Ik zou als ik jou was wachten met zwanger worden totdat jij uitgeleerd bent. Ik lees dat jij nog harstikke jong bent (22 jaar). Uit ervaring kan ik zeggen dat studeren en zwanger zijn/ kind hebben geen fijne combi is. Het kan natuurlijk wel, maar als jij pech hebt; een zware zwangerschap hebt, een huilbaby etc...dan komt er van studeren (en werken) echt niks terecht! Uiteindelijk is na lang bikkelen mijn afstuderen nu nabij (begin april verdedig ik mijn thesis en studeer ik af). Maar als ik niet zwanger was geworden dan was dit 2 jaar eerder geweest.
Ik denk ook wel dat het zwaar wordt, maar het lijkt me net zo zwaar als die dagen werken.. En betreft mijn leeftijd, dat hoor je wel vaker bij jonge meiden.. Alleen de een wil graag jong moeder worden en de ander heeft een verhoogde kans op 'hogere' leeftijd eerder in de overgang te komen bijv.. Bij mij is het beide, ik had jonge ouders en vond dat heerlijk., plus dat mijn moeder, oma en overgroot oma alledrie 26 ongeveer waren toen ze in de overgang kwamen door baarmoeder problemen. Nu hebben ze bij tot nu toe niks kunnen vinden maar toch kunnen ze het niet met zekerheid zeggen.. Ik wil gewoon niet te lang wachten, opzich is het geen punt om nog 2 jaartjes te wachten, ben dan 24 of 25 ligt eraan wanneer zeg maar.. We zullen zien
Jij schrijft dat jij een verhoogde kans hebt om vervroegd in de overgang te komen....tja dat maakt jouw situatie natuurlijk gelijk anders...hoe groot is jouw kinderwens? Kun jij er mee leven dat als jij het nu uitstelt jij een mogelijk risico loopt om geen kinderen of via een zwaar medisch traject kinderen te krijgen? Mijn medische bagage heeft mij 2.5 jaar geleden doen besluiten om voor een kindje te gaan terwijl ik nog studeerde. Dit argument woog toen zwaarder dan het nog niet afhebben van mijn studie. En oké als ik er op terug kijk zou ik het misschien nu anders doen, zeker omdat ik heel gemakkelijk zwanger ben geworden. Maar dat wist ik toen niet...voor hetzelfde geldt was ik nu nog steeds kinderloos geweest (mijn grootste nachtmerrie toen). Hoe dan ook, studeren en de zorg voor een kind/zwanger zijn heb ik als zwaar ervaren, maar met de nodige hobbels heb ik het einddoel uiteindelijk wel gehaald. Dus het kan wel!
Ja, mijn studie doe je op je eigen tempo, dus dat is prima te doen. Eerder werkte ik wel erbij, maar nu met de 4e op komst niet meer. Dat wordt me iets te prijzig in de kinderopvang.
Hoi! Hier ook een moeder die deeltijd studeert. Met doorzettingsvermogen en motivatie is het te doen. Ik was 19 toen ik moeder werd, hierna een verkorte SPW4 studie gedaan van anderhalfjaar en nu sinds september 2012 begonnen met de deeltijd opleiding HBO Pedagogiek. Ik merk duidelijk het verschil met MBO en HBO, ik doe mijn best, maar het is zwaar. Mijn eerste doel is mijn propedeuse en daarna kijk ik even verder. Goeie planning is erg handig! Succes ii. Groetjes.
Hoihoi! ik zal ook even reageren! Ik ben vorig jaar september na een universitaire studie waar helaas geen brood in te verdienen is een duale HBO opleiding gaan volgen. Dat houdt in dat ik 32 uur per week werk en 3 dagen in de twee weken naar school ga. Ik heb bewust voor een kindje gekozen omdat het studeren mij goed af gaat en ik niet wilde wachten met kinderen tot ik klaar zou zijn op mijn 28ste. Ik heb bij medestudenten even navraag gedaan en er zijn heel veel meiden die tijdens de opleiding zwanger zijn geraakt en het prima hebben kunnen redden. Ik zou wel bij jezelf te rade gaan of je een sterk en hecht sociaal netwerk hebt. Ik heb gelukkig hele lieve (schoon) familie die structureel een paar dagen in de week kunnen en willen oppassen als straks de kleine er is. Als je deze mogelijkheid niet hebt is het salaris wat je verdient veel te weinig voor de hoeveelheid kinderopvang wat je dan nodig hebt. Kortom, ik denk dat het prima te doen is, mits je er goed over na gedacht hebt en niet in een opwelling besluit 'leuk' een kindje te nemen! Succes! P.S. Ik merk wel dat het schoolwerk soms wat op de tweede plek komt zeker nu we thius bezig zijn met kinderkamertje en allerlei andere regelzaken. Dat is natuurlijk veel leuker dan studeren
Mijn kinderwens is enorm groot.. En we hadden afgesproken dit jaar te stoppen met de pil alleen komt vriendlief er gisteren mee dat hij zichzelf toch wel jong vind en liever wil wachten.. Ik zeg van Nouja twee jaar dan, ja hij wil het niet plannen.. Maar ik moet er wel rekening mee houden dat het zomaar niet meer kan.. Ik wil hem niet pushen dat zeker niet.. Ik wacht geduldig.. Ga zowieso weer studeren en hoop dat hij er met een jaar of twee klaar voor is het lijkt mij overigens geen probleem om te studeren met een kindje, naar mijn mening net zo druk sls met je werk.. Eb betreft huiswerk, tot nu toe kon ik altijd alles op school af krijgen dus hoop dat dat nu ook lukt!
Klopt als een bus, maar de hoeveelheid is absoluut niet zaligmakend. Ik ga dan ook een dag minder werken (ouderschapsverlof) want dat is voordeliger dan een kind naar de creche sturen. Want zeg nou zelf, waarom zou je die dag werken als het toch voor niks is? Dan ben ik liever een dagje extra bij m'n kind en 'verdien' ik er nog aan ook.
Helemaal mee eens hoor. Hier afgelopen jaar fulltime kinderopvang eruit gegooid. Moet eerlijk zeggen dat ik t werken wel mis, maar aan de andere kant krijg je zo ontzettend veel meer mee van je kinderen. Nu vraag ik me opeens af waar al die andere jaren waren..
Zelf ben ik 22 jaar, vriendlief bijna 27 jaar en we zijn toe aan een kindje. Ik studeer over 3 maanden en een weekje af, en we zijn gestopt met voorbehoedsmiddelen sinds een weekje. Mijn ovulatie is vermoedelijk binnen een aantal dagen. We zijn heel benieuwd. Ik vind het heel spannend en het zou helemaal niet erg zijn als het de eerste paar rondes niet lukt, ik studeer toch nog af en zwangerschapssymptomen tijdens het afstuderen dat lijkt me ook wel een beetje eng maar we willen het niet gaan uitstellen. Hoe hebben jullie de eerste weken ervaren tijdens het studeren (dus van week 1 tot week 9 ongeveer) ?
Het viel me best mee maar je moet er wel rekening mee houden dat je de eerste weken behoorlijk misselijk kan zijn. Ik moest me regelmatig even terug trekken op het toilet haha. En naast de lichamelijke kwaaltjes was ik zo hyper over zwanger zijn dat ik soms met moeite mijn hoofd bij de stof kon houden...
Eventjes een vraagje in dit topic. Ik doe op dit moment de MBO BOL opleiding verzorgende IG niveau 3/4. Mijn vraag is eigenlijk hoe dat gaat met mijn zwangerschap, ik heb afgesproken dat ik de studie onderbreek van september tot januari na de kerstvakantie. Wat gebeurt er dan met je studiefinanciering Wordt die stopgezet? Of wordt het als een uitloop op je studie gezien? Zelf heb ik nog geen studievertraging opgelopen. Groetjes, E Denk vraag het toch even omdat het best een dure tijd is, en het best nog wel een bedragje is dat je mist.
@Tulp daar durf ik niets over te zeggen al lijkt het me sterk dat je wel stufi zou krijgen als je niet studeert, volgens mij krijg je dat niet want je betaald dan ook geen studiegeld toch? even een update aangezien ik ongeveer 3 weken geleden ook de vraag stelde, ik studeer over iets minder dan 3 maanden aan het hbo af en vriendlief en ik hebben een grote kinderwens en of we die moesten uitstellen of niet ivm zwangerschapsymptomen tijdens de studie. Vriendlief en ik hebben gekozen er toch voor te gaan met de gedachte wellicht duurt het ff tot ik zwanger ben. Nou dat was niet het geval haha, ik ben er donderdag achter gekomen al zwanger te zijn en daar zijn we helemaal happy mee, natuurlijk maar hopen dat het allemaal goed gaat. Ik ben nu 5 weken dus de 6e week gaat in en heb nog vrijwel geen klachten op wat vermoeidheid en gevoelige borsten na *klopt af* hopelijk mag het zo blijven
@deurmat22 Van harte, wat leuk om te lezen. Hoop dat alles goed blijft gaan en je je goed blijft voelen. Over de studie, volgens mij wel als je staat ingeschreven bij de opleiding. Meen dat ze dat geoorloofd verlof noemen. Alleen wat het DUO daarmee doet? Misschien maar even een telefoontje eraan wagen, dacht misschien dat iemand anders het weet. groetjes!!
Ik studeer en ben zwanger, dos hbo en doe nu jaar 3. Ik heb geluk dat ik niet misselijk ben geweest. Ik ga een half jaartje vertraging oplopen en daarna scriptie half jaar en als laatst stage half jaar. Scriptie kan je over het algemeen wel zo plannen dat he veel vanuit huis doet, stage zal wat lastiger worden maar dan is mijn kindje ookalweer wat ouder en breng ik het iets makkelijker naar een oppas! Het is even puzzelen maar studeren en baby's is zo een gekke combi nog niet, wij hebben er in ieder geval bewust voor gekozen!