School gaat fuseren....

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lumiere, 27 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Het ziet er naar uit dat onze leuke openbare school samengaat...

    Situatie: dorp met 3 scholen: onze openbare school, 90 leerlingen, iedereen kent elkaar, leuke sfeer en aandacht voor ieder kind. 1 hele grote school met meerdere verdiepingen en 1 nutsschool grenzend aan een villawijk met ook zo'n 90 kinderen. Laatste ligt niet op loopafstand maar aan de overkant van een hele drukke weg. Hier zijn we destijds wel op gesprek geweest maar er was totaal geen klik met de benadering van onderwijs en de manier van werken.

    Nu is ons gebouw afgeschreven en dat van de nutsschool bijna. In 1e instantie zou de nutsschool naar onze school komen. Er is toen (vorig jaar) hard actiegevoerd door de ouders van de nutsschool, tot demonstraties bij de gemeente toe. Want zij vonden onze school een achterstandsschool met veel buitenlanders en bijstandskinderen (onze school is in werkelijkheid gewoon een prima afspiegeling van de maatschappij waarin we leven, heel gemiddelde populatie. Ja, er zijn een paar kinderen van het woonwagenkamp, er is een kleuter met een hoofddoek, maar kom op, dat is onze maatschappij, leven en laten leven en we kunnen van elkaar leren!) en qua uitstroom in groep 8 is er nul verschil tussen onze school en de nutsschool.

    Onze school heeft geen actie gevoerd, omdat het allemaal niet zeker was wat er zou gebeuren. Inmiddels is de gemeenteraad uiteen en vernieuwd en komt het plan weer naar boven. En nu gaat onze school waarschijnlijk op in de nutsschool, omdat zij perse hun lokatie niet willen opgeven. Ik weet niet goed waar we goed aan doen. Gezien de negatieve naam die onze school nu heeft beginnen de kindjes voor mijn gevoel met een valse start op de nutsschool. Daarbij is de afstand gewoon vervelend.

    De grote school zou een optie zijn, maar ik ken een docente daar en zij zegt zelf dat het op hun school vaak gebeurd dat kinderen die niet volgens het boekje leren, niet goed kunnen meekomen en er weinig begrip is voor kindjes met rugzakjes. En zie mijn onderschrift waarom ik niet snel voor zo'n school zal kiezen, onze zoon neigt naar de symptomen van adhd (hoewel dit met 4 zeker ook gewoon druk jongensgedrag kan zijn)

    De bouw van de nieuwe school zal jaren duren, dus tegen de tijd dat het echt aan de orde is zijn we jaren verder en zal onze zoon ook niet zomaar naar de grote school willen als zijn vriendjes wel naar de nutsschool gaan. Maar ik vond het zo vernederend hoe er vorig jaar over onze school en kindjes werd gesproken tijdens die acties dat ik daar voor mijn gevoel niks te zoeken heb.

    Zijn er meer ouders die een fusie hebben meegemaakt? Hoe verliep dat? Was er aandacht voor beide schooltypes en benadering?
    Ik weet echt niet waar we goed aan doen. Ik wil gewoon ons knusse veilige schooltje houden :(
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Geen echte ervaring met fuseren maar er zijn ook scholen die wel in 1 gebouw zitten maar die niet bij elkaar gestopt zijn.

    Willen ze ook echt de kinderen gaan combineren, al lijkt me dat niet mogelijk met 2 echt verschillende leerstijlen en visies. Met 2 scholen naast elkaar lijkt me dat geen probleem behalve de locatie.

    Ik zou duidelijkheid vragen aan de school, hoe zit het in elkaar en hoe zien ze dat voor zich.
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Er zijn inderdaad onderling grote verschillen. Onze school werkt volgens het Fiedes-systeem met IEP-toetsen (schijnt anders te zijn dan de normale "Cito-toetsen") en wij hebben continurooster terwijl de Nutsschool dat niet wil. De locatie is voor mij nog het minst erge, okay, we kunnen niet meer lopend over voetpaden naar school en moeten met de auto door drukkere wegen, maar dat valt nog te overzien. Ik verwacht wel dat, als er een nieuw gebouw komt, dit op die locatie gaat zijn. De Nutsschool geeft in advertenties aan dat hun "prachtige midden-in-de-natuur locatie zo inspirerend en blablabla is.
    Mijn eigen basisschool stond midden in de middle of nowhere, maar om nou te zeggen dat ik die eindeloze kale akkers zo inspirerend vond als kind....
     
    owly vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze school is 2,5 jaar geleden gefuseerd. Ik vond het heel spannend, maar het heeft geweldig uitgepakt. Een frisse wind, nieuwe kijk, nieuwe methodes, meer geld voor plus-klassen en zorgenkindjes etc etc.
    Het eerste jaar was moeilijk, dat geef ik toe. Maar... eigenlijk kwam dat enkel door de ouders, die zelf allemaal hun bagage meenamen met ervaringen uit hun eigen verleden, of zich niet open konden opstellen voor verandering. Ik vond de sfeer op het schoolplein vaak erg zuur. Een aantal zijn uiteindelijk toch weg gegaan, maar ik geloof oprecht dat iedereen nu echt heel blij is met de nieuwe weg die is ingeslagen.
     
    amdaa, suus1983 en owly vinden dit leuk.
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onze fusie betrof een ‘normale’ openbare basisschool en een school voor Dalton-onderwijs.
     
  6. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Inmiddels bericht gekregen dat het inderdaad gaat gebeuren, ons knusse schooltje gaat fuseren met de nutsschool. Op de locatie van de nutsschool. Zwaar ******
    De bouw had in febr al moeten beginnen dus er gaat haast mee gemaakt worden. Ik heb deze week een afspr met de directrice gepland om de mogelijkheden door te nemen. Ik kan me niet voorstellen dat wij de enige ouders zijn die niet "klakkeloos" over willen op het nutsonderwijs en beleid van deze school. Het voelt als dat het ons in de maag wordt gesplitst terwijl we bewust niet voor deze school hebben gekozen. Ik ben benieuwd wat de school zelf in gedachten heeft, of de grotere school ook mogelijkheden biedt om kindjes op te nemen die niet op de nutsschool passen en wat de rol van alle drie de scholen hierin is. Ben benieuwd...ik kan me niet voorstellen dat ook de leerkrachten zomaar opgaan in een nieuwe vorm van onderwijs.

    Jammer genoeg vindt mijn vriend het allemaal maar prima, hij vindt dat ik niet zo moet zeuren "een school is een school", helaas kan ik me daar niet helemaal in vinden.
     
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik kan me niet voorstellen dat onderwijssystemen die primair niet op elkaar aansluiten zomaar overboord worden gegooid. Ik kan me wel voorstellen dat beide scholen naast elkaar functioneren. Mijn zus is lerares op zo'n school. Het gebouw is 1 maar er zitten twee basisscholen in. Met eigen directie, eigen visie en eigen systemen.

    Daarnaast snap ik dat je zo denkt, maar ik proef ook vooroordelen in jouw verhaal. Net zoals de ouders van de andere school. Je vind ze volgens mij nogal snobistisch? Of niet.

    Maar technisch gezien, ook al ben je het er niet mee eens... Wat zijn je andere opties? Volgens mij zijn die er niet zo veel. Behalve je kind naar school 3 sturen.
     
    humptydumpty vindt dit leuk.
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #8 merah, 8 apr 2019
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
    Nogmaals, bij ons leek het ook niet te passen, maar leerkrachten hebben handen ineen geslagen en het beste van beide kampen weten te behouden. Wij hadden ook bewust niet voor deze school gekozen, maar zijn er nu heel blij mee omdat er zoveel meer mogelijk is geworden, dat met een kleinere school en bijbehoren budget nooit mogelijk was geweest.Je gaat fuseren en als het goed isbetekent dat niet dat je ‘klakkeloos’ het beleid van de andere school overneemt, maar dat je samen nieuw beleid maakt.
    Denk in mogelijkheden, niet in problemen! Zo ver ligt nuts en openbaar nu ook weer niet uit elkaar.
    (Al snap ik dat het best even slikken is).
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Foutje
     
  10. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Klopt inderdaad helemaal, al is het met name zo dat mijn vooroordelen pas ontstaan zijn na de harde actievoering van de andere school vorig jaar, de manier waarop onze school is neergezet in klachtenbrieven in huis-aan-huiskranten en social mediaberichten van de actievoerders. Actie-reactiegevalletje misschien ;) voor mijn gevoel bestaat er een beeld van onze school dat niet klopt.

    Het zou mooi zijn als er inderdaad 2 scholen in 1 gebouw zitten straks. En dat dat gebouw voor ons betekent dat we niet meer lopend maar met de auto naar school moeten...tja, dat is balen, maar op dit moment zou ik met dat gegeven al blij zijn.
     
  11. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Voor we verhuisden dat mn dochter ook op zo'n school. Eigenlijk gewoon twee scholen in een gebouw, die elk voornamelijk hun eigen ideologie volgenden. Misschien is dat straks bij jou ook het geval, TS, en blijft de vorm van onderwijs hetzelfde. Ik zou even afwachten, ik neem aan dat ze een infoavond of wat dan ook organiseren voor de ouders. (en anders zou ik daar om vragen).

    ,
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    School van mijn dochter (op het laatst 84 leerlingen) is ook gefuseerd. Een hele happening, maar ik moet zeggen dat wij als ouders vanaf het begin goed erbij betrokken zijn geweest, veel gelegenheid gehad om aan te geven wat je belangrijk vond voor jouw kind om fusie goed door te komen.
    En de duidelijke boodschap: oriënteer je als ouder of je kind naar fusieschool wilt laten gaan of dat je liever voor een andere school kiest (wij hadden opties, wonen in stad).

    Wij hebben een rondleiding gehad op de locatie waar de fusieschool ging komen (in andere wijk, voor ons 2 km reisafstand, zeker niet dichtstbijzijnde school), informatieavonden etc. Wij hadden er goed gevoel bij en we hebben onze dochter dus met fusie mee laten gaan. Ongeveer 2/3 van de leerlingen ging mee over. Ze kwam dus met een aantal oude klasgenootjes in een nieuwe klas, hierbij is ook zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van kinderen zelf.

    Uiteindelijk vond mijn dochter het veel leuker in een grote klas, veel meer keus in kinderen (betere match) om mee te spelen en vond haar 'nieuwe' school fijner dan de oude (terwijl ze daar in principe ook geen problemen had). Wij zijn erg tevreden en het is me 200% meegevallen allemaal...
     
  13. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Grotere klas is inderdaad wel een voordeel. Onze groep 1-2 heeft nu 16 kindjes, 9 groep 2 en de rest is groep 1. Si januari is er nog maar 1 kindje bijgekomen voor "groep 0", dus echt heel klein klasje. Waarin onze zoon tot nu toe nog maar met 1 kindje speeldates heeft. Ik hoor hem eigenlijk ook nooit over spelen met andere kindjes.
     

Deel Deze Pagina