Ik ben het helemaal met jou eens TS! Zeker als je in team verband sport heb je ook een verantwoordelijkheid naar de andere kinderen toe om er te zijn. Mijn kinderen moetenleren om een goede balans tussen vrije tijd, sporten, en huiswerk te vinden. De oudste doet dit aardig uit haarzelf, de jongste moet ik soms wat meer aansporen. Ik vind het heel belangrijk dat ze zelf vanaf een redelijk jonge leeftijd al leren om hun eigen tijd goed te managen, want daar heb je je hele leven wat aan!
Daarom hebben jullie ook gekozen te stoppen met sport. Prima keuze in jullie situatie waarschijnlijk. Zat ze nog wel op een club dan zou het gek zijn als ze in de middag ging gamen om vervolgens last minuten de club af te zeggen vanwege huiswerk. Dan klopt er iets niet in de planning. Kan gebeuren natuurlijk. T zijn pubers. Maar dan xou mijn lesje planning er toch vooral uit bestaan dat hij gewoon moet gaan sporten en de 'straf' voor het niet gemaakte huiswerk moet incasseren. Dit gezegd hebbende besef ik ook dat dat weliswaar op mijn zoon goed zou werken. Die is bloedserieus over school. Andere pubers zou het misschien minder indruk op maken en hebben een andere aanpak nodig. Incidenteel afmelden in een toetsweek oid kan ik nog best snappen. Maar hier zijn ze vaak al blij als de helft van het team komt opdagen. En dat is gewoon jammer. Ook voor de trainers fie dat gewoon vrijwillig doen allemaal. Zitten ook wel vaak zieken/coronagevallen bij. Niet alleen school als excuus.
Nee, dan zouden we ook de keuze maken om te stoppen met de teamsport. We snappen wat dat inhoudt. Maar een keer afmelden vanwege huiswerk vind ik niet per se vreemd.
nee maar dan bewegen ze al met fietsen. Hier is team wat ook bij zoon in klas zit en is 1 km fietsen. Hier mogen ze ook zeker gamen bellen en dergelijke. Maar hun kozen zelf voor teamsport dan vind ik dat je kids ook discipline aanleert met wanneer en waarom je afzegt.
hier zagen we dat vorig jaar ook heel veel - veel brugklassers toen. Onze dochter zat op een school waar ze maar 1 x per jaar toetsweek hadden, dus dat scheelde al - en huiswerk word veel op school gemaakt. Maar regelmatig kinderen die vanwege toetsen niet kunnen komen trainen. Ik snap dat ook niet zo goed... die 2 uur (1 uur trainen) die je dan kwijt bent - besteed je die dan volledig aan leren leren leren? Moet dat dán op dat moment? Blijkbaar... Onze dochter heeft gekozen voor 1 x trainen in de week ipv 2 x. Omdat ze het fysiek niet aankon. 3x 70 minuten gym in de week -soms iets nog iets meer als ze extern gaan sporten. En dan de 16 km fietsen per dag. Daar komt dus dan de training bij en de wedstrijd op zaterdag. Genoeg is genoeg.
Nou, dat vind ik dus eigenlijk wel logisch. De meeste sporten zijn ‘s avonds. Hoe ouder het kind, hoe later de trainingen vallen. Dus stel kind zit tot 16 uur op school (en daarna nog reistijd naar huis van bv een half uur). Dan nog even leren, dan eten, dan naar de sport en dan weer leren. Daar waar anderen zeggen dat een kind ook ontspanning nodig heeft: ik snap wel dat je niet na het sporten nog wil gaan leren voor een proefwerk. Ik zie dan weinig ontspanning voor het bedtijd is en daarbij zou mijn jongste dochter sowieso zich niet meer kunnen concentreren. Maar misschien is mijn defintie van ontspanning wel anders. Ik zie sport ook meer als inspanning Dus incidenteel afzeggen omdat een kind voor een proefwerk moet leren, of zelfs als een kind een keer een planningsfout heeft gemaakt en klem komt te zitten, dat zou hier best mogen. Wordt het structureel, dan is dat aan ander verhaal.
Hier idem, eerder was de combi wel te doen maar ik vond werkervaring (en salaris) boeiender. Ik had overigens nooit teamsporten, niks voor mij. Heb vrij lang nog theaterschool ernaast gedaan maar dat veranderde van locatie en avond. Toen was ik meerdere avonden gewoon lang weg en toen ben ik er ook mee gestopt. Ma,di,wo en dan do gaar, vr en za weer in de winkel. Huiswerk zelf was geen issue, paar weken na de zomervakantie had ik dat al weggewerkt voor de rest van t jaar en kreeg toch geen nieuwe boeken (NERD). Met een beetje goed geheugen was de rest van t jaar flierefluiten en toetsen maken. Allicht eens wat aantekeningen doorlezen. Maar puur de lange dagen achter elkaar was de druppel. Als ik nou vrijstelling kreeg van aanwezigheid op school was t prima, maar ookal had je ALLES gemaakt en haalde je prima cijfers dat ging dan weer niet op. Extra vakken erbij nemen was ook geen optie, mocht niet als je keuzedelen al vol zaten dus op je diploma zou je er ook niks van terug zien. Dus maar weer verder blaadjes aan de bomen tellen...2138, 2139...Je werd gewoon gaar van de aanwezigheidsplicht.
Ik sportte vroeger 6/7 keer per week en toen ik al wat langer studeerde 3/4 keer per week. Werken deed ik meestal op zondag en in de vakanties en later ook wel op zaterdag of 's avonds. Ik kan me niet herinneren dat ik veel trainingen, laat staan wedstrijden, heb gemist ivm school. Sport is voor ons wel echt ontspanning, je hoofd leeg maken ed. Mijn dochters zitten niet (meer) op een teamsport, maar dan evengoed gaan ze in principe altijd sporten, ziekte ed daargelaten. De jongste zal al helemaal niet uit vrije wil overslaan, die vind het allemaal veel te leuk.
Maar dat het kind op die dag een proefwerk heeft weet hij natuurlijk al langer vooraf. En dat er op die dag getraind wordt is ook gewoon bekend. Blijft dus gewoon 1 uurtje wat niet ingepland kan worden voor leerwerk. Kan best eens incidenteelzo uitkomen dat dat uurtje ook gewoon nodig is. Geen probleem. Maar als dat elke week nodig is, dan gaat er iets mis denk ik. Overigens zie ik sporten als ontspanning. Het is hier iets wat zoon het liefst van alles doet. Hij baalt als de training een keer niet doorgaat. En is echt gewoon lekker buitenspelen voor hem.
Hier gaat school ook voor sport. Als dochter een proefwerkweek heeft dan worden de trainingen afgezegd. Nu zegt ze sws vaker af omdat ze moet werken. Liever een uurtje extra leren in de tijd dat je had moeten sporten dan dat je dat daarna weer moet doen en nog een hele avond aan je leerwerk zit.
Ik heb het ook over incidenteel en niet over wekelijks. En natuurlijk weet je een proefwerk vooraf. Maar het ene vak is het andere niet. Als mijn dochter een vak moeilijk vindt, kan het best zijn dat ze dat ‘uurtje’ (wat overigens altijd meer is dan een uurtje, want denk aan omkleden, reistijd etc…) heel graag wil gebruiken. Juist omdat ze vaak laat uit school is en voor etenstijd helemaal niet zoveel kan leren. En als dat incidenteel voorkomt, dan vertrouw ik erop dat ze die tijd ook nodig heeft. Ik zou niet weten waarom ik dan moeilijk zou moeten gaan doen en haar verplicht naar de training moet sturen. En wat ontspanning betreft: dat ligt dus juist voor iedereen anders.
Net prima dat ze kunnen inschatten dat ze er niet gaan komen. Zelfs wanneer het hun eigen "fout" is door te laat aan te beginnen vind ik het prima als ze het zelf kunnen aangeven.
Ligt ook heel erg aan het kind zelf. Mijn middelste zie ik wel een keer thuis blijven indien nodig, de oudste ziet dat echt als de grootste straf en juist als hij het heel erg druk heeft vind ik het fijn dat ie lekker gaat trainen. Voor hem is dat even eruit en lekker ontspannen. Hier gaat het meer van " als je je huiswerk niet op tijd af hebt kun je niet trainen" en dan gaat hij snel aan de bak.
Ja precies. Die fout mogen ze hier ook best maken. Daar leren ze van. En als ze er niet van leren en het te vaak of kort achter elkaar voorkomt kun je het altijd nog bespreekbaar maken en er afspraken over maken of consequenties aan verbinden.
Dat is ook zo. Hier ook verschillende kinderen. Jongste dochter zou dansles echt niet willen skippen vanwege huiswerk. En bij haar zou waarschijnlijk juist werken wat jij tegen je oudste zegt. Maar middelste dochter neemt school heel serieus en zou echt zeker willen weten dat ze genoeg tijd in haar leerwerk heeft gestopt, ook al vind ze voetbal nog zo leuk. Daarom ben ik er ook niet per defintie op tegen dat er een keer een training wordt gemist. Ik bekijk het per kind en situatie.
Neemt niet weg dat ik wél vind dat je een verantwoordelijkheid aangaat als je voor een teamsport kiest. Een keertje missen kan natuurlijk, maar moet geen gewoonte worden. Is voor het hele team vervelend dan.
Klopt maar als mijn kind er , qua leren/huiswerk, er met de pet naar gooit dan wordt het verhaal wel even anders.
Dat ben ik met je eens. Dat vind ik overigens ook bij andere sporten en niet alleen teamsport. Mijn kinderen mogen zeker niet zomaar wegblijven van welke sport dan ook. Maar tegelijkertijd hebben ze net zo goed een verantwoordelijkheid t.o.v. school. Uiteindelijk weegt hier de verantwoordelijkheid voor school zwaarder. Misschien dat dat anders is als een kind aan topsport doet, maar bij recreatieve sport zal school altijd voorgaan.
Vandaag gemerkt dat het sporten van klasgenoten ook nadelig kan zijn voor jouw huiswerk. Dochter en 2 klasgenoten moeten morgen een presentatie geven. Dat zouden ze vandaag afmaken alleen kon dit dus niet omdat de dames moesten sporten