School kiezen bij 1.5 jaar voor kind die mogelijkheid hoogbegaafd is

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door piccolina, 3 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind 16 naar universiteit minder erg dan met 7 jaar naar gr6.

school zegt aan ons dat zoontje vanaf gr5 volledig zijn eigen dingen moet hebben en dat dat zoiets is als een nieuwe klas openen in de school. zij kunnen dat waarschijnlijk niet zeggen ze.
    laten wij realistisch zijn zegt de IB er...pfff.
    maar de juf zegt dat hij daar echt recht op heeft!

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niet voor niks heb ik slapeloze nachten gehad na dat gesprek.

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Recht hebben op en niet te realiseren, tsja.
    Wsl probeert de school zijn best te doen. Ik weet niet wat daarover in de schoolgids staat; worden er gerichte verrijkings- en verdiepingsmaterialen aangeboden voor meer begaafde leerlingen? Dan is dat toch voldoende, hoezo een 'nieuwe klas'?

Toen ik 18 was, ging ik studeren en op kamers. Werd lid van een studentenvereniging en het was, sex, drugs and rock 'n roll.
    Het was mijn beste tijd ooit en er werden blijvende vriendschappen gesloten.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat goed voor jou dat jij blijvende vriendschapen heeft van je studietijd!

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het zijn de mensen die er nu nog toe doen. Ik zat niet op een leuke basisschool (38 leerlingen, zwak niveau) en ook van mijn middelbare schooltijd heb ik 1 echte vriendin overgehouden.

Je studententijd is heel bijzonder, ik neem aan dat je dat zelf ook zo ervaart?

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mwah, dat geldt echt niet voor iedereen..
    Ik ben wel gewoon met 18 naar de universiteit gegaan, maar eerste jaar leerde ik mijn (huidige) vriend kennen. Die studeerde in een andere stad. Studie gestopt, andere studie gedaan, ook weer gestopt, gewerkt, later weer begonnen.
    Anyway, mijn wilde jaren waren eerder, van 15-18 ;)

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb ook geweldige tijd gehad tijdens mijn studie. maar op leeftijd 20 heb ik al colleges gegeven waar ik studeerde. goed, natuurlijk allemaal zonder sex drugs etc. ik heb ook goede vrienden overgehouden; maar ook van basis school, middelbare school etc. maar goed; ik zei wat ik zei omdat ik echt niet wist wat ik kon zeggen op je reactie. meid, waar praat jij eigenlijk over en waarom reageer je eigenlijk in deze topiks? ik snap dat niet van jou.

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja zeg, doe even normaal!:$
    Als je niet normaal kan reageren, reageer dan niet!

Je zei gisteren dat je teveel aanwezig was geweest in dit topic, nou inderdaad! Jij hebt toch je eigen draadje? Ga daar even lekker hoog van de toren blazen!;)

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig! Ik ken mijn man ook al vanaf mijn 18e en heb in totaal ook 3 studies gedaan in twee steden: eerst 1 studie, later een tweede, gewerkt en nog eens een derde! En veel cursussen en korte studies gedaan.
    Maar mijn eerste echte studententijd was wel de mooiste. Had dat nooit gekund en/of gemogen op mijn 16e!;)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mja, mijn ouders waren er ook niet heel blij mee en een hoop wisten ze ook niet. Een puber kun je niet heel veel meer verbieden..

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Wat een discussie topic dames :p

Ts: Er is ook een groot verschil tussen hoogbegaafd zijn en hoogintelligent. Ik denk dat wat jij bedoelt over mensen met hoge functies dit in het algemeen hoogintelligente mensen zijn. Dit komt ook veel vaker voor dan HB. HB mensen komen niet zoveel voor en hebben over het algemeen als ze geen goede begeleiding krijgen (niet allemaal!) vaak problemen waardoor ze juist gaan onderpresteren etc.. HB is op veel meer gebieden ver voor liggen dan alleen slim zijn. Verdiep eens in Hb en in Hoogintelligent. Kan het zo even niet goed uitleggen. Overigens is het echt wel te zien/merken aan kinderen of ze HB kunnen zijn of niet. Mijn oudste zit nu in traject om te kijken of hij HB is. Al vanaf baby had ik dat vermoeden al maar dit is dan nog niet duidelijk. Het komt steeds meer naar voren naarmate ze ouder worden ;) Overigens heb ik gewoon een school gekozen die bij ons en onze zoontje past.

Kijk heel goed wat bij jullie en jouw dochtertje past. Ook al staat op papier wat zij doen uit de praktijk kan dit weleens behoorlijk tegen vallen. Ga je eigen gevoel achterna. Overigens over Leonardusscholen de stichting daarvan wordt niet meer gefinancierd. Hoe en wat daarin voor de toekomst weet ik ook niet. Hier is het belangrijk dat mijk zoontje goed begeleid gaat worden. Succes met kiezen!

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #132 belize, 10 jun 2014
    Laatst bewerkt: 10 jun 2014
    ik vind juist dat jij normaal moet reageren.maar goed, ik ga al weg.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja dat had ik al vermoed hb en hi verschil ;)
    Maar bijvoorbeeld getalenteerde kind stel in noem maar wat: skieen op hoog niveau of toptennisser is die dan hb of niet?
    Wat ik heb gelezen over hb is 20% genetisch of aanleg bij geboorte en de rest is ook wat jij schrijft levensfactoren: omgeving, ouders, docenten, jou eigen vermogen tot doel streven, onderzoeken, ondernemen en of je juiste mensen tegenkomt.

Hoe merkte je achteraf van je zoon dat hij hb potentie is? Toen hij baby/dreumes was?
    Is inderdaad erg dune grens wat ik zelf merk want als ik zo kijk naar mijn dochter met mijn man vind ik het geweldig en normaal en niet zo echt anders tot ik vertel iemand dat ze zelfstandig al eet vanaf 11mnd met vork/lepel bijvoorbeeld of dat ze al blokken van 14 stuks in elkaar terug in kan doen in elkaar van klein naar groot en niet als toeval maar ze past en kijkt en beoordeelt. Dan zeggen andere dat erg slim is en knap. Ik zie op kinderdagverblijf ook kindjes van 1.5-2 jaar die dan enkel van spraak van haar verschillen maar zelfs ze begrijpt sneller wat ik wil of vraag dan die van 2 jaar. Is inderdaad niet relavante vergelijking maar is een van wat ik opmerk zelf en andere. En zo zeg maar daar en daar kleine dingetjes die steeds ze ouder word meer opvallen.
    Maar ze kan nog geen puzzels bijvoorbeeld ik geef haar 2-3 delig maar dat haalt ze alleen uit elkaar. Maar ze snapt memorie wel ze draait zelf elke plaatje terug en zoekt hetzelfde, vormenstof kan ze ook al vanaf 1 jaar en ze kent veel passieve woorden namen van mensen, dieren, speelgoed, kleuren. Ze zegt het niet inderdaad maar ze is 2 talig dus misschien dat is de oorzaak. En ze is erg dol op boeken echt zelf doorbladeren en lang bekijken al vanaf 5 maanden;) wordt een boekenworm hihi

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Sorry maar al vanaf 5 maanden aandachtig boeken lezen dan zou ik toch echt even rond gaan bellen hoor ;) lijkt me niet gezond

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wilde je er tegen vaccineren of had je een bepaalde pil in gedachten? :)

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    yeah een goede vraag Saskia! ik wil dat ook weten.

17. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Het was meer sarcastisch bedoeld...;) omdat ik me niet kan voorstellen dat een kind van 5maanden aandachtig een boek doorneemt ;) tenzij het een wonderkind is natuurlijk

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik denk dat een kind van 5mnd dat aandachtig leest... Vooral lekker bladert :)

Maar "niet gezond" klinkt zo gek :)

19. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zegt ze toch niet!;)
    Ze schrijft: zelf doorbladeren en lang bekijken.

Mijn zoontje was/is ook gefascineerd door boeken. Ik lees ook veel voor. Toen hij 9 maanden was en hij aan het kruipen was heeft hij 'heel aandachtig' onze collectie kunstboeken doorgenomen, autch!!!:D

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Heb niet t hele topic gelezen. Maar dit vond ik even belachelijk.

Mijn dochter tijgerde/kroop altijd in de leeshoek op het kdv en ze pakte dan een boekje om lekker door te bladeren. En nu komt ze ook naast me op de bank en zegt ze dat ze een boekje gaat lezen. Lekker bladeren en aanwijzen dus.

Deel Deze Pagina