School kiezen bij 1.5 jaar voor kind die mogelijkheid hoogbegaafd is

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door piccolina, 3 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja rare reactie als je kind dat niet doet/deed waroom de andere dat ook niet moeten kunnen. Het viel ons bijzonder op en andere dat ze altijd boeken verkiest ipv speelgoed. Ik heb hele collectie en kies dat aandachtig geen woezel en pip en dat soort onzin. Ze kijkt al vanaf 8 maanden lang naar kijk en zoek boeken (geen zoek een smurf boeken) maar realistische, ze kent al veel boeken dus als ik zeg zoek gruffalo boek pakt ze die en komt bij mij te kijken. Ze vind het niet zo leuk als ik blader nooit gevonden, ze wil liefst zelf pagina per pagina bekijken en vanaf 5 mnd wist ze gelijk dat ze goed moet vasthouden (niet ondersteboven bijv) - viel ons op omdat ik boek heb die 2 kanten gaat dus ze kijkt 1 dan draait om en kijkt andere kant.
    Ik zie ook dat andere kinderen niet zo in boeken ingaan maar dat heeft te maken ook met ouders misschien hoe ze daartegen kijken. Maar dochter in bijzonder gek erop op bezoek zoek ze boeken op en pakt em bladert door, soms wil ik dat ik dat doe en ze kijkt maar dan haar aandacht is vrij snel weg terwijl zelf kan ze wel lang bezig zijn. Ze lacht zelf op iets wat ze ziet zo "leest" ze haar eigen verhaaltje.
    Ze ging altijd goed om met boeken geen enige verscheurt of gegooid of in mond genomen. Sommige zijn gewoon al versleten van doorbladeren;)

Ik probeer voorlezen gedichten zo blijft dat makkelijker in hersens zitten terwijl ze bezig iets met anders en boek voorlees ik op eigen manier met 2-3 worden per pagina want de aandacht kan ze nog niet houden, enkel als ze flesje drinkt.
    Ik vraag altijd als cadeau boek en geen speelgoed

2. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Piccolina, ik hoop dat je de school vindt die het beste past bij je dochter. Wij vinden het nu ook moeilijk om te kiezen (door waar we wonen en de wachtlijsten vallen vanzelf al wat scholen af ...) Maar ook hoop ik dat je dochter lekker kind kan zijn/blijven en niet te veel van haar verwacht wordt.

Ik zeg dit omdat ik je aan de ene kant hoor zeggen dat je het allemaal normaal vindt en niets bijzonder, maar aan de andere kant hoor ik je zeggen; Woezel en Pip en dat soort onzin, het voorlezen van gedichten terwijl ze iets anders aan het doen is, eerder las ik geloof ik meer dan 5 activiteiten per week qua sport en ontwikkeling, je bent op een school ivm keuze basisschool terwijl dochter 9 maanden is en zo kan ik nog wel even verder gaan.

Nogmaals, ik hoop het beste voor je dochter, maar ik heb toch zeker het idee dat je alles wat ze doet erg (over)analyseert en hier dan ook betekenis aan gaat geven. En wie weet is je dochter wel hb of hi, maar dat blijkt dan vanzelf nog wel!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    piccolina; misschien moet je je verdiepen in de ontwikkeling van het oog vanaf geboorte. een 5 maanden oude baby ziet niet zoals je denkt als hij naar een plaatje kijkt. de reden waarom men kleurvolle plaatjes in kinderboeken gebruikt en waarom bijvoorbeeld in de eerste zelfleesboeken vet gedrukte grote letters worden gebruikt.

dat men in je omgeving het allemaal knap vindt wat je kindje al kan ligt ook een beetje aan het feit dat de overgrote deel van de ouders geen memory legt voor een baby om te kijken wat de baby doet.
    dat deden we niet. blokken zag hij voor het eerst op de CB en hij gooidde die zo ver mogelijk naar de muur!
    maar goed; babies, dus alle babies, kunnen van alles als je daar een werk van maakt. ik ga kijken of ik een beeld van kan vinden van n beroemd experiment waarmee men bewees dat een pas geboren baby causaliteit in zijn omgeving kan ervaren. een baby met een helm in de wieg. onder de helm zit er een knopje. als baby zijn hoofd links beweegt gaat een lampje branden boven de wieg. en dat doet de baby alsof hij snapt dat zijn beweging samenvalt met het lampje.

ik vind ook dat jij veel teveel oplet alsof het voor jou erg belangrijk is dat je het kan bewijzen, vaststellen dat je kindje anders is dan de gemiddelde babies.

als een kind inderdaad voorloopt valt dat vooral op de leeftijd 3 op en vanaf deze leeftijd wordt het verschil alleen maar groter met de leeftijdgenoten.

een vriendin van mijn zoontje was ook heel erg vlot en haar moeder vond mijn zoon heel langzaam. ze maakte daar altijd een punt van. en nu zeurt zij over school en de juf omdat haar dochter nog niet naar gr3 mag gaan. ik baal zo enorm van de mensen die vergelijkingen nodig hebben met andere kinderen om eigen kind te leren kennen en te plaatsen.

als je wilt weten wat een gemiddelde kindje kan dan kun je kijken naar de wiechen schema. daar worden de alle gegevens verzameld van de CB.

ik zou zeggen laat het los. mijn zoontje kon googlen op de leeftijd 3 en wat googlede hij? 3 blind mice, macha en de beer Mickey mouse, een van de eerste woorden die hij kon spellen was 'PIP' van dus woezel en pip-voor hij 3 was-. zijn knuffel van pip was zeer geliefd. hij heeft de woezel ook. en hij speelt met knuffels tekent 'onzinnige' vlinders,bloemen,boompjes, en vooral roze hartjes. niet echt serieus te noemen dingen dus. maar daar is de kindertijd toch voor?

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #144 piccolina, 12 jun 2014
    Laatst bewerkt: 12 jun 2014
    Het heeft niets te maken met wat jullie schrijven maar met het oog op wat ik vind en dat ik wil dat ze een andere beeldvorming krijg dat iedereen krijgt. Ik ben zelf opgegroeid met kunst en musea etc ik ben zelf ontwerper en sorry hoor maar ik ga hiet geen vtech kopen en geen lelijke woezel en pip en geen plastic poppen.
    Ze krijgt zonnekind pop en boeken waar realistisch word getekent en ook mooie prentboeken met mooie illustraties. Ned markt in kinderboeken vind ik raampzalig gelukkig is russische boeken kan ik slagen. Gelukkig mijn dochter heeft ook tot nu toe voorkeur aan natuurlijke materialen, en mooie prentboeken ipv woezel en pip en dat soort (en ja hoor dat ook hebben we maar dat pakt ze niet eens).
    Ik ben van mening dan smaak kan je aanleren en ik bied haar alles ook op kinderdagverblijf krijgt ze plastic geluid kleur dingen en poppen maar speelt daar niet mee. Ik bied haar alles maar tja als ik zelf mag kiezen zoals ze tussen grote houten mooie kleur blokken van grimms en plastic doos met kleur en geluid kiest ze altijd eerste wat begrijpelijk is.
    Ze mag van mij spelen en lezen wat ze wil maar ik ben blij dat ze beter smaak heeft en kiest altijd zelf voor wat natuurlijk en duurzaam en wat meer vraagt van haar denken en bedenken.
    Of het zo zal blijven weet ik niet maar we gaan daar bewust om als ouders zo hadden we dat besloten naar aanleiding van haar zelf en wat ze leuk vond.

En dat wiechen schema is echt ver van gemiddelt. Is ouder schema die nooit werd bijgesteld. Fysios en ka hanteren andere grafieken van americanse schema bijvoorbeeld.
    Als ik ga daar mijn dochter vergelijken met die cb wiechel schema heb ik winder kind net als vele andere dus dat heeft geen zin is totaal niet relevant. Verder vergelijk ik mijn kind met niemand en zeg ik niet van o ze kan al dat en die niet etc. Boeit mij totaal niet.
    Ik heb hiet bewust gekozen voor montessori vroege onderwijs/ shichida en glen doman. Niet alles en ik meng het en pas het aan haar maar daar reageert ze erg goed op en het intereseert haar. Niet elke kind wil dat of nodig heeft maar we merken dat ze veel wil doen met rechte hersenshelft en het heeft niets te maken met of ze slim is of verder dan gemiddelt of wat dan ook het heeft te maken met onderzoek waarin ik geloof en omdat ik zelf creatief ben wil ik haar het ook bieden en geven, is dat eerste 3 jaar kan kind heel veel met rechte hetsens helft, na 3 jarbegint logika te werken wat dan opppikt steeds van de rechte helft al informatie wat daar zit. Dat is wat ik geloof en heb goede voorbeelden gezien.
    Verder tja als ik met haar speel of knutsel of puzzel doe of plaatjes laat zien of iets van montessori is maar 10-15 min per dagen die vind fantastisch. De rest doet ze lekker wat ze zelf wil en zin in heeft.
    Elke kind is anders en ze is gewoon zp kind waarbij ze echt baat heeft om rechte helft geprikkelt worden dat merk je gelijk niet alleen ik maar ook op kinderdagverblijf bijvoorbeeld word het opgemerkt dat ze veel met visuele en sensorische dingen bezig is.

Maar goed dat is wat ik wilde uitleggen voor de rest is keuze van elk ouder zelf wat te doen met kind. En tja zo raar is het niet ik gebruik hetzelfde middelen wat ook te koop is in winkel zoals puzzel, blokken, etc maar ik zet het niet voor kind en zeg zoek maar het uit ik ga daar bewuster om ik doe mee en pas het aan aan haar vermogen. Ik analeseer indd wat ze doet maar niet om te vergelijken met iemand maar om voor ons als ouders beeld te krijgen wat ze nodig heeft en waar moet ze extra uitdaging krijgen en wat wil ze zelf echt doen en wat niet. Ze is gewoon zo ze vraagt steeds meer uitdaging, ze bedenkt zelf spelletjes en als ik zie dat ze aantoe is dan zoek ik wat ik haar kan helpen om verder te onderzoeken en ontwikkelen als ze erom "vraagt". Niet elke kind zo dat is waar maar smige schreuwen erom gewoon het is echt te zien niet alleen omdat ik daar bezig mee is maar andere zien het ook gelijk gewoon dat ze niets heeft aan simpele dingen, dat ze dan zelf probeert het moelijker te maken maar bepaalde speelgoed is vaker beperkt.
    Als ze puzzel niet leuk vind dan ga ik dat niet elke keer aanbieden, ik haal het weg en geef het weet pas over 1-1.5 maand en bekijk dan of ze dan misschien klaar voor is.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Sorry???? Je bent blij dat ze betere smaak heeft!! Jeetje zeg wat een onzin, misschien eens minder hoog van de toren blazen. Woezel en pip zijn pedagogisch en educatief erg verantwoord om maar een voorbeeld te noemen. Niet echt jouw vakgebied blijkbaar. Wat een nonsens om over betere smaak te praten.

daarbij wil ik je nog meegeven dat jouw dochter in nl opgroeit en niet in rusland. Misschien handig om daar eens bij stil te staan om te voorkomen dat ze al een uitzondering is voor ze überhaupt onderdeel van de groep is geweest.

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Helemaal mee eens!

Daarnaast op de reacties op mijn post; het was sarcastisch bedoeld;) Ik vind het een beetje overdreven hoe ts met haar kind bezig is. Het lijkt wel alsof ze "wil" dat ze hoogbegaafd is! Gedichten zitten voorlezen terwijl ze iets anders aan het doen is;) Misschien moet je dr de hele dag naar klassieke muziek laten luisteren! (dit is trouwens bewezen dat dit goed is voor de ontwikkeling dus zou ik zeker doen)
    Als ze echt zo hb is als ze denkt dan komt dat echt wel naar boven. Zoniet, dan is het zou ik het sneu vinden dat ze er zo op gepusht wordt en zelfs naar een speciale school wordt gestuurd. Dan loopt het kind altijd achter t.o.v. de rest, nee dat is lekker.

Daarnaast had ik begrepen dat ze bedoelde dat het kind het boek aandacht doornam zoals ze hierboven beschrijft, dus ik verdraai volgen mij helemaal niets. Met lezen bedoel ik natuurlijk geen letters lezen maar het aandachtig bestuderen van een boek....:)

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben geen Rusland-expert ofzo, maar ken toevallig 2 gezinnen met een moeder uit de Ukraine (hoger opgeleid). Nog nooit dit soort dingen van ze gehoord.. De kindjes zijn ook niet extreem bovengemiddeld slim. Ja, een jongetje kon super goed puzzelen als dreumes, maar nu als 5 jarige springt hij er niet enorm uit. Niet veel anders dan andere wat slimmere kindjes (met hoger opgeleide ouders).

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook een dame die vanaf dag 1 ontzettend helder uit haar ogen keek wat door de kinderarts en vk bij de bevalling opviel, kraamhulp en cb, en andere moeders (zelf geen idee want is eerste kind).
    At al heel vroeg de boterham met een vork (stukjes prikken en in de mond doen)
    Daarnaast maakt ze puzzels van 2-3 jaar als sinds ze een jaar is
    Legt verbanden tussen dingen (bv hier wil ik staan maar is een gat, dan ga ik daar iets halen waarmee ik het opvul zodat ik er toch kan staan)
    Vindt het leuk om door tijdschriften te "bladeren" en heeft geen geduld voor voorleesverhaaltjes

Als ik dat vergelijk met de kenmerken hier dan heb ik misschien ook wel een hb kind:$

Nee hoor, ik denk zelf dat het komt doordat ze zich motorisch niet zo goed kon ontwikkelen i.v.m. haar spreidbroek dus vandaar de fijne motoriek gewoon een stuk verder. En haar vader heeft een bovengemiddeld WO niveau (getest) dus waarschijnlijk wordt het gewoon en pientere dame..
    Zelf op hoog niveau geturnd wat vaker gepaard gaat met hb, alleen had ik die gave totaal niet en was een van de weinigen die topsport niet met school kon combineren.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gevoel voor goede smaak en hoogbegaafdheid, die gaan vaak niet zo goed samen helaas. gevoel voor humor en hoogbegaafdheid; dat is vaker het geval.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hihi hier ook geen fan van dat soort dingen hoor.
    Woezel en pip doet me echt niks en daar hebben we dan ook precies 1 puzzel van.
    Ook Jip en Janneke en dikkiedik of de Teletubbies word ik niet heel vrolijk van.
    Dochterlief wordt helaas wel heel vrolijk van Jip en Janneke dus dat is veelvuldig voorgelezen.

Maar Teletubbies of Bumba zijn in ons huis nog nooit op de tv geweest.. Brrrr
    Ieder z'n ding hoor :)

Ieder voedt op op de manier die degene het beste lijkt.of dat nou met gedichten of Teletubbies is.

Veel kleine kinderen vinden klassieke muziek en gedichten heel mooi trouwens. Het ligt goed in het oor zegmaar.
    Wij doen het eigenlijk zelden maar dochterlief vindt het nog steeds heel fijn. Wel natuurlijk met een kinderonderwerp.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm gevoel voor humor is dusdanig verschillend per persoon dat ik dat nou geen eigenschap zou willen noemen.
    Iedereen heeft EEN gevoel voor humor.
    Dat het niet altijd matched met degene die erbij staat is heel wat anders.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gevoel voor humor is volgens mij ook een kwestie van smaak..
    HB mensen hebben vaak wel een apart gevoel voor humor ;)

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik kan me voorstellen dat HB grapjes niet altijd geweldig overkomen; maar in de zin van; vaak grapjes maken, niet zo serieus. grappige dingen uitproberen soms met hele slechte gevolgen. het werk als een spelletje ervaren. ernstige problemen lichtzinnig benaderen. zelfspot.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ieder z'n ding.. hier wordt graag geluisterd naar klassieke muziek (muzikale sprookjes ed) en bekijken we regelmatig plaatjes van museumstukken (de David, de Mona Lisa, de Nachtwacht dat soort dingen) en zoonlief heeft helemaal niets met Disney en alle mogelijke rages... Dochter daar in tegen is gek op Disney prinsessen...

Tja, wij zullen dat niet echt stimuleren omdat we het zelf niet leuk vinden (de Disney films trouwens wel.. helemaal leuk) en Woezel & Pip bezorgen MIJ bultjes maar als mijn kind dat leuk vindt.. nou en? Een betere smaak met 1,5 jaar? Wahahahaha.. grappig.

Een andere opvoeding

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof zelf niet dat HB-ers gemiddeld grappiger zijn dan niet HB-ers... Volgens mij is humor niet gerelateerd aan IQ.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik lees al een paar dagen mee, maar nog niet eerder gereageerd.
    Persoonlijk denk ik dat je er wel heel erg mee bezig bent, sommige dingen zouden niet eens bij mij opkomen zoals gedichten voorlezen aan een dreumes. Niet dat dat verkeerd is, maar zover zou ik op die leeftijd niet daaraan denken.
    En over smaak valt niet te twisten hè, bovendien zijn dat soort dingen vaak ook in ontwikkeling, dat is het mooie van kinderen en pubers.
    Net zoals gevoel voor humor, iedereen heeft het, alleen verschilt het nogal eens.
    Zou het gewoon een beetje loslaten, natuurlijk kun je meenemen in je schoolkeuze hoe ze omgaan met HB-kinderen, mocht ze dat wel blijken te zijn, maar verder zou ik even kijken naar hoe ze zich de komende tijd ontwikkelt, waar ze baat bij heeft en welk type onderwijs bij haar past.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij is het enige kenmerk van HB humor is dat misschien een groot deel van de mensen het apart vinden omdat de belevingswerelden niet aansluiten. Een beetje alsof je een 'normaal' iemand zou zetten dus allemaal mensen met een verstandelijke beperking.. gaat ook niet helemaal werken:D

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zeg niet dat ze grappiger zijn. maar vaker humor en ironie in dienst nemen. en zelfspot ook veel vaker.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het kan zijn dat t soms de belevingswereld is, maar ik bedoelde juist een flauwe vorm van humor. Maar goed, ik ga uit van de paar mensen die ik ken. Zou heel goed kunnen dat t zeker niet een standaard kenmerk is. Daar geloof ik ook niet zo in.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee dat kan ook niet makkelijk geregeld zijn. want het is heel moeilijk om te vaststellen wat eigenlijk grappig gevonden wordt. en door wie. maar ja; vrouwen zijn vaker serieus dan mannen bijvoorbeeld, wanneer ze communiceren. en ze zoeken graag een man die gevoel voor humor heeft. men denkt daarom dat humor een teken is van een stabiele gezonde geest,persoonlijkheid.dat vrouwen deze zoeken geestelijke gezondheid.
    hoe hoger de iq hoe minder de sexe verschil qua gevoel voor humor. dat wel.

Deel Deze Pagina