Mijn zoon wordt eind van de maand 4 en zal dan zoals vanzelfsprekend naar school gaan. Hij heeft een continu rooster en ik ga een halve dag minder werken zodat ik hem tijdig kan halen en hij niet naar de bso hoeft. Maar... de zomervakantie komt eraan en aangezien ik dan niet vrij ben moeten wij nog even gebruik maken van de gastouder die we momenteel heben, maar hoe zit dit dan met de kinderopvangtoeslag? Deze moet ik, neem ik aan stopzetten per 31 mei aangezien hij dan 4 wordt en niet meer naar de gastouder gaat. Kan ik deze dan weer per midden juli aanvragen tot eind augustus of heeft hij, omdat hij dan 4 jaar is geen recht meer op kinderopvangtoeslag? Of kan ik bij mijn toeslagen 0 uur invullen en pas weer uren invullen op het moment dat wij daar van de zomer weer gebruik van maken?
Je hebt ook na 4 jaar gewoon recht op kinderopvangtoeslag hoor, als je het via een erkende gastouder/opvang doet. Zolang jij een baan hebt . En je kind op basisonderwijs zit, dacht ik. Ik denk niet dat je 0 uren kunt invoeren bij de belastingdienst, dus dat je het even moet stopzetten? En dan weer opnieuw aanvragen? Ik weet niet hoe je het de overige schoolvakanties gaat doen in toekomst, maar ik heb een contract bij BSO voor vakanties. Ik maak dan 6 weken per jaar gebruik van BSO, maar dit wordt mij gewoon maandelijks in rekening gebracht (ik heb een contract voor 7 uur in de maand als het ware) en kon dus ook heel makkelijk de kinderopvangtoeslag daarvoor aanvragen, die dus ook maandelijks op onze rekening verschijnt. Misschien informeren bij gastouder of je dergelijk contract ook kunt krijgen?
Als uw kind naar de basisschool gaat en buitenschoolse opvang gaat gebruiken, dan dient u deze wijziging bij de belastingdienst door te geven. Als uw kind enkele weken voor of tijdens de zomervakantie 4 jaar wordt en u wilt de kinderdagopvang tijdens de zomervakantie nog door laten lopen omdat uw kind nog niet naar school kan, dan kunt u de toeslag eerst nog ongewijzigd laten. Dus stel uw kind wordt in juni 4 jaar , maar gaat pas in augustus naar school, dan heeft u tot de eerste schooldag recht op kinderopvangtoeslag. De belastingdienst houdt rekening met een verlenging in deze periode. Wilt u de toeslag op een ander moment in het jaar door laten lopen, dan kan het zijn dat u een gedeelte van de toeslag moet terugbetalen. Informeer over de precieze voorwaarden bij de belastingdienst. Ik heb begrepen bij een vriendin bij de belastingdienst dat bovenstaand dus klopt. Even belastingdienst bellen?
Bedankt voor jullie reacties, mijn man had gebeld maar die vergat het dus te vragen. Ik ga morgen zelf nog maar eventjes bellen.