Groep 3 combinatieklas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door SydneyGirl, 3 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Mijn zoontje gaat na de zomer naar groep 3. Nu heb ik net vernomen dat school voor het eerst dit jaar er een combinatieklas met de helft van groep 4 van maakt. Een vrij grote klas. Wat is jullie ervaring hiermee? Deed jouw kind het goed in zo’n klas of juist minder?

Mijn zoontje is op zich pienter zat maar geen nette en ook niet zo’n geconcentreerde werker (type grote stappen snel thuis) en heeft er een handje van het liefst een beetje tussen de mazen door te glippen (doet hij bij zwemles bijv ook; als iedereen 4 x van de mat in het water rolt, weet hij onopvallend weg te komen met maar 2 x). Dit baart me dus beetje zorgen nu ik groep 3 wel als een cruciaal jaar ervaar qua het leggen van de basis.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Is school gewend om met combinatieklassen te werken? Het vergt wel wat ervaring in plannen en aandacht verdelen.

Daarnaast kan een grote klas nog heel rustig zijn als er een leraar voor de klas staat die goed orde kan houden en natuurlijk scheelt het ook als er redelijk rustige kinderen in de klas zitten.
    Ik heb klassen van 16 t/m 45 meegemaakt en die van 45 was rustiger dan eentje met 24 ofzo. Het hangt van zoveel factoren af.

SydneyGirl vindt dit leuk.
  3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hoeveel groter wordt de combinatieklas tov. de grootte van z'n huidige klas?

Hier zijn er meerdere jaren combinatieklassen geweest.
    Zelf vroeger alleen toen ik in groep 7 zat in een combiklas groep 7/8 gezeten.
    Ik kan me niet herinneren dat ik het anders deed als anders.
    Wel vond ik het sociale deel best ingrijpend op die leeftijd, want ik was voor mijn leeftijd nog best jong in doen en laten (geboren in de zomer dus ook 1 van de jongsten van de klas altijd) en ''die groten'' vond ik toen best imponerend.

Het kan best eens zo zijn dat dit juist een goede zet is voor jouw zoontje: oudere kinderen werken vaak wat geconcentreerder en wellicht pikt hij dat dan van hen op en gaat hij ook geconcentreerder werken.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn kinderen zitten en zaten toevallig allebei in combinatieklassen. Mijn ervaring is dat de leerkracht het succes van de combiklas maakt of breekt.
    Het moet iemand zijn die de rust en organisatie kan houden.
    De oudste zat in combi's: 2x 4/5, 6/7, 7/8
    De jongste in: 2x 3/4, nu 4/5 en volgend jaar 5/6.
    Ze zijn nooit blijven zitten, maar zijn in de 3/4 en de 4/5 waar ze 2x zaten beiden de jongste en oudste van de combi geweest.
    Hier werkt het perfect.

5. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Dochter zit in een groep 2/3. Waar ik voorheen ook skeptisch was omdat groep 2 gewoon mag spelen en groep 3 moet concentreren werkt het wel echt goed.
    Dus ik denk dat een groep 3/4 alleen maar makkelijker kan zijn omdat groep 4 ook aan het werk is. En het lijkt me minder makkelijk door de mazen te glippen dan bij zwemles, er moeten een aantal blz gemaakt worden per les en anders ligt het de volgende morgen op tafel en moet je het maken terwijl de rest andere/leuke dingen mag doen

hummeltje5 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    In montessori doen ze t al jaren en heeft eigenlijk weinig nadelen. Groot voordeel is dat je voorlopers makkelijker bijschuift bij groep 4 werkjes dat voelt niet als een mega overgang en een bijdehandte groep 3'er krijgt toch ook wel een stukje groep 4 informatie mee want die oortjes zijn prima.

Hangt heel erg af van de leerkracht en de grootte van de klas en ook een stuk de leerlingen zelf.

7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier is een groep 3/4 combinatie klas niet goed bevallen.
    Een juf/Meester moet op 6 niveaus les geven, kinderen zijn op deze leeftijd nog niet altijd even zelfstandig en hulp vragen moeten te lang blijven liggen.
    Zoon zit nu op een andere school in een enkele klas en hij ervaart rust, meer tijd voor uitleg maar ook tijd voor vragen.
    Ik denk dat een combinatie klas voor goede zelfstandige leerlingen kan werken maar voor kinderen die wat meer uitleg nodig hebben, vragen willen stellen en niet zo goed tegen onrust kunnen , helaas niet goed werkt. Zeker als het uit nood vanwege het kind aantal is.

hummeltje5 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Valt of staat met de leerkracht, denk ik.

Ik ben Montessori en Jenaplan gewend, daar zijn combigroepen gebruikelijk (vaak drie groepen bij elkaar), maar de leerkrachten zijn er ook aan gewend/kiezen daar bewust voor. Op die scholen krijgen vaak ook zowel de kinderen die meer uitleg als meer uitdaging nodig hebben dat. Juist door het vele zelfstandig werken is daar dan tijd voor. En de kinderen helpen elkaar daar ook veel. En het fijne is dat je soms de jongste en soms de oudste bent en ook qua niveau ben je soms degene die het nog moet leren en soms juist vrijwel alles al weet, ik denk dat dat voor kinderen heel goed is. Het werkt natuurlijk niet voor alle kinderen, maar in principe ben ik fan van combigroepen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het is maar net wat ze op school ook gewend zijn. M gaat volgend schooljaar naar een 1/ 2 / 3. Hier starten ze de dag. Dan naar 3 / 4 tot de lunch en ‘s middags weer terug naar 1 / 2 / 3.

De huidige groep 3 zit in een 3 / 4 combi en ik hoor van niemand dat het niet goed gaat.

Ik moet er wel bij zeggen dat het een hele kleine school is met in totaal 3 klassen. Door het ‘Corona geld’ kunnen ze in de ochtenden 4 klassen maken.

10. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier vaak 3 groepen bij elkaar
    Nu hier psz gr 1
    Gr1/2
    Gr 2/3
    4/5
    678
    Elke groep heeft een eigen leerkracht maar bij de thema lessen werken ze met elkaar
    Tijdens de thema lessen wordt lesstof toegepast

maar de lesstof per groep wordt ook apart aangeboden

11. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Mijn zoon zit in een groep 3/4 (de 3 kant), vorig jaar in 2/3.

hier loopt dat echt top! Mijn zoon is een slimmerd, dus het is voor hem heel fijn dingen uit groep 4 mee te krijgen (hij kan nu al veel tafels bijvoorbeeld).

Deel Deze Pagina