School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    School bepaalt wat ze doen bij gymles onder schooltijd, dus nu ga je daarover klagen omdat jij dat zelf wel bepaalt?

2. Marchella

Marchella Niet meer actief

Nee, ik heb het nergens over de gymles en de invulling daarvan. Tenzij ze gaan bungeejumpen of de halve marathon gaan rennen zul je me er niet over horen. Ik denk dat ik het niet beter uitgelegd krijg dan dat ik in mijn voorgaande reactie heb proberen te doen.

Ik geef erin toe dat ik sommige dingen misschien best beter zou kunnen aanpakken dan dat ik nu doe qua eten en drinken maar dat de toon de muziek maakt. Dwingen werkt averechts bij mij. En nogmaals geef ik toe dat dat recalcitrant genoemt kan worden. Meer kan ik er niet van maken.

3. Marchella

En @Fuddey, ik moest inwendig grinniken toen ik deze post van je las omdat ik het hier volmondig met je eens ben en me daarom nogmaals afvroeg wat dan mijn sterke aversie opwekt tegen het verplichten van water drinken op school. Zal waarschijnlijk zijn omdat mijn kinderen thuis ook niet "schijten mogen zeggen en de meubels niet als trampoline mogen gebruiken. Dus ik denk dat zo lang het strookt met mijn principes, ik er geen of minder moeite mee heb me neer te leggen bij bepaalde regels :)
    .

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Maar school bepaalt nu toch ook nergens wat kinderen thúis eten?

5. lies276

lies276 Niet meer actief

Een beleid mag. ouders verplichten wat een kind wel en niet mag eten niet.
    Ik geef mijn kind eten en drinken mee naar school waarvan ik bepaal of dat goed is voor mijn kind.
    Als de juf vervolgens bepaalt dat mijn kind dat niet mag eten en drinken en dus De hele dag niks eet en drinkt......ik dacht het niet!

Oceanna vindt dit leuk.
  6. Marchella

Dat klopt.
    Dat moest er nog eens bijkomen ;).

Fuddey vindt dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Als de regel is geen koeken, je geeft na 1 of 2 waarschuwingen tóch koeken mee, dan mogen ze dat echt wel weigeren.
    Hier op school zijn er ouders die kinderen telkens ongepast kleden - bv in bikini naar school, serieus... - dan moeten ze op school óf reserve kleding aan van school (= niet heel mooi...) of ze moeten naar huis (en dat betekent een melding bij een leerplichtambtenaar).
    Met eten zijn er hier soms kinderen die niks meekrijgen van huis, die krijgen dan iets op school. Dus ze verhongeren niet ;)

amdaa vindt dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Dan word ik ook recalcitrant hoor :D

Marchella vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Nee sorry zo werkt het niet. Want dat vindt een ouder die een roze koek of een zak chips mee geeft dan ook. School mag bepaalde dingen gewoon weigeren En jij hebt je daaraan te houden, want jij kiest voor die school. Het wordt op school gegeten en gedronken.

Klinkt heel stoer hoor zoals je dat nu anoniem op een forum neerzet, maar zo werkt het dus niet. Als jij geen goede reden voor die koek hebt als fruit de regel is dan gaat het gewoon linea recta de tas in. En heb jij wel een goede reden dan moet je daarover fatsoenlijk in gesprek gaan met de school.

Maar als je dat niet doet en alleen maar vast blijft houden aan: mijn kind dus ik bepaal dan vang je echt bot.

Zoe123, merah en nizzie86 vinden dit leuk.
  10. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik neem aan dat je altijd in gesprek gaat met de school.
    Ik heb destijds best strijd gehad met de juf ( ik ben niet alleen stoer op het forum;)) en ben uiteindelijk naar de directeur gegaan.
    Nogmaals: school mag een beleid hebben, maar qua eten en drinken wat jij als ouder meegeeft, bepaal je zelf wat een kind mag eten en drinken.
    Zelfs al is dat chips of een roze koek, al zou dat mijn keuze niet zijn.

Oceanna vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Maar dat je dat zelf bepaald is dus niet zo. Er zijn regels op een school waar iedereen zich aan moet houden. Zou een bende worden anders. Het beperkt zicj toch niet tot eten? Een andere ouder is het misschien met een andere regel niet eens. Maar dan heb je dus pech. De verplichting tot fruit en groente is hier geen richtlijn maar een regel. En daar moet je je dus aan houden. Net zoals de regel dat je in de bovenbouw na 2x gymspullen vergeten niet mee mag doen. Of dat je niet zomaar de klas uit mag lopen. Of als regel dat de school om half 9 begint en 15.15 uit is. Kun jij toch ook niet om half 10 aankomen: mijn kind dus ik bepaal?

Zoe123, merah, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. lies276

lies276 Niet meer actief

Jij mag er van overtuigt zijn dat dat dezelfde soort regels zijn.
    Dat is het niet.
    Wat een kind mag eten of drinken ( wat je als ouder meegeeft), bepaal je als ouder. Net als wat je kind draagt qua kleding, welke schooltas hij gebruikt, enz
    Hoe er onderwijs wordt gegeven, bepaalt de school.
    Ik heb zelf discussie hier over gehad destijds ( al liep dat heus niet hoog op), dus ik weet dat een school wat eten en drinken betreft niet mag bepalen wat een kind wel of niet zou mogen eten en drinken.
    Dat bepaalde dingen niet wenselijk zijn, ben ik met je eens.
    Het kan alleen niet verplicht worden. En ik hoop dat dit in de toekomst zo blijft.

Oceanna vindt dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Je kan een kind niet dwingen iets te eten, maar je mag als school zeker wél bepalen wanneer en wat (niet) gegeten mag worden. Scholen mogen eten dat niet binnen het voedingsbeleid past bv gewoon weer mee naar huis geven.

Zoe123, merah en tuc vinden dit leuk.
  14. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar dit klopt echt niet.
    Weet je nog van die school die een poosje geleden een meisje naar huis stuurde omdat haar broekje te kort was en dit niet paste binnen het beleid van de school? De school trok aan het kortste eind.
    Het meisje mocht gewoon, met het korte broekje, terug komen op school.
    Het gaat over het lichaam van je kind en daar beslis je als ouder over, niet de school.
    Dat geldt ook voor eten en drinken. Ouders bepalen wat een kind wel of niet mag eten of drinken.
    Op welk tijdstip, dat bepaalt de school.
    Vaak zullen ouders (en de school) het niet zover laten komen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Wat ik nu van deze hele discussie niet begrijp is waarom je daar op een school dan zo je gelijk in wil halen.
    Als een kind geen enkele vorm van fruit of rauwkost eet is er meer aan de hand dan niet lusten. En dat is prima. Misschien niet leuk als ouder om te beseffen maar ik zou zo'n kind daarin wel gaan helpen.
    Ik denk dat je kind op die manier meer geeft dan je gelijk halen op school en er voor zorgen dat hij dat dus niet hoeft te eten.

nizzie86 vindt dit leuk.
  16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.641
    5.954
    113
    Jemig, een koekje minder en een stukje fruit meer, wat absurd! En water?? Schandalig!:eek:sommigen mensen zeiken gewoon om het zeiken.

Zara75 en nizzie86 vinden dit leuk.
  17. lies276

lies276 Niet meer actief

Hoe weet jij wat we er wel/ niet aan geprobeerd hebben?!
    In mijn eerst post zei ik al: Aaaaaalles!
    We hebben het op een gegeven moment zo gelaten ( overigens op advies van de diëtiste).
    Ik ben net zo'n voorstander van gezond eten als veel ouders hier op het forum ( nou ja, niet zo fanatiek als jij maar ik vind het eetgedrag binnen ons gezin gezond).
    Ik krijg alleen de kriebels van het verplichten.
    Dit kan niet en is mi niet wenselijk.
    Bovendien kun jij als ouder niet zien wat er met mijn kind aan de hand is of wat er speelt.
    Je oordeelt al makkelijk maar weet helemaal niet wat er achter de schermen gebeurt.
    Ontmoedig gerust ongezond gedrag, geef goede voorlichting, maar verplichten: Nee!

cactusje, Chocolat en Oceanna vinden dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Laat maar je snapt nog steeds niet wat ik bedoel. Wat jij eraan doet of wil doen maakt mij helemaal niks uit. Ik gaf dat aan als alternatief voor het gelijk halen op school. Dat recalcitrante van ik bepaal, dat begrijp ik gewoon niet.
    Ik denk gewoon niet dat dat in het voordeel van de kinderen werkt.

Fanatiek valt wel mee. Voorstander zijn van een fruit/groente beleid op school vind ik gewoon logisch.
    Maar we kunnen zo eindeloos discussieren, want jij wil niks verplicht worden en ik begrijp dat niet.

19. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Als ik de schema's op het voedingscentrum kijk voor kinderen zie ik dus alleen water, thee of melk staan.
    Zullen die mensen zelf dat ook alleen maar drinken en niet een wijntje, sapje etc.?

Door de weeks drink ik (veel) water, thee, koffie, melk en limonadesiroop, mijn man drinkt het zelfde alleen geen water behalve voor medicijnen. De kinderen drinken melk, limonadesiroop, thee en zondags chocomelk. De jongste pakt ook vaak water omdat hij ziet dat ik het ook pak maar de oudste vertikt het. In het weekend pakken wij ook wel een sapje of prik. (de kinderen niet)

20. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik wilde mijn gelijk halen op school omdat mijn kind tussen 7 uur 's ochtends en 12.30 uur 's middags niks at en dronk, trillerig werd en zich niet meer kon concentreren.
    Lijkt me reden genoeg om er een punt van te maken, denk je niet?

Dat stond los van alles wat we er zelf al aan probeerden te doen.

Ik heb 3 kinderen die dol zijn op rauwkost en fruit en blijkbaar jouw kinderen ook, dus je weet totaal niet waarover je spreekt.

Deel Deze Pagina