Schoolkeuze middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    In dit artikel staat beschreven wat je kan doen als je het niet eens bent met het schooladvies.
    Niet eens met het schooladvies?
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klopt. Hier zijn er ook scholen met enkel een Mavo, Havo, VWO brugklassen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  3. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.006
    899
    113
    Ja, maar dat was niet zo spannend...
     
  4. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Wij hebben niks te zeggen over het school advies, uiteraard kan je het er niet mee eens zijn. Maar ze hebben al 8 jaar op deze school gezeten en ik heb het volste vertrouwen in onze school.
    Ook het inschrijven/aanmelden liep volledig via de basisschool.
    In ieder geval, de oudste zit nu een half jaar op de middelbare en ik ben elke dag nog blij met onze keuze.
    Niet diegene waar iedereen heen ging, maar het gevoel was bij hem direct JA! En bij ons ook.
     
    Athina vindt dit leuk.
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar liep de keuze voor school zelf dan ook via/door de basisschool?
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nee dat niet zozeer, maar school heeft met alle middelbare scholen wel contact. Nu is dat hier niet zo heel erg veel. Een stuk of 10 dacht ik. En de groep 8 juf ‘kent’ al die scholen en toelatingseisen ook al een jaar of 10. Dus ze kan leerlingen vaak wel goed plaatsen, ze weet vaak van te voren al waar een leerling het beste op zijn of haar plek is.

    Oh wacht ik heb school advies getypt, maar moet uitstroom advies zijn haha. Het was nog vroeg :confused::p
     
    Whoopy en Athina vinden dit leuk.
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ondanks dat onze zoon nog niet beter is zijn we toch naar de open dag geweest. Het ging om een school waarvan hij al dacht niet naar toe te willen. En nu weet hij het zeker. Deze school past niet bij hem. Ik had dit al wel verwacht maar nu is het voor hem ook duidelijk. De schoolkeuze is dus gemaakt. Dat is stap 1! :)
     
  8. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Hoorde van een moeder dat ze hier ook de laatste week voor de vakantie de adviesgesprekken gepland hebben. Ik hoop dat de leerkracht hem kan helpen bij het maken van de keuze.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Weet niet of je zoiets van de leraar mag verwachten om eerlijk te zijn?
    Hier wordt daar niks over gezegd door de leraar. Daar zijn ouders toch ook voor?
     
  10. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Waarom niet? School geeft toch een advies op basis van de afgenomen toets, de schoolresultaten van de afgelopen jaren en de leerhouding van het kind? Ik neem aan dat de leerkracht daar wel een beeld bij heeft. De leerkracht van begin van dit jaar zei dat hij alles kon kiezen. Dat lijkt heel fijn, maar dat is een lastige keuze voor een 11 jarige. Daar komt bij dat hij moet kiezen tussen havo-vwo of gymnasium+. Daar zit best een groot verschil in qua studiebelasting en de moeilijkheid. Maar meer is er niet. Ik wil niet dat er teveel van hem gevraagd wordt (er is meer dan school ;)) maar ik zou het ook jammer vinden als er weer te weinig uitdaging voor hem is.
    Ik hoop dat de basisschool hierin kan adviseren.
     
    Madeliefke en Athina vinden dit leuk.
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De ouders zijn ook eindverantwoordelijk. Ik zou het overigens raar vinden vinden als de leraar meehielp. Dit ivm eventueel een verkeerde keuze. Stel de leraar adviseert school A en die school bevalt achteraf niet. In de huidige samenleving zijn er helaas genoeg ouders die bij de leeraar verhaal gaan halen. Met dezelfde reden (verantwoordelijkheid dragen) wordt er niet geadviseerd om de keuze volledig bij het kind te laten. Het kind mag meebeslissen maat de ouders zijn degenen die uiteindelijk de knoop doorhakken.
     
    Whoopy en suus1983 vinden dit leuk.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik denk dat de school alle voor- en nadelen op het rijtje gaat zetten en de keuze aan jullie laat.
     
    Whoopy en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Het gaat niet om het kiezen van een school, die keuze heeft hij al gemaakt. Het gaat om het niveau. Daarin kan school, lijkt mij, prima adviseren. Daarom heet het toch ook een adviesgesprek. Of doen ze dat bij jullie niet?
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja dat is heel wat anders natuurlijk.
    Dat is idd wat de leraar bepaalt. Hij geeft een advies af en daar moet je het mee doen. Lager inschrijven kan wel, maar hoger kan dan niet. Dus als hij straks havo-vwo krijgt, wordt gymnasium+ lastig (de keuze wel makkelijker).
    Maar waarom zo afhankelijk zijn van de leraar, jullie als ouders hebben hier toch ook wel een mening over?
     
  15. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Mijn twijfel zit in dat ik gymnasium+ (dus nog zwaarder dan gymnasium) zo zwaar vind. Maar 1 stapje lager is havo-vwo. Dat verschil is zo groot. Ik had liever vwo of gymnasium gekozen. Ik ben bang dat alle tijd in school moet gaan zitten. Dat gaat hij niet leuk vinden. Hij sport graag en speelt in een orkest. Dat kost ook veel tijd. Maar is aan de andere kant ook ontspanning.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja die twijfel snap ik goed, school is belangrijk, maar er is nog meer. Vreemd dat er geen vwo is, dat maakt het lastig. Al zou hij natuurlijk na een havo- vwo brugklas naar het vwo uit kunnen stromen neem ik aan?
    Dan is er niet heel veel aan de hand toch? Wat zou er gebeuren als hij gym+ niet zou haken, kan hij dan op dezelfde school blijven? Ook iets wat ik mee zou wegen.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  17. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Als gym+ teveel tijd kost kan hij na dat jaar wel doorstromen naar vwo. Dat kan zelfs op dezelfde school. Gelukkig! Daarom denk ik dat we het maar gewoon gaan proberen. Dit is ook wat hij wil. Maar ik hoop nog steeds op een advies vanuit school. En dan iets duidelijker dan 'je kan alles kiezen'.
     
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Klinkt goed!
     
    Gymgirl vindt dit leuk.
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Als dat is wat hij zelf wil zou ik dat gewoon doen. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat gymnasium heel erg veel tijd kost Dat verschilt per leerling. Mijn dochter zit nu in de tweetalig gymnasium brugklas en verveelt zich daar kapot. Huiswerk heeft ze tot nog toe hooguit gemiddeld een kwartier per dag gedaan.
    (gymnasium+ ken ik persoonlijk niet, volgens mij hebben wij dat hier in de omgeving niet, maar dat zal vast ook gelden dat het per leerling verschilt)
     
    Whoopy en Gymgirl vinden dit leuk.
  20. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Vanochtend mijn zoon ingeschreven en nu wachten tot we op gesprek mogen komen. Deze school moet het echt worden dus vandaar dat ik al klaar ging zitten vanochtend. Erg kleine school (onderbouw) dus weinig kinderen die aangenomen worden.
    Geen andere school die zijn interesse heeft dus hopelijk gaat het allemaal goedkomen.
     

Deel Deze Pagina