School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 1 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @MirW: Ieder kind is anders. Onze zoon eet gelukkig gewoon zijn appel of wortel, ongeacht wat de persoon naast hem eet. Hij weet dat hij op donderdag een koekje mee naar school krijgt en anders niet.

Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, vind ik het nogal ver gaan om alle kinderen te verbieden om een koekje te eten omdat onze zoon anders zijn fruit niet zou willen. Dan moeten andere ouders en kinderen dus mijn / zijn 'probleem' oplossen.

lies276, Marchella, Oceanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    #162 cactusje, 2 sep 2017
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
    Ja ik denk echt dat er kinderen zijn die dat tegen hun ouders zeggen. Mijn neefje is zo'n kind. Bij hun thuis wordt alles gegeten en de ongezonde dingen met mate. Hij is heel bewust met eten en beweging bezig. Niet omdat Hij dat nodig heeft het is gewoon een slank kind, maar puur uit interesse. Hij is zelfs uit zichzelf flexitarier. Dus ja die kinderen zijn er wel die zelf nadenken over wat ze in hun lijf stoppen.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Mijn dochter heeft ook geen last van anderen die donuts eten om 10u, daar maak ik me ook niet druk over. Maar mensen die hun kind iedere dag een donut geven om 10u, dat vind ik gewoon belachelijk. De scholen hier met een (streng) voedselbeleid, zijn scholen waar zich écht extremen voordeden - zoals dus donuts dagelijks om 10u, of veel snoep, energydrink etc. Hier op school waren er jochies in groep 4 (!) die blikjes energydrink dronken.
    Hier is geen streng voedingsbeleid, maar blikjes mogen niet meer en donuts moeten inmiddels bewaard worden tot de middagpauze.

4. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    #164 kleinegup, 2 sep 2017
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
    Mijn excuses, ik zie dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik had het over het kind uit het filmpje, een kind wat geen water 'lust' omdat het liever cola en energie drankjes drinkt en een kind dat geen groente 'lust' omdat het liever patat/pizza eet en dan natuurlijk in combinatie met de ouders die daar graag in meegaan. Dus ook niet de ouders/ kinderen die echt hun best proberen te doen. Ik denk oprecht niet dat die kinderen weerstand geven tegen hun ouders. Ik hoop dat het zo wat duidelijker verwoord is.

5. Marchella

Marchella Niet meer actief

#165 Marchella, 2 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2017
    Wat ik "vreselijk" vind en gewoon heel erg recalcitrant van word (blijkbaar zit ik nog in de puberteit), is dat school zou bepalen wat mijn kind(eren) te eten en drinken krijgt en op welk moment. Daar kan ik gewoon niet tegen.

IK ben hun moeder en ik ben heel goed in staat om te beoordelen wat wel en niet gezond is. Natuurlijk weet ik dat er in ranja suiker zit en dat een appel gezonder is dan een biscuitje. Ik ben niet op Lillo geboren namelijk. En dat is het gevoel dat het bij mij oproept als school meent te kunnen zeggen wat ik mijn kinderen tijdens schooltijd wel en niet te eten en drinken mag geven.

Een ander voorbeeld, ter illustratie: als ik mijn kind zeg zijn/haar jas aan te doen/houden tijdens de pauze omdat ik het te koud vind om zonder jas buiten te zijn, kan ik het niet waarderen als mijn kind het schoolplein af komt lopen zonder jas omdat "het mocht van de juffrouw".. Heel fijn dat het mocht van de juffrouw maar IK ben je moeder en van mij mocht het niet.

Touché!

lies276 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  6. Marchella

Dus even een algemene conclusie:

Als je je kind een koekje of een snoepje durft (mee) te geven ben je per definitie obese, op Lillo geboren Trees. Het kan natuurlijk niet dat er mensen zijn die zich, zonder bemoeienissen van school, weten te redden in het gezond opvoeden van hun kinderen.

Want natuurlijk is elk weldenkende moeder of vader die zich kan vinden in deze schoolregel, ultraslank.

Yeah right..

Oceanna, cactusje en Grietjenb vinden dit leuk.
  7. Marchella

Nou kun je me veel wijs maken maar niet dat je al dit groente en fruit in huis kunt hebben, zonder "bij lange na" niet in de buurt van €80 aan boodschappen te komen.
    Vooral je voorraad koelkastfruit / groente word niet bepaald gratis verkocht.

Loesje86, Oceanna en Chocolat vinden dit leuk.
  8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    joh, klets toch niet zo. alsof al die `tegenstanders` zelf dik zijn en niet weten wat wel of niet gezond is en die kinderen alleen maar volstoppen met slecht eten. ... en alsof al hun kinderen een toekomstbeeld als dik kind te gemoed gaat. echt dom geklets. dat een kind op school een koek krijgt betekend niet per definitie dat hun ouders niks van gezond eten weten. betekend niet dat kind slechte voeding krijgt, gedoemd is dik te worden enz. wat weet jij er nou in godsnaam van? wij kregen vroeger nooit fruit mee. 2x een pakje drinken en vaak iets van liga koeken. ben echt normaal van postuur, mn tanden vielen niet uit mn mond enz. gewoon gezond. net als de rest van de kinderen uit mn klas. op een enkele uitzondering na maar die waren al stevig, incl hun ouders.
    mijn kinderen hebben op school 2x in de week een fruitdag. dat is dan verplicht. en voor de rest krijgen ze fruit mee en regelmatig een liga koek of een plak zelfgebakken cake. ze vinden het super als ze die trommel open doen en hun eigen gebakken cake ligt daarin. dat fruit krijgen ze heus wel op de rest van de dag en het is echt niet zo dat die kinderen de hele dag snoep en zoetigheid krijgen. ik vind het gedoe met die school ook zwaar overdreven. bemoei je met je eigen zaken, IK bepaal wat mn kind eet.

ik vind het trouwens een heel ander geval als kinderen alleen maar die zooi krijgen. zoals bij mn zusje op school. school met voornamelijk buitenlandse kinderen . de kinderen in haar klas hebben geen van allen normaal eten mee. zakken snoep, chips en zelfs 4 jarige, blikjes energie waardoor ze stuiterend de klas door gaan en er niks met ze te beginnen is. DAT zou ik eerder een probleem vinden.

9. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Joh, klets toch niet zo.

Champetter en Treez vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Precies, een school waar kinderen af en toe een plakje koek meekrijgen etc, die zal geen streng voedingsbeleid gaan invoeren want niks mis met af en toe een plakje koek. Maar hier zie ik dus scholen - onderdeel van de overkoepelende organisatie van 'mijn' school - waar het ALTIJD snacks zijn, geen plakJE koek, maar zakjes chips en donuts, frisdrank... nooit fruit, nooit brood (of een rechtsdraaiende speltpannenkoek), nooit water (met sportdag moet het natuurlijk mierzoet spul zijn ook etc). En daarbij ouders die gewoon in het algemeen niet zoveel betrokkenheid tonen (bv nooit op ouderavonden komen, etc), kinderen met slaaptekort, ongepoetste tanden (meerdere kleuters met getrokken melktandjes)... En ja, ik woon niet in de lekkerste buurt, dus niet representatief voor alle scholen in NL. Maar zo extreem bestaat dus gewoon, en dán een voedingsbeleid met schoolfruit... heeeeel begrijpelijk! Het gaat er niet om dat Henk jaloers is op Piet met z'n lekkere koek, het gaat erom dat Piet áltijd zo'n koek krijgt. Hier ook serieus kinderen die nog nooit een kiwi hadden gezien, met schoolfruit proefden ze dat voor het eerst. En zo nog veel meer.

amdaa vindt dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Oh idd, scholen die ik beschrijf hebben geen grote populatie allochtone kinderen trouwens, juist heel 'blank'.

12. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ben benieuwd waar je deze 'algemene conclusie' op baseert? Zou je dit statement wat verder kunnen onderbouwen. Ik vind dit namelijk nogal kort door de bocht en behoorlijk overdreven.

Fuddey vindt dit leuk.
  13. Marchella

#173 Marchella, 2 sep 2017

14. Marchella

#174 Marchella, 2 sep 2017
    Oh... Vergeet ik deze nog te quoten @Treez

Wel knap ook trouwens, dat @Champetter dat door haar beeldscherm heen kan zien.

Oceanna vindt dit leuk.
  15. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Klinkt super! Als ik even op de site van de Jumbo 2kg Jonagold, 2 trossen bananen en 1kg peer in mijn mandje leg, zit ik aan 8€. Met een net sinaasappels, 500g kiwi's, 1kg perziken, en 1 galia meloen zit ik aan 17€. En dan heb je nog een koelkast vol zomerfruit!? *kwijl*
    Snap echt niet hoe je dat voor elkaar krijgt. 17€ is een flinke hap uit een budget van 80€ als je ook nog groenten, brood, vlees, vis en beleg moet kopen. Serieus, je zou een boek moeten schrijven :D Ik koop het!

@Liekje81 We hebben een volkstuintje maar dit jaar groeit er niks. Oh jawel, courgette. Maar geen fruit. Volgend jaar eens aardbeien proberen.

fafa en Marchella vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik had bij lange niet al verandert in: ik kom niet aan 80 euro. Bij lange niet is nogal vaag en voor iedereen anders. Ik wil mn boodschappenlijstje wel als bewijs invoeren als je mij niet gelooft hoor, maar ik zit per week tussen de 60 en 70 euro.
    Maar wij kopen dus geen halffabrikaten e.d.
    Als ik zie wat pakjes knorr enz kosten dan snap ik dat sommigen duur uit zijn. Dat scheelt enorm in ons budget. Hebben ook geen huisdieren, roken niet en man drinkt geen alcohol. Hij drinkt 1 fles cola per week en ik drink doordeweek alleen thee en water. Hebben voor de kinderen wat koekjes in huis en een snoeptrommel die uitpuilt (waar ik niks zelf van hoef te kopen, sowieso niet elke dag snoep hier en wat ze van feestjes en avond4daagse krijgen kunnen we weer een jaar mee vooruit).

Als ik in topics vergelijk eten wij ook niet zoveel vlees als anderen.

@Kristientje

Ik shop bij lidl en netto en enkele dingen AH.
    Vind de jumbo ook niet heel goedkoop met alles.

O en zomerfruit komt van de markt. Dat scheelt hier enorm nl.

amdaa vindt dit leuk.
  17. Treez

Treez Niet meer actief

Ik vind het een rare manier van conclusies trekken. Waar staat precies dat je per definitie obese bent als je kind snoep meegeeft? Waar staat dat je zonder bemoeienissen van school niet gezond kunnen opvoeden? Waar staat dat ouders die zich in deze regel kunnen vinden ultraslank zijn? Nogal definitieve en boute uitspraken met weinig gevoel van nuancering. Het is bij jou nogal zwart-wit, namelijk 'per definitie obese', 'elke weldenkende ouder' en 'mensen kunnen zich niet redden zonder bemoeienissen van school'.

Je hebt een aantal quotes verzameld, waar dit nergens letterlijk in staat. Jouw conclusie is jouw eigen interpretatie van (grotendeels) inhoudelijke opmerkingen. Het zijn zwart- witredennaties met weinig nuancering. Ik vind het prima als jij dit zo wilt lezen, maar besef er dan wel bij dat dit jouw conclusies zijn en dat dit niet is wat er staat. Het voegt inhoudelijk in ieder geval weinig toe aan deze interessante discussie.

Champetter, tuc, Marchella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Dan heb je mijn stuk niet begrepen. Jij had het in dat eerste stukje steeds over overgewicht. Alsof je daar alleen naar moet kijken. Dat vind ik voor een juf nogal tegenvallen.

Ik snap ook niet waar je streng dieeten vandaan haalt. Mijn kinderen hebben in de middag zelf keuze in wat ze willen. Kunnen daar ook prima mee omgaan.
    Maar voor een groot deel van de ouders zijn donuts dus een logische keuze om s ochtends mee naar school te geven. Die ouders hebben dus echt wat bijscholing nodig. Zoals jij als juf ook wel weet hoop ik hebben kinderen bepaalde voedingsstoffen nodig om zich te kunnen concentreren en energie te hebben om mee te doen op school. En snelle suikers zijn daar zeker niet bevordelijk voor.

19. Marchella

Je hebt ergens een punt. Op de uitspraak van Champetter na, staat het nergens letterlijk. En is het wat ik tussen de regels door meen te lezen. Het is hoe het op mij overkomt, het gevoel dat ik er bij heb.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Jumbo vind ik erg duur hoor, markt scheelt heeeel veel! Hier veel van de markt, verder wat van de Lidl en AH (laatst bv blauwe bessen 1+1 gratis). Zelfde voor groente. Vlees en vis eten wij niet veel (2x pw vlees/vis maximaal) en dat helpt ook enorm natuurlijk ;)

Deel Deze Pagina