Schooladvies pas in 3e jaar middelbaar onderwijs

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hier bewust gekozen voor school met 3 brugjaren .
    Havo vwo en had vwo advies . Met extra verrijkingsvakken.
    Gemiddelde van 7.8 . Nu 12 en eerste jaars.
    Ze blijft dus nog 2 jaar op havo vwo en gaat dan uitstromen naar havo of gymnasium/atheneum . Je mag wel eerder uitstromen naar havo als het echt te zwaar is maar dan niet meer terug
     
  2. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Had zelf advies vbo/mavo . Uiteindelijk mavo gedaan en daarna mbo 3 . Als je het aankunt kom je er wel. Was echt kei hard blokken
     
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het heel goed is dat er niet te snel een label word geplakt op het 'niveau' van leerlingen. Ik heb zelf die scheiding 'op niveau' wel als heel duidelijk ervaren op de middelbare school en vraag me af hoe goed dat is. Je kunt onderling juist ook veel van elkaar leren. Er word al zo snel bepaald voor je wat je kan en dus ook welk aanbod je krijgt. Ik vond dat zelf altijd zo maf. VWO leerlingen die bepaalde vakken of uitstapjes aangeboden kregen waarvan ik dacht 'had mij eigenlijk ook wel interessant geleken' maarja ik had 'maar' havo.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw

    Toen ik 34 jaar geleden naar de middelbare ging, werd er ook pas in het 3e jaar een richting gekozen.
    De eerste 3 jaren waren gemengd havo/vwo.
    Eind jaar 3 dus een definitieve richting.

    @Huismuisie ik deed montessori. Wie weet heeft het dus ook met het leersysteem te maken.
    Ik vond het iig heel prettig.
     
  5. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Havo/vwo vind ik wel anders dan alle niveaus door elkaar. Ik heb dat het eerste jaar gedaan van mijn middelbare school, en daarna al doorgestroomd naar vwo.

    Ik vind het lastig. Ik zie het bijvoorbeeld (wel totaal ander voorbeeld dus weet niet of dit echt goed te vergelijken is ;)) bij voetbal, daar hebben ze sinds dit jaar ook alle niveaus door elkaar gegooid. Mijn kinderen voetbalden in de hoogste teams, mijn jongste nu gemengd. En ik vind zijn niveau er echt door achteruit gegaan, hij wordt gewoon niet meer echt uitgedaagd. Hij vindt het overigens wel prima. Maar dat is wel persoonlijkheid; mijn oudste had dat echt verschrikkelijk gevonden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn zoon heeft al 3 jaar op rij een vwo+ advies. Hij zou er echt niet blij van worden als hij ineens 3 jaar op lager niveau moet gaan zitten.
    Hij doet al 2 jaar plusboeken op rekenen en begrijpend lezen en gaat zich anders echt kapot vervelen.
     
  7. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik deed ook montessori middelbare school en wij zaten de eerste 2 jaar ook gemengd. Mavo-Havo-VWO. Het was niet zo dat de VWO-ers op een lager niveau aan het werken waren, of de Mavisten op hun tenen moesten lopen. Iedereen deed zijn eigen niveau. Ik vond het heerlijk!
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor een deel van de leerlingen zal dit heel goed uitpakken. Voor sommige kinderen is 12 jaar nog best jong. Die zijn net wat serieuzer aan het worden met schoolwerk, net aan het groeien. Geef je die wat meer tijd, komen ze misschien wel wat hoger terecht.
    Maar voor een deel van de kinderen is dit echt heel slecht. Desastreus bijna. Vooral de leerlingen die op het hoogste of laagste leerniveau zitten. Ik gun het die kinderen echt dat ze na groep 8 lekker naar het VWO gaan of juist naar PRO of VMBO-basis. In een groep met kinderen met hetzelfde denkniveau. Op je eigen niveau uitgedaagd worden. Echt een verademing, je ziet die kinderen opbloeien.
     
    Felice, SAARC en Gymgirl vinden dit leuk.
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    We gaan voor onze zoon kijken naar een ander soort onderwijs. 10-14 school. Hij denkt daar zelf meer uitdaging uit te krijgen en wij ook.

    Dan stroomt hij in klas 3 in ( gt, Havo of VWO).

    Het onderwijs: Het onderwijsprogramma is verdeeld over zes inhoudelijke d omeinen: math, science, creation, culture, communication en care & choice.

    Elk domein omvat een aantal vakgebieden en de daarbij behorende kerndoelen. V oor elk domein is een zestal modules per leerjaar ontworpen. In de modules zijn de kern-, en leerdoelen van het leerjaar verwerkt.
     
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    ja daar gaan ze dus in utrecht bij een school ook mee beginnen. Mij lijkt het eerlijk gezegd wel wat. Ik ben er ook wel benieuwd naar, het klinkt in iedergeval wel leuk en vernieuwend.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  12. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb mijn schooljaren in Australië gewoond en kende juist niet het Nederlandse model. Iedereen ging naar highschool. Had je moeite met bijblijven waren er "makkelijke" lessen en voor de kinderen boven gemiddeld "moeilijke".
    Volgens mij voldoe je dan aan alle verschillen; ook voor kinderen die goed zijn in taal/spelling/ lezen(VWO niveau) maar minder goed in rekenen(VMBO).
     
    amdaa, Zonnestralen, SAARC en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik kwam net terug naar dit topic om iets vergelijkbaars te zetten. Als je elk vak op jouw eigen niveau kan doen, dan kan je er zoveel meer uithalen dan wanneer je geplaatst wordt op het niveau van jouw slechtste kwaliteit.
     
    SAARC, Fuddey, Zwierezwaai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Dit roep ik echt al jaren
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik ook. Ik kreeg op een gegeven moment een niveau test. Daaruit kwam 2 mavo voor nederlands en 4 vwo voor wiskunde. Dat werd dus 2 mavo. Al helemaal op een scholengemeenschap zou het toch mogelijk moeten zijn om een persoonlijk rooster te hebben.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.527
    113
    Ik snap ook niet wat er ingewikkeld aan is. Ipv dat er op het rooster: wiskunde voor klas 2b staat, staat er dan: 2e klas HAVO wiskunde, of 3e jaar VMBO T biologie.
    Naar de vervolgopleidingen is dit ook makkelijk te realiseren. De MBO/HBO/WO opleidingen hoeven nl niet te veranderen. Alleen de eisen.
    Ipv dat er voor HBO tolk een HAVO diploma gevraagd wordt, kan er gevraagd worden: minimaal 4 vreemde talen op HAVO niveau. Wiskunde kan dan op vmbo niveau zijn.
    Voor studie geneeskunde alle exacte vakken op minimaal VWO niveau, maar talen kunnen dan bv op VMBO niveau zijn. Enz enz.
     
    SAARC, Zwierezwaai en Zonnestralen vinden dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zie er de voordelen van in en ben ook voor, maar roostertechnisch is het wel even iets lastiger dan ‘je verandert gewoon een naampje op het rooster’. Kinderen zitten dan in meer verschillende klassen, waardoor het lastiger is dat ze allemaal op hetzelfde moment net die ene les kunnen volgen, organisatorisch is dat complexer. Daar zijn ook weer oplossingen voor, daar niet van, maar er komt wel meer bij kijken dan enkel een naam op een rooster veranderen.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, hoe zonde is het als je bv iemand hebt die super goed is in wiskunde en natuurkunde, maar heel slecht in gym en Nederlands ofzo? In mijn tijd kon je volledig zakken als je voor gym geen voldoende had, slaat nergens op - en eigenlijk bij andere vakken net zo goed niet. Een 3 voor wiskunde maar een kei in vreemde talen? Diegene kan gewoon prima een tolk worden of docent vreemde talen, zo zonde om dat talent ‘weg te gooien’...
     
    tuc en Zonnestralen vinden dit leuk.
  19. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Hier zijn wel veel scholen al mee bezig, maar dan op de manier dat je eerder examen kan doen en/of examen op een hoger niveau. Dan moeten de leerlingen natuurlijk wel het hele PTA (programma van toetsing en afronding) meedoen.
    We hebben nu twee jongen in 3Mavo die dit jaar wiskunde Mavo examen gaan doen en volgend jaar (poging doen) havo examen. En een meisje in klas 4 die oa Engels en Nederlands (maar geen eco en wis volgt) al afsluit op Havo niveau. Ze krijgen dan een Mavo-diploma met plusdocumenten. Zouden ze doorstromen naar de Havo kunnen ze andere vakken doen of in minder vakken examen doen.
    Er zijn er ook een paar uit het VWO die al lessen volgen op de universiteit.

    Maar dit soort afwijkende programma’s kosten geld (begeleiding, roostertechnisch, extra methoden, tijd, ondersteuning) en daar ligt een groot probleem in het onderwijs...
     
  20. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Owh dit is zeer zeker waar. Ik ben een vwo'er met een vmbo mentaliteit en voelde me diep ongelukkig tussen veel vwo klasgenoten. Ook mijn thuis situatie hielp niet mee en ben uiteindelijk zelfs op het vmbo tl ,in het 3e leerjaar blijven zitten,maar ik had veel meer aansluiting en connectie met vmbo klasgenoten ondanks dat het vmbo eigelijk veel te gemakkelijk was en het eindexamen jaar en de examen met 2 vingers in mn neus heb gehaald zonder echt te leren.
    Tis niet alleen maar wat je aan kan maar ook hoe je er zelf in staat. Ik bem qua leren echt van het uitstelgedrag en liever lui als moe,dat geef ik eerlijk toe,maar dan pas je ook niet echt tussen vwo'ers hoor
     
    dds vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina