm plezier mee doe. Als ik een (1 a 2x per jaar) bardienst draai komt hij met zijn vriendjes ook en eten ze lekker een patatje met zijn allen.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Maar 1 of 2x per jaar is ook heel overkomelijk.
    Het wordt anders als je elke week VERPLICHT aan de bak moet.
    Er zijn natuurlijk ook mensen die wel graag elke week op het veld staan bij de kinders... maar dat gaan verplichten zou mij persoonlijk toch wat ver gaan :)
     
  18. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit inderdaad. Ik wil best af en toe iets doen, maar ik ga niet verplicht ingeroosterd achter een bar staan of weet ik wat.
     
  19. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou ja, laat het dan een tip zijn voor wanneer jullie kinderen op een sport of iets dergelijks willen. Dat je goed navraagt wat er van de ouders verwacht wordt, zodat je goed aan je kind kunt onderbouwen, waarom het maar iets anders moet gaan zoeken.

    Of je verzint een smoes natuurlijk. Kan ook. Want sja, het komt niet erg sympathiek over om te zeggen: Nee, je mag niet bij dezelfde club als je vriendjes, want mama heeft geen zin om 1x in de 2 maanden een bardienst te draaien.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @lady: haha hier zijn teamsporten gewoon geen optie zolang ze nog op theaterles zit.
    En ik denk niet dat ze daar mee gaat stoppen voorlopig.
    Dus dat scheelt dan weer :)

    Stiekem vind ik dat zelfs een beetje ongezellig... elke zaterdag is ze 3 uur onder de pannen.
    Van profi-juffen overigens. En ja, het is prijzig.
    Juffies moeten ook eten he :)
     

Deel Deze Pagina