School zo’n intensief programma zucht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door julia80, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken niemand die álles doet zoals TS lijkt te willen doen, hoor. In NL is het inderdaad normaal om je steentje bij te dragen, maar dat betekent dat je bv 1 ding kiest van dat hele lijstje, dus je gaat bv een ochtendje mee met een uitstapje óf je gaat luizenpluizen. Dan komt het dus neer op een gesprekje met de juf, luizenpluizen en gymkleding wassen... niet intensief.

    En super eenvoudig; als je niet kan, dan kan je niet. Dus dan draag je je steentje later in het jaar bij. Ook prima.
     
    Waterlelies vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar heel veel van haar lijstje worden toch ook geen ouders voor gevraagd. Ik gaf gister het voorbeeld van de broer/zus foto na school, maar die is optioneel. De gewone klassen en pasfoto's worden onder schooltijd gemaakt zonder ouders. Maar als ik zie hoe opgedirkt sommige kinderen naar de foto gaan snap ik dat dat tijd kost. Hier gaan ze gewoon als zichzelf en niet een kind model.

    Gymkleding wassen zie ik niet als iets extra's, er wordt toch wel gewassen.
    En een infoavond zonder ouders dat is dan redelijk doelloos.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als je al zes ouders voor uitje 1 nodig hebt, en zes voor uitje 2, en dat allemaal op twee weken tijd... Dan kom je het jaar toch niet door zonder ouders érg veel te laten helpen? En later op het jaar is niet noodzakelijk makkelijker natuurlijk, als je beiden werkt.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat zijn uitjes van verschillende klassen toch? Dus dan heb je het zo over 60-120 ouders.
     
  5. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Wat een hoop relaxte moeders hier. Ik val @julia80 bij. Ik vind het ook een soort gekkenhuis waar ik in beland na de vakantieperiode.

    Ouderavonden, ouder-kindgesprekken, sportdag, bruiloft van juf, pleinwacht. En dan heb ik het niet over parro- en mailberichten met informatie en nog meer informatie. Ik ervaar dat wel als belasting en vraag me regelmatig af wat ik ermee moet. Gisteravond om 19.30u nog weer een bericht van de juf in Parro: Denk erom, morgen moet je kind het boekje meenemen.

    Mijn dochter zit in groep 6. Zij mag het onthouden, het is haar boekje.
    Echt, ik vind het regelmatig een totale overkill aan informatie en vragen die aan ouders gesteld worden.

    Hoe is dat in België geregeld @Shakes? Wil je een beeld geven?
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Wat je ermee moet??? Ze zullen die info toch niet voor Piet Snot sturen neem ik aan? Wat is dat voor info dan?

    Ik vind het allemaal niet veel klinken nee, maar hier is het dus ook een stuk meer. Ik had voor beide kinderen vlak na de zomer al 2 extra gesprekken staan (naast de standaard kennismaking die alle ouders hebben)
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113

    Als je al 6 ouders nodig hebt voor een uitje vermoed ik dat het een grote klas is van iets van 30 kinderen ofzo. Hier een groep 7 van 21 kinderen en als er zich 3 ouders opgeven kan een uitje doorgaan.

    Maar ik lees voornamelijk een ts die het zichzelf moeilijk maakt door overal mee te willen (of zich verplicht voelt over mee te moeten) helpen.

    Zelf ben ik luizenmoeder, dat betekend elke maandag na een vakantie luizencontrole en eventueel de week erop hercontrole. Vorig jaar heb ik met de kerstcrea meegeholpen en dat was mijn bijdrage .

    Start en kennismakingsgesprekken zijn leuk en fijn maar de door de school opgezette datum en tijd komt niet altijd overeen met de diensten van mijn man. Ik ga dan geen oppas regelen voor de kinderen en dan ook nog eens vervoer regelen voor mijzelf. Ik bel dan school en overleg met de leraar of het ook op een ander tijdstip kan. Als mijn man vrij is gaan we naar een info avond en anders is het pech dan zijn we er niet.

    Schoolreisje is hier altijd aan het einde van het jaar, schoolfotograaf bij mijn dochter ook, bij mijn zoon in oktober. Bij de schoolfotograaf is het meer dat we weten dat die op die datum komt, meer doen we er ook niet mee. (dat wil zeggen wij niet, mijn dochter kreeg te horen dat ze felle kleuren aan moest voor de schoolfoto ivm de achtergrond, ze ging heel demonstratief geheel in het zwart gekleed naar school :roflmao:)
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja een algemeen beeld is natuurlijk onmogelijk. Elke school doet het op haar manier. Maar het is wel duidelijk dat twee elementen zowel in Nederland als in België oorzaak en gevolg van elkaar zijn: zelfredzaamheid van de school, en activeringsgraad van de bevolking.

    In Nederland werken veel ouders halftijds of niet, dus kunnen scholen veel hulp vragen, dus werken veel ouders halftijds of niet.

    In België werken veel meer ouders voltijds, of misschien 4/5e. Scholen vragen heus wel hulp en betrokkenheid van ouders. Ik rij morgen mee naar een uitstapje, en ik zit in het oudercomité met maandelijkse vergaderingen etc. Er zijn hier ook luizenouders, en ouders die op woensdag fruit komen klaarzetten, en ouders die al eens een activiteit meedoen op school. Maar zaken als schoolarts, zwemmen, sporten, bibbezoek, schoolreis, begeleiding van uitstapjes, knutselen... Dat wordt gewoon allemaal door leerkrachten of onderwijzend personeel opgevangen. Daarvoor zijn ze er toch, om tijdens de schooluren bij de kinderen te zijn?
     
  9. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Wat vind je hier belastend aan? Dat ze het vraagt via app of dat je al die dingen klaar moet leggen zodat het niet vergeten wordt?

    Ik vind het zelf wel handig dat ze appen via klasbord in ons geval, hoewel het vaak niet nodig is. Ik leg dat soort dingen meteen klaar bij mijn avondritueel: Afruimen, afwassen, opruimen, ieders spullen klaarleggen voor morgen, koffie op de bank.
    En briefjes die ingevuld terug moeten doe ik meteen in de tas bij thuiskomst. Tas uitruimen, trommels afwassen en briefjes invullen en terug doen. Anders slingeren die maar rond tot na het avondeten.

    Maar ik ben het met je eens dat er veel van ouders wordt gevraagd. Was dat ook al zo toen wij nog klein waren? Ik kan het mij niet zo herinneren.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zie niet zoveel verschil injouw omschrijving en het bericht van ts. Jij rijdt morgrn mee naar een uitstapje en datwordt bij haar ook gevraagd. Allen heb jij 1 kind op school en is het 1 uitstap en zij heeft er 2. De andere dingen die ze benoemd vind ik niet echt extra's van school.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb ook twee kinderen op school. En er zijn veel meer uitstapjes die zonder hulp geregeld worden, dan met.
     
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Tja ik blijf erbij dat ik het erg veel vind
    Naast de terugkerende dingen zoals biebboeken (wekelijks), speelgoeddagen(maandelijks), zwemles, luizen pluizen hebben we vorig jaar bij de kleuters als ouder geholpen bij:
    -schoolreisje, snottebellen wegpoetsen bij fotograaf( ja echt), herfst wandeling,pepernoten bakken, kerstknutselen, kerstdiner, paasbrinch en wandeling, carnaval vieren, kinderboeken museum bezoek, vlindertuin bezoek, pizza bakken bij pizzeria, sportdag, zomerthemafeest,
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het lijkt me vooral voor de kinderen veel. Uitjes en schoolreisje in de eerste paar weken....
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als je niet kunt kan je niet. Als je bij alles gaat helpen dan haal je het jezelf op de nek. En speelgoeddag is alleen een speelgoedje meegeven, dat is toch geen belasting?
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Ik ga uiteraard niet helpen bij alles. Maar als je je eerlijke bijdrage wil leveren, dan komt dat op heel veel uur een neer. Bij het uitje van deze week moet de ouder van één op de vier kinderen mee, net als volgende week. Als je dan twee kinderen hebt betekent dat dat je dus eigenlijk al sowieso een van die uitjes voor je rekening moet nemen. Dat betekent dus driekwart of een halve dag vrij ervoor nemen en dat voor iedere ouder in twee weken tijd!
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Bespreken op school. Een OR vergadering bijwonen of met de directeur in gesprek. Als het zo erg is zullen vast meer ouders dat hebben. En als er niet genoeg ouders zijn gaat het uitje niet door, heel simpel.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, dat vind ik dus niet simpel. Een uitje kan alleen doorgaan als je een hoop ouders kan optrommelen? Dan zit er toch structureel iets mis in je schoolwerking, als je voor zo'n fundamenteel onderdeel van onderwijs hulp van ouders nodig hebt?

    En dan bedoel ik uiteraard niet een of twee bijzondere uitjes per jaar, maar élk uitje?
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Tja hier zijn gewoonweg niet meer mensen op school. Volgens mij hebben jullie veel boventallig schoolpersoneel maar dat is hier dus niet.
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee hoor. Totaal niet. Eén juf per klas, en dan nog een turnjuf en en zorgcoördinator. Maar uitjes worden geregeld met verschillende klassen, zodat meerdere juffen mee kunnen. En gaan via de bus, die betaald wordt door de activiteiten van het oudercomité.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    De uitjes die hier vaak zijn kunnen alleen in kleine groepjes dus met 1 juf per klas zou dat niet gaan, ook al gaan ze allemaal in 1 bus
     

Deel Deze Pagina