Nou inderdaad, hier thuis vind ik het kraanwater prima smaken. Maar ik andere regio's soms ook echt niet. Ik koop tegenwoordig bar-le-duc. Een van mijn dochters lust geen kraanwater. Maar wel bar-le-duc. Dan maar dat. Beter dan sap en cola de hele dag. En mijn kinderen zeggen ook allemaal dat kraanwater in een fles niet lekker blijft. Nou dat geloof ik graag. Maar ik ga niet speciaal spaflesjes kopen voor ze. Geeft te veel afval. Dan maar wat limonade erbij.
Maar dat klopt inderdaad wel, op den duur proef je gewoon het plastic van de fles/pak. Wij hebben hier wel altijd plastic flesjes water in huis ( die kleine flesjes 50cl ) en als we die drinken dan moet dat van ons meteen op want anders is het echt smerig. En hervullen doen we al helemaal niet. Vind al die bidons ook zo smerig brrrr. Hier kregen ze op school van die bidons maar na een week of 2/3 begonnen de kids al te klagen dat er een raar smaakje aan zat, die heb ik dus meteen weg gegooid.
Onze kids hebben Doppers, die gaan iedere dag mee in de vaatwasser. Toch blijft water er niet lekker uit. Vers water is gewoon het lekkerst. (Als je het lust)
Idd dan maar wat limonade erbij. Met dagjes weg ed nemen we altijd zo'n klein flesje van carvan cevitam mee voor in een flesje water. Dat smaakt een stuk beter als het al eventjes in de fles zit.
Nee dat zeg ik niet, ik zeg ook dat er aan water bijna geen smaak zit dus de kans dat je het écht niet lust is gewoon heel klein. En dan is er ook nog allemaal bronwater te koop, dat iemand dat onzin vindt om te kopen en dan liever limonade drinkt snap ik echt niet. Water is de basis van alles en vrijwel smaakloos, dat is gewoon de basis qua drinken en hoeft niet persé echt lekker te zijn. Net als groente, het meeste vind ik helemaal niet zo geweldig maar ik eet het wel omdat het gezond is.
Doppers kan je het beste met de hand afwassen, uit de vaatwasser komt er inderdaad een raar smaakje aan.
Proberen ja, maar als iemand werkelijk misselijk wordt en staat te kokhalsen dan houdt dat ook een keer op. Hoe vaak ik al niet geprobeerd heb om melk te leren drinken en mijn moeder en kinderen ook... Na twee slokken staan wij allemaal te kokhalsen en worden we misselijk, nou dan is het voor mij snel klaar. We zijn nu bezig om mijn jonste aan het water te krijgen en dat lukt ook niet echt geweldig, maar het gaat wel steeds beter. Dat water nergens naar smaakt is niet waar, het smaakt naar water en die smaak waardeert hij op dit moment nog niet, maar het komt.
Niet in alle thee zit cafeine en theine. Maar hier drinken ze ook niet graag thee. Maar goed, wel water dus prima.
Nee joh, mijn wekker gaat om 7 u en dan smeer ik boterhammen en hak ik een appel in 8'en ofzo Ik vind die bento-lunches erg leuk, maar totaaaal niet voor mij
Ik heb de hele discussie met veel interesse gelezen en wat ik vooral vind is dat het jammer is dat een school zich 'gedwongen' ziet een dergelijke maatregel te nemen. Ik denk dat wij als ouders allemaal het beste met onze kinderen voorhebben en ze allemaal gezond oud willen zien worden. Daarnaast denk ik ook niet dat er hier veel mensen hebben gereageerd die hun kinderen de genoemde roze koeken, frikadelbroodjes en cola/enerydrankjes mee naar school geven. Ik snap de voorstanders van een streng beleid (iets is beter dan niets) en ik snap de tegenstanders (een gewoon biscuitje of 1 liga (en nee niet een heel pakje, want dat is weer teveel) of 1 sultana (en nee niet de drie zoals ze in het pakje zitten) of 1 rijstwafel zodat er meer keus is dan alleen fruit en groente, idem met drinken (tussen water en frisdrank zit nog een heel verschil), maar ik denk dat er maatschappelijk iets aan gedaan moet worden. Het is nu eenmaal makkelijker en goedkoper om te kiezen voor de snelle hap. Een pak pasta en een pot rode saus zijn nu eenmaal vele malen goedkoper dan een pak pasta, diverse groentes, wat gehakt en kruiden. Een zak diepvriespatat en wat snacks zijn goedkoper dan bijv. AVG etc. Daarnaast is het vaak ook makkelijker en sneller om de frietpan aan te zetten of alleen de pasta te koken en de saus erbij te doen dan uitgebreid te koken.
Ja inderdaad, ik doe nooit plastic spul etc in de vaatwasser, ook geen schoolbekers. Het lijkt wel of er zeepresten aan blijven zitten, echt goor en niet zo heel gezond
Hier gaan de Doppers wel in de vaatwasser, maar met een eco-tablet van de AH met bv Dreft blijft de zeepsmaak idd hangen.
Jeetje zeg, dat valt me dan weer van je tegen zeg. Ik sta graag voor dag en dauw op om kunstwerkjes van de lunch te maken.
Water mag dan wel de basis zijn, maar als je kind dan uit school komt (na een lange dag van 7-17 uur en daarbij ruim 40 km gefietst) en ze heeft dan nauwelijks gedronken, omdat het water gewoon niet smaakt.... Nou dan geef ik toch liever limonade mee. Want vocht binnen krijgen is toch wel heel belangrijk
Bento's nemen echt niet veel tijd in. Misschien 5 a max 10minuten werk. Hier vaak gewoon simpel een rond broodje met oogprikkers erin. Of boterham en effe een figuurtje uitsteken. Yoghurt erin, wat kaasblokjes en/of fruit. Prikkers erbij en klaar. Fruit hetzelfde. 2 tot 3 soorten fruit, prikkers erbij en tadaaaaa Zou graag meer variëren maar zoontje is echt een moeilijke eter en dat ligt echt niet aan ons. Je krijgt er veel gewoon niet in. Hij wordt nu wel onderzocht door integrale vroeghulp en ze zag wel al kenmerken van het autisme spectrum dus waarschijnlijk heeft het daarmee te maken. We merken wel al lang dat het 'geen willen' is maar echt een totale blokkade. Fruit eet hij gelukkig wel heel erg goed. Ik merk wel dat als hij een periode meer snoep krijgt hij minder goed fruit eet. Lichaam wil suikers en met snoep krijgt hij die suikers. Met weinig snoep haalt het lichaam de suikers uit fruit en eet hij het ook beter. We moeten dus ook echt opletten in de sint/paas periode. Dat zijn van die fases waarbij wij de fout hebben gemaakt wat losser te zijn. Nu 2 snoepjes per dag : 1 vitaminesnoepje en 1 kinderchocolaatje op het moment.
Waar ik overigens net aan zat te denken: op de peuterspeelzaal van mijn dochter eten ze alleen fruit en drinken ze alleen water/thee. Nu hoev plus dat ze zich rot schrikken als ze dan dat gezicht erin zien zitten haha
Ik zal wel extreem goed ontwikkelde smaakpapillen hebben, maar wat mij betreft zit er wel degelijk smaak aan water. Ik proef duidelijk verschil tussen bv spa blauw of kraanwater. En dan ligt het er ook nog aan waar je woont en wat het waterbedrijf met dat water doet oid want tussen kraanwaters kan ook nog behoorlijk smaakverschil zitten. Nou ben ik dol op water (en dan vooral gewoon kraanwater), maar ik geloof wel degelijk dat je water niet lekker kan vinden. En ik kan me heel goed voorstellen dat je als ouder dan je kind een alternatief mee naar school wilt geven, want vochtinname is dan toch net iets belangrijk dan suikerinname. Maar regels voor een gezonde pauzehap op een school vind ik prima. In dit geval geeft school dus regels wat wel en niet mag. En dan kan je als ouder dus gewoon nog genoeg kiezen wat je je kind mee naar school geeft, ook al zit koek niet meer in die selectie. Ik vind het vergelijkbaar met de gymles. Er zijn (op de meeste scholen) toch ook regels over de gymkleding. Wat dus wel en niet mag. Bv. je mag wel een stevige gymschoen met goede zool. Je mag geen zwarte zool, want dat kan strepen geven. Balletschoentjes zijn niet stevig genoeg, etc. School beslist wel meer dingen voor onze kinderen uit onderwijskundig oogpunt. Dit valt gewoon onder gezond gedrag. En misschien dat de ouders (van de frikandellen roodjes) hier niks van leren of er wat mee doen, maar de kinderen uiteindelijk echt wel. En dat is toevallig ook de doelgroep.
Nou inderdaad, dat er geen smaak aan water zit, vind ik echt onzin. Wat is geen smaak? Er zit een smaak van water aan, en die kan echt verschillen! Ik ben in het buitenland opgegroeid. Vers getapt bronwater was het lekkerst. Bronwater uit de winkel was ook prima te doen. Water uit de kraan en daarna gefilterd had een flauwe, droge smaak. En toen kwam ik in Nederland, helemaal blij dat ik water uit de kraan mocht: nou, báh! Als je bronwater gewend bent, dan proef je gewoon puur metaal van de waterleidingen! Ik heb de eerste jaren in NL echt geen water gedronken om die reden. Nu drink ik wel veel water, omdat ik het gewend ben geraakt. Maar ik proef nog steeds verschil tussen water op mijn werk, thuis en bijv in een andere provincie. Heeft oa alles te maken met de hoeveelheid kalk in water. Dus dat je kind water móet lusten omdat het nergens naar smaakt... Nee, daar geloof ik niet in.