School zo’n intensief programma zucht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door julia80, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Ja, dat er veel van je wordt gevraagd als ouder. Ik heb het met ‘belasting’ wat zwaar aangezet. Maar ik vind het vaak wel een inbreuk in wat school neer legt bij ouders. Ik voel me snel verantwoordelijk en ook al help ik niet bij de sportdag dan wordt de vraag nog steeds aan mij gesteld. Iedere keer moet ik er dus iets mee. Het is zo’n automatisme geworden.

    Ze hebben bij ons op school nu trouwens wel een klussenlijst die je kan invullen aan het begin van het jaar. Scheelt veel van dat soort mails.

    Net als last minute mails of appjes. In de bovenbouw mag mijn kind dat zelf leren. Schrijf het op een bord, noem het aan het einde van de dag naar de kinderen. Dan mag je er toch op vertrouwen dat het goed komt? Daar hoef ik als ouder toch niet meer tussen te zitten.
     
  2. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Bedankt voor je reactie.
    Een precies weekschema voor mijn kinderen, uitgebreide beschrijving van de sportdag, iedere week een uitgebreid verslag, herinneringsberichtjes.
    Ik ervaar dat soms als een overload van informatie aan ouders.
    Het lukt me toch niet het allemaal te onthouden. Zegt ook wat over mn eigen informatieverwerking..:).
     
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.639
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb gelukkig maar 1 kind op school, maar ik werk 30 uur, vriend normaal gesproken 40 (is nu nog half thuis wegens zn ongeluk in maart). Ik ga echt niet voor al die dingen vrij nemen. Wij kregen ook een briefje mee waarop ouders aan kunnen geven waar ze mee kunnen helpen dit schooljaar. Alle activiteiten vallen op mijn werkdagen. Nou, dan kan ik dus niet. Op de woensdagen kan ik een hoop, ben afgelopen schooljaar mee gereden met 2 uitjes. En ik kan wassen en oud papier ophalen en schoonmaken. That's it. Als daar geen begrip voor is, is dat niet mijn probleem.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja misschien scheelt het ook per persoon. Hier krijgen we ook veel info en mails hoor, maar ik ben klassenouder en zit in de OR dus practisch alles wat langs komt weet ik al. Het valt mij dus niet zo op.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Waarom zou dat moeten? Hier is schoolreisje dan wel op dezelfde datum, maar als ik moet werken en geen vrij kan nemen, kan ik simpelweg niet mee. En dan maakt het niet uit of het op 1 dag is of meerdere dagen, als ik niet kan, kan ik niet. En ik voel me ook niet verplicht op 1 van die dagen wel te gaan.
    Hier ook redelijk wat uitjes, ik rijd soms ergens naartoe als het op mijn vrije dag valt. Is meestal 1 keer per jaar. En ik help een paar keer per jaar met de luizencontrole. Meer lukt niet, of wil ik niet (versieren van de school bijvoorbeeld, echt niet aan mij besteed, carnaval ook niet).
     
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Ik snap je gevoel hoor! Het is gewoon ook veel ineens na de vakantie. 3 weken geleden was de agenda voor september/oktober nog heel erg leeg. En ineens: baf! Zit ie weer vol en kunnen we weer gaan jongleren met afspraken.
    En dan nog iedere dag 6 brooddozen...
    En ( gym+ 3x teamsport) x 2 kids = 8 sporttenues extra om te wassen, die op tijd weer droog en in de goede tas moeten zitten...
    Alle onmogelijke late en vroege werkafspraken van mijn man die Heel Belangrijk Belangrijk zijn....
    Oudste heeft ineens huiswerk dat ik dagelijks moet aftekenen in zn agenda:confused:...
    Ik ben wel weer toe aan vakantie:cool:
     
  7. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Nog 4 weken doorbikkelen :D
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  8. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik snap je wel en vind het inderdaad overdreven intensief klinken. Wat die gym kleren betreft, ik zou ze dus echt niet elke week wassen. Je kind heeft ze max 2 uur aangehad, niet? Tenzij ze stinken, zou ik ze gewoon netjes opvouwen en klaar is kees. Hier hebben de kleuters tot 6 nog een slaapuurtje, waarbij de ouders zelf een mattrasje en dekenje meegeven, die volgens school dan elke week gewassen moet worden. No way dat ik elke week dat mattrasdingetje was. Doe het hooguit eens per 6 weken ofzo. UIteraard was ik het wel als het stinkt, maar anders echt niet.

    Excursies zo vroeg in het jaar vind ik heel raar. Waarom niet gewoon 2 maanden wachten ofzo. Wij hebben ook redelijk wat uitjes, maar gelukkig pas vanad halverwege de herfst. Info avond is in mijn ogen wel logisch aan het begin van het jaar en hebben we hier ook. Ik ga er echter alleen heen, zodat man bij kinderen kan zijn en we geen oppas nodig hebben. Gesprekken met juf hebben we pas voor het eerst in november gelukkig.
     
  9. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

    Haha, zo herkenbaar! Ik heb maar 2 kinderen, maar die doen samen aan 6 sporten/actviteiten. Al die lunches, snacks en extra snacks en dan in de gaten houden wie welke dag wat doet, wanneer de bso , wanneer een na schoolse activiteit op school en wanneer moet ik naar een sport toe rijden... :confused:. Wanneer eten we samen 's avonds en wanneer niet. Heb daarnaast ook nog een vrij drukke baan, voel me soms compleet swamped :(.

    HIer teken ik dan ook heel vaak het huiswerk af zonder het te zien. Gelukkis is mn oudste heel braaf en doet ze het meestal wel uit zichzelf. Hopelijk heb ik tegen de tijd dat de jongste ook meer huiswerk krijgt (die is minder braaf...) een beter schema ontwikkeld!
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Maar 2 kinderen die 6 activiteiten doen is ook een keuze toch? Ik vind dat wel heel erg veel.
     
  11. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ja, is misschien wel een beetje zo, maar hier is het heel normaal (niet NL). Al hun vrienden en vriendinnen doen het ook en een deel is ook gewoon op school, direct na school. Omdat het hier zo gebruikelijk is en gezien wordt als een deel van de opvoeding, wil ik ze ook niet remmen. In veel van die activiteiten zit een zodanige groei dat als je niet jong begint, je op een latere leeftijd veel lastiger kan instromen of met jongere kinderen zit (of de slechtse bent). Ze nemen het hier allemaal zo bloed serieus. De kinderen hebben er ook echt heel veel lol in en wat ze doen is heel divers (niet alleen maar sport). Daarnaast doet mn jongste een sport, waarbij ze er per se 2x per week moet zijn, maar ze wilde het echt heel graag en vind het ook zo leuk.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is denk ik even de start van de school en nieuw ritme?

    Want wat je benoemt vind ik eerlijk gezegd vrij standaard klinken.

    Hier nemen ze altijd de gymkleren + handdoek mee naar huis, 2x pw gym dus ook schone kleren;
    Market garden hier in volle gang, al 3 excursies gehad naar musea ed;
    Ook informatieavonden en welbevindingsgespeekken (met kinderen erbij) achter de rug;

    We werken allebei 32 uur en plannen de rest erom heen.
    Naast school hebben de kinderen samen 9 keer sport per week, dat geregel komt ook erbij.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Per ouder valt dit toch reuze mee?
    Hoeveel uur ben jij zelf nou werkelijk kwijt aan helpen op school?

    Tenzij je jezelf voor alle activuteiten aanmeldt zijn er weinig ouders die wij vanuit OR met meer dan 3 activiteiten per jaar zien helpen. En dat zijn dan erg actieve ouders, gros komt maar 1x of nooit.

    Ik organiseer al die activiteiten mee vanuit de OR, en zelfs bij ons is de urenbelasting prima te doen omdat we de activiteiten onderling verdelen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Sommige dingen horen er gewoon bij en doe ik zonder teveel bij na te denken. Gymkleding wassen is geen moeite en was ik met hun voetbalkleding samen.
    Schoolfotograaf is een kwestie van nadenken over hun kleding die je de avond van te voren klaar legt.
    Luizenmoeder heb ik ook gedaan en werd aansluitend ‘s ochtends gedaan na het wegbrengen van de kids en kost je een half uur iedere 6 weken. Mocht je daarvoor speciaal moeten terugkomen naar school dan zou ik opperen of ze dat aansluitend kunnen doen na het wegbrengen, dan hoef je ook niet extra heen en weer naar school.
    Schoolreisje is incidenteel en als je echt niet kunt dan zijn er genoeg ouders die wel kunnen. Hier staan ouders erom te springen, vind het zelf erg leuk en mijn kids genieten ook als ik meega.

    Qua infoavonden is het in september wel altijd druk, de startgesprekken en dan heb je de info avonden. Hebben ook nog een zoon in het voortgezet onderwijs en die heeft ze ook dus wat wij tegenwoordig doen is dat we onszelf verdelen, de 1 gaat naar die en de ander naar die. Hebben ook nog voetbal 2 avonden per week, anders krijgen we het organisatorisch niet rond.
    Zwemles is ideaal onder schooltijd, deed dat hier in mijn eigen tijd wegbrengen en ophalen. Ben wel blij dat ik af ben van zwemles haha.

    Ik zou de vrijwillige dingen niet standaard doen maar alleen als je kunt, je hebt ook nog een kleintje.
    Straks heb je ook nog OR ouders die worden gezocht en hulpouders voor sinterklaas, kers en Pasen, avondvierdaagse helpen of meelopen, wegbrengen en ophalen uitjes zoals bibliotheek, theater, speeltuin etc. Voorleesmoeder en weet ik het allemaal. Je hoeft niet alles op te pakken, doe wat je aankan.
     
  15. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.551
    2.406
    113
    #55 Jessi79, 18 sep 2019
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
    Hier ook een vol programma, en ik werk net als jij alleen als de jongste slaapt. Het is altijd puzzelen met de weinige werkuurtjes. Komende week heeft school een activiteit van 12.30-14.00 uur waarbij ouders aanwezig moeten zijn. Dat is slaaptijd van de jongste én mijn werktijd.

    Voor de ritjes naar voorstellingen, bibliotheek, sportdag, het knutselen, luizenpluizen, helpen op een juffendag etc ben ik heel makkelijk: dat doe ik niet met een peuter erbij. Ik helpt alleen op de crechedagen van de jongste, en heb 10x per jaar pleindienst. Van mij dus een minimale ouderbijdrage, jammer dan. Ik haal het wel in als de jongste naar school gaat.
     
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik hoorde van de basisschool hier in het dorp onlangs dat je min of meer verplicht bent om te helpen met de grote schoonmaak. Als je je niet opgeeft, wordt je opgebeld wat je reden daarvoor is.(door andere moeders, in opdracht van school) Als je voorstelt om allemaal wat geld neer te leggen en een schoonmaakbedrijf in te huren ben je brutaal en lui.
    Dat vond ik zo bizar om te horen.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Nou idd. Zo is dat hier ook. Als OR leden verdelen wij goed en valt het zelfs voor ons reuze mee, laat staan voor ouders die incidenteel helpen.
     
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.555
    7.367
    113
    Nou, ik vond het eerlijk gezegd heel normaal dat je als ouder helpt bij de schoonmaak. Hier staan 2 avonden gepland, 1 na de kerstvakantie en 1 voor de zomervakantie. En je hoeft dan maar 1 van de 2. Dan denk ik, als je die nu al in je agenda zet moet dat toch geen probleem zijn?

    Dat school moeders laat bellen vind ik wel heel vreemd.

    En je voorstel bizar en lui is het ook zeker niet, maar lang niet iedereen kan dat betalen, dus dat ze dat niet willen snap ik ook.
     
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Wij hebben nagenoeg elke avond 1 van beiden werk of iets anders gepland dus ik zou er zeker niet op zitten wachten. Maar het gaat me nog meer om de manier waarop, daar krijg ik echt hele recalcitrante neigingen van.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik snap trouwens sowieso nooit goed waarom de ouders moeten schoonmaken. In andere openbare gebouwen hoeft dat toch ook niet, denk aan ziekenhuis o.i.d. Die huren ook op eigen kosten schoonmakers in bijvoorbeeld.
    Af en toe wat speelgoed schoonmaken ofzo snap ik dan wel.
     
    Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina