Hoi, Ik ben pas 5 weken zwanger, maar we zitten een beetje te dubben wanneer we het willen vertellen. Mensen die wat verder van ons af staan waarschijnlijk gewoon rond de 12 weken. Eigenlijk willen we het onze ouders wel wat eerder vertellen, bijv. na de eerste echo. Maar ik vind het eigenlijk niet leuk om het aan ouders te vertellen als onze zoontjes het nog niet weten. Alleen wordt dat nu net lastig: vertellen we het hun ook vroeg? Lijkt me zo moeilijk uitleggen als het toch nog misgaat. En de vraag is of ze het nog voor zich kunnen houden op school. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Gewoon zoals bij de andere twee: meteen roeptoeteren tegen iedereen Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
Wij hebben het onze meiden verteld na de eerste echo, wel op een manier van 'als het goed is... Krijgen jullie een broertje of zusje!' (mocht het misgaan...) heb het na de positieve test trouwens wel met 3 vriendinnen gedeeld, waaronder degene die erbij was toen ik testte. Mijn schoonouders / collegas / overige vrienden mochten wachten tot de tweede echo met 10 weken Zo willen we het ook doen als onze zoon er is, eerst komen onze meiden kennismaken met hem, en dan de rest! Anders zou het voor mij niet goed aanvoelen... Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
Maar konden jullie kids hun mond dan wel houden? Ben bang dat de hele school het straks al weet.. Stel dat het dan toch mis is, mag ik het daar ook vertellen aan iedereen. Mijn directe collega's zal ik misschien ook wel vroeg inlichten (wel na mn ouders). Ik werk op de P&O afdeling, dus ze komen er sowieso wel achter.. (enne bedankt voor de felicitaties het is nog wel heel onwerkelijk, moet mezelf er steeds aan herinneren: oh ja ik ben zwanger )
Mijn meiden beginnen pas over twee weken op de basisschool, maar op de peuterspeelzaal hebben ze het goed geheim gehouden (schoon)ouders zien we ook niet meer dan 1 -2 x per maand, dus ze hebben niet echt kans gehad om zich te verspreken. Misschien duidelijk erbij zeggen dat alleen zij weten van het 'geheim'? Vinden de meeste kinderen reuze spannend en dan voelen ze zich erg bijzonder
Wij hebben het vrij veel mensen verteld maar de kinderen juist zo lang mogelijk niet. Niet omdat ik bang was dat ze hun mond voorbij zouden praten maar meer omdat het voor hen echt veel te lang duurt 8 maanden. Dat kunnen ze gewoon nog niet overzien. Ik zie dat jouw kinderen net zo oud zijn als mijn twee oudsten. Ze vragen echt elke dag of de baby al komt. En ik moet nog 4 maanden..... Ik heb het verteld toen ze er naar gingen vragen: mama, waarom is je buik zo dik???
Onze oudste van 10 hebben we het verteld bij 7 weken. De andere twee pas na de 12 weken echo. De oudste kon prima haar mond houden en vond het een geweldig geheim. Na de 12 weken echo wist dus ook gelijk het hele dorp en de school dat ik zwanger was.
Wij hebben het verteld toen ik 10 weken was en mijn kinderen vertellen het aan iedereen die het maar horen wil dus ik zou er niet vanuit gaan dat ze het stil kunnen houden. Ik had trouwens toen wel al 4 goede echo's gehad.
Bedankt voor jullie reacties! We denken er nog even over na, maar ik neig er toch naar te vertellen na de eerste echo. Ik wil het zo graag aan de rest vertellen maar zeker de oudste pikt dit wel op als erover gepraat wordt waar hij bij is.
Mijn oudste was 3 toen we ontdekten dat haar zusje er aan kwam. We hebben haar uitgelegd dat het nog even een geheimpje was tot we een mooie foto zouden hebben (goede echo) Ze heeft keurig haar mond gehouden! Verder wat betreft een miskraam: we houden hier niet zo van om de waarheid heen draaien. We hebben haar duidelijk uitgelegd dat niet alle baby's groot worden en dat een baby eerst goed moest vastplakken daarbinnen! En dat dit soms niet lukt. Verder hebben we vanaf toen boekjes met haar gelezen over baby's. Ook boeken als 'het grote wonder' waar je dus echt kan zien hoe de baby er uit ziet. Deze zwangerschap was de oudste 5 en ze snapte het nu wel. Zelfs het geslacht houdt ze al weken heel goed geheim! En de jongste is 1.5. Verder dan naar mijn buik wijzen en babboe zeggen komt ze nog niet Maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Doe wat goed voelt voor jou
Wij hebben het onze kinderen ook verteld na de eerste goede echo. Ze zijn 5 en 6 en vinden het natuurlijk heel leuk. We hebben het ook verteld omdat ik erg vaak misselijk ben ( de hele dag door ) met deze zwangerschap en dat ze zich wel heel erg zorgen maakten over hun zieke mama. Helaas weten ze ook uit ervaring dat het mis kan gaan.... Ze kunnen tot nu toe wel aardig het geheim bewaren, alleen mijn dochter vertelde tegen haar oma ( die het ook weet): Oma, ik heb een heel leuk geheim en het komt met kerst....( daar moest ik stiekem wel om lachen en oma hield zich van de domme natuurlijk)
Ik ben zelf natuurlijk zwanger van de eerste, dus geen persoonlijke ervaring... Maar ik denk dat t ook aan de leeftijd van je kids ligt! Leg een kindje van 4 maar eens uit dat er een broertje of zusje komt, maar pas over 8 maanden... Das hetzelfde als nu al beginnen over sinterklaas! Ik denk dat ik wat langer zou wachten, niet ivm verklappen, maar gewoon omdat die tijd niet te overzien is voor die kleintjes! Wel van harte natuurlijk!
dichtbijstaande vrienden en familie tussen de 6-11 weken met 11 week 2 dagen goede echo gehad...de dag erna de kids verteld (4 en 3 jaar) Mijn dochter van 3 zorgt er nu voor dat de hele wereld het weet reden om het hun nu al te vertellen is dat ik niet wilde dat iemand anders opeens tegen ze zou zeggen : wat leuk wordt jij grote broer/ grote zus? dit was voor ons precies goed.
Dat is ook een goed idee, van die boeken. En je hebt idd gelijk, als het mis is zullen ze dat waarschijnlijk ook wel merken, dan is het ook fijn voor hun dat ze weten wat er aan de hand is. Eerst maar afwachten wanneer de echo is. En kijken wanneer we onze ouders daarna zien, denk dat ik het dan vlak daarvoor vertel. (oh moet mn man ook nog overtuigen, maar die zit nu een weekend in het buitenland voor zn werk )
Hier eigenlijk meteen verteld. Geen geheim van gemaakt. Maar sowieso zijn we nogal snel met vertellen.