Speelafspraakje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sophie221, 1 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Mijn dochter is na de zomer begonnen op de basisschool. Ze kende helemaal niemand en moest/moet erg wennen.
    Ook het afscheid nemen gaat niet zo goed, dus we hebben ons vooral daarop gefocust en na school is ze moe en gaat ze mee naar huis.

    Enkele weken geleden begon ze te vragen of een meisje bij ons mocht spelen. Maar telkens noemt ze een andere naam. Ze heeft nog niet echt vaste vriendinnetjes. Ik heb haar wel uitgelegd dat als we meisje a vragen dat we dan niet kunnen afzeggen omdat ze ineens met b wil spelen. Daarna volgde een tijdje dezelfde naam, dus hebben we getracht de moeder te zien en af te spreken. Door omstandigheden is dit nog niet gelukt. Onze kinderen waren een tijdje ziek (en dus niet op school), we zijn twee dagen per week niet op het schoolplein want dan gaan ze naar vso en bso, soms zijn wij er en is er geen ouder van dat meisje Etc.
    School heeft in kader van privacy ook geen telefoonnummers of adressen.
    Binnenkort gaat ze zelfs 3 dagen naar bso, dan worden de kansen nog kleiner.

    ik voel me hier super onzeker over maar wil dit graag voor mijn dochter regelen. Als we de eerste hebben gehad zijn we ook een drempel over. onzeker omdat ik niet goed weet hoe ik nu dat afspraakje moet zien te regelen, en wat de normale omgangsvormen dan zijn. Het is een eerste afspraakje en we willen het meisje hier uitnodigen. Zal ik de moeder expliciet ook uitnodigen of komt die wel mee? Maar vooral: hoe krijg ik dit geregeld?
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Als het zo lastig is om die ouders te treffen, kan je aan het kind (eventueel in overleg met de juf) een briefje geven met jullie nummer en dat je dochter graag wil afspreken. Ouders uitnodigen heb ik nooit gedaan. Meestal brengen ze wel en soms blijven hangen en soms niet. Komt allemaal goed!
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ze zit nu al ruim een half jaar op school dus?

    Probeer je er overheen te zetten, samen spelen thuis is super leuk! En zo ontstaan ook vriendschappen, veel meer dan op school zelf.

    De school mag geen telefoonboom opzetten. Maar jullie als ouders onderling gewoon wel.
    Bij ons wordt vanaf begin van het schooljaar door de klassenouder gevraagd om het telefoonnummer en is er een klas-appgroep.
    Deze is om tig redenen nodig en handig.

    Als die er nog niet is bij jullie kun je zelf initiatief nemen.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Zo zou ik het ook doen. Soms hebben pech en gaat een kind met op andere dagen naar de bso gaat dan jouw kind en als jij of zij dan niet een keer niet gaat/kan gaan, dan gaat afspreken natuurlijk niet. Al zitten andere kinderen wellicht op dezelfde dagen op de bso en dan kan ze er daar ook mee spelen.

    Mijn ervaring is dat afspreken vanzelf komt, soms pas na een jaar, zou me daar niet druk om maken. Zeker niet als ze na school moe is en al drie dagen naar de bso moet straks.

    Verder zou ik het vooral doen zoals het bij jullie thuis werkt. De kinderen regelen veel zelf en de regels zijn gewoon zoals altijd. Qua ouder wel/niet uitnodigen: hier is een keer een moeder meegekomen, verder nog nooit. Ik ben ook een keer meegeweest met mijn dochter; dat meisje wilde na een aantallen hier gespeeld te ebben graag een keer bij haar thuis spelen en mijn dochter durfde dat niet zonder mij. Maar in principe is het hier dus zonder ‘andere ouder’.
     
    Sophie221 vindt dit leuk.
  5. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    ja dit was dus de eerste maanden ook mijn instelling. Ze was zo moe dat ze zelf ook niet vroeg om spelen. Daar heb ik zeker niet op aangedrongen. Ze kijkt graag de kat uit de boom en moet gewoon enorm wennen. Afspreken terwijl je moe bent is dan ook veel. Maar nu ze er langzaam zelf om vraagt wil ik haar daarin wel ondersteunen. Ik probeer deze week dan nog de ouders te spotten en zal anders inderdaad een briefje gaan schrijven.
     
  6. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Dank je!

    Ze zit nog geen half jaar op school. Is eind oktober gestart. Maar de eerste maanden zo moe dat ze zelf ook geen zin had om te gaan spelen. Prima, dat heb ik ook niet gepusht. Nu wil ze en Ik wil haar zo graag ondersteunen en het voelt vervelend dat het niet is gelukt. Maar ik vind je idee goed en ga deze week nog proberen de ouders te vinden en anders schrijf ik een briefje.
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Mijn oudste 2 spelen met verschillende kindjes uit de klas
    Uit school mee (2uur) en dan meestal tot een uur of 4/half 5 zou ik voor de eerste keer genoeg vinden

    Hier nog nooit een moeder erbij gehad
    Meestal app ik even met de moeder dat het goed gaat etc

    Kan je de ouders niet 's ochtends vragen? Of kan het meisje het niet zelf doorgeven aan dr ouders dat ze graag wilt spelen zodat die moeder ook op de hoogte is
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Zoontje moest eerst een kindje vragen en als ze beide willen spelen moesten ze het vragen aan de ouders. Ik spreek ze of smorgens vroeg of na schooltijd. Als ze die week niet kunnen spreek ik ook wel eens af voor de week later en bevestigen we dat nog een keer in die week.
     

Deel Deze Pagina