Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Jouw zoon zit nu toch in groep 7? Een combinatiegroep 7/8 toch? Gaat hij dan na de vakantie naar groep 8?

    Wat vond hij van de scholen?
    Wij gaan komende week naar een open dag. Dit is niet de school van zijn keuze. Maar wij willen dat hij er toch gaat kijken, al is het maar om er zeker van te zijn dat hij daar niet heen wil.
     
  2. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Wij zijn al bij een aantal scholen wezen kijken. De school waar onze voorkeur en die van onze zoon naar uit gaat heeft op 7 feb open dag.
    Op 13-02 is hier het adviesgesprek en inschrijven is volgens mij op 2 maart (of 3, moet ik nog even checken).
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier valt de keuze denk ik komende week. Al diverse scholen gezien, proeflessen gevolgd. Vorige week de algemene open dag van keuze 2 gekeken - en deze week gaan we naar -vermoedelijk- keuze 1. Als die middag/avond bevalt - is de keuze gemaakt... pfff ik hoop dus op duidelijkheid ;)
     
  4. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Wij hebben nog niks gehoord over wanneer de adviesgesprekken zijn. Ik hoop wel voor de vakantie. Dan kan hij een keuze maken en dat afsluiten. Ik merk dat hij toe is aan duidelijkheid.
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Spannend al die open dagen! En ja duidelijkheid daar ben ik onderhand ook aan toe :cool: dus ik begrijp het helemaal.
    De bedoeling is dat zoon na de zomervakantie naar het vo gaat. Het is alleen nog niet helemaal duidelijk hoe en wat, daar wachten wij nog op.
    Hier kiest hij voornamelijk op gevoel. Hij zegt zo vaak dit voelt goed of dit voelt niet goed. Oh ja en naar gymnasium wilde hij niet want het waren alleen maar nerds :roflmao: inclusief leraren (ik deel zijn mening wel, het waren allemaal types die de hele dag achter een pc zitten te programmeren, niks mis mee maar daar heeft hij geen aansluiting mee). Als het allemaal doorgaat dan wordt het een school met een extra profiel en extra begeleiding.
     
  6. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Zover reizen is inderdaad niet te doen! Daarnaast is een school in de buurt qua contacten ook veel leuker.

    Ik ga uit dat wij tl advies gaan krijgen, vind het jammer aangezien ze de rest gewoon prima scoort. Vandaar de keuze op deze school, hoop voor haar dat ze de komende jaren rekenen kan bijspijkeren met bijles en dan uiteindelijk examen kan doen op havo.

    Hier overigen advies gesprek 2e week van februari.
     
    consider vindt dit leuk.
  7. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Wij hebben het adviesgesprek voor de oudste morgen... maar is al aangemeld.

    De middelste, groep 7, heeft echt nog geen idee en toont geen enkele interesse in middelbare scholen.
    Vraag aan jullie, wat zouden jullie doen...
    Hij scoort op de rekenvakken goed (havo-vwo), maar op begrijpend lezen minder (tl-kbl).
    We gaan sowieso bij een vmbo-tl kijken, maar zouden jullie ook al bij een havo-vwo school gaan kijken? Voor die laatste moet je een havo/vwo advies hebben.
    Zo het zo sneu vinden als hij juist die school geweldig vindt, maar dat advies uiteindelijk niet krijgt.
     
  8. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik zou er zeker wel gaan kijken, maar of hij ook een havo/vwo advies gaat krijgen durf ik niet te zeggen. Begrijpend lezen is wel een belangrijke pijler. Je zou de komende maanden zelf wat extra kunnen oefenen. Stel, hij krijgt nu een lager advies dan kan hij dus niet naar de school van zijn keuze. Maar als hij de eindtoets wel op niveau scoort dan stellen ze het advies bij naar boven.

    Succes bij het gesprek!
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Hier is de spanning er nu uit gekomen. Hij is ziek.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    @marloes80

    Ik zou ook gaan kijken hoor, maar hem wel duidelijk van tevoren zeggen dat het ook zomaar zou kunnen dat hij hier niet heen kan en dit in zijn achterhoofd moet houden.
    Scoort hij elke cito zo voor begrijpend lezen of met nieuwsbegrip etc.?

    Wat vervelend dat er nog zoveel scholen blijkbaar zijn die of alleen vmbo bieden of alleen havo/vwo. Dat je gelijk naar een andere school moet als je van niveau wisselt of als je tl/havo-advies hebt, niet zomaar zo’n combibrugklas kunt doen.

    Hier zit gelukkig alles bij elkaar in de stad en alle combinaties zijn mogelijk.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Beterschap! Staken ze donderdag en vrijdag ook? Misschien wel zo prettig voor hem om even bij te komen.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Beterschap en rustig aan.
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier hoeven ze deze weet 1,5 dag naar school. Op zich komt het ivm doortoetsen het wel goed uit.
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Dank jullie. Nee, helaas staken ze niet.
     
  15. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Wij hebben nog geen datum voor het advies gesprek.
    Heb je als ouder ook een 'stem' in het niveau?
    Dochter heeft vanaf kleuters al hoge cijfers, school is vorig jaar veranderd in methode van lesgeven en haar resultaten daalde.
    Nu is de school onlangs bestempeld als 'zeer zwakke school'
    Lijkt mij dat daardoor haar resultaten ook zijn gedaald.

    Ze had vorig jaar havo/vwo advies, zelf wilt ze graag vwo gaan doen (wilt ook naar de universiteit later).
    Mogen wij dan als ouder kiezen dat ze toch vwo gaat doen?
    Vorig jaar gaven ze aan dat ze dat waarschijnlijk prima ging redden.
     
  16. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Met een Havo/vwo advies kom je in een havo/ vwo brugklas, met een Vwo advies kom je direct in een Vwo brugklas. Althans hier gaat dat zo.
    Mocht het nu zo zijn dat ze haar eindcito/ Dia toets op een duidelijk vwo niveau maakt dan kan er altijd nog gesproken worden om haar direct in een Vwo klas te zetten maar die beslissing wordt dan gemaakt bij het VO omdat de indeling vaak al gemaakt is mbt het aantal leerlingen.
     
  17. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    marloes80 vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nee. Dat mag je niet als ouders. Met een havo vwo advies kun je haar wel aanmelden op vwo en de school kijkt dan of ze haar daar ook plaatsen.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Áls er dakpanklassen zijn. Niet alle scholen werken daarmee.
     
  20. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Oke dus het advies van school is leidend daarin, bedankt :)
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina