School Roomskhatoliek, christelijk, katholiek....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Brigit, 27 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Even een zijstraatje...maar als je het verschil tussen de stromingen niet goed kent of niet weet wat er op school aan gedaan wordt...dan ben je zelf niet gelovig neem ik aan? Geen aanval maar een vraag.

Ik ben wel benieuwd waarom je dan per se geen openbaar onderwijs wil?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik ben me ook aan het orienteren op scholen, en hier moet je echt verder kijken dan website en schoolgids. Ik zou ze opbellen en je vragen stellen! Onze oppas heeft op een school van mijn voorkeurslijstje gezeten (christelijk), maar zegt dat ze daar nooit ook maar iets van heeft gemerkt :)

3. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Ik kom uit een zeer strenge kerkelijke gemeente. Eigenlijk waren daar ook helemaal geen openbare scholen. Wel ontzettend veel christelijke scholen (1 katholiek, maar geen strenge), de andere scholen had je in zeer veel gradaties, van vrij protestants tot gereformeerd christelijk en dat heeft heel veel invloed op de schoolprogramma's. Er waren zelfs scholen waar je alleen maar voor in aanmerking kwam als je voldeed aan het eisenpakket van de kerk. Ik zat een beetje op een middenmoot. Veel aandacht voor godsdienst met bidden voor eten, begin en eind dagdeel. Elke dag starten met stuk uit de bijbel. Maar verder niet echt. Ik vind het zelf belangrijk dat ze godsdienst meekrijgt, maar thuis doen we er niks mee. Ik ben protestants gelovig, maar draag dit niet uit. Mijn man is katholiek, maar als er iemand niet gelooft is hij het. Het is volgens mij puur voor de sier en dat je communie kan doen. Ik wil mijn dochtertje vrij laten wat ze later wil. Hier heeft elke wijk een eigen basisschool waar je automatisch terecht komt als je uit die wijk komt. 90% van de basisscholen is hier katholiek. Wil je een openbare school of een andere lesmethode moet je uitwijken naar andere plaats of andere wijk en dan kom je op een wachtlijst.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dit vraag ik me ook wel af. Mijn man en ik zijn van huis uit katholiek. Ik vind het prettig dat mijn kinderen daar wat van mee krijgen, maar dat had niet per se op school gehoeven. De oudste zit nu wel op een katholieke school, maar dat is voornamelijk omdat het de dichstbijzijnde goede school is waar veel vriendjes en vriendinnetjes ook naar toe gaan. Het feit dat deze katholiek is en dat mijn zoon dus iets meekrijgt van bepaalde gebruiken, verhalen en vieringen vind ik prima, maar niet de reden om voor een school te kiezen.

Ik zou het wel vreemd vinden om mijn kind naar een school te sturen met een overtuiging die geheel niet in lijn ligt met de onze. Ik ben atheïst en zou mijn kind nooit naar een streng gelovige school laten gaan van welke richting of religie dan ook. Dat staat dan te ver af van mijn wereldbeeld en dat lijkt me moeilijk te rijmen voor een klein kind.

Ik zou dus vooral kiezen wat jij wilt meegeven aan je kind en vandaaruit kijken.

Deel Deze Pagina