tienerdochter met vette haren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluisje19, 15 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter van 11 heeft sinds kort erg vet haar. Ze moet van mij elke dag douchen en zeker om de dag haar haren wassen. Ik zie nu dat het er toch erg vet uit blijft zien. Het douchen op zich is al een hele discussie, omdat ze dat onnodig vindt. Ik heb laatst een indringend gesprek met haar gehad over hygiene, zeker ivm haar beginnende puberteit. Ze wast haar haren meestal met mijn schampoo of met babyschampoo. Moet ik haar vaker laten wassen? Of juist niet? Moet is een speciale schampoo kopen en wat is dan aan te bevelen?
    Hopelijk heeft iemand tips.
    groetjes Pluisje

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Is het niet hormonaal? Mss zit ze net voor de eerste menstruatieperiode?
    In ieder geval geen creme spoeling laten gebruiken, want daar krijg je sneller vet haar van.
    Wat je zou kunnen doen is even langs de tuinen gaan en je laten adviseren, een biologische shampoo zonder zachtmakers erin wil nog wel eens helpen.
    En anders gewoon een shampoo voor vet haar, alleen nooit head en shoulders, want daar verpest je je haar mee.
    ( mijn papa gebruikt dat om roest van de velgen van de fiets te verwijderen)

3. me83

me83 Niet meer actief

heey meid.. babyshampoo ontvet niet echt.. tis echt te mild daarvoor om op grote mensen haar te gebruiken... je kan het dan beter na de gewone shampoo nog eens met babyshampoo doen..

er zijn speciale shampoos voor vet haar... ze moet wel goed inmasseren en heel goed uitspoelen.. want door niet goed uitspoelen word je haar ook weer vet!

het kan ook liggen aan de tijd waar ze in zit.. pubers hebben meer talgproductie bijv.. en ook zweten doe je via je hoofdporien!

niet te vaak borstelen dat haar.. en miss goed na spoelen met koud water na het wassen.. dan gaat het mooi glanzen en sluiten de haarschubben sneller..

succes

4. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit klinkt heel erg... maar weet je zeker dat ze onder de douche gaat staan? Er zit een hoop leeftijdsverschil tussen mij en mijn jongere broer en zus... (en ik kan het van mezelf ook nog herinneren)

Maar wat er dan dus gebeurde.... discussie over douchen... dan de douche aanzetten.. half uurtje een boek lezen... douche uit... soms wel eerst zelf eronder staan zodat je haar nat is en je dus nat haar en een natte handdoek hebt...

Niet een periode die ik heel geweldig vindt achteraf.. maar toen was het heel logisch.. Ook mijn man herkende die periode trouwens....

Na mijn broertje (die net even verder doorging dan ik) hadden mijn ouders een shampoo check... (moesten het haar laten ruiken...)

Sterkte trouwens...

5. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Hoi,
    dank jullie voor de snelle reacties.
    Ik denk wel dat het hormonaal is. alhoewel haar arts me heeft verzekerd dat de menstruatie er nog niet aan zit te komen, begint haar lijfje echt al te veranderen.
    Bij de Tuinen langs gaan, zal ik gaan proberen, al moet ik nog effe wachten, zit niet bij ons in het dorp, helaas.
    Die truukjes ken ik wel, van het water aanzetten en dan niet eronder staan. Ik ben meestal boven als ze onder de douche gaat. Wel twijfel ik soms of ze haar haren wel wast. Ik ruik er wel vaak aan en dan ruikt ze gewassen ( om het zo maar te zeggen) En als ik twijfel gaat ze nog een keer, die truukjes, daar trap ik echt niet in. Ik weet wel dat ze af en toe haar haren wast met douchegel ( is gemakkelijk he haha) Ook sport ze heel erg veel, dus misschien ligt het daar ook aan?
    Mij leek babyschampoo juist erg mild, maar inderdaad misschien niet reinigend genoeg. Ik ga eens wat proberen. In elk geval bedankt
    groetjes Pluisje

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Krijg je juist niet vetter haar van te vaak je haren wassen? Ik zou voor haar dan een speciale shampoo voor vet haar kopen en eens proberen om om de dag de haren te wassen (wel douchen, maar niet de haren dus).

7. Blays

Blays Niet meer actief

Juist niet vaker laten wassen! Dan wordt het haar alleen maar nog sneller vet! Ik had er vroeger ook veel last van, kon op een gegeven moment wel 2x per dag mijn haar wassen. Het beste werkte gewoon om weer een soort van ritme in je haar te krijgen. Dus minder vaak te wassen. Doordat je wast haal je nl het natuurlijke vetlaagje van je hoofdhuid af, waardoor deze het weer zelf aan moet maken, en als je het steeds blijft verwijderen blijft je hoofdhuid dat laagje aanmaken waardoor je dus op een gegeven moment snel vet haar krijgt.
    Het is misschien niet zo fris, maar even een paar dagen niet wassen, dan weer 1x wassen en dan weer een paar dagen niet. En dit blijven volhouden! Je zult zien dat het werkt!
    Verder bestaan er shampoos speciaal voor vet haar. Ik weet niet of die echt werken, maar je kan het altijd proberen.
    Ook moet ze niet te veel met de handen door het haar gaan, wordt het ook snel vet van!

8. Blays

Blays Niet meer actief

Oh en naspoelen met koud water zorgt ervoor dat de haarschubben extra goed sluiten. Er komt dan nog minder viezigheid in waardoor het minder snel vet wordt, en het gaat er mooi van glanzen!

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier dacht ik ook eerst aan, want ik herken dit ook. Ik deed het iets anders; ik smeerde gewoon shampoo in m'n droge haar (voor de geur)... Niet lang volgehouden uiteraad, na een middag op de fiets in de regen :(

Mocht het hormonaal zijn: juist NIET vaker gaan wassen, dan wordt het nog sneller vet. Je hebt speciale shampoo's hiervoor. Gebruik ook geen uitdrogende producten in het haar (gel, lak en dergelijke). Na het wassen inderdaad spoelen met koud water. En het haar pas kammen/borstelen als het haar helemaal droog is.

10. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    #10 Kwabbernoot, 15 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2012
    Oh ik heb dat ook met vlagen, dat vettige haar!! Andrelon langer fris shampoo werkt geweldig!! Ik kan wassen wat ik wil met andere shampoo, ivm mijn eczeem ook tijden met babyshampoo gedaan, maar dat helpt niks. Babyshampoo maakt juist nog vetter omdat het voor babyhaartjes is vertelde mn kapper mij!

Dus even naar de kruidvat , langer fris(lichtgroen etiketje) halen en zorgen dat ze haar hoofdhuid goed masseert met deze shampoo onder de douche, dan pas uitspoelen. Misschien toch even erbij blijven, als ze merkt dat het helpt zal ze het zelf ook fijn gaan vinden maar even die eerste aanzet is handig.

Die shampoo is trouwens ook bij de C1000 te krijgen. Maar ze hebben hem niet altijd dus als ik hem vind haal ik meteen 4 flessen:D Kan ik weer even vooruit!!

Edit: Bij mij is het trouwens zeker hormonaal maar dagelijks wassen met een beetje van deze shampoo helpt mij echt, ik heb geen vettig haar meer! Als ik het een poosje niet gebruik komt het met mn menstruatie, zwangerschappen en BV terug!

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Sanne, waarom pas borstelen als het helemaal droog is?? Helpt dat ook?

12. adi

adi Niet meer actief

Inderdaad! Hoe vaker je haren wast hoe meer talgproductie er komt. Vet haar mag juist helemaal niet vaak worden gewassen, na 2 weken zie je meestal al resultaat.

Mijn zusje heeft hier tijdens haar pubertijd ook veel last van gehad. Ze moest van de ha vit-B slikken, geen stylingproducten gebruiken, andere haarborstel (tip vd kapper) en 2x per week wassen.

13. mamatje77

mamatje77 Fanatiek lid

14 aug 2008
    3.050
    1
    0
    Ik had onwijs last van vet haar...maar ook van hoofdhuidschilfers..na me bevalling ik zweer nu bij head en sholders...je hebt daar ook een cremespoeling van...na 1 keer wassen was mijn vette haar meteen over en ook duidelijk de hoofdhuidschilfers aanzienelijk minder geworden....

14. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Shampoo voor vet haar gebruiken en juist het haar niet elke dag wassen, dat is niet goed voor het haar.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik heb goede ervaring met kappersshampoo voor vet haar. Daar zitten volgens mij minder "hulpstoffen" in die het haar weer "vervuilen". Ik gebruik dus Schwarzkopf Bonacure Hair & Scalp Expert Deep Cleansing Shampoo (naam even gekopieerd, haha), koop het via internet.

Dat werkt zo goed, dat je er echt maar heel weinig van nodig hebt, en mijn haarpunten droogden er juist erg van uit. Nu was ik mijn haar dus met twee shampoos, op mijn hoofdhuid de deep cleansing, en de punten met Moisture Kick van hetzelfde merk/serie.

En idd naspoelen met koud water, maar daar zal ze ook niet echt blij van worden :( En geen producten erin smeren.

In mijn ervaring wordt mijn haar sneller vies als ik het wel nat maak onder de douche maar niet was. Ik was dus om de dag mijn haar en de andere dag douche ik met mijn hoofd naast de straal...

16. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hoi,

Heb toevallig net een artikel gelezen over vet haar en fabeltjes.
    Van veel haarwassen wordt je haar NIET vet!!
    Je haar wordt wel vet als je de shampoo niet goed uitspoelt.
    Misschien is dit het geval bij je dochter?
    Ze heeft geen zin, dus dan maar snel snel, met als gevolg niet alle shampoo eruit en dus vet haar??

Deel Deze Pagina