Ik zou een school uitkiezen die kleinschalig is en waar veel kindjes komen die hetzelfde zijn als jouw gezin. Pesten komt bij allerlei soorten kinderen voor en de pesters zijn er ook in alle soorten en maten. Je zal ze op elke school wel tegen komen. Uiteindelijk is het een escalatie van een individu die zichzelf omhoog wil trekken ten koste van een (makkelijk te kleineren) ander. Als jouw zoontje gelijkgestemd is met zijn klasgenoten is de kans kleiner dat hij eruit wordt gepikt. In tegenstelling tot de enige blanke/donkere/roodharige/joodse/moslim/whatever in de klas. Ik ben zelf vroeger ook gepest. Door mijn juf in groep 4 nota bene. Ik ben er van overtuigd dat alles valt of staat bij de leerkracht. Misschien kan je tijdens de ochtendpauze eens een rondje lopen om een indruk op te doen. Verder zou ik proberen het onderwerp pesten een beetje van je af te laten glijden. Bij het kiezen van een school zijn veel meer aspecten van groter belang dan het bestuderen van pestprotocollen...
Ik heb met dezelfde vraag geworsteld als jij toen we een school uit gingen kiezen. Wat bij mij wel hielp is ook te bedenken dat mijn kind niet hetzelfde is als ik vroeger was en dat ik ook een andere ouder ben dan mijn ouders waren. Ik had flink overgewicht en in plaats van daar wat aan te doen stuurde mijn moeder me in roze joggingpakken naar school. En als ik moest huilen omdat ze me varken hadden genoemd kreeg ik een reep chocola als troost. Dus ookal zouden de kinderen en de leraren hetzelfde zijn als toen, ik en mijn kind zouden het al heel anders gaan doen! Ik heb wel een school uitgekozen in de buurt, ik vond vriendjes in de buurt ook belangrijk. Onze school werkt met kanjertraining en ze doen al bij de kleuters veel aandacht besteden aan pesten. Ik zie nu in de kleuterklas geen pestgedrag en alle kinderen gaan heel positief metelkaar om. Maar het is moeilijk om dat vantevoren te achterhalen hoor... Een mondige directeur kan een goed verhaal houden, maar in de klas van je kind kan het er toch heel anders aan toe gaan.
Ik denk dat alledrie de scholen redelijk gemiddeld zijn, dwz meest gezinnen zoals wij. We wonen in een dorp met mn rijtjeswoningen, 90% koopwoning rest sociale huur. Wat dat betreft zal hij niet uit de toon vallen. Er rust nog best taboe op pesten. Ik heb het nooit aan iemand durven vertellen, mijn ouders niet, vriendinnen, mijn vriend, niemand weet het, terwijl ik 34 ben en het dus al lang geleden is. Ik schaam me nog steeds. Voor mijn vriend is de kwaliteit van onderwijs en cito-score het belangrijkst, maar ik vind de sfeer op een school belangrijker. Boeit mij die paar puntjes cito-verschil... Lastig...als ik het bij een gesprek duidelijk aankaart zal ik ook over mezelf moeten vertellen...
Maar jij hoeft je toch niet te schamen? Die pesters moesten zich schamen! Het lijkt me wel belangrijk dat je hierin open bent naar je partner; opvoeden is voorleven zeggen ze ... Als jij het thuis niet veilig vindt om dit soort dingen te bespreken gaat je kindje dat ook niet snel doen denk ik? Dan kan een school nog zoveel doen aan pesten, maar je moet thuis wel je verhaal kwijt kunnen. Natuurlijk hoef je in zo'n gesprek met een directeur niet je hele verleden te vertellen hè....
Ook ik heb een pest verleden en daar ben ik nu op mijn 35ste nog steeds niet overheen. Toen wij nu al weer 2 jaar geleden op zoek gingen naar een school in de omgeving heb ik ook onderzoek gedaan naar de scholen in de buurt ik wilde een kleinere openbare school (ik zat als katholiek meisje op een protestantse school en dat ging niet altijd goed met de docenten) op een kleinere school is er meer interactie tussen de klassen in mijn ervaring dus komen groteren ook makkelijker voor kleintjes op etc. We kregen te horen van ouders dat 2 scholen in de omgeving heel goed stonden aangeschreven en 1 wat minder. 1 van de 2 goed aangeschreven scholen viel wat mij betreft af, die was veel te groot (de kleuters krijgen les in de gymzaal omdat er geen ruimte voor ze is de school is vol maar ze moeten nieuwe leerlingen aannemen en mogen niet weigeren) de andere school zou top scores afleveren en geweldige docenten hebben etc. Toen we daar aankwamen werden we ontvangen door de directeur en er was iets met die man kon er mijn vinger niet opleggen. Hij gaf een enthousiaste rondleiding, was vriendelijk en aardig etc. en Toen vroeg ik hem naar het anti pest programma op school. Zijn antwoord was dat ze dat niet hadden want er werd niet gepest op school. (dat waren dus geen alarmbellen die bij mij afgingen maar een complete sirene , want op mijn basisschool werd ook niet gepest, aha vandaar dat ik een pest trauma opgelopen heb ) Toen zijn we toch naar de derde school in de omgeving gegaan. We werden door 2 man sterk ontvangen. (directeur en iemand die al heel lang op de school werkte) Leuk gesprek oprecht enthousiaste mensen en toen de hamvraag welk pest programma hebben jullie...... Het eerlijke antwoord was we zijn aan het experimenteren want het programma dat we hadden werkt niet zoals we willen. in Groep ... wordt momenteel erg veel gepest en dat willen we heel graag oplossen maar op het moment lukt dat nog niet. Zo'n eerlijk antwoord had ik niet verwacht, maar het deed wel iets met me. We hebben mijn zoontje toch op die minder presterende school ingeschreven omdat het gevoel goed was en ze lieten zien dat ze pesten onderkenden en er iets mee deden. Later spraken we een jongen die hier in de buurt woont en die vaak met mijn zoontje speelde en speelt (let wel hij zat toen al op het voortgezet onderwijs dus hij is zo'n 10 jaar ouder maar heel aardig en sociaal) Hij was met mijn zoontje aan het knikkeren en toen mijn zoontje (natuurlijk) verloor kreeg hij zijn knikker terug, want volgens de grote vriend, deden ze dat ook bij hem op school vroeger dat had hij zo geleerd, anders was het niet eerlijk voor de kinderen die niet zo goed waren. Wat bleek hij had op de school gezeten die wij hadden uitgekozen voor onze zoon. nu zit mijn zoon er al weer 1,5 jaar en gaat met veel plezier naar school, de situatie in de groep waar gepest werd is opgelost al geven ze toe dat het nog niet ideaal is, maar ze werken er nog steeds aan. Kinderen in de andere klassen krijgen er nu ook al 'preventief' anti-pest regels mee en er wordt erg gehamerd op netjes met elkaar omgaan (en beleefd zijn). Ik voel me nog steeds een rare ouder op het schoolplein maar dat ligt puur aan mij. op de school zelf ben ik van harte welkom mag met van alles helpen en werd na 3 weken al bij de activiteitencommissie gevraagd. en de andere 'betere' scholen. 1 staat er sindsdien onder toezicht en de ander heeft de citotoets in moeten voeren en wat blijkt de goede score blijkt helemaal niet zo goed te zijn ze zitten net onder het landelijk gemiddelde. Conclusie, volg je gevoel en een eerlijke school waar wel gepest word is soms te prefereren boven een school waar 'niet' gepest wordt. Pesten kan ook een leermoment zijn als je het als school goed gebruikt. Lees de schoolboekjes. Kijk rond in de buurt. Praat met ouders en leerlingen bezoek scholen maar vooral volg je gevoel. (oh en mijn pesters van vroeger, ik had laatst een reünie en niemand wist meer dat ze me zo gepest hebben en dat terwijl ik aan mijn enkels en mijn gezicht naar de grond over de stoep getrokken ben en nog meer van die ongein)
Dank voor je uitgebreide reactie. Zoiets had ik ook. Kreeg te horen van een van de meiden die me altijd uitscholden als ik ze tegenkwam: "ja, alle jongens vonden jou knap, ik was daar jaloers op en mijn vriendinnen ook, maar het was nooooooit bedoeld om jou te pesten, joh, zo moet je het niet zien!" Ja hoor, zeker...alsof iemand altijd en overal uitschelden, hardop iemand aids en weet ik het allemaal wat toewensen is zeker geen pesten maar normale jaloezie. Dacht het niet he...gewoon een ***smoesje De jongens deden net zo hard mee overigens. Vreemde manier van iemand knap vinden. Als ik iemand knap vind adviseer ik hem niet om zichzelf voor een trein te gooien.