Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Nee hoor, ik vind het ook (nog) echt niet leuk. Ik heb af en toe echt het geloof alsof de tijd door mijn vingers glipt. Voor mijn idee is de oudste net geboren, maar van de zomer wordt hij gewoon al 12. Hij wordt steeds zelfstandiger en is steeds vaker met vrienden weg. Superleuk natuurlijk, maar ik mis het "afhankelijk zijn van mij" ook wel heel erg.
     
  2. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik merk dat ik het lastig vind om mijn kind te adviseren welk niveau te gaan doen. Hoe doen jullie dat?
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    @Linda86 en @Gootje1988 Voor jullie is het de eerste die naar de middelbare school gaat. Dat is ook een stap. Niet alleen voor het kind ;)
    Ik heb al een kind op het VO en de jongste (groep 8) gaat nu al 1x per week naar de middelbare school. Hij kan ook niet wachten tot hij er echt zit. Ik heb er daarom geen moeite mee, hij is er meer dan klaar voor. En ik inmiddels ook.

    Het is ook leuk om te zien hoe snel de ontwikkeling gaat in de 1e. Je ziet ze groter worden. Ik heb echt een ander kind gekregen. Oke, ik zal eerlijk zijn, het pubergedrag is vreselijk. Maar ook dat hoort er bij.
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  4. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ja, dat vind ik ook lastig. Ik blijf ook twijfelen waar we goed aan doen.
    Nu begreep ik van verschillende middelbare scholen dat "onze basisschool" hele goede adviezen geeft, eigenlijk altijd op het juiste niveau. Met het voorlopige advies zijn ze aan de voorzichtige kant. Ik ben dus heel erg geneigd de leraar te volgen in zijn advies, maar ik ga het zeker nog bespreken met hem.
    Voorlopig advies van mijn zoon is TL, wordt waarschijnlijk TL-Havo. Daarmee kan je instromen op TL-Havo, maar ook op Havo-VWO. Dat laatste gaan we sowieso niet doen, dat is echt te hoog gegrepen. Zelf had ik eigenlijk verwacht dat hij een KB-TL of TL-advies zou krijgen. En ik twijfel ook nog steeds of hij niet beter KB kan gaan doen.
    Er wordt voor het advies volgens mij vooral gekeken naar begrijpend lezen en rekenen. Rekenen kan mijn zoon heel goed, begrijpend lezen redelijk goed.
    Helaas is hij wel heel slecht in spelling en dat is waar mijn twijfel vandaan komt. Spelling heb je natuurlijk bij alle vakken nodig en met 4 talen (NL, EN, FR en vanaf de 2e DU) op TL zou dat wel eens een probleem kunnen worden. Ik weet ook niet zo goed of verkeerd gespelde antwoorden bij vakken als Aardrijkskunde / Geschiedenis etc. fout gerekend worden. Dat was bij mij vroeger (VWO) namelijk wel zo. En dan is TL eigenlijk al geen optie. Dat moet ik dus nog even goed navragen.
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Wel fijn om te lezen dit! Ik denk ook echt wel dat het ook weer een hele leuke fase wordt, maar ik moet toch wel elke keer als ik er aan denk even slikken hoor. Ik had juist verwacht dat ik het bij de tweede nóg erger zou vinden, omdat je dan de basisschoolperiode definitief afsluit. Dus ik hoop maar dat het bij ons uiteindelijk ook mee gaat vallen :).
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Een vriendin van mij heeft wat jij hierboven schrijft. Die gaat de basisschooltijd echt missen. Ik denk dat het veel uitmaakt hoe je kind er zelf in staat.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Waarom vind je het lastig? Als ik het goed heb, heeft hij het vwo advies en dan heb je nog een mogelijkheid om iets van vwo+ te gaan doen?
    Tja, bij ons is het anders, kijk maar in mijn topic hieronder. Onze zoon wil graag vervroegd naar het vo. Slapeloze nachten heb ik al gehad, hoor.
     
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dit klopt helemaal, als ik nu zie hoe mijn kind mee worstelt dan gun ik hem dat zijn wens uitkomt.
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    School heeft eigenlijk gezegd: Kies maar. Je kan alles doen.
    Maar hij moet kiezen tussen havo-atheneum of gymnasium+. Het verschil tussen beiden is zo groot.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    @Linda86 , al eens aan dysorthografie gedacht? Veel mensen denken dat je bij dyslexie slecht kunt spellen en lezen, maar er is ook een vorm waarbij je alleen slecht spelt. Herkennen veel leraren niet, net als ib-ers.
    Mijn dochter heeft dat en ook een verklaring, waardoor ze met spelling soepeler beoordeeld wordt op de middelbare school.

    Mijn dochter had het laatste jaar geen leuk jaar, de groep was niet leuk (combigroep), weinig nieuws geleerd, de leraren hadden er duidelijk geen zin meer in en gooiden er met de pet naar (zijn ook allebei vertrokken na dat jaar) en wij hebben dat jaar met onze zoon echt een drama en heel veel gedoe gehad met school, dus mijn dochter was er klaar mee en wij waren ook klaar met die school, zoon is ook overgestapt, kortom, wij hadden er totaal geen moeite mee dat ze naar de middelbare school ging.
     
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Onze oudste heeft nog twee jaar te gaan, maar we hebben zelf al wel een duidelijke voorkeur.

    Hij zit nu 15km naar het westen op de basisschool, en de meesten zullen daar in de buurt naar het vo gaan. Voor ons betekent dat dan 25-30km van huis af. Voor een dan 11jarige vind ik dat heel wat. Op de fiets doe je dat niet zomaar en het OV hier is bagger (platteland).

    Op 12km ten oosten van ons zit een erg goed aangeschreven vo, en op 15km ten noorden zijn er dezelfde mogelijkheden (technasium). Zijn klasgenoten zullen die kant niet op gaan, dus dat wordt dan toch drie of vier scholen bezoeken en kijken wat zwaarder weegt. Vriendjes, afstand, sfeer etc.

    Ik zal zelf elke ochtend de jongste twee nog naar de basisschool moeten brengen dus wat dat betreft zijn die op 25km afstand geen probleem qua vervoer, de scholen dichterbij zal hij op de fiets moeten doen :rolleyes:

    Over twee jaar maar eens zien hoe de pre-puber daar dan over denkt :roflmao:
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  12. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Nee, nog nooit van gehoord zelfs. Ik ga het meteen opzoeken zo, bedankt voor de tip! Wel eens gevraagd inderdaad of het geen dyslexie kan zijn, maar hij leest wel goed, dus er was geen reden om te testen.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    @Nummer4 , ik zou nooit voor basisschoolvriendjes kiezen, want zoveel kinderen zijn nieuw en ze maken zo nieuwe vrienden. Een kennis van mij is mentor en die geeft aan dat dat elk jaar weer drama geeft in de brugklas. Vrienden en vriendinnen die bij elkaar in de klas willen en vervolgens maakt de ene nieuwe vrienden, voelt de oude zich aan de kant gezet enz.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ja, helaas is daar weinig over bekend. Je zult de test alleen wel zelf moeten betalen, want vergoeding is alleen als ze slecht lezen en spellen. En ze moeten een half jaar extra begeleiding op school krijgen bij spelling, zodat ze kunnen zien of dat wat uit heeft gehaald of dat het zo blijft.
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  15. Linda86

    Linda86 VIP lid

    @Jo79 inmiddels heb ik wat dingen geleden, die helemaal bij mijn zoon passen. Het is, zoals ik het lees, niet alleen het slechte spellen, maar ook het verwisselen van letters en slordig schrijven. Mijn zoon schrijft altijd half door de regels heen en dan "gegolfd" zeg maar en de "ui" is nog steeds regelmatig een "iu" bij hem.

    Kan jij iets vertellen over hoe jullie die verklaring hebben gekregen? En hoe oud jouw dochter toen was? Een dyslexieonderzoek wordt in ons geval niet vergoed. Met spelling op de Cito scoort hij standaard een E, maar met lezen en DMT een A of B en hij was ook al vrij snel Avi uit.

    Edit: we waren tegelijk aan het typen ;).
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik kan me voorstellen dat het een lastige keuze is. Wat wil je zoon zelf? Bij jullie kon je toch die klassieke talen lekker laten vallen op termijn?
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    #57 Jo79, 17 jan 2020
    Laatst bewerkt: 17 jan 2020
    @Linda86 Ja, hier is het ook vanaf het begin ook altijd een E geweest of een V met spelling voor de cito’s, het hoogste was een keer een IV of D, dat was geloof ik eenmalig. Ze zat in groep 3 ook meteen bij het snelle lezersgroepje (ben nu al kwijt waar dat zon, maan en raket voor stond) en ze was snel avi-uit. Kon ook al heel jong goed praten, gebruikt moeilijke woorden, zinsopbouw is altijd goed geweest, maar spelling...drama. En ze schrijft ook zo slordig, maar goed, tegenwoordig wordt daar sowieso niet meer zoveel aandacht aan besteed als in mijn schooltijd, dus daar kan het ook aan liggen.
    Al met al heeft het ons 2 jaar gekost, extra begeleiding, gedoe met de gemeente enz., voor ze getest is en dat hebben we zelf betaald.
    Daar kwam dat dus uit.
    Mijn man is ook dyslectisch, maar dan op beide gebieden en hij herkende al snel vanalles.
    Aangezien we het zelf konden betalen, heb ik voor de voordeligste, erkende organisatie gekozen, zitten door het hele land https://www.eclg.nl. Was ruim de helft goedkoper dan die bij ons in de woonplaats en boden hetzelfde.
    Ze is eind groep 6 getest en heeft havo-vwo advies gekregen en doet dat nu.
     
  18. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon zit ook in groep 7 maar wij weten nog helemaal niet wat zijn schooladvies wordt. Het voorlopig advies krijgt hij volgende maand. Eerst de Cito nog maken. Nu is hij niet heel consequent in zijn scores, zit tussen II en IV in al heeft nog maar 1 keer een score IV gehaald. Ik denk dat het richting TL gaat maar dat horen we pas volgende maand.
     
  19. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    #59 Gymgirl, 17 jan 2020
    Laatst bewerkt: 17 jan 2020
    Ja, maar hij zegt nu dat hij medicijnen wil gaan studeren. Of medisch onderzoeker wil worden. Dus Latijn zal hij dan wel moeten houden, lijkt mij.
    Hij wil zelf naar gymnasium+.

    Wat ik lastig vind is dat de studiebelasting zo hoog is. Een schooldag bij de huidige gymnasium+ klas begint om 8.00 en eindigt om 16.30. Dan nog het fietsen erbij tellen, ongeveer 80 minuten per dag. En dan nog het huiswerk. Daarnaast wil hij blijven sporten (3x per week) en doorgaan met muziek (les en orkest). Is dat allemaal te doen? Of vraagt hij met gymnasium+ te veel van zichzelf? Maar kan hij dan wel worden wat hij wil worden?
     
  20. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Wij zijn na groep 8 verhuisd naar een andere provincie. Daardoor moest mijn dochter in de brugklas naar een andere school, waar ze echt he-le-maal niemand kende. Het duurde een week en toen was het al helemaal vertrouwd voor haar.

    Iemand anders schreef het ook al, maar in de brugklas vervallen veel oude groepjes van de basisschool. Zelfs als je naar dezelfde middelbare school gaat, maar ieder naar een ander niveau. Ik zou niet teveel waarde hechten aan de huidige vriendschappen. Een echte vriendschap blijft ook bestaan, ook al ga je naar een andere school. Mijn dochter woont dus nu ergens anders maar heeft gewoon nog een aantal vriendinnen van de basisschool. Ondanks de afstand.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina