Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    De school vlakbij de grote schaatsbaan in de grote stad waar we tegenaan wonen weet je dan wat ik bedoel? Haha.. wil het niet bij naam noemen.
    Maar goed, die kosten komen wel doordat de talentklas 270 per jaar kost hoor en dat is een vrije keus
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk SB
     
  3. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Nee nee, dichterbij ,tussen de bossen. Begint met een w en was heel vroeger tuinbouw. Veel mensen zijn die school vergeten en daarom is hij zo heerlijk klein
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Haha begint die met een W?
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Zie PB
     
  6. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Weet je waar ik zo tegen op zie? Mijn zoon zit nu in groep 8. Hij vindt het al heel lang niet meer leuk om school. Hij heeft niet veel aansluiting met de kinderen op school (ze zijn veel te ruw, lomp en luidruchtig voor hem). Daarbij wil mijn zoon presteren, met alles. Hij wil de sportwedstrijden winnen, hij wil goede cijfers etc. De rest van de klas is hier minder mee bezig. Het merendeel krijgt kader advies. Een paar TL. Mijn zoon krijgt gymnasium advies. Dit even voor het beeld. Dagelijks zegt hij niet naar school te willen. Wij praten dan met hem en dan gaat hij toch maar. Sinds een paar maanden gaat hij 1 keer per week naar het VO voor een plusklas. Dit vindt hij geweldig. Echt iets om naar uit te kijken. Hij vindt de lessen fijn, de kinderen leuk... We zien dan zo'n ander kind. Ik ben bang dat als er van die samengestelde klassen gevormd worden (eigenlijk zoals op de basisschool) hij met hetzelfde 'probleem' blijft zitten. Hij zal dan wel op een gymnasium niveau les krijgen terwijl anderen op hun niveau les hebben. Maar dit is nu ook al. Mijn zoon doet andere dingen dan de rest van de klas. En als er projecten gedaan moeten worden zal hij vaak met hetzelfde kind samen moeten werken. Of er moeten meerdere VWO/gymn leerlingen in de klas zitten.

    En hoe gaat het dan met de praktijklessen voor VMBO'ers? De havo en hoger leerlingen krijgen alleen theoretische lessen. Gaan ze dan wel opsplitsen?

    Ik ben echt wel een voorstander van combinatieklassen, maar niet te extreem. Dus niet alle niveaus bij elkaar, maar verdelen over 2 groepen.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @Gymgirl: En daarom ben ik dus ook voor een variatie aan scholen. ;) Omdat voor sommige kinderen de combi goed is en voor anderen juist niet. Als er verschillende scholen zijn, dan is er voor (bijna) iedereen iets. :)

    Ik zie er bv. juist andersom tegenop. Mijn dochter zit nog in 7 en ik heb geen idee wat voor advies ze gaat krijgen. Op zich is het een kind wat wel vwo zou willen (en ik denk ook wel kunnen) doen, maar zij heeft juist totaal geen prestatiedrang in de zin van 'de beste willen zijn' en ze heeft juist veel behoefte aan veel verschillende kinderen om zich heen. Mijn dochter heeft jaren niet naar school gewild, heeft om die reden ook thuis gezeten. Inmiddels zit ze op een school die veel minder prestatiegericht is en waar een veel grotere variëteit aan kinderen op zit en ze is volledig opgebloeid en doet ze het veel beter op school. In haar geval zal een gymnasiumklas mogelijk dus juist een averechts effect hebben dan bij jouw zoon. Dat kan dus ook. :)

    Het zal per school verschillen hoe ze zo iets vormgeven. Soms/vaak zijn het bv. de vmbo-tl leerlingen die er dan bij zitten, maar soms ook wel meer. (Dit had je vroeger trouwens ook al, dat is niets nieuws. Ik zat een jaar of 25 geleden ook met mavo/havo/vwo (atheneum en gymnasium) in de brugklas. In de tweede werd het mavo/havo of havo/vwo en vanaf de derde werd het één van de drie.) Afhankelijk van hoe je de roosters indeelt, kun je natuurlijk havo en vwo leerlingen ook meer praktijklessen geven dan gebruikelijk of je maakt daar wel een onderscheidt en sommige leerlingen volgen dan Grieks of Latijn ofzo, terwijl anderen een praktijkvak volgen. Ik noem maar wat. Op de school waar wij naar aan het kijken zijn, werken ze met flexroosters, dat geeft ook veel mogelijkheden.
     
  8. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Zo'n soort school hebben wij vorig jaar bezocht. Je krijgt een diploma van vmbo, maar bij bijv geschiedenis uit jouw tekst zou je dan een certificaat krijgen van havo.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Hier kan dat ook op een school in deze plaats en volgens mij ook bij mijn dochter op school.
     
  10. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    De eerste open dagen zijn al voorbij. Iemand al geweest?
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wij zijn al bij 6 scholen geweest. Wat wil je weten? ;)
    Onze situatie is helaas anders, wij weten nog niet eens hoe het afloopt maar hoop toch echt voor de voorjaarsvakantie meer duidelijkheid te hebben.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ja, wij zijn bij twee scholen geweest, dat is het ook voor dit jaar, want hij zit in groep 7. Hij vond het op beide scholen leuk.
     
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Wij hebben deze week 3 scholen bezocht maar dochter blijft bij haar eerste keus dus volgende week gaan we een afspraak voor inschrijven maken
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij zijn ook bij 3 geweest, zoon is ook bij zijn eerste keuze gebleven. Wij moeten alleen nog het definitieve advies afwachten en dan schrijven we hem in. Wel online in ons geval.
     
  15. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn op 1 school geweest, havo/vwo school.
    Dinsdag naar de 2de, vmbo school.

    Wat mij betreft gaan we niet naar school 2.
    Maar ze wil zelf wel heen...want stel ik haal geen havo niveau zegt ze.

    Ben er zelf noet zo bang voor.
    Ze scoort op alles vwo advies, alleen rekenen scoort ze net onder tl.
    Haar advies was dan ook tl/havo.
    We hebben haar op bijles gedaan voor rekenen, ze geeft zelf aan dat ze hier veel baat bij heeft.
    Zou t absurt vinden als ze alleen voor rekenen naar tl zou moeten.
     
  16. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.389
    3.259
    113
    Hier hetzelfde moeite met rekenen en hiervoor bijles, wij kiezen daarom voor een school waar ze tot het 3e leerjaar vakken op haar eigen niveau kan doen dus bijvoorbeeld rekenen op tl en de rest op havo. Hier is maar 1 school van dus keuze was makkelijk gemaakt.
    Geen idee hoor wat haar uiteindelijke advies zou zijn, dit horen we volgende week.
     
  17. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Wat toevallig dat ze dat allebei hebben!
    Hier is die keuze er helaas niet.
    Er is 1 school voor havo/vwo/vwo+
    En 1 school voor vmbo.
    Om haar in jullie woonplaats op school te doen zie ik niet zitten.
    Is ze elke dag minstens 2 uren kwijt aan het reizen.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Rekenen en begrijpend lezen tellen juist het zwaarste. De rest kun je eigenlijk weglaten. Ik denk dat tl havo juist een heel redelijk advies is met rekenen onder tl niveau.

    Hier scoort zoon altijd een 1 op rekenen (al is nu nog even afwachten uiteraard) en op begrijpend lezen tot nu toe 1 of 2 en 1 keer een 3. Daardoor tot nu toe havo/vwo advies.
     
  19. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.990
    1.808
    113
    Provincie Groningen
    Havo advies lijkt ons inderdaad helemaal prima.
    Nog geen idee wanneer de advies gesprekken hier op school zijn.
    Inschrijven op de nieuwe school moet voor 1 maart, dus het zal wel ergens voor die tijd zijn.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wij hebben 11-2 het gesprek. Inschrijven kan hier tot 15 maart meen ik.
     

Deel Deze Pagina