Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Voor de scholen die bij mijn dochter scholen/richtingen de voorkeur hadden en dat waren 3 verschillende (tto, Vrijeschool en SvPO) kwam ik overal rond de 500 Euro per jaar uit. Allemaal te verklaren waar die kosten inzitten. Gewoon regulier had alleen de jaarlijkse ouderbijdrage plus geld voor de introductiedag en reizen/kamp, dus dan was je minder kwijt. Bij een andere school moest je ook nog een laptop/chromebook huren of kopen.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier ook rond 500 euro hoor. Extra profiel kost 100 euro, extra begeleiding 200 euro, boeken 75 euro en dan nog de rest rond 100 euro. Is een gewone school maar wel met wat extras erbij.
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Op zich niet gek, maar dan met 2 of hoogstens 3 niveaus gecombineerd.
    Mijn dochter zit in een klas met tl t/m vwo bij elkaar. Dat zit ze volgend jaar ook nog en het derde jaar wordt havo/vwo, omdat tl dan een profiel moet kiezen.
    Ze krijgen les op havo-vwo-niveau, daar zijn ook bijna alle lesboeken van, omdat ze meer leerlingen hebben met havo-vwo-advies (mijn dochter ook) dan tl.
    Gaat op zich wel goed, het heeft voordelen en nadelen. Ik denk dat als je net zoals op de basisschool doorgaat, het verschil te groot is en dat is niet prettig als je teveel van het gemiddelde afwijkt. Dan ben je vooral bezig met je aanpassen of je een uitzondering voelen lijkt me.
     
  5. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Dat je pas in de 3e een definitieve keuze moet maken lijkt mij op zich prima. Maar dan de eerste jaren les krijgen met alle niveaus zie ik niet zo zitten. Ik merk bij mijn zoon in de klas (groep 8) dat er behoorlijk veel verschil zit tussen de kinderen. De 'zwakkere' kinderen vinden het best moeilijk en hebben meer hulp nodig dan gemiddeld. Voor hun is het best wel op de tenen lopen. Terwijl de goed scorende kinderen soms (te) weinig uitdaging hebben. Misschien dat je 2 groepen kan maken op het VO. Een vmbo (alles tot en met TL) en een havo+ (alles tot gymnasium).
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Wat wel kan is de 2 deling maken in de eerste 2 jaar. En daarna pas een definitieve keuze. Dus pas in de 3e klas ga je echt bijvoorbeeld kader, TL of havo doen.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Zelf ga ik er niet van uit dat mijn zoon automatisch naar het vwo gaat, dat kan net zo goed tl worden en dan zou ik niet blij zijn als hij met al die niveaus eronder samen zit en niets erboven. Want tussen tl en bijv. basis zit echt wel een aardig verschil.
    Ik denk dat het beter werkt als je indien mogelijk in ieder geval een niveau hoger dan waar ze je inschatten kunt gaan proberen in een combiklas.
    Maar zoals het op de basisschool gaat, dat werkt voor de meeste kinderen die te ver van het gemiddelde zitten vaak gewoon niet.
     
  8. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Ik ben het met je eens @Jo79 . Kinderen die rond het gemiddelde scores zullen zich best goed staande kunnen houden. Maar de rest, denk ik, niet. Hoe ga je voldoende hulp bieden? Hoe ga je kinderen gemotiveerd houden?
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Er is hier in de buurt een school waar ze wel op niveau worden ingedeeld. Je komt de eerste 2 jaar altijd in een combiklas. Standaard heb je met je eigen klas lesuren, maar daarnaast heb je ook nog flexuren. Ga je naar zo'n flexuur (bv wiskunde) dan zit je daar met alle niveaus en leerjaren in een lokaal.
     
  10. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Zijn er ouders die VMBO basis en kader niveau aan het rondkijken zijn? Mijn zoon zit in gr 7 maar ik vind het nu al lastig om te kijken naar scholen omdat hij ook nog eens een bepaalde richting moet kiezen die natuurlijk wel op die school gegeven moet worden? Lastig
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    #91 sidmick, 21 jan 2020
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020
    Mijn dochter heeft KL/TL advies, erg lastig want de meeste scholen hebben BL/KL of TL/havo(vwo) En de sfeer hier op de BL/KL scholen is duidelijk anders dan op TL/Havo.
    Nu wil dochter graag naar eenm school waar ze BL/KL/GL hebben (GL is TL diploma maar dan met meer praktische vakken) Ze is nu eenmaal geen kind die met haar neus in de boeken wil.

    W.b.t. de kosten, dochter gaat een profielvak doen en dat kost inderdaad 270 euro extra per jaar boven op de vrijwillige bijdrage van 250 euro. Komen dus op 520 euro uit. En dan moeten we ook nog een ipad aanschaffen.

    Ook ik vind het reuze spannend. Dochter heeft moeilijke jaren gekent op de basisschool. veel gepest, veel leer problematiek etc. pas vanaf groep 6 is ze haar draai gaan vinden en vanaf groep 7 zit ze echt op haar plek met een leuke vriendinnengroep etc.
    Ik vind het doodeng dat ze weer van vooraf aan moet beginnen
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Maar dat hoeft dus niet lijkt mij?
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja dat zou ik ook denken. Vorige week met foto's begonnen en de meesten zijn nog bezig, maar zoon zit al bijna 3 dagen op de computer, omdat hij al heel snel klaar is. Met zo'n grote groep is het gewoon onmogelijk om voor iedereen iets te doen.
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Extra profiel is wel verplicht, extra begeleiding is inderdaad niet verplicht maar in ons geval wel handig. Die extra begeleiding vervalt overigens na de eerste drie jaar dus in de bovenbouw heb je dan minder kosten ;)
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is dan voor 1 schooljaar?
    Hier huur je de boeken.
    Zijn ze beschadigd dan betaal je boete.
    Maar al deze bedragen heb ik nog nooit van gehoord haha.
    Je moet in wezen rijk zijn om je je kind naar het VO te laten gaan.
    Ben blij dat het niet bij onze kinderen zo werkt ;)
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Zoals ik het nu begrijp van de NOS krijgen leerlingen wel op verschillende niveaus les maar in dezelfde klas.
    Maar wat is dan het nut?
     
  17. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Zo een school is hier nu al. Daar doe je ieder vak op eigen niveau (bv wiskunde oo vmbo maar geschiedenis op havo) Stomme is dat je examen wel op 1 niveau (laagste) is dus waarom zou je de andere vakken hoger volgen al die jaren?!?
     
  18. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Onze school zit bij jullie om de hoek ;)
    Maar daar tikken we incl profielkeuze ook wel de 500 per jaar aan straks
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    OMG, welke school is dit dan?
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.352
    113
    Er zijn ook scholen waar je wel op verschillende niveaus eindexamen kunt doen. En er zijn ook scholen waarbij je enkel de eerste twee/drie jaar gemengd zit en vakken op verschillende niveaus kunt volgen en daarna dus wel een bepaald niveau gaat volgen. Het idee is dan enkel dat de keuze een paar jaar wordt uitgesteld.

    In veel landen wordt pas met 14/15 geselecteerd op niveau, Nederland is wat dat betreft erg vroeg. En voor veel kinderen te vroeg. Die komen pas met 13/14 een beetje 'op dreef', zeg maar. Zeker kinderen die bv. van thuis uit 'minder meekrijgen'. Door de keuze wat uit te stellen schijnt dat verschil wat minder groot te worden. Ook omdat kinderen die minder goed presteren zich gemiddeld genomen vaak meer optrekken aan kinderen die beter presteren (natuurlijk niet praktijkonderwijs tov vwo - dat verschil is te groot) dan dat kinderen met betere prestaties afzakken naar een lager niveau.

    Op zich sta ik dus wel achter latere selectie. Aan de andere kant denk ik dat het erg per kind kan verschillen waar het behoefte aan heeft en wat dus de beste keuze is. Ik denk dus dat het goed is dat scholen dit op een verschillende manier mee om gaan, zodat je als kind en als ouder een school kunt zoeken die voor jullie gevoel het beste bij het kind past.
     

Deel Deze Pagina