School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Thuis willen ze (hier) meestal het fruit in stukjes en de kleuterjuf hielp niet met een mandarijn te pellen. En omdat ze bij ons op school vaak het tussendoortje buiten op eten kwam het met regelmaat vuil mee naar huis. Dan heb ik liever dat de eierkoek vuil in de bak beland dan het fruit.

Grietjenb en Oceanna vinden dit leuk.
  2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik heb 1x een gezonde traktatie gemaakt voor een verjaardag, rupsje van druiven en een aardbeienhoofd.
    28 stuks nodig er kwamen 16 rupsjes terug, laatste keer dat ik een gezonde traktatie heb gemaakt.
    Ik hoor vaker van ouders dat er van gezonde traktaties veel mee terug komt, ook worst/kaas spiesjes.
    O afgelopen jaar trouwens ook een gezonde voor mijn zoontje en daar was wel veel van gegeten. Hou die traktatie erin.

3. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Nou omdat mijn kinderen ( en ikzelf ook) de schil van een peer echt niet lekker vinden.
    En voor een kleuter is een hele appel vaak moeilijk te eten.

Ik heb regelmatig gezien dat een kleuter een paar happen van de hele appel had gegeten en daarna hem weglegde/gooide. Het duurt heel lang voor een kleuter een appel opgegeten heeft. Zelfs mijn grotere kinderen vinden het lastig om een appel goed tot het klokhuis op te eten. Met tot gevolg dat er halve appels in de afvalbak verdwijnen.

En kleuterjuffen zitten ook niet te springen om al het fruit te schillen ed.

En ook hier worden de kinderen nar buiten gestuurd met hun eten. Het moet allemaal gezonder, maar er wordt geen tijd voor genomen.
    De rust nemen om te eten is ook gezond hoor.;)

Chocolat en Marchella vinden dit leuk.
  4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Pfoe, gelukkig eten ze hier gewoon hele appels en peren dan ;) (Ook de jongste van net 3 knaagt gewoon zo een appel kaal, tot op het klokhuis.) Maar als ze het niet zouden eten, zou ik het geen reden vinden het door koekjes te vervangen...

nizzie86 vindt dit leuk.
  5. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Ik schrik er vooral van dat dit GEEN regel is in alle Nederlandse scholen. Hier in België ken ik geen school waarbij deze regel niet geldt. 'S ochtends wordt er altijd fruit gegeten, 's middags mag een koekje, en tussen de middag boterhammen of andere gezonde lunch. En alleen maar water is toegelaten. Wat ik niet meer dan normaal vind.
    Ook qua traktaat mag alleen iets gezonds mee.

amdaa, Logan, Louise11110 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik woon aan de grens en ken veel kinderen die om oa die reden in Belgie naar school gaan, heel andere schoolcultuur.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Maar je geeft dus liever door de dag koekjes omdat die goedkoper zijn?
    Hier eten ze nl op school 2 stuks fruit (qua hoeveelheid, het is een mix van soorten) en na school ook nog 1-2 stuks. Einde van de middag een bakje rauwkost. Ik wil niet weten hoeveel koekjes ze zouden moeten eten om het zoveel te laten vullen als 3-4 stuks fruit.

nizzie86 vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaat het ook altijd in stukjes. Gaat met elk fruit goed, als je het in een fatsoenlijke trommel doet. Er wordt hier door de oudste ook buiten gegeten.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Exact hetzelfde hier, op de psz eet de jongste 1 stuk fruit, thuis dan ook weer 1, de oudste heeft altijd 2 stuks fruit mee naar school, na school bakje rauwkost en na het avondeten weer fruit... Dat zouden qua vulling veel koekjes zijn.

tuc en nizzie86 vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Oh appels hak ik ook wel vaker in stukjes met zo'n appelsnijder, tjak en je hebt 8 partjes. Wordt ook niet bruin in een afgesloten bakje ofzo.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Mijn 1 jarige kan gewoon een appel eten hoor :rolleyes:

Zara75 en merah vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Hier idd ook hoor. Al gaan ze op school voor gemak en willen ze het in stukjes, of leuke vormpjes en dan een mix van verschillende soorten.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ja, idd, daarom hak ik ze ook wel regelmatig, anders mixt het zo lastig :D Maar bij weinig tijd gooi ik gewoon zo twee stuks fruit in de tas :D

14. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    3-4 stuk fruit is ook weer niet gezond.

Chocolat vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor dat is heel gezond.

Logan, merah, Treez en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik zit hier echt met verbazing te lezen wat voor onzin sommige mensen uitkramen. Het gebrek aan kennis over voeding en gezondheid is schrikbarend. Ik heb zelf helaas nog geen kinderen, maar ik zou zo'n school die pro water en fruit is er zelfs op uitkiezen :thumup:.

Logan, Louise11110, merah en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Treez

Treez Niet meer actief

Is dit een serieuze reactie? Of bedoel je dit ironisch? Het laatste mag ik hopen?

We kunnen namelijk ook de kostprijs per gram berekenen. De appels zijn per gram goedkoper dan de koekjes. Je hebt in gewicht meer appels dan koekjes voor dezelfde prijs. Als we dan toch gaan muggenziften, doe ik gezellig mee :D.

Blijken de appels op meerdere vlakken toch een hele verstandige keuze te zijn!

Champetter, Fuddey, nizzie86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Treez

Treez Niet meer actief

Ik vind dat ook nogal schokkend. Misschien ook een gebrek aan kennis? Alleen voorlichting geven helpt niet. Het blijkt dat de omgeving één van de meest bepalende factor is bij overgewicht en om blijvend af te vallen. Een kind voor een groot deel van de week (in dit geval op school) in een gezonde omgeving plaatsen, is misschien voor het slanke kind minder belangrijk (al ben ik het daar ook niet mee eens). Voor het kind met (aanleg voor) overgewicht en het kind dat opgroeit in een ongezonde omgeving is het wel belangrijk. Daarnaast blijkt ook dat kinderen voedselvoorkeuren ontwikkelen door onder andere te kijken naar wat leeftijdsgenoten eten. Eten leeftijdsgenoten in je omgeving gezond, heb je sterker de neiging om ook een voorkeur te ontwikkelen voor gezond voedsel. Kinderen blijken plotseling wel water en paprika te lusten als hun vriendjes het ook eten.

amdaa, nizzie86 en tuc vinden dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    2 is het aanbevolen minimum, bij meer zijn er studies die aantonen dat de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 met 10 tot 30% afneemt. Misschien dat 10 stuks fruit wat veel is, maar er zijn ook onderzoeken gedaan met fruitariers (die eten dus enkel fruit) en daaruit blijkt niet dat zoveel fruit ongezond is (je krijgt er bv geen diabetes van en ook geen overgewicht!).
    Met 3-4 stuks fruit is echt niks mis.

Daniellexxx, Logan en Treez vinden dit leuk.
  20. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    556
    113
    Ik zou willen dat er op de (SBO)school van mijn oudste meer van gezegd werd! Daar wordt zelfs door de leerkrachten beloond met snoepgoed en is er bij mijn weten nog nooit gezond getrakteerd sinds mijn zoon er op school zit.
    De juf van vorig jaar heeft meegedaan aan de actie van AH om een gezonde pauzehap te promoten met hulp van de ouders, dat was erg leuk en daar waren de kinderen ook enthousiast over. Er is toen veel fruit en groente gegeten, een moeder die af en toe smoothies kwam brengen, ik heb verschillende keren suiker- ei- en lactosevrije appelmuffins gebakken etc. Dat initiatief is een stille dood gestorven, helaas.

Omdat er in de klas vooral koekjes etc. gegeten worden wil mijn zoon nog maar sporadisch fruit meenemen en wat ik dan in zijn tas stop komt zo weer mee naar huis...Niet aangeraakt. Gelukkig eet hij thuis wel veel fruit en is het geen snoeper/zoetekauw.

Deel Deze Pagina