Hier zijn de deuren en poorten op slot, je kan alleen binnen met een pasje of door aan te bellen. Kinderen die bv te laat zijn, moeten ook aanbellen. Van binnenuit kunnen de deuren wel geopend worden. De deuren aan het plein zijn wel open, maar van buitenaf kun je dan dus niet het plein op (want poorten zijn op slot). Tijdens de pauze naar de wc gaan is dus geen probleem.
Hier gaan de deuren smorgens open 3 ingangen, corona tijd stond er iemand bij elke deur. Nu mogen ouders weer naar binnen. Ben je te laat kan je alleen bij de hoofdingang aanbellen begreep ik. Ben van mening dat als iemand kwaad wil echt wel binnen komt al moet hij degene wat doen die de deur open doet.
Ik vind dat je een goed punt hebt. Ik weet nog dat er een manhunt gaande was in Nederland met de tramschutter in Utrecht. Ik heb school toen ook op de open deuren aangesproken. Gewoon even een stukje bewustwording en ze waren er blij mee. Basis is deuren dicht nu. Van binnenuit gaan ze altijd open en voor de rest is het aanbellen. Je gaat er iets niet mee voorkomen, maar het is net als bij inbraken. Is het bij je buren makkelijker inbreken dan zullen ze daar eerder voor kiezen. Ik vind het als school niet meer dan normaal dat je ook een stukje veiligheid meeneemt zonder hysterische maatregelen.
Hier zijn de deuren dicht onder schooltijd op de hoofdingang na. Maar er zitten (gelukkig) geen hoge hekken of muren om het plein. Dus daar kan ook iemand over. En dagelijks komen er zoveel mensen een school in. Van ouders tot schoonmakers tot logopedie en andere derden. En ik heb op plekken gewerkt waar alles volledig was beveiligd met professionele beveiligers en poortjes met een kaart ervoor etc. En ook daar konden mensen gewoon meelopen achter het personeel aan. Zoiets voorkom je niet in grote gebouwen. Zijn genoeg onderzoeken over mensen die halve dagen onbeheerd door gebouwen lopen (mysterie guest is zelfs een beroep). In de VS stond een gewapende beveiliger voor de deur.
Hier vallen de deuren dicht, wordt er buiten gespeeld staat hij op de windhaak. Dat is al zo lang het geval. Dat was in mijn tijd al zo. Ben je later door dokterafspraak oid, dan via de hoofdingang aanbellen en dan komt de directrice of de concierge aan de deur.
Ja ik was er een paar weken geleden ook over aan t nadenken, hier is altijd alles open. Ook het hek naar de straat, die valt wel dicht zeg maar maar niet op slot.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen school voor ogen, maar je moet je realiseren dat alles afsluiten voor een hoop scholen gewoon niet haalbaar of simpelweg niet wenselijk is. Genoeg scholen die naast school/schoolplein nog een andere functie hebben, bv bso, hockeyclub, kinderdagverblijf, etc. Een sociale functie in de wijk waardoor de scholen bv bewust al geen afsluitbaar buitenhek hebben, maar ook buiten schooluren vrij toegankelijk zijn. En zo kan een kleine school misschien nog wel de deuren sluiten, maar een school met meer dan 1000 leerlingen, of zelfs meerdere scholen in een gebouw, met meerdere in- en uitgangen, daar is het gewoon niet haalbaar dat een concierge of directielid oid constant de deuren moet openen. Die hebben vaak nog wel wat andere taken op hun bordje.
Bij onze school voelt het voor mij veilig genoeg. Al is dat ergens schijnveiligheid. Bij onze zwemschool werd/word ik er echter niet vrolijker van. Zeker niet in de corona tijd toen je als ouder zijnde ook niet binnen in de wachtruimte mocht blijven. De deur staat namelijk altijd wagenwijd open, er is geen badjuf of badmeester aanwezig die iedereen die binnenkomt/weggaat in de gaten kan houden, kinderen moesten bij de deur worden afgezet en dat was dat. Elke pannenkoek kan daar dus zo naar binnen lopen zonder dat iemand het ziet. Ook niemand tegenover of nabij de ingang wonend trouwens die het eea. in de gaten kon houden. Tel daarbij op dat pal voor de altijd openslaande deur de parkeerplaats is en een wegrenner zou heel gemakkelijk onder een auto kunnen komen… Nee, daar liet in m’n kind in die tijd echt niet fijn achter. Nu er weer binnen gezeten mag worden heb ik dat unheimische gevoel gelukkig niet meer. Op school zijn het hek en de buitendeuren dicht maar niet op slot. Tsja, waarom het bij kinderdagverblijven wel allemaal met een code moet en waarom op een school niet is idd. de vraag.. Onze poort doe ik ook altijd op slot zodra we thuis zijn Nu m’n man net sinds woensdag op de fiets naar z’n werk gaat en niet meer met de auto, moet ik er helemaal aan denken om de poort weer van het slot te halen rond 17.00/ 17.15 Eerder van het slot af voelt niet prettig voor mij. De achterdeur doe ik ook nog eens op slot zodra ik naar boven ga oid. Het slot van de poort eraf laten zal ik wel aan moeten gaan wennen denk ik. Niet alleen handiger voor m’n man en mezelf, maar de kinderen worden ook groter dus zijn de laatste tijd al meer om het huis aan het banjeren (van voor naar achter door de steeg evv.) en hopelijk nog deze zomer dat de oudste ook alleen een stukje de wijk in mag. Ook dan is het wel lekker als ie gewoon achterom kan komen.
Ooh dan zou ik me echt opgesloten voelen. Hier kan vrij rondgelopen worden rond het huis. Zowel links als rechts zit een hek maar die krijgt elke 3plusser open. Overigens geen echte aparte achteringang. De achterdeur zit 3m verder in de gevel dan de voordeur, beide aan de zijkant bij de oprit. Als je dan nog 3m doorloopt heb je de achtertuin. Als ik even naar school loop voor brengen/halen doe ik de deur ook niet op slot
Ik weet nog dat we bij het kdv van mijn zoon aan moesten bellen. Je moest dan zeggen wie je was of wie je kwam halen. Maar daar werd nauwelijks naar geluisterd. Mijn man zei een keer voor de gein ‘Jack de Ripper’ en er werd gewoon open gedaan Dus of dit nou zo veilig was.. Je kunt inderdaad wel alles goed beveiligen maar een echte gek komt toch wel binnen. Zo kun je ook aangevallen worden als je gaat hardlopen in het bos of wat dan ook. Vooral niet in angst gaan leven want dan maak je jezelf gek.
Hier is de deur ook vaak open. Vrijdag was ik even een rondje hardlopen en Dafne buitenspelen. Stond ook alles open. Zou ook mega irritant zijn, de poort telkens op slot. Echt geen zin telkens de voordeur open te moeten doen.
Ik denk dat dat er bij mij ingeslopen is door een combinatie van 2 factoren: hier drie huizen verder een keer ingebroken, bij mensen die hun hondje standaard dezelfde tijd uitlieten (en in de zomer één keer waren vergeten de deur op slot te doen, en toen sloegen ze toe)… en heb nu kinderen waardoor ik standaard dezelfde tijden van huis ga om ze te halen/ brengen. Hoeveel verder is school bij jou? Hier 5 minuten fietsen. Ik zou me er toch niet prettig bij voelen als ik de deur dan niet op slot zou doen. Overigens meet ik wel met 2 maten, want de voordeur doe ik dus nooit op slot als ik de kids ga halen/ brengen. Nou is dat wel een deur die je van buitenaf niet zonder sleutel open kan doen, terwijl dat bij de achterdeur (de deur waar ik door ga als ik de kids haal) wél kan. Maar m’n man doet de voordeur dus wél altijd op slot zodra we gezamenlijk achter eruit gaan.
School is groen, huis blauw, bij rood ingangen school Mijn voordeur heb ik trouwens wel 95% van de tijd op slot, wordt niet gebruikt
Hm ik bedenk me nu dat onze school best strikt is.. Alle poorten gaan op slot, echter is het hek aan 1 kant zo laag dat je er makkelijk.overheen komt. En de deuren zijn ook dicht voor buitenaf. Paar jaar geleden was er dreiging en stond er ook nog politie rondom school. Geen moment extra veilig gevoeld door de hekken etc. Vind het vooral voor ouders een goed signaal dat er geen open inloop is
Woon in België en daar zijn poorten op slot en kun je alleen binnen via een deur die door de school geopend kan worden. Zit een intercom en de secretaresse ziet je voor de deur staan. Geeft toch een prettig gevoel dat je niet zomaar binnen komt. Maar als ze iets willen uithalen vinden ze altijd wel een weg….
Hier zit de peuterspeelzaal in het gebouw, de kinderopvang, de bso, de bibliotheek, een gedeelte waar 1x per maand het consultatiebureau is. Je kan hier dus gewoon zo naar binnen. Om eerlijk te zijn weet ik dus niet eens of de deuren van school dicht zijn maar de schuifdeuren zijn sowieso altijd open en je kan zo via die deuren naar de school lopen We wonen in een klein dorp en ik acht de kans klein. Er zitten veel ramen, we hebben een gang met ramen van begin tot eind dus iemand die echt kwaad wil doen slaat zo'n raam in en ze zijn alsnog binnen Moet wel zeggen dat ze hier heel erg op de kinderen letten. Laatst ging mijn moeder onze dochter halen en ik kon de auto niet kwijt dus bleef zitten en toen kreeg ze haar niet zomaar mee, de juffrouw liep mee tot de auto zodat ze kon zien of ze wel echt bij ons hoorde de juf had mijn moeder al een keer gezien maar dat was ze vergeten
Ik vind het gek dat school die sloten niet vervangt, niet om de school altijd hermetisch op slot te houden, maar er zijn toch wel momenten waarop het soms handig is dit te kunnen doen. Stel er speelt een keer iets met ouders waarbij dreigementen geuit worden. Of je bent met weinig mensen in de school, dan wil je de deur toch op slot kunnen doen terwijl je er nog wel uit kunt?