Dat verschilt dan blijkbaar. Bij ons op school maken we instructie filmpjes (waar ik nog niet zo handig in ben dus kost veel tijd) en daarbuiten kunnen de leerlingen zich aanmelden om extra instructie te krijgen, vragen te stellen, moeilijkheden te bespreken. Veel video bellen dus. Nu daarnaast voorbereiden voor de komende weken en dagelijks update met de collega's waar we staan en actiepunten. Maar goed, punt is nog, zie het als noodopvang. Je wil nu toch het liefst zelf ook zo min mogelijk contacten hebben, lijkt me.
Ik zit een hele dag door met leerlingen te appen om hun vragen over de lesstof te beantwoorden. Soms met een spraakberichtje, soms neem ik een filmpje op of gaan we even videobellen. Dat doe ik als reactie op vragen van leerlingen, maar als een leerling niks vraagt maar ik in mijn 'dashboard' zie dat een leerling fouten maakt, neem ik zelf contact op. Ik volg ze dus zo'n beetje de hele dag en grijp in als ik dat nodig vind. Of ze benaderen mij. Ik neem ook iedere dag een filmpje voor ze op. En sinds deze week heb ik iedere dag met een groepje kinderen een online kringgesprek. Vanaf volgende week is het de bedoeling dat we 2 à 3 lessen op een dag gaan verzorgen. Live dus. Ik heb de afgelopen 2,5 week weer ervaren hoe lastig het is om een paar mailtjes of appberichtjes te versturen terwijl er één kleuter om aandacht vraagt. Daar lopen we als thuiswerkende & thuisonderwijzende ouders allemaal tegenaan, denk ik. Ik denk niet dat het me gaat lukken om live een instructie van 10-20 minuten te verzorgen EN de vragen die daarna komen te beantwoorden, terwijl ik tegelijk op een groep (jonge) kinderen moet passen. Ik ben dus benieuwd wat de afspraken bij ons op school gaan worden. Want in de praktijk kun je niet èn lesgeven aan de ene groep èn oppassen op de andere groep. Ik heb geruchten gehoord dat de BSO ook overdag de opvang gaat doen. Dan komt het in orde. En anders is het een kwestie van keuzes maken: de groepen waarvan de juffen op dat moment oppas zijn, zullen die dag geen les krijgen. Dus ik sluit me toch aan bij wat mijn collega zei: gebruik de noodopvang echt alleen als je het niet op een andere manier kunt regelen. Want hoe meer kinderen er zijn, hoe meer leerkrachten nodig zijn voor de opvang, hoe minder kinderen er les krijgen. Ik krijg inderdaad gewoon betaald. Maar dat betekent niet dat ik ijzer met handen kan breken.
Helaas herkenbaar. Niet overal gaan de lessen online door. Hier gewoon alles op papier en de ouders mogen zelf nakijken. 0,0 feedback ook. Contact met de juf 1 keer 10 min in 2,5 weken tijd. Ik heb bij de juf aangegeven dat het geestelijk niet gaat, krijg ik een reactie “Begrijpelijk, maar ja corona”
Wat een vervelende reactie, ze zou in elk geval wst meer kunnen inleven...Sterkte! Misschien anders contact met intern begeleider of directie? Vanuit de gemeente waar ik woon wordt sowieso aam scholen gevraagd mee te denken met ouders en kinderen waar het r huis moeilijk gaat. In samenwerking met maatschappelijk werk bijv. Misschien bij jullie ook?
Echt, dit moet ik toch zeggen: eerder deze week al een reactie over ouders die lekker kunnen aantrutten en dan nu weer een generaliserende reactie over leerkrachten: "roostertje wat je al klaar had liggen, peptalkje op Parro". Wie zegt dat het overal zo gaat als op de school waar jij mee te maken hebt? Er zijn hier al weet ik het hoeveel reacties geweest van leerkrachten die van alles doen. Ik lees dat jij in het ziekenhuis werkt en dat zal best druk zijn, maar het zou je sieren wat meer respect voor een ander te hebben.
Ik ben dan wel heel benieuwd wat je van de noodopvang verwacht? Mijn kinderen gaan ook 2 dagen per week (allebei vitaal beroep). De juffen vangen die kinderen op en deze werken zelfstandig, zodat juf ook gewoon hun eigen klas kan begeleiden. Het is hier dus puur voor nood en niet voor leuk vermaak en extra les. Hier gaan ze niet per se met super veel plezier, ook niet echt met tegenzin. Ik had ook liever thuis willen zijn met ze zoals half Nederland. Maar mijn beroep is gelegen in: hoesten en snotteren? Gewoon komen. Bij koorts mag je pas thuis blijven.
De leerkrachten van onze kinderen geven elke dag 30 minuten uitleg. Maken zelf ook nog filmpjes, geven leuke reacties op de gestuurde foto's. Meestal hebben we binnen 10 minuten antwoord op de mail. Op zondag worden er ook mails verstuurd, zo ook in de avonduren. Ik denk dat ik de taken totaal niet kan vergelijken met wat een leerkrachten anders doen met een volle klas maar het lijkt wel alsof ze nog meer uren maken dan voorheen. Niet te vergeten dat het voor hun ook enorm schakelen is! Andere methodes moeten leren. En de meeste leerkrachten hebben ook nog kinderen thuis die hun ook moeten onderwijzen. Veel respect voor de leerkrachten! We moeten het samen doen!
Wij geven elke les volgens rooster, maar dan online (live) en in plaats van 50 min, 25 min. Alle lessen zijn nu in de ochtend geplaatst en in de middag ben je beschikbaar voor leerlingen. Hebben we individuele contacten met leerlingen en soms ook met ouders. Leerlingen sturen alle opdrachten digitaal in en die voorzie je natuurlijk van feedback. En tussendoor geef je je eigen kinderen ook nog les.
Zoals gezegd er wordt hier niks gedaan aan begeleiding van eigen klas. De juffen die op school aanwezig zijn, begeleiden de kinderen op school (zo stond het omschreven). De rest van de juffen zit thuis en is per mail bereikbaar. En ik verwacht helemaal niks, ik weet wel dat zij bijvoorbeeld gymmen en (veel) zelfstandig werken.
Ja het zal best verschillend zijn per school. Maar ik maak nu toch heel wat meer uren dan dat ik normaal werk als de school gewoon draait. Dat geldt ook voor alle andere leerkrachten die ik ken.
Hier beide een vitaal beroep maar zolang we het (weliswaar erg duur) met onze particuliere oppas kunnen opvangen doe ik ze liever niet naar school nu.
Are you kidding? Ik werk op nu vanuit huis dus, maar ik denk dat het geheel in mijn eigen belang is dat ik me nu nog meer inzet voor mijn werk dan ooit. Ik denk dat we heel blij mogen zijn als de meerderheid van de mensen op de lange termijn zijn baan nog heeft in dit land. Het begrip en compenseren station zijn we echt voorbij hoor. Alsof mijn baas al niet genoeg zorgen aan haar hoofd heeft nu.
De juf van S2 belde gisteren voor het eerst, die vroeg hoe het ging op mijn werk....die hing na 10 min getraumatiseerd op XD Ik hoorde net op het journaal dat de opvang evt de 28e weer open zou gaan en ze nu al zaten te gillen dat ze de druk niet aan zouden kunnen. ... zoekt oogrol emoticon....
Dit is wel heel erg negatief Dat kan prima. Waar een wil is is een weg. En zoals iemand al zei, een klas heeft vaak meerdere leerkrachten. En groepje kinderen wat opgevangen moet worden is ook maar klein hè.. Prima te doen. Bij ons zitten er 2 leerkrachten bij de kinderen en soms nog een onderwijsassistent. Kinderen zijn aan hun huiswerk of aan het spelen terwijl de leerkrachten de lessen voorbereidingen Elke uurtjemorgen is er een livestream met de hele klas. Kinderen die op dat moment van die klas op school zitten, doen op de computer op school mee met de livestream van hun klas. De rest niet geen stream hebben? Juf in het telefonische vragenuurtje of chatuurtje? Monden dicht, rustig zijn en aan het werk. Gewoon, net als bij een gewone lesdag. Volgende week komen er een paar kleuters bij en die hebben natuurlijk wat minder werkjes/ vragen veel aandacht. Voor die kinderen hebben ze de BSO hulp gevraagd. En voor evt de kinderen die met schoolwerk klaar zijn Goed geregeld.