Schooladvies pas in 3e jaar middelbaar onderwijs

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 21 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik kreeg gisteren mail van de middelbare school waar zoon heen wil. Ze zijn dit daar nu aan het onderzoeken om dit voor de groep leerlingen met advies mavo/havo/vwo te gaan doen. Ze denken daarbij aan 3 jarige dakpan brugklassen waar het niveau gemengt in de klassen zit. En op die manier willen ze maatwerk aan de leerlingen bieden.
    In eerste instantie toen ik het eerste nieuwsbericht las dacht ik wat gek! Maar na deze mail met wat meer uitleg denk ik dat dit best wel fijn kan zijn.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik zou denken dat er via een goed geprogrammeerd programma makkelijker een rooster uit kan komen wat voldoet aan een hoop eisen. Als het verdeeld zou worden in blokken die je vroeger kan afronden wordt de aandacht voor de leerlingen die het nodig hebben ook wat meer. Evt met dagelijks een dalton uur.
     
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Wij zijn een school met 900 leerlingen, 3 niveaus (Mavo-Havo-Vwo) 92 docenten. Inclusief Dalton-uren (alleen heet anders bij ons, meer vergelijkbaar met flexrooster). Twee gebouwen. Meer dan 50% werkt bij ons deeltijd. In de bovenbouw verschillende clusters en keuzevakken. Een roosterprogramma dat draait op meer dan 25 computers. Een briljante roostermaker.
    Maar het is nu al bijna onmogelijk een prettig rooster voor iedereen te maken, zonder al te veel tussenuren.
     
    dds en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Hoe het precies uit zou komen is nog niet berekend. Het zou misschien een beetje samenhangen met hoe het verdeeld is. Als kinderen die zelfstandig goed kunnen leren niet hetzelfde aantal uren hoeven bij te wonen als de kinderen die dat wel nodig hebben is er ook wat meer ruimte in het indelen. Maar zolang het niet geprobeerd is ga ik er niet vanuit dat het onmogelijk is. Ik kan niet spreken voor anderen, maar persoonlijk had ik extra lege uren ervoor over gehad als ik op een rustige plek alvast wat huiswerk had kunnen maken. Liever dat dan lessen bijwonen waarbij je je afvraagt wat je er eigelijk doet.
     
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Van de 100 pubers in het VO zijn er misschien 10 die, zonder toezicht, zelfstandig gaan werken. Daarnaast is in de meeste schoolgebouwen geen rustig plekje te vinden. Alle lokalen zijn bezet tussen 8:30 en 14:00. En de leerlingen met tussenuren zitten in de Aula of in de zitjes die verspreid door school staan. De bovenbouwleerlingen. De onderbouwleerlingen worden opgehokt.
    Wij hebben extra (verplichte) uren waarin er tijd is voor huiswerk of bijles of inhaaltoetsen. Dit werkt inderdaad.
    Daarnaast hebben scholen een verplicht aantal wettelijke uren waarin leerlingen onderwijs moeten krijgen. Begeleidt dus. Niet zelfstandig. Die uren worden niet meegeteld.

    Desalniettemin doen wij ons best om de leerlingen die het kunnen te begeleiden naar examenvakken op een ander niveau. We hebben klassenvoor de slimste kinderen. We hebben een kunstklas en een sportklas.

    Maar om alles rond te kunnen krijgen wat mensen willen (wat inderdaad niet onmogelijk is) is geld nodig en ruimte en een ander gebouw en meer personeel en nog meer ict. En met die eenmalige shot van geld, kunnen we nu juist al deze dingen niet van doen.
    Het erge is dat we niet eens weten wat we ermee moeten doen voor werkdrukverlaging.
     
    NiekeKris, HappyRabbits en Zonnestralen vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat is zeker zonde.
    Ik heb gigantisch moeten knokken voor mijn HAVO wiskunde A. Maar daarmee zat ik mij echt de pleures te vervelend bij Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans. Dat had ik best op een hoger niveau willen doen en wiskunde op de MAVO.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik denk met computer roosters dat dat eigenlijk helemaal niet zoveel gedoe is. Bovendien kan een les ook 2x per week op verschillende momenten gegeven worden.
    Ik denk dat de leerlingen veel meer gemotiveerd zijn, docenten daardoor ook en dat er veel meer mensen overwegen les te gaan geven in het VO, waardoor het tekort ook opgelost wordt.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    En de regelgeving wbt bijvoorbeeld lesuren zou dan ook aangepast moeten worden. Misschien dat het systeem dan helemaal op de schop zou moeten.

    Maar is er wetenschap van dat het een hele grote groep is waarvan de kwaliteiten echt scheef liggen. Of zou het misschien kunnen gaan om bijvoorbeeld 10% van de leerlingen die er baad bij zou kunnen hebben om 1 of meer vakken op een ander niveau te volgen? Daarbij om hoeveel vakken zou het dan gaan per leerling. Als daar een duidelijker beeld van zou zijn wordt het misschien makkelijker om in te schatten hoe haalbaar zo'n constructie zou zijn.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    De praktijk wijst anders uit. ;)

    Op ‘gewone’ scholen al, maar ook op scholen die al werken met flexibele lespakketten ed.

    Met voldoende docenten ed wel. Helaas is dat in de praktijk een aardig probleem voor sommige vakken.

    Ik weet niet of dat zo simpel ligt.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Oh ik denk niet dat ik daar heel vrolijk zou worden. Denk dat dat vooral voor de vmbo leerlingen in het voordeel werkt, maar waarschijnlijk niet voor de vwo-'ers.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Jep. Hier hetzelfde, dan op VWO. Enige onvoldoende was op wiskunde. Ik vond het verschil tussen HAVO en VWO trouwens ook heel groot. Waar ik met moeite een 4 haalde voor wiskunde op het VWO, haalde ik op de HAVO een 9.3.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.192
    18.930
    113
    Herkenbaar. Ik werd op het VMBO gezet, omdat ik dyscalculie had wat mijn leraren niet wilden geloven. Voor ieder vak (behalve wiskunde) hoefde ik nooit iets te leren, en werd toch altijd wel een 9 of 10.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Klopt. Voor de vwo’ers werkt het over het algemeen trouwens ook niet in hun nadeel, gewoon neutraal dus.

    Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat er kinderen zijn waarvoor het fijn is dat ze eindelijk tussen kinderen met hetzelfde niveau zitten (zowel qua vmbo als vwo). Ik ben daarom dus voor een diversiteit aan scholen, dan kan iedereen iets uitzoeken wat bij hem/haar past ipv dat iedereen naar dezelfde soort school moet. :)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ben ik met je eens. Ben juist ook heel b blij dat zoon volgens jaar met wat meer gelijkgestemden komt te zitten, maar diversiteit is een goed plan.
     
    Sopje1234 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina