School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.773
    2.186
    113
    Mijn dochter is 1,5 dus nog geen school-toestanden. Echter krijgt ze van mij alleen water en thee te drinken en ze vindt het heerlijk. Af en toe als cadeautje krijgt ze bio wortelsap. Ik schrok me soms dood als ik zie wat ouders hun kinderen de hele dag te drinken geven, diksap is ook suiker!
    Het is maar wat een kind gewend is. Als ze eenmaal suiker geproefd hebben is water inderdaad helemaal niet meer interessant.

nizzie86 vindt dit leuk.
  2. mamabri

mamabri Niet meer actief

je hebt gelijk, zo doe ik dat hier ook: mijn kinderen mogen van mij alles eten. Waar het mij om ging was dat het alles in 1 op 1 dag: VIJF dagen lang! Allerlei snoep, koek en ijsjes, de HELE dag door en daarnaast dus boterhammen met alleen maar zoet beleg. Ik vind dat gewoon echt niet normaal nee.

Met mate prima, maar niet dagen achter elkaar.

3. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Wauw, water voor honden. 'Grappig' om te lezen en merken dat water vaak als iets minderwaardige wordt gezien. Ons zoontje kreeg vanaf het begin alleen water en ben dus niet begonnen met diksap/Roosvicee/weetikwat. Hij is niet anders gewend, dus vindt het prima lekker. Merk veel in m'n omgeving dat er eerst begonnen wordt met zoet (vanaf baby al) en vervolgens 'lust' het kind geen water. Tja...
    Uitzonderingen daar gelaten uiteraard, voor ik nu iedereen over me heen krijg. Ik weet waar ik over praat, ben zelf opgevoed met alleen ranja. En heb daardoor tot m'n 18e geen water 'gelust', tot ik het mezelf ben gaan dwingen om te drinken. Nu doe ik niets anders, maar merk dat mensen het toch vaak 'raar' vinden, alsof je op dieet bent ofzo. Zelfde geldt dus voor ons zoontje. Ik lig er overigens niet wakker van als hij ergens anders ranja krijgt, ik vind het alleen niet nodig om dit elke dag te geven. Hij gaat straks ook naar een basisschool die gezond hoog in het vaandel heeft staan, dat scheelt dan weer. En met andere dingen komt er genoeg suiker binnen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Die Kevin vergelijkt het zelfs met een concentratiekamp, echt niet goed snik...

5. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Hier mogen de kinderen s' morgens alleen fruit en groente meenemen. Drinken is vrij, zolang het geen frisdrank of koolzuurhoudende drank is. Tijdens de lunch is alleen brood, fruit en groente toegestaan. De school zorgt voor thee, melk , water of drinkbouillon.

Traktateren wordt gedaan uit een pot met (kleine) snoepjes die in iedere klas staat.

Ik sta volkomen achter dit beleid. Ik moet er wel bij zeggen dat het om een school gaat die in een wijk ligt waar ouders zelf weinig kennis hebben van gezonde voeding.
    Voorheen was het meenemen van luikse wafels, chocolade koeken, blikjes frisdrank, croissants en frikandellen broodjes niet ongewoon.

Het nieuwe beleid is zonder veel ophef ingegaan. Ik had eigenlijk wel weerstand van de ouders verwacht. Nu weten de ouders waar ze voor kiezen bij aanmelding van hun kind.

amdaa, merah en Fuddey vinden dit leuk.
  6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.272
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zie nu een aantal reacties langskomen waarin geschokt wordt gepraat omdat mensen snoep, waterijs, chips en koek aan hun kind geven bij een dagje weg. Helemaal verbijsterd dat mensen zulke verschrikkelijks slechte rotzooi aan hun kind geven. Op een toon alsof dat 365 dagen in het jaar zo gebeurt.

Ik vind het schokkend om te lezen dat mensen zo doorslaan, dat uitzonderingen blijkbaar niet meer gemaakt mogen worden. Prima als je daarvoor kiest voor je eigen gezin. Maar ga nou niet doen alsof je van een dagje weg of kamp kunt afleiden wat mensen hun kind te eten geven.

Onze kinderen eten elke dag fruit. Als we een keer patat halen (oooooo, wat een schande... ze eet patat!) dan zorg ik dat we er ook groente of rauwkost bij hebben. Maak ik een keer pizza, dan krijgen ze er van mij altijd nog tomaat, komkommer en dergelijks bij. Dus zelfs de incidentele slechte maaltijd, compenseer ik nog een beetje. En de weken / dagen ervoor en erna hebben ze sowieso gewoon gezonde, verantwoorde maaltijden gehad.

Snoep kopen wij vrijwel nooit. De kinderen krijgen traktaties, maar zelfs die gaan nooit op omdat we gewoon zo weinig snoepen. Ik sta soms snoep weg te gooien omdat het taai of hard is. Chips krijgen ze van ons überhaupt nooit. Al komen ze er bij verjaardagen (stuk of 10 per jaar) wel mew in aanraking en dan mogen ze er een paar.

Thuis drinken de kinderen afwisselend water of wicky / dubbelfris aangelengd met water. (Dat krijgen ze ook mee naar school.)

Dat is onze dagelijkse realiteit. Dan een dagje weg. Trommeltje snoepjes mee waar ik ze een paar keer iets uit aanbiedt. Flesjes fruitshoot mee (o horror, dat die kinderen nog leven) brood met beleg naar keuze. Vaak wordt dat pasta, pindakaas, muisjes, kokosbrood. Bij mij zelf ook, trouwens. Ik word ook niet blij van een plak kaas die al een halve dag in een warme broodtrommel ligt te zweten.
    En ja, bovenop al die suiker kopen we dan ook nog een ijsje voor ze. En ala we dan 's avonds ergens een frietje eten, dan zit daar niet eens brocolli bij want dat serveren ze nu eenmaal niet in de snackbar. Overigens neem ik vaak wel een voor iedereen en stuk fruit of rauwkost o.i.d. mee. Maar ik snap het ook prima als ouders dat voor die dag niet doen.

En als je dat nu de hele dag aankijkt, dan heb je dus totaal geen idee hoe wij verder met voeding omgaan en daar mag je dus ook niet over oordelen. En al helemaal niet op basis daarvan proberen een discussie te voeren over wat scholen zouden moeten verplichten en verbieden. Want je gebruikt als uitgangspunt een situatie die een uitzondering vormt, en niet de dagelijkse realiteit.

En ja, er zijn wel mensen voor wie dit soort 'eten' wel de realiteit is. Dat zijn uitzonderingen. Daar moet je mee in gesprek. Ik heb ook wel eens ouders verboden hun kind nog langer een donut mee naar school te geven. Dat werd opgevolgd. Maar de suggesties die ik gaf ter vervanging, helaas niet. Meneer 'Lusnie' nam voortaan geen pauzehap meer mee. Dat vind ik jammer. Maar weet je... uiteindelijk ben ik juf, mijn beroep is het verzorgen van onderwijs. Mijn samenwerking met ouders richt zich dus primair daarop. Natuurlijk geef ik aan dat een kind beter kan leren als die om 10 uur een gezonde snack krijgt. Maar daarna houdt het voor mij op. Ik ben dan nog steeds juf en geen staatspolitie. Ik kan niet achter hun voordeur gaan dwingen dat ze fruit kopen en meegeven.

Ik vind het verder nogal extreem om bepaalde voeding als permanente verplichting op te geven aan een hele school omdat een gedeelte van de ouders iets ongezonds meegeeft.

Loesje86, Chocolat, Oceanna en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.862
    19.272
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betreft serveren van drinkbouillon op school... wordt er dan wel opgelet dat kinderen dat niet elke dag nemen? Ik heb niks tegen een keer een drinkbouillonetje op zijn tijd. Maar voor kinderen vind ik het niet iets voor 5 dagen per week. Er zit behoorlijk veel zout in en zeker bij kinderen kun je dat beter beperken.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik heb het idee dat je met dit stuk met name mij bedoeld. Nee, ik ben niet tegen snoep/koek of ijs. Mijn kinderen mogen dat best hebben nl. wat mij opviel was dat echt ALLE kinderen, inclusief de ouders alleen maar zoet op hun brood hadden. Daarnaast vind ik dat wanneer er vervolgens ieder uur een snoepje/ijsje/chocolade/koek etc gegeven wordt, overdreven. ik bedoel in 6 uur tijd dat ze er zijn aten de kinderen behalve hun zoete boterhammen dus ook nog 2 ijsjes, zeker 4x snoepjes, een koek en een reepje chocolade. Ik vind dat gewoon teveel van het goede. Zeker als dit 5 dagen achter elkaar is. Daarnaast vonden zij het maar raar dat ik gezonde dingen voor mijn kinderen mee had genomen. En nee, ik sla verre van door, want zoals gezegd mogen mijn kinderen alles wel hebben, maar met mate.

En ja, op school eten (als ik mijn dochter moet geloven) praktisch alle kinderen jam/chocopasta op brood. Ik kon dat eerst niet geloven, dacht dat ze overdreef zoals kinderen dat wel doen. Maar ik ben echt geneigd dit dus te geloven op basis wat ik die 5 dagen gezien heb.

En ik vind dit echt ongezond. Bovendien praat ik hier niet over achterstandsouders, maar over ouders waarvan ik zo goed als zeker weet dat dit mensen zijn die zeker wel weten wat wel en niet gezond is.

9. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Ja, daar wordt op gelet. Drinkbouilon wordt sowieso verdund, jonge kinderen krijgen maar een half bekertje.

Voeding blijft een lastig punt. Ook als het om gezonde voeding gaat. Is melk wel zo gezond? En hoeveel fruit is nog gezond, denkende aan de (fruit)suikers.

Hier op het forum weten de meeste ouders echt wel dat een stuk fruit gezonder is dan een chocolade en een melk gezonder dan cola. Als vanzelfsprekend houden wij hier rekening mee.

Op onze school is deze kennis niet vanzelfsprekend. Het percentage overgewicht was schrikbarend hoog. Een strenger voedingsbeleid en extra aandacht voor bewegen hebben ervoor gezorgd dat het percentage overgewicht gedaald is.

Je kunt je altijd blijven afvragen in hoeverre de school zich 'moet' bemoeien met de opvoeding van de kinderen. Maar op sommige scholen is het echt noodzaak.

Zelf heb ik van thuis uit niet de meest geweldige opvoeding genoten. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik dit wel meegekregen heb op andere plekken!

Kristientje en nizzie86 vinden dit leuk.
  10. lies276

lies276 Niet meer actief

Bedankt voor de tip, maar dat hebben wij zelf natuurlijk allang gedaan.
    Mijn zoon heeft geen eetstoornis.
    Hij lust wel gekookte groenten en is zo gezond als een vis en ontwikkelt zich normaal.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Hoezo zullen die wel pech hebben? Volgens mij kan een school dit wettelijk nooit verplichten.
    Ik bepaal als ouders wat mijn school eet en drinkt op een dag en NIET de school ( of andere ouders).
    Desnoods zou ik in de pauzes naar school komen om er op toe te zien dat mijn kind wat eet en drinkt.

Ik ben erg voor goede voorlichting en het verstrekken van schoolfruit ( zodat kinderen kunnen leren fruit te eten als ze dit van huis uit niet gewend zijn), maar ik ben zeeeeeeeer allergisch voor het opleggen van regels.

Oceanna vindt dit leuk.
  12. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Waar komt dit toch vandaan bij sommige mensen? Kom jij bijvoorbeeld uit een heel streng gezin en is dit een tegenreactie? Of ben je wellicht altijd al recalcitrant geweest en zit het gewoon in je karakter? Dit is een oprechte vraag!

Ikzelf ben namelijk van mening dat het leven er met bepaalde regels een stuk veiliger en overzichtelijker op wordt. Geweldig juist, een basisschool met als regel dat er gezond wordt gegeten! Dat kan ik alleen maar aanmoedigen :thumup:.

amdaa, Zoe123, merah en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik kom niet uit een streng gezin. Juist niet.
    Het zal misschien een beetje in mijn karakter zitten.
    Ik bedoel ook niet dat ik allergisch ben voor alle regels.
    Ook in onze opvoeding zijn er zeker regels.
    Waar ik vooral allergisch voor ben is het betuttelende Van overheid ( en nu dus ook sommige scholen) en " regels" die daar uit voortvloeien.
    Nog even en je hebt als ouder geen vrijheid meer in je opvoeding.
    Ik ben voor goede voorlichting, maar tegen verplichting.

Wij eten en drinken hier overigens gewoon gezond en gevarieerd, maar eten soms ook gewoon patat, chips of cola ( wat een zonde!).
    Mijn ervaring is dat mijn kinderen amper talen naar snoep en zoetigheid, terwijl sommige buurkinderen die dit thuis niet krijgen, snoepjes pikken of mijn kinderen opstoken of ze willen vragen om een snoepje

mamabri en Marchella vinden dit leuk.
  14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Waarom? Dat zijn toch gewoon de huisregels van de school. Ben je het er niet mee eens, dan zoek je een andere school. Als iemand bij jouw thuis op bezoek komt, hoort deze zich toch ook aan jouw regels te houden?

Zoe123, merah en tuc vinden dit leuk.
  15. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @lies276 Dank voor je reactie! Ikzelf kom uit een gezin waarin er geen regels waren en dat is me als jongvolwassene duur komen te staan, dus dat wil ik zeker anders doen bij mijn toekomstige kinderen. En ik heb dus ook niet zoveel problemen met overheidsregels, juist niet. Maar dat zal dan inderdaad een karakterding zijn!

lies276 vindt dit leuk.
  16. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik denk dat het @lies276 met name te doen is om de 'bemoeienis' van de overheid in het algemeen, toch? Oftewel dat ze liever überhaupt niet heeft dat de overheid zich mengt in haar manier van opvoeden, dus op geen enkele school.

lies276 vindt dit leuk.
  17. lies276

lies276 Niet meer actief

Een school is een overheidsinstelling.
    Natuurlijk mogen ze huisregels hebben maar opleggen wat kinderen wel en niet mogen eten mag natuurlijk niet.
    Dat lijkt me een verantwoordelijkheid van de ouders.
    Voorlichting, prima, maar ouders beslissen uiteindelijk zelf wat ze met die voorlichting doen.

Oceanna en Marchella vinden dit leuk.
  18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Op een school gelden nu eenmaal regels, er komen kinderen bij elkaar met allerlei achtergronden, zonder regels wordt dat gewoon een chaos. Hier zijn er ook kinderen die thuis mogen zeggen dat ze even gaan schijten; op school wordt dat gecorrigeerd. Net zoals rennen door de gang, op tafels staan, etc etc. Op sommige scholen loopt het met lekkers gewoon uit de hand, dan is een regel over wat/wel niet mag gewoon logisch toch?
    Overigens zal zo'n beleidsverandering door de MR zijn goedgekeurd, dús ook door de oudergelederen...

Zoe123, merah, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Marchella

Marchella Niet meer actief

Hier sluit ik me volledig bij aan.
    Wat bij mij averechts werkt, is me vertellen wat ik zou "moeten" want dan komt mijn koppigheid boven water. Ik "moet" niks behalve ademhalen. Dat ik sommige dingen op het gebied van eten en drinken beter zou kunnen doen, mag je ( "je" in zijn algemeenheid) me adviseren. De kans dat je daar iets mee bereikt, is velemalen groter dan wanneer je me regels gaat opleggen. Dat kun je inderdaad recalcitrant noemen, dat wil ik dan nog best toegeven ook ;).

Ik begrijp echt wel dat er kinderen zijn wiens ouders er écht met de pet naar gooien maar dat gebeurt dan vast op meerdere vlakken dan alleen het aanbieden van (al dan niet) gezond en gevarieerd eten. Maar als ik me aan deze door school opgelegde regels houdt, waar eindigt het dan straks? Dat school bepaalt dat je je kind maar op 3 verschillende sporten moet laten doen want lichaamsbeweging is gezond? Natúúrlijk is lichaamsbeweging gezond maar ik bepaal graag zélf of en op welke en op hoeveel sporten mijn kinderen gaan. Net zoals ik graag zelf bepaal wat ik hen te eten en drinken aanbiedt zowel thuis alsmede op school. Want daar ben ik heel goed toe in staat. Zelfs al krijgen ze koekjes en snoepjes en limonade.

cactusje, Oceanna en lies276 vinden dit leuk.
  20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hoezo mag dat 'natuurlijk niet'? Een voedingsbeleid mag zeer zeker wel.

Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina