Schoolarts verschillen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lievertjelief, 23 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Ja mijn oudste heeft dit in groep 2 gehad en we kregen vooraf een duidelijk filmpje wat er ging gebeuren (ook voor hem) dus ook verteld en het was precies zo zei hij. Was prima. Wij werden er in elk geval goed in meegenomen dus ik vond het ook geen probleem en ik verwacht in groep 7 ook niet.

Middelbare school weet ik van mijzelf dat het gewoon een sociaal emo gesprek was over mezelf en thuis en school en gevraagd of ik ongesteld was en haargroei had. Ik kan me niet eens herinneren dat ik moest wegen of lengte ofzo.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier gaan ouders van basisschoolleerlingen altijd mee (is op een locatie van jgz, niet op school zelf). En bij het onderzoek op de middelbare school is het óf kind alleen en dan op school, of als kind/ouder het wil mét ouder op andere locatie. Netjes geregeld vind ik! Ik wil ook zéker mee namelijk.

tuc vindt dit leuk.
  3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.777
    18.920
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind de dingen die in de openingspost worden beschreven best wel ingrijpend. Ik kan er allerlei redenen bij bedenken om dit wèl te doen hoor. Want ik geloof best dat je hiermee dingen opspoort die anders buiten beeld zouden blijven. Maar ik vraag me af of het tegen elkaar opweegt en of het niet anders kan. Ik denk dat ik dit toch vooraf goed met mijn kind zou willen bespreken en echt een keuze kunnen maken.
    Als ik achteraf zou horen dat iemand aan de voorhuid van onze zoons heeft gezeten, zou ik dat echt niet acceptabel vinden. Of als ik een dochter zou hebben als ze aan de schaamlippen zouden zitten. Nee, niet oké.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mag ik vragen waarom alleen kleurenblindheid bij jongens?

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Tuurlijk mag dat!
    Kleurenblindheid komt bijna alleen maar voor bij jongens. Als het al bij vrouwen voorkomt, dan is dat erfelijk in de familie en wordt er dus al veel eerder getest.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    nou... ik ben dus kleurenblind. Niet bij alle kleuren maar wel bij: groen, grijs, blauw en bruin. En oranje en roze is ook echt moeilijk voor mij.

ik kan we pas achter toen ik in de 29 was. Er viel veel op zijn plek. Later hoorde ik: ooh dat zit in de familie je opa had t ook heel erg... bij dus heel laat achter gekomen. Dat is best wel jammer. Toch gek dat t alleen voor jongens is.

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Tegenwoordig wordt al op het cb gevraagd of het in de familie, en dan wordt er dus al veel eerder getest.
    Maar de standaard test voor jongens gaat er ook uit.
    Leve de bezuinigingen...

Wel balen dat jij er pas zo laat achter kwam, had veel ellende bespaard kunnen blijven.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Zou me echt niet verbazen. To be continued....

tuc vindt dit leuk.
  9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    In België doen ze dit soort onderzoeken ook ivm misbruik en vrouwenbesnijdenis. Daarnaast heb je daar delen van het land waar achterstandswijken zijn en een erg slechte gezondheidszorg of kinderen in armoede of achterstand opgroeien.

Daar is het Nederlands consultatiebureau ook voor natuurlijk. Die hebben een duidelijke signalerende rol.

Als bij jou als ouder dit soort zaken niet spelen geef je daarvoor natuurlijk geen toestemming. Een arts of verpleegkundige ziet echt wel wat voor ouders en kinderen het voor zich heeft.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar als dit soort zaken wél spelen, geven ouders toch vast ook geen toestemming?

suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  11. Lievertjelief

24 jul 2020
    95
    151
    33
    Vrouw
    Ik heb het voor alle zekerheid nog maar even nagevraagd aan mijn zus en het klopt echt zoals ik het schreef. Buiten de standaard onderzoeken zoals lengte en gewicht en ogen, checkt een dokter ook de teelballen (spataders) en voorhuid bij de jongens en borstgroei en de schaamhaargroei bij de meisjes (het slipje wordt even naar beneden getrokken). De arts zit dus inderdaad fysiek aan de geslachtsdelen. Anders vallen de spataders ook niet op te sporen denk ik, en dit kan toch wel een invloed hebben op de latere vruchtbaarheid.

Zoals iemand anders hier al schreef zijn er goede redenen om dit te blijven doen. Via de schoolarts wordt blijkbaar vaak (seksueel) geweld, besnijdenissen en ander misbruik vastgesteld. Ook krijgt iedereen nog steeds niet de juiste vaccinaties (!). Dit hangt voor een stuk samen met armoede en migratie.

Er was volgens mijn zus wel een formulier waar je kon op verklaren dat je kinderen de inentingen bij je huisarts kregen.

12. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Maar in welke regio woont jouw zus dan?

Want ik kan me dit helemaal niet herinneren en ook mijn buren (zei hebben zoon van 14 en dochter van 16) zeggen hier niks van te weten...

Wij wonen in regio noord Limburg trouwens (net aan de grens met Nederland)

Deel Deze Pagina