school uitstapje naar moskee en kerk

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lovewinnie, 28 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.818
    394
    83
    juist
     
  2. Nahla2013

    Nahla2013 VIP lid

    4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik snap dat ook niet. Ik werk bij een grote bank.
    Een 1e echelon manager bij ons heeft een heeele hoge functie en is Sky high opgeleid, ze is gesluierd.
    Een andere vrouw waar ik, voor mijn werk, regelmatig contact mee heb is ook compleet gesluierd en zij is partner bij Ernst & Young.

    Geweldig om te zien dat niemand in een board meeting van 3,5 uur iets eet of drinkt in haar bijzijn in de ramadan maand. Uit respect
     
  3. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    @Nahla maar dan zul je natuurlijk altijd zien dat mensen dan indirect het idee hebben dat ze niks mogen eten of drinken omdat dat asociaal zou zijn haha.
     
  4. Nahla2013

    Nahla2013 VIP lid

    4 okt 2012
    5.965
    3
    0

    Of ze worden 'onderdrukt' :D
     
  5. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik weet ook dat er genoeg vrouwen zijn die zelf kiezen voor het bedekken van het lichaam. Maar er zijn ook genoeg vrouwen die het wel opgelegd krijgen. Dat vind ik gewoon een moeilijke kwestie, in elk geloof.

    Ik heb me wel verdiept in geloof, heb veel gelezen uit de bijbel en koran. Wat ik letterlijk lees is zo oud en als vrouw heb je geen gelijke positie. Ik weet dat velen de tekst op een eigen manier interpreteren maar velen ook niet. Dat maakt het voor mij eng.

    Ik ben op plekken geweest waar echte gelovigen wonen. Ik ben meerdere keren in Israël geweest, gelopen in Jerazulem. Ik heb deels een joodse achtergond van mijn vader. Mijn moeder is daarentegen katholiek opgevoed en mijn man is van Turkse afkomst maar geen moslim. Ik ken alle kanten en heb ook genoeg gezien in Turkije van beide kanten. Het ouderwetse, strenge in Noord-Turkije en de vrijgevochten vrouwen die zo blij waren met het afschaffen van de verplichte hoofddoek in Istanbul.

    Ik roep niet zomaar wat en verdiep me er echt wel in. Ik sluit me aan bij wat je ook zegt: het gaat om respect naar elkaar, dat is wat ik mijn kinderen leer.
    Ik ben erg voor het leren over geloven, het is er en je kunt er maar beter wat van af weten. Ik vind het ook zeker goed om leerlingen mee te nemen naar die plekken. Het zou alleen zo fijn zijn als iedereen als 'zichzelf' mag gaan, juist kinderen.
     
  6. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Sorry, maar ik geloof jou niet.

    Vrouwen met hoge functies in het NL bedrijfsleven zijn uniek. Bij buitenlandse, vooral Amerikaanse bedrijven weer minder uniek, maar daar nog nooit een hoofddoek gezien, laat staan een gesluierde vrouw.

    Je mag me de naam van die vrouw bij Ernst zenden per pb, ik wil het wel zien.
     
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ehhh - ik werk bij een multinational ... en ik kan je verzekeren dat zelfs in onze kantoren in het midden-oosten, er vrouwen in het hogere management zitten hoor, inclusief hoofddoek.
     
  8. mumija

    mumija Niet meer actief


    Het gaat hier over een uitstapje met school. Dat de school hier voor kiest om een bezoek te brengen aan een moskee; prima, maar daar kiezen de kinderen dus ook niet zelf voor en het gebeurt onder schooltijd.
    Om de meisjes dan ook nog te verplichten om een hoofddoekje te dragen, zou voor mij echt te ver gaan.
    Maar mijn kinderen gaan ook naar een openbare school, en hebben die bezoeken aan de moskee ook gedaan. Zonder hoofddoek, werd bij ons ook niet verplicht.
     
  9. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een denigrerende reactie zeg. :x Jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van de positie die sommige moslimvrouwen innemen in het internationale bedrijfsleven.
     
  10. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Sluier had ze het over.

    Midden-Oosten ok.

    Maar werkt Nahla daar??
     
  11. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ontopic. Ik wil alleen even inhaken op de mensen die zeggen dat ze liever helemaal niks van geloof aan hun kinderen willen laten zien. Ik word altijd heel moe van dat soort fanatisme. Soort fundamentalistisch atheïsme.

    Wij wonen hier in een maatschappij waar we allemaal verschil,end zinn. En juist kennis over elkaar maakt dat we respect kunnen hebben voor elkaar. Zie het geloof gewoon als onderdeel van culturele vorming. Ik vind een tripje naar de kerk niet anders als een tripje naar het museum. Van een tripje naar het museum wordt je ook niet meteen kunstschilder. Het is gewoon wat weten over de wereld om je heen en hoe andere mensen leven. Je zit niet op een eilandje hier.
     
  12. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gesluierd betekend ook gewoon 'draagt een hoofddoek'. Dus niet automatisch burka.
     
  13. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Er is niemand in dit topic die zoiets beweert, waar heb je het over?
     
  14. Boekenwormpje

    Boekenwormpje Bekend lid

    1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga niet heel de topic weer doorspitten om uit te pluizen wie dat soort reacties allemaal gegeven hebben. Maar er waren meerdere reacties in de trant van, waarom doet een openbare school iets met geloof, hoort niet bij onderwijs, niet nuttig, ik wil niks met religie te maken hebben etc.
     
  15. Dappertje Dik

    Dappertje Dik Niet meer actief

    Echt niet; een sluier draag je VOOR je gezicht.

    Zeg hoofddoek als je hoofddoek bedoelt!
     
  16. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    ergo - gesluierd betekent dus bedekken en kan dus hoofddoek OF sluier betekenen.
     
  17. Islah

    Islah Niet meer actief

    Haha wel grappig, de bedekking is juist iets om buitenshuis te dragen en binnenshuis kan je van alles dragen. Dus dat klopt sowieso voor geen meter.

    De reden dat je een hoofddoek in de moskee draagt is overigens niet omdat je anders aantootgevend zou zijn, maar uit eerbied jegens de Schepper, wellicht net zoals gereformeerde vrouwen om die reden een hoed in de kerk dragen.
     
  18. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Er mist een woordje: dat vrouwen gesluierd zijn én binnen zitten.

    Ik ben dan wel benieuwd naar de precieze reden voor het dragen van een hoofddoek? Wat is de reden achter het dragen? Wat is de reden van het dragen in de moskee? Waarom moet een man zijn hoofd niet bedekken in de moskee? Waarom moeten jonge kinderen een hoofddoek dragen? Waarom dragen mannen geen hoofddoek?
    Ben oprecht benieuwd.
     
  19. Islah

    Islah Niet meer actief

    Voor een man is het uiterst aanbevolen om een hoofdbedekking te dragen in een moskee en tijdens het gebed.
    Mannen dragen bv. in het midden oosten dus wel degelijk een hoofddoek, en bv. bij Turkse mannen zie je weer een bedekking die meer op een keppeltje lijkt (maar dat wat groter). Marokkanen bedekken soms hun hoofd met de capuchon van hun jelabba. Voor mannen zijn er dus ook vele soorten hoofdbedekkingen, maar de vorm is vooral cultureel bepaald.

    Jonge kinderen moeten hun hoofd niet bedekken, mijn oudste dochter gaat meestal naar de moskee zonder. Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat dit zo is gegaan, maar ik vermoed dat het vanuit de school zelf komt die een goede indruk wil maken of dat de school vermoed dat het moet, maar hier gewoon maar vanuit gaat zonder het even gecheckt te hebben.
    Ik ga er eerlijk gezegd ook vanuit dat je in een kerk tenminste je schouders en bovenarmen moet bedekken en een rok tot de knie en eventueel een hoofdbedekking moet dragen, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

    Ik wil je best uitleggen waarom ik een hoofddoek draag en de daarbij passende kleding. Maar het zou dan wel erg off-topic gaan en het zou zonde zijn als zo'n groot bericht daarover wordt verwijderd of nog erger, het topic sluit. Misschien zou je dan bij het besloten clubje over geloof e.e.a kunnen lezen daarover. En anders kan ik je altijd een pb sturen.
     
  20. Islah

    Islah Niet meer actief

    Overigens missen er dan 2 woordjes ;) ('zijn' en 'en').
     

Deel Deze Pagina