Nou dit dus.. iedereen vond het veel te laat. Zeker als je er tussen valt.. of het echt niet weet wat je zou willen Dan moet je ook naar heel veel scholen, waardoor de keuze nog moeilijker wordt. Hier " gelukkig " ook een kind wat het al weet qua nivo, maar nog niet welke school. Hij wil zelf graag naar maritiem college en dat betekent, intern, 5 dgn van huis. Ik vind het niks, zijn vader stimuleert het ( heeft ook die school gedaan). Of een techniek school hier in de buurt, in Jan en feb gaan we met beide scholen nog ern keer meelopen.
Vandaag had je bij volgens mij Brainstorm op 3 een heel item over kinderen met dyslexie. Vooral heel positieve aspecten werden benoemd. Einstein en Bell waren ook dyslectisch, kijk waar ze gekomen zijn
Wij vonden het wel heel fijn. Je kunt er op dat moment nog niet veel mee, maar het vertelde ons wel veel toen ze eind groep 7 zo gezakt was in haar resultaten. Anders hadden we dat misschien wel voor lief genomen, terwijl we nu wisten dat ze echt wel beter kon. Wij streven er wel naar dat onze kinderen het beste uit zichzelf halen en zo wisten we ook dat dat niet het voorlopige advies uit groep 7 was. Het is zo zonde als de capaciteiten die ze hebben niet ten volle benut worden (zegt een moeder die de middelbare school met 2 vingers in haar neus deed omdat ze eigenlijk te laag zat. Leren deed ik dan ook niet).
Bij ons worden de resultaten vanaf groep 6 al meegenomen in het definitieve besluit. Bij jullie niet? Ze heeft nu op deze school helemaal niet kunnen laten zien dat ze meer in zich heeft. Vervelende situatie zeg!
Dat is wel heel erg laat. Hier willen de middelbare scholen eind maart de inschrijvingen al hebben. De cito maakt hier in principe geen verschil meer omdat het advies er al is, enkel als ze ineens veel hoger zouden scoren zouden ze dit nog aan kunnen passen.
In jullie geval snap ik dat ja, dus gelukkig maar dat het wel zo was. Maar in het geval van onze dochter had het dus nog niet echt wat gezegd omdat ze in groep 6 pas begon te groeien in haar resultaten. Ze was overigens ook heel onzeker over haar eigen kunnen. Daar hebben haar juffen in groep 7 en 8 echt aan gewerkt. En de juf in groep 8 zat dus echt goed toen ze bij het eindadvies zei 'het is eigenlijk toch echt vwo' (en niet havo/vwo zoals het voorlopig advies in de herfst) maar dochter dat zo eng vond, dat juf van haar havo/vwo op het inschrijfformulier voor de middelbare moest schrijven. Wij vonden het goed want of het advies ne havo/vwo of vwo was, ze zou op de school waar ze naartoe ging toch in een havo/vwo klas komen. In dat jaar heeft ze gezien dat ze vwo best aankon (ze kregen voor elke toets een havo-cijfer en een vwo-cijfer). En nu zit ze in 5 vwo met zulke mooie resultaten. Ja, ze moet er echt voor werken, het komt haar zeker niet aangewaaid. Maar dat doet ze ook en daar zijn we heel trots op. En ik ben het met je eens dat het zonde is als ze hun capaciteiten niet benutten. Ik heb een aantal klasgenoten van haar uit groep 8 naar de havo zien gaan terwijl ze vwo waarschijnlijk makkelijker zouden moeten aankunnen dan dochter. Puur omdat ze gewoon niets uitvoeren. Dat vind ik zo zonde en ik ben heel blij dat wij daar niet mee te maken hebben. Niets mis met de havo of welk ander niveau dan ook natuurlijk, zolang het het niveau is dat bij je kind past. Alhoewel je ook zou kunnen redeneren dat het lagere niveau bij het kind past omdat het kind niet veel wil uitvoeren Maar dat vinden wij dus ook wel erg zonde.