Mijn nicht heeft een zoontje die volgend jaar naar school gaat. Ze is zich nu aan het orienteren. Haar zoon heeft een aantal achterstanden en misschien ook een vorm van autisme. Dit wordt later in het jaar allemaal duidelijk omdat ze dan uitslagen krijgt van verschillende onderzoeken. Nu heeft ze bij haar Jena Onderwijs. Maar ze weet niet zo goed of dat wel het juiste is en of het ook goed is. Is hier iemand mee bekend of weten jullie iemand die daar op zit??
Ja dat bedoelde ik. Sorry... Ben er zelf helemaal niet bekend mee. Dank je wel voor die link. Maar persoonlijke ervaringen zijn ook graag welkom
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met jenaplan onderwijs. Onze dochter wordt volgend jaar 4 en we zijn ons het aan het orienteren waar onze dochter volgend jaar heen kan. De jenaplanschool is dan 1 van de mogenlijkheden.
Mijn zoon gaat sinds september naar jenaplan onderwijs. De kinderen van mijn zus hebben dezelfde school inmiddels helemaal doorlopen. Mijn ervaringen zijn tot dusver hartstikke goed. Ik vind het heel fijn dat er echt individueel naar mijn kind wordt gekeken. Mijn nichtje bijv liep behoorlijk voor in ontwikkeling en ze hebben altijd van alles aangeboden zodat ze zich niet zou vervelen(spaanse les bijv) Ik moet zeggen dat het ook wel per school afhankelijk is.
Het is inderdaad heel erg per school verschillend. Bij een kind met (mogelijk) een vorm van autisme zou ik van te voren wel een gesprek aangaan met de school, zeker op een Jenaplanschool. Daar wordt toch wel het eea aan zelfstandigheid van kinderen verwacht en de structuur die aangeboden wordt is over het algemeen minder dan in het reguliere onderwijs. Toch wel dingen om over na te denken en goed te kijken naar je kind, of hij/zij dat aan zal kunnen. Ik heb vroeger zelf op een Jenaplanschool gezeten. Ik vond het geweldig. Of ik mijn kind ook naar een Jenaplanschool zou doen, is afhankelijk van het kind, maar zoals ik mijn dochter nu zie, zie ik aan een dergelijke school (of aan een Montessori of Dalton school) grote voordelen. Grote kans dus dat ze naar een dergelijke school zal gaan.
De kids van mijn broer zitten op Jenaplan school. Ik denk dat je heel goed moet kijken, naar wat voor kind dat je hebt. De oudste van hem, ziet iedere vlieg vliegen en daar is het niet zo'n hele goede school voor. Die heeft veel meer baat bij een wat gedisiplineerde aanpak. Bij de 2de, is vorige maand ontdekt, dat ze pdd-nos heeft. Ze is heel slim en heeft 2 schooljaren in 1 jaar gedaan. Die kon dus heel ongemerkt meedoen met de andere groep. Voor haar is het wel een goede school. De jongste is net 4, nog weinig van te zeggen. Mijn dochter gaat niet naar een jenaplanschool, omdat dat een heerlijk vlindertje is en lekker rondfladdert, zonder ook maar iets te gaan doen in de klas. Dat zie ik me dan al helemaal voor me. Die gaat naar een basisschool, waar ze klassikaal les krijgen.
Interessant om te lezen dit topic! Wij zijn nu ook bezig met een school uitzoeken. Onze tuin grenst aan een jenaplanschool, maar eigenlijk hebben we daar niet eens gekeken. De omschrijving van het neefje van Stroopie die 'iedere vlieg ziet vliegen' gaat namelijk heel erg op voor mijn zoontje. Maar ik twijfel nog of ik dan echt klassikaal onderwijs voor hem wil, of iets ertussen in (OGO). Weet iemand of er toevallig al een topic is over schoolkeuze?
Wij kiezen hier heel bewust niet voor jenaplan onderwijs. Bij ons in de familie komt hoogbegaafdheid voor en ik vind een aantal dingen hierdoor erg belangrijk. Misschien juist wel tegenovergesteld wanneer je kindje wat meer moeite met leren heeft. En als ik daarnaast ook nog naar mijn dochter kijk wil ik een school die: 1. veel structuur in lesprogramma kan geven. 2. waar ze wel alle ruimte krijgt om zicht te ontwikkelen 3. mocht ze idd voor lopen met bepaalde dingen moet de school hier op in kunnen springen Ik vind jenaplan te vrijblijvend en ik heb daarnaast het idee dat de betere kindjes altijd de mindere moeten helpen. begrijp me niet, dit is prima voor de ontwikkeling van je kindje, maar gewoon niet altijd. Ze moet ook voldoende uitdaging kunnen vinden op school. Mijn zusje en ik hebben dit niet gehad, en hebben dus een minde rleuke basisschooltijd gehad. Hier gaan we waarschijnlijk voor vrijeschool onderwijs, omdat daar nu juist wel weer veel structuur in zit, en ze tegelijkertijd naar je kindje kijken en ze zich in ruime mate kan ontwikkelen. Misschien dat je vriendin daar ook eens naar kan kijken?