het grote zwarte gat dat spaarrekening heet

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 22 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb een heel stom probleem :)

Wij sparen al jaren op onze spaarrekening, altijd als we aan het eind van de maand wat geld overhouden gaat dat erop, maar ook aan het begin van de maand wordt er een vast bedrag overgeschreven. Er staat dus (in andermans ogen) aardig wat op...

Maar desondanks vind ik het nooit genoeg, ben altijd bang dat we in geval van nood te weinig geld tot onze beschikking zullen hebben en daarom los ik dingen waar andere mensen een spaarrekening voor hebben op met de gewone rekening. Als de wasmachine kapot gaat eet ik liever een maand alleen maar droog brood dan dat ik de spaarrekening ervoor aanspreek :)

We leven zowat als extreme cheapskates terwijl dat helemaal niet echt nodig zou moeten zijn, alleen maar omdat ik constant maar angstig ben dat er een Grotere Ramp zal komen waar we dan geen geld voor hebben... Eerst was die ramp als ik mijn baan zou verliezen, maar toen dat zo ver was schoof ik het weer door naar als mijn WW afgelopen zou zijn en nu blijf ik er nog steeds zoveel mogelijk vanaf... (wat opzich wel goed is, maar de mate waarin is te extreem denk ik)

Nu moet onze badkamer verbouwd worden, maar ik vind het zoooo moeilijk om geld van de spaarrekening af te halen :(

Wat vinden jullie een goed spaarbedrag om op de rekening te hebben staan voor een gezin met 1 kindje? En hebben jullie tips hoe ik hier beter mee om kan gaan??

2. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Erg lastige vraag, ik vind dat namelijk verschillend per persoon/gezin. Ik denk ook dat je zelf al wel in ziet dat je beter met dat geld om zou kunnen gaan, het is juist bedoeld voor wanneer de wasmachine stuk is e.d.

Je noemt het zelf al extreem, dus ik neem aan dat er wel wat op staat om af en toe wat van te gebruiken. Ik ben zelf het type "pluk de dag" dus ben sowieso niet zo goed in sparen. Gelukkig heeft mijn vriend een flink bedrag op zijn spaarrekening staan die we kunnen aanbreken voor de baby. Hij is daar zelf best soepel mee. Hij zegt; het is mijn geld, en nu dus ons geld en als we het nodig hebben hebben we het nodig, punt.

3. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    dat is per gezin verschillend.... toevallig hadden wij het er gister ook over...
    door dat wij een smak geld gaan krijgen kunnen we in ene keer veel sparen...
    wij willen er standaard 10.000 euro op laten staan en dan verder sparen voor keuken, uitbouw, dakkapel en auto enz

4. van1985

van1985 Lid

23 jan 2014
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen tips maar ik herken het wel. Heel erg zelfs.
    Ik denk regelmatig halverwege de maand dat ik bijna geen geld meer heb en ga dan zuinig leven.maar dat komt dan eigenlijk alleen maar omdat ik dan al een aardig bedrag naar mijn spaarrekening heb overgemaakt...

5. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de Grote Ramp dus daadwerkelijk beleeft! Dat is een grote schrik geweest. Wij hadden een redelijke buffer dachten we maar met ons huis en vaste lasten was 20.000maar genoeg voor 6 maanden. Uiteindelijk zijn we dus heeeeel diep gevallen, we moesten zelfs een wwb uitkering aanvragen!!! Wat een hel.
    Uiteindelijk knop om gezet een weekend afsluitend getreurd en geklaagd en klaar ermee. Schuldhulp aangevraagd, verhuisd naar een sociale huurwoning en gelijk zelf een goed schema opgesteld. We doen het met 90 euro boodschappengeld per maand waar we het tot complete verbazing makkelijk redden met ons zesjes en de kinderbijslag is helemaal voor de kids. En heel eerlijk, met de hand op mijn hart, we zijn er gelukkiger uitgekomen dan ooit. Ik ben thuis bij de kindjes, ik heb nu tijd om verqntwoord boodschappen te doen en er op uit te trekken. Speeltuinabonnementje, auto eruit en bakfiets erin oh en het huis is 3 keer zo klein dus ik ben in een wip klaar met huishouden. Mijn man heeft sinds vorige maand weer een goedbetaalde baan dus we zijn ook weer aan het bouwen.
    De clou van heel dit verhaal.....als er echt een Grote RAMP gebeurd blijf je volgens mij nergens met een spaarrekening tenzij er bizar veel op staat dus mijn advies is LEEF alsof het je laatste dag is en hou wat achter de hand voor acute nood maar niet voor de rst van je leven.

6. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij hebben een buffer voor een jaar. (naar het bruto inkomen van mijn man)

Verder vind ik het goed. We leven gewoon ik ga niet beknibbelen als het niet hoeft.

We weten dat we het kunnen doen met veel minder en ik ben nu nog zuinig. Zo zouden we makkelijk een andere auto kunnen kopen. Ipv onze burgerlijke Mazda maar ik vind auto's echt zonde geld. Ik rij dus liever in een oudere auto

8. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh 90 euro per week natuurlijk...

9. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Haha wow ik schrok al! Ik dacht dat ik iets helemaal verkeerd deed! Ik geef namelijk 400 euro per maand uit aan boodschappen. Dan nog kan het veel zuiniger want wij leven met zijn tweetjes

10. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wij gebruiken de spaarrekening voor de extra kosten zoals wasmachine enz. Nu laten wij rolluiken plaatsen en dat gaat ook van die rekening af.
    Zo gauw als het salaris van mijn man is gestort dan wordt de betaalrekening gezuiverd tot 2.000,- en daar doen wij het de maand mee. Als wij wel kleding of schoenen nodig hebben dan kan het van de spaar, en dan hebben we nog een spaarrekening voor de jaarlijkse kosten waar elke 4 weken een x bedrag wordt gestort.

Ik heb geen moeite om er geld van de spaar af te halen maar het moet wel een goede reden hebben.

11. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik dacht wat knap! Wij hebben namelijk 70 per week 2 volw. 2 kinderen en 2 poezen.

12. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    zullen we uitwisselen?
    jij een beetje van mijn "och dat doen we wel van de spaarrekening' en ik een beetje van jouw "laat maar op de spaarrekening staan" ;)
    wou dat ik er eens vanaf kon blijven :D maaaar er zijn altijd wel weer dingen te doen....in huis, of ineens andere grote uitgaven....
    dus dan maar hopen op salarisverhoging ;)

13. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden echt veel gespaard en hebben recent een enorm deel hypotheek afgelost. Dus nu is het niet bijster veel meer. Ik geloof dat het Nibud adviseert om iig een buffer van krap 5000 te hebben, dus daar wil ik standaard boven blijven. Ik weet niet wat er gebeurt als 'de grote ramp' ineens gebeurt. Wat iemand anders al zei, dan ga je toch wel diep, spaargeld of niet. Maar als er weinig spannends gebeurt de komende jaren, los van eens een wasmachine of schilderwerk ofzo, hebben we over een paar jaar geen hypotheek meer en krijgen we enorme financiële vrijheid. Dus dat kan ook een doel zijn van je spaargeld. Niet het sparen an sich, maar het gebruiken van het geld voor structurele financiële ruimte. Mits je altijd een voor jou goed voelende buffer houdt van minstens een paar duizend euro.

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind dat een gezin toch wel een buffer moet hebben van zo'n 7000 - 10000 euro, er kan iets kapot gaan, je kunt onverwachte kosten krijgen... zo'n bedrag geeft mij wel rust.

Jij durft het niet uit te geven zeg je, maar wat wil je er dan mee doen?
    Je leven lang bewaren?
    Het is toch heerlijk om jezelf af en toe eens te verwennen met een mooie aankoop of lekkere vakantie... ik heb daar geen moeite mee, dus kan me niet goed inleven :D
    Mijn man zegt altijd: "Ik voel er niks van, het zijn maar een paar cijfertjes op een schermpje die veranderen als je wat uitgeeft... ".

15. Porsche

Porsche Niet meer actief

Een buffer van 5000 vind ik erg veel en soms denk ik ook wel onrealistisch...
    Wij proberen altijd 2000 op de spaar te laten staan.
    Maar ja soms lukt dat niet en dan doen wel wel ons best om dat weer aan te vullen.

16. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Het gaat mij ook aan het hart hoor als ik iets van de spaarrekening moet halen haha. Wat de hoogte van het spaarbedrag betreft, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om te sparen, die tijd hebben wij ook gekend. Nu gaat het goed en geeft het ons iets van 'rust' als er een vijfcijferig bedrag op de spaarrekening staat. Wij kunnen dat gelukkig realiseren ook al verdienen we niet superveel (modaal).

17. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Wij hebben nu 200 (!) euro op de spaarrekening staan. Wij hebben helaas geen geld over om te kunnen sparen.

18. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Heel herkenbaar:)

Wij moeten over een paar weken €25.000 bij ons huis neerleggen wat we verkocht hebben.

19. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik krijg ook altijd een nare bijsmaak van zulke topics. Verkapt kijk-eens-hoeveel-ik-heb topic :/

20. moonymuppet

moonymuppet Niet meer actief

+1!

ben daar helemaal mee eens.

Deel Deze Pagina