Gebruik geen tandpasta meer!!?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door missmamsie, 16 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik krijg net een mailtje dat we vanaf heden de tanden van de kinderen op het werk niet meer met tandpasta mogen poetsen, maar alleen nog maar met water of homeopatische tandpasta. Uhuh, tandpasta opeens zo schadelijk geworden??:(

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    wat raar ja tandpasta versterkt nl het glazuur en dan doet water niet...
    Ik kies alleen wel tandpasta zonder parabenen zoals Elmex.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Flouride is indd schadelijk.
    Maar is ook zo voor zwangere etc. In peuterpasta zit erg weinig maar ik gebruik ook voor dochter inimini echt veegje en voor mijzelf kijk in altijd dat het niet boven 1200flouride uitkomt en doe ook inimini..

Ik heb ooit gekocht tandpasta zonder flouride is echt TE ranzig zat te kotsen gewoon;)

Ik geloof parabenen zijn zoiezo verboden in tandpasta dus dat ziet in geen enige tandpasta.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik gebruik wel speciale peutertandpasta, daar is toch niks mis mee?
    Ee staat wel op dat ze het uit moeten spugen, dat lukt hier nog niet echt, ze eet het van de borstel af... :D

Lijkt me niet gezond om er veel van te eten maar dat spul is toch juist zo gemaakt dat het niet heel erg is als ze er wat van binnen krijgen?

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nou dit klopt niet helemaal. Fluoride is wel degelijk schadelijk voor de gezondheid. Maar het versterkt de tanden. Tja het is een keuze.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Parabenen zitten zeker in peutertandpasta zoals die van Kruidvat eigen merk. Goed lezen!

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Wat voor schade richt het precies aan dan?

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ah ja zou kunnen ik koop nooit eigen merken van verzoegingsproducten is altijd bagger met metalen, parabenen etc..
    Ik bedoel eigenlijk merkpasta

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
  10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Beste gewoon zonder iets te poetsen tanden van kinderen zei mijn tandarts. Wel elektrisch en gewoon met niets op.
    Het gaat om poetsbewegingen en niet zozeer om tandpasta

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    In de dental care Dora en Diego peuter tandpasta zitten ook parabenen. Terwijl er wel minder fluoride en extra xylitol in zit.

Het blijft lastig hoor... Ik ken 2 gezinnen die poetsen zonder fluoride , maar die kinderen hebben echt veeeeel gaatjes. Dan denk ik, die fluoride is dan misschien rotzooi, maar vullingen en verdoving en die traumatische ervaring als je 5 bent en er moeten 4 gaatjes gevuld, dat lijkt me ook niks!

12. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik gebruik ook tandpasta zonder fluoride voor Lotte, 1/3 tube binnenkrijgen is al voldoende voor fluoridevergiftiging een hele tube kan dodelijk zijn.
    Nou dan wil ik die stoffen niet in mijn dochter zolang ze nog niet kan spugen.
    Gebruik nu tandpasta van Weleda, die vind ze ook erg lekker.

13. Delta

Delta Niet meer actief

Ik gebruik wel tandpasta met fluoride. Maar met 1 tube tandpasta doet mijn dochter echt maaaaaanden!
    Gaatjes lijken me zo erg voor zo klein kindje. Maar, wij hebben zelf als kind zijnde ook gewoon altijd met tandpasta gepoetst mét fluoride. Doe er gewoon niet teveel op!

14. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Oké, ga ik die tube van Weleda ook maar eens kopen volgende keer. Ik vond de mail vanuit mijn werk lichtelijk overdreven, zelfs een beetje apart...poetsen zonder tandpasta, maar goed...weer wat geleerd:D

15. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Het mineraal fluoride zou nodig zijn voor een gezond gebit, maar in pure vorm is het ook een giftig industrieel afvalproduct. Het is dus de vraag of fluoride, zeker in hoge dosis, wel zo gezond is voor ons lichaam en onze gezondheid, en of dat opweegt tegen de zogezegd gunstige werking op onze tanden.

Misschien schrik je van deze informatie, maar het gaat om grote hoeveelheden of jarenlang gebruik wat zich gaat opstapelen in het lichaam. De intentie van dit artikel is vooral bewustzijn brengen zodat je meer informatie hebt over een onderwerp en daarmee zelf keuzes kunt maken.

Uit het artikel, wat mij dan weer de vraag geeft, wanneer is het een hoge dosis en wanneer is het pure fluoride.

16. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wij moesten vroeger bij de tandarts fluoride happen, met zo'n bitje met roze spul erin.
    Later op school, 1x per week fluoride spoelen. En ook nog eens fluoridetabletjes gehad.

Ik poets gewoon met fluoride tandpasta welke geschikt voor de leeftijd is.

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Zoveel heb ik begrepen TS is tandarts en het ging om dat tandartsen mogen geen tandpasta met flouride gebruiken bij kinderen.
    Dat lijkt mij logisch want wat iedereen thuis doet zijn eigen verantwoordelijk en dat tandartsen geen flouride tandpasta mogen gebruiken lijkt mij goed blijkbaar daar is nagedacht door instantie.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zolang je kind geen tube tandpasta opvreet per dag zal het vast allemaal wel meevallen pfff.
    Hier altijd poetsen met Fluoride,ik kreeg zelfs Fluor tabletten en van die smerige Fluor behandelingen met het happen van zo'n bitje.Ben zowat 40 jaar.Ben kerngezond en een sterk gebit en 3 kerngezonde kinderen.
    Lekker als je willens en wetens je kinderen hun tanden naar de vernieling wil brengen door geen fluor te willen gebruiken.Gaatjes en ellende dat is pas zielig.Dan maar iedere dag een beetje fluor doorslikken.Krijgen we niets van.

19. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Moet je ook maar eens goed lezen in flessen water sommige merken voegen ook fluoride toe
    In kraanwater schijnt ook fluoride gemeten te zijn...

20. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij poetsen deels ook zonder fluoride (ik liever wel, maar komt doordat ik gewoon gek ben op die tandpasta haha): kids zonder en man ook. Nooit problemen met hun tanden.

Deel Deze Pagina