Zoon (5 jr) groep 3 overslaan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door rodelief, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Ik ben opzoek naar mensen met ervaring.
    In groep 1 werd het ons al gevraagd of hij een klas kon overslaan. Maar wij vonden hem toen erg jong en hebben hem toch naar groep 2 laten gaan. Nu halverwege groep 2 word ons dezelfde vraag gesteld. En neigen toch om hem nu nog naar groep 3 te laten gaan en dan na de zomervakantie naar groep 4.
    Hij zal dan de laatste maanden van dit schooljaar groep 3 versneld gaan doen.
    Ik twijfel bijna elke dag of we hier wel goed aan doen.
    Hij is erg slim. Beheerst stof eind groep 3 al (hij zal dus weinig nieuws leren in groep 3 )
    Hij wil het zelf ook wel, en hij begint zich te vervelen in de klas.

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Denk dat je niet alleen moet kijken of hij t kwa stof aan kan maar kan hij het sociaal emotioneel ook aan?

3. soeee

soeee Niet meer actief

Dat zijn altijd lastige dingen hè. Ik ken mensen die er spijt van hebben gehad, omdat het voor zo'n jong kind toch vaak wel belangrijk is om de tijd te krijgen om lekker te kunnen kleuteren. Maar hoor ook verhalen over kinderen voor wie het wel heel goed geweest is.

Wat zegt jullie gevoel? Verveelt hij zich ook echt op school? Of is het puur vanwege zijn intelligentie. Als mijn kind zich niet zou vervelen en het leuk vindt in de klas waar hij in zit, zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem gewoon nog dat halve jaartje te laten kleuteren en groep drie helemaal te laten doen. Hier wordt toch een belangrijke basis gelegd voor het lezen, rekenen en schrijven. Wie weet gaat dat later teveel druk geven. Plus dat het kind sowieso al jong genoeg is als hij/zij van de basisschool afkomt, dus ach.

Maar zoals ik al zei, dat is heel persoonlijk en hangt ook heel erg af van je kind en de situatie :) Succes met de beslissing!

4. kvinna

kvinna Niet meer actief

Lastig. Ze wilden mij de eerste klas (jaja, oma spreekt) laten overslaan. Getest en alles. Dat wilde mijn moeder niet, omdat dat de eerste groep is waarin je de echte leerstructuur leert kennen. Het jaar daarna heb ik klas twee en drie (groep vier en vijf) ineen gedaan. Daar geen last van gehad.

5. Bubbels1985

Bubbels1985 Actief lid

13 sep 2012
    207
    1
    18
    Cognitief de stof aankunnen is een, maar idd sociaal emotioneel is iets heel anders. Hij komt dan in een klas met veel oudere kinderen die ook met andere dingen bezig zijn.
    Kan de school hem niet in zijn huidige klas extra stof aanbieden?
    Is er een mogelijkheid om hem te laten testen op zijn niveau en om van bv de schoolbegeleidingsdienst advies te krijgen?

zomaar even twee dingetjes die mij te binnen schieten. Neem de keuze niet zomaar, maar jullie weten wat het beste bij je kindje pas. Succes met de keuze.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Waarom zou je het niet doen?
    En waarom zou je het wel doen?

Zeker als school het zelf voorstelt ga ik er vanuit dat het sociaal emotionele wel goed zit.
    (Maar je kunt zelf ook zien met welke kindjes hij graag speelt en hoe oud die dan gemiddeld genomen zijn. )

Bedenk wel.. Als hij nu de stof van eind groep 3 al beheerst... De school een hoop uit de kast moet trekken om groep 3 leuk te houden.
    Als de rest van de klas een week bezig is met "ik" leren.. Zal hij wat anders moeten gaan doen.
    Daarentegen.. Als hij naar groep 4 gaat zullen ze ook vinger aan de pols moeten houden of hij daar ook niet te snel door de stof heen gaat.

In beide gevallen zou ik dus de school wel om een goed plan van aanpak vragen.
    Wat je ook kiest :)

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Sociaal emotioneel is ook wel een belangrijk aspect. Maar vervelen is ook niks. En worden ze ook niet beter van. Hij moet dan wel uitdaging hebben, en als hij bij alles extra werk nodig heeft, ligt hij er ook al een beetje buiten..

Het ligt denk ik ook aan het type groep 4. In mijn klas werd een nieuweling slecht geaccepteerd, in de klas van mijn zusje juist warm verwelkomd. Dat kan de school je beter vertellen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

het sociaal emotionele aspect zou mij het zwaarst wegen...maar heb verder geen ervaring. Als ik goed lees, zou hij dus met 6 jaar in groep 4 zitten?? Vind ik persoonlijk erg jong, de meesten zullen 8 ofzo zijn, voor hen is hij denk nog echt een kleuter...buiten het cognitieve aspect dan he?? Bedoel meer qua aansluiting met vriendjes enz.

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Maar tijdens de cursus hoogbegaafdheid, zeiden ze, dat de leerlingen die cognitief verder zijn, vaak ook meer aansluiting vinden bij oudere kinderen. Waarom niet proberen nu over te gaan naar groep 3? Dit te proberen, dan zie je vanzelf wel of het bevalt en kan je er altijd nog voor kiezen, om hem in groep 3 te houden of toch mee te laten gaan naar groep 4 na de zomervakantie.

10. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Mijn man heeft dat gedaan als kind, nergens last van gehad. Het is beter dan dat hij zich gaat vervelen en een hekel krijgt aan leren! Hij moet nog zo lang. Gewoon doen, mocht het niet gaan kun je toch altijd nog kijken?

11. Saskia78

Dat is duidelijk.... Je dood vervelen op school heeft namelijk weinig positieve bij-effecten :)

Vandaar dat ik opmerkte dat het handig is om te kijken naar wie z'n vriendjes zijn bijvoorbeeld.
    Heeft hij in de huidige groep 3 ook al vriendjes.. Dan is de overstap heel klein. Heeft hij daar geen vriendjes maar speelt hij buiten schooltijd veel met oudere kinderen.. Dan komen die vriendjes vanzelf wel.

En als school al 2 maal voorstelt een klas over te slaan.. Hebben ze daar vast wel argumenten voor.
    En alle stof van groep 3 al beheersen is echt geen slecht argument :)

Daarentegen is vaak een klas overslaan geen oplossing.. School is erg gericht op het tempo waarop meeste kinderen het kunnen volgen dus als je snel leert... Is de kans groot dat hij weer uitloopt.. En je kunt geen klassen over blijven slaan :)

12. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Kinderen zijn nog flexibel, hij zal gerust weer nieuwe vriendjes maken!

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Als hij zelf wel wil, zou ik dat behoorlijk zwaar mee laten wegen.

Ik heb in mijn opleiding (ik ben docent) wel het een en ander gehad over de mogelijkheden van versnellen vs. verdiepen/verbreden. Een van de dingen die ik heel opvallend vond, is dat er niet voor elk hoogintelligent / hoogbegaafd kind een standaard oplossing is. Het wel of niet succesvol zijn van versnellen hing vaak samen met wat het kind zelf wilde: wilde het kind versnellen en gebeurde dat ook, dan ging dat meestal goed; wilde het kind niet versnellen, maar werd er toch versneld, dan bleek dat in de praktijk vaak toch niet helemaal goed te werken.

Over het sociaal emotionele zou ik me niet al te veel zorgen maken. Hoogintelligente / hoogbegaafde kinderen vinden inderdaad vaak meer aansluiting bij iets oudere kinderen dan bij leeftijdsgenoten. En als hij nu al op het niveau van eind groep 3 zit en na de zomer in groep 3 moet beginnen, heb je kans dat hij over een jaar leren niet leuk meer vindt, op z'n gat zit en dramatisch onderpresteert.

Ik heb persoonlijk niet zo veel vertrouwen in verdiepen/verbreden als enige oplossing. Niet omdat het niet kan werken, maar omdat het voor een leerkracht met nog 30 andere kinderen om aan te denken niet haalbaar is om op die manier structureel uitdaging aan een kind te blijven bieden. En als docent kan ik je vertellen dat je toch het meeste moeite steekt in de kinderen die achter blijven bij de rest, hoe fout je dat eigenlijk ook vindt... De slechtst presterende kinderen vallen gewoon het meeste op en dus doe je je best om hen toch mee te laten komen. Slimme kinderen vallen veel minder op: ze halen immers het niveau en gaan netjes over.

Mocht je hem laten versnellen, dan heb je inderdaad kans dat hij alsnog uitloopt, zoals Saskia al schreef. Dat zou ik wel in de gaten houden en ik zou ook bij voorbaat al nadenken / praten met school over wat ze dan gaan doen. Wellicht kunnen ze hem al heel snel verbreding/verdieping aanbieden, en niet pas als duidelijk is dat hij eigenlijk nog een keer zou moeten versnellen, zodat het uitlopen in ieder geval wat minder snel gaat.

14. Saskia78

Ik denk dat dat komt.. Doordat een kind onbewust heus wel voelt of hij wel of niet ergens op zijn plek zit.

Hier op school ook een jongetje dat het gewoon echt niet naar z'n zin had in groep 1.
    Z'n ouders vinden het maar niks.. En uiteindelijk toch toegestemd in groep 3 op proef.
    Tot de herfstvakantie. Kon hij altijd nog terug naar groep 2.

Toevallig kwam ik ze vandaag tegen in de supermarkt.
    Maar ouders waren heel blij dat ze het toch maar hadden geprobeerd en jochie zelf zag er echt ook uit alsof hij gewoon nergens anders hoorde.
    Qua gedrag dus.. Want we stonden in de supermarkt he :)
    (Op het schoolplein zie ik hem zelden omdat groep 3 uit een andere deur komt dan de kleuters)
    Leuke was dat hij ook superenthousiast naar mijn dochter was en ze gezellig samen stoer hebben gedaan wie het sterkst was.
    Dat kan tenslotte nog steeds :)

15. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou mij niet zo zeer zorgen maken om het kindje van ts, maar over de reactie van andere kinderen in de klas. Hij kan wel aansluiting bij hen vinden, maar wie zegt dat 8 jarigen op een guppie van 6 zitten te wachten.

Ik denk dat of de slimme of achterblijvende kinderen de meeste begeleiding krijgen toch echt ligt aan de leerkracht of het beleid van de school. Er zijn nl genoeg scholen met een duidelijke visie voor kinderen die sneller kunnen.
    Op deze leeftijd zou ik wel eerder voor verdieping/ verbreding gaan ipv zoveel versnellen. Maar dat moet ts toch zelf beslissen.

16. Saskia78

@tuc: die zal het een zorg zijn.. Als diegen leuk mee doet is de leeftijd snel vergeten.

Onze dochter d'r beste vriendin is 8...
    En nee die loopt zeker niet achter...

En 1 jaar versnellen is niet echt extreem veel.. Er zijn kinderen die met 9 jaar van de basisschool komen. DAT is veel versnellen.
    En een probleem op zich uiteindelijk.

Maar met het sociaal emotionele aspect wat je net noemde.. Bedoelde je dus eigenlijk de klasgenoten?
    Want als het niet aan zoontje van TS ligt.. :)

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb net een heel verhaal getypt bij een moeder die zich afvraagt of ze haar kind het beste naar een speciale school of naar een reguliere school kan sturen.
    Een deel van mijn verhaal daar is ook hier van toepassing:
    Beide opties hebben hun voordelen en hun nadelen. Die ga je tegen elkaar afwegen en dan neem je een besluit. Helaas weet je pas of je de juiste beslissing hebt genomen, als je over een langere tijd terugkijkt. Vooraf is dat vaak erg moeilijk te zeggen.
    Maar: als jullie je echt goed laten informeren en daarna je gevoel volgt, dan denk ik dat bijna altijd de juiste beslissing wordt genomen. Jullie kennen je kind het best, dus zul je (als je de juiste informatie hebt) denk ik intuïtief weten wat voor jouw kind het beste is.

Ga dus nog eens in gesprek met school. En laat ze eens vertellen wat zij gaan doen als je kind gewoon met zijn klasgenoten mee gaat naar groep 3. Hoe ziet zijn dag er dan uit? Wat voor verdieping krijgt hij? Kunnen ze die verdieping in de hogere groepen ook nog geven? En hoe zou het eruit zien als hij wel versneld doorgaat. Hoe pakken ze het dan in de bovenbouw aan als hij daar ook weer blijkt voor te lopen?
    Probeer dan even in het midden te laten wat voor effect zij denken dat dit heeft op je zoon. Het gaat er om wat de school denkt te gaan doen. En wees duidelijk dat je niet het mooiste plaatje wilt, maar het verhaal dat reëel is!

Ik denk dat als de school jou een duidelijk beeld kan schetsen van hoe beide scenario's eruit zien, dat je dan vrij snel aanvoelt welke keuze het beste is. (Nachtje erover slapen doet echt wonderen. Soms kun je niet uitleggen waarom iets beter is, maar weet je het gewoon.)

Ik heb als leerkracht nog niet veel ervaring hiermee. Onze school is zich helaas nu pas in deze groep kinderen aan het verdiepen. Ik mag hier wel een voortrekkersrol in spelen, dus ik ben nu volop aan het lezen en ervaringen aan het uitwisselen. Wat ik tot nu toe weet, geeft mij wel het gevoel dat je de beslissing om te versnellen niet te vroeg moet nemen. Aan de ene kant is groep 3 overslaan voor een kind dat echt al kan lezen een voor de hand liggende en logische keus. Als er niet goed mee omgegaan wordt, dan is je kind straks inderdaad z'n motivatie kwijt en is de kans op een ongelukkig, onderpresterend kind inderdaad aanwezig.
    Aan de andere kant... als ze in groep 3 al niet de juiste uitdaging kunnen bieden, hoe dan ze dat dan straks in de bovenbouw als hij misschien weer voor gaat lopen op zijn klasgenoten. Nog maar een jaar versnellen? Daar kun je ook niet mee bezig blijven. (Ondanks het feit dat het sociaal-emotioneel heus geen probleem hoeft te zijn, omdat hoogbegaafde kinderen vaak toch al naar oudere kinderen toetrekken. Er zijn ook andere dingen om rekening mee te houden. Stel dat een kind op een gegeven moment meerdere klassen heeft overgeslagen, zie jij het dan zitten om je 14-jarige naar een eindexamenfeest te laten gaan? Maar kun je het hem ontzeggen, als hij op de leeftijd wel samen met z'n klasgenoten eindexamen heeft gedaan?)

Misschien zetten jouw vragen de school ook wel aan het denken. Wie weet ontdek je straks ontdekt dat zij vinden dat versnellen de enige manier is, omdat ze niet weten hoe ze moeten verdiepen. Je kunt je dan afvragen of deze school kan bieden wat jouw kind nodig heeft.

18. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik ben ook leerkracht. Wij versnellen niet in de zin van een klas overslaan. Wij toetsen de kinderen door die voorlopen. Kinderen met een voorsprong van een jaar op een bepaald vakgebied (begrijpend lezen, spelling of rekenen of een combi daarvan) halen hun instructie in de volgende groep en doen de verwerking in de eigen groep. Ze mogen uiteindelijk niet meer dan twee jaar vooruitwerken. We proberen daarnaast ook te verrijken met diverse projecten en lessen. De vraag is dan wat doe je dan in groep 8? We zoeken momenteel aansluiting met het vo, zodat wij ook met hen (projectmatig) kunnen gaan samenwerken.
    Het is van belang dat deze kinderen in groepjes instructie halen en werken om zo ook niet te vereenzamen.

19. Saskia78

@ikapika: onze school werkt ook samen met een VO-school.
    Als ik school moet geloven is iedereen daar heel blij mee.
    In groep 7-8 mogen de "smartkids" 1 dagdelen in de week alvast lessen volgen op het VO.
    En ik heb tot nu toe ook vooral blije ouders gehoord... Maar goed.. Die spreek ik relatief weinig omdat de bovenbouw hier een eigen gebouw heeft.
    En voor de kinderen niet alleen meer uitdaging maar ook beter voorbereid op het voortgezet onderwijs uiteindelijk.

En in Rotterdam kun je in groep 8 ook lessen volgen bij het Erasmus...
    Maar dat is elk jaar aan een andere school voorbehouden en buiten schooltijd dus.
    Heel wat anders dan voorbereidend voortgezet onderwijs zegmaar..
    Meer extra uitbreiding op projectbasis.

20. kvinna

kvinna Niet meer actief

Die laatste opmerking van jou, Tupp, dat het zou kunnen dat een school geen ander optie weet dan versnellen, is een heel goede. Zeker iets om rekening mee te houden!

Deel Deze Pagina