Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    De juf wist werkelijk niet wat een aantal richtingen buiten regulier in hield, maar kwam wel met haar eigen gedachten daarover die nogal afweken van de praktijk, dus ook haar advies. Hier doen middelbare scholen dus niet aan extra toelatingstoetsen of verplichte iq-testen. Ik kan me alleen wel voorstellen dat scholen willen voorkomen dat kinderen een keuze maken die niet bij ze past. Hier doen ze dat dus o.a. d.m.v. gesprekken met het kind zelf of door de eisen iets te verhogen t.o.v. het standaard lesprogramma.
    Warme overdracht gebeurt op elke school binnen deze woonplaats, dat is alleen niet heel uitgebreid en wanneer de keuze al is gemaakt.
    Een persoonlijk adviesgesprek kun je altijd aanvragen met de middelbare school zelf, wat in sommige gevallen wel verstandig is.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Even een vraag. Wij hebben de papieren ingestuurd per post, 0,0 reactie tot nu toe. Moeten wij afwachten of toch maar gaan bellen? Wat is normaal? Ik wil gewoon een bevestiging dat ze het hebben ontvangen.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij kregen destijds een schriftelijke bevestiging dat het in goede orde was ontvangen en wanneer de plaatsing definitief was zouden we voor een bepaalde datum een brief ontvangen. Ik zou gewoon even bellen.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank voor je berichtje. Even gebeld en het is goed gegaan, hij is ingeschreven. Ben blij dat het geregeld is al moet hij nog een paar keer heen voor de indeling en voorlichting etc. Denk in totaal vier keer nog.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Fijn dat het geregeld is.
     
  6. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Hier gisteren mijn oudste zoon ingeschreven, ingevulde papieren liggen nu op school en die levert het allemaal in deze week. We krijgen vanzelf bericht wanneer de kennismakingsdag is in juni ongeveer.
    Spannend allemaal. Hij gaat naar een dakpanklas TL/HAVO.
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Wat zouden jullie doen?
    Laat ik zeggen dat we het niet eens zijn met het advies TL, we herkennen dochter niet in hoe de juf haar ziet. Anderen ook niet, voor jullie denken dat we pusherige ouders zijn.We zijn er al 2 jaar mee bezig, maar bereiken weinig. Achteraf had ik haar beter naar een andere school kunnen doen. Maar dat is achteraf.

    Maar nu: we hebben 2 opties:
    School A 1 jarige dakpan TL/havo brugklas, op 1/4 uur,veel bekenden daar
    School B 2 jarige dakpan brugklas. TL/havo, 3/4 uur fietsen, geen bekenden.

    Laatste argument vind ik niet belangrijk, ze maakt wel nieuwe vriendinnen. Maar op school A zal iedereen in de buurt wonen, op school B dus niet. En zal ze waarschijnlijk alleen fietsen.

    Zal de 2 jarige brugperiode opwegen tegen het half uur verder fietsen? Of zal 1 jaar al genoeg zijn om haar plekje te vinden? Ik vind het moeilijk!
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lastig kiezen zo - hoe zit het met de begeleiding verder? Als het zo duidelijk is als jullie het gevoel hebben, dan moet dat in 1 jaar ook wel duidelijk zijn denk ik. En is 'bekend' fijn? Of is nieuw misschien prettig voor een nieuwe start? En hoe zit het verder met huiswerk en schooltijden? Zit daar nog veel verschil in? Zeker in combinatie met 3 kwartier fietsen?
     
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    School B heeft huiswerkuren op school, dus maakwerk is dan al ver klaar. Ze zijn daardoor wel wat later uit dan op school A. Maar in dat half uur extra fietstijd kan ze ook al beginnen met haar huiswerk. En ze is ook vroeger uit.

    Begeleiding op school B is tijdens die huiswerkuren er ook, bij school A hebben ze wel mentoruren.

    Op beide scholen heeft ze mee gelopen en heeft ze een goed gevoel over. Bekend maakt niet uit, ze maakt makkelijk contact.

    Kortom ik vind het een lastige keuze. En wat je zegt 1 jaar is hopelijk voldoende.
     
  10. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Waarom geeft school een TL advies? En welk niveau hadden jullie zelf verwacht/ vinden jullie passend?
    Gaat school akkoord met een dakpanklas TL/Havo? Of is er geen aparte TL klas?
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ze kijken niet verder dan de Cito-scores terwijl ze voor andere toetsen altijd 7,5 of hoger heeft.
    Zoon heeft hetzelfde probleem, maar zijn juf wil het uitzoeken en vindt het raar. Deze juf doet er wel wat mee.
    Ja juf vond een brugklas TL/havo een goed plan. Wij zien havo als passend voor dochter.
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn dochter heeft tl/havo advies en komt in een dakpanklas, maar daar krijgt de op havo niveau les. Met een tl advies kan je niet in zo'n klas komen. Bij jullie is dat anders dan? Want als een tl/havo op havo niveau les betekent is dat toch prima.
    Ik zou 1 brugjaar prima vinden trouwens.
     
  13. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ja gelukkig wel, minimaal TL advies behalve als de leerkracht van gr8 aangeeft dat een aparte TL klas beter is. Vandaar dat we het erbij hebben gelaten, want ze kan nu hiermee verder.
    Gaat hier puur om het feit 1 brugjaar dichtbij of 2 jaar en verder weg. En op school 2 gaan ze opnieuw bekijken welk niveau passend is/ welke achterstanden kind heeft.
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Tja, 1 of 2 jaar vind ik moeilijk te zeggen. Dat ligt echt aan het kind.
    In eerste instantie zou ik zeggen 2 jaar maar dat is 4 jaar lang dagelijks een uur meer reistijd. Tijd die ze ook in school kan stoppen. Daarbij komen klasgenoten niet uit de buurt en is dat weer lastiger met vriendschappen/ afspreken.

    Mocht je geen voorkeur hebben zou ik gaan voor school 1. Gewoon omdat het makkelijker is. Als je dochter Havo aankan zal ze dat in het eerste jaar wel laten zien. Daarna gaat ze mee in de flow.
     

Deel Deze Pagina