Mijn zoon is al ruim een jaar overdag zindelijk. In de winter gaat dit top, in de zomer is het bagger. Hij is te lui om naar binnen te gaan om op de wc te plassen. Dus hij plast liever in zijn broek. Maar goed ik ben er wel klaar mee. De regel was in het begin dat hij zelf zijn broek etc. moest omwisselen. Nu helpt dat ook al niet meer, dus ik heb nu de regel, plas je in je broek dan kun je binnen blijven. Hij is alleen nogal hardleers en naar mijn idee werkt dit eerder averechts ondanks dat hij buitenspelen echt fantastisch vind. Ik vrees dat dit me in de zomer heel veel energie gaat kosten. Nu ben ik benieuwd of er meer moeders zijn die tegen dit probleem aanlopen en hebben jullie nog tips?
Als hij buitenspelen zo fantastisch vindt snap ik niet dat het averechts zou werken wanneer hij binnen moet blijven nadat hij in z'n broek geplast heeft.... Dan zou hij toch denken oeh ik moet wel naar de wc want als ik in mijn broek plas moet ik de rest van de dag binnen blijven. En anders om de zoveel tijd verplicht naar de wc?
Waarom zet je voor nu niet gewoon een potje buiten? Eerst zorgen dat hij weer de moeite doet om in de buurt te gaan, en dan de afstand tussen potje en speelplek vergroten. Lijkt me een prettigere aanpak voor iedereen dan meteen gaan straffen en iedereen binnen te houden.
@ ikkie: Hij kan de boel nogal op stelten zetten. Dan ben ik echt de hele dag bezig om hem te corrigeren terwijl mijn dochter alleen buiten is. @Shakes: Daar heb ik nog niet eens aan gedacht het potje. Goede tip dankje.
Mijn zoon is 8 jaar en plast ook nog regelmatig in zijn broek, maar alleen als hij op de tablet, spelcomputer of gewone computer zit. Hij is dan zo geconcentreerd dat hij zijn plassignaal negeert en dus een natte broek heeft. Hij zit er dan zo in zeg maar, dat hij wel voelt dat hij naar de wc moet maar zich niet kan losmaken van wat hij op dat moment doet en dan plast hij in zijn broek. Straffen werkt in zijn geval dus helemaal niet. Goeie afspraken maken wel. Hij moet dus eerst naar de wc voordat hij op de tablet mag (dat mag maximaal 1 uur per dag) en als de tablet weg moet dan moet hij weer naar de wc. Is dit bij jouw zoontje niet ook zo, dat hij dat buitenspelen zo leuk vind dat hij zich de tijd niet neemt om naar de wc te gaan omdat hij niet wil stoppen met buiten spelen. Ik vind het nogal wat dat je hem lui noemt. Nu speelt het bij mijn zoon ook mee dat hij een kleine en overactieve blaas dus vaak kleine beetjes plast. Hij is regelmatig al binnen het uur op de tablet weer nat. Nu hebben we de afspraak dat ik hem na een half uur op de tablet naar de wc stuur (is niet altijd makkelijk omdat hij dan moet stoppen met wat hij doet) en dan mag hij weer verder. We hebben hem ook een tijdje de tablet afgepakt als straf maar als hij dan weer op de tablet mocht plaste hij zo weer in zijn broek. Wij houden nu een hele strakke structuur aan wat hier goed lijkt te werken.
Wij lopen al een tijdje bij de plaspoli en daar zegt iedere kinderarts dat kinderen NIET expres in de broek plassen, al lijkt dat soms wel zo. Het levert ze niks op dus waarom plassen ze in de broek, daar moet je achter zien te komen.
Hoe oud is je kindje? Mijn ervaring is dat zindelijkheid 1 ding is, maar 'zonder ongelukjes' iets anders. Zoals met iedere vaardigheid leren gaat dit met vallen en opstaan... Mijn beide meisjes hebben zeker 1-2 jaar nog ongelukjes gehad omdat ze te afgeleid waren om op het juiste moment te gaan. Kwamen dan vaak te laat in actie, hadden de plasprikkel al te lang genegeerd, dat ze of 'zomaar' in de broek plasten of wel naar WC holden maar niet snel genoeg waren, plasten dan in de broek ergens op weg naar WC of gewoon staande naast de WC-pot. Op vaste momenten naar WC sturen hielp wel wat, maar vooral mijn jongste weigerde op commando naar WC te gaan en heeft een (lange) periode dagelijkse ongelukjes gehad, m.n. eind van middag als ze moe werd. Ze is nu 4 jaar en de laatste tijd gaat het beter. Laatste ongelukjes waren in 'bijzonder afleidende' omstandigheden (op een feestje, tijdens de eerste schoolweek). Mijn oudste plaste in de broek omdat hij te lang ophield, reageerde niet adequaat op de plasprikkel. Als je dat lange tijd doet, kun je een overactieve blaas krijgen (zoals hij) en dan kan het van kwaad tot erger gaan, zonder dat je kind daar iets aan kan doen. Na onderzoek van uroloog (bij 6,5 jaar oud) hebben we hem door middel van laxeren getraind om beter naar zijn lijf te luisteren en zijn de natte broeken langzaam afgenomen (in een jaar tijd of zo).
Mijn aanpak was overigens een rustig: kan gebeuren, helpen met schoonmaken en dan gewoon weer door. Niet te veel aandacht aan besteed. Boos worden of straffen helpt echt niet (believe me, I tried ).
Dit. Ik weet niet hoe oud kind is. Maar ik zou er ook zo min mogelijk aandacht aan besteden. Kan het niet zijn dat hij het vergeet door het spelen? Of dat je zelf zegt kom we gaan even plassen dan kan je daarna verder spelen?
Hij is nog jong hoor 3 jaar 5 mnd. Ik herken het gewoon niet aangezien dochters ongelukjes op een hand te tellen zijn. Die is er echt heel precies in. Dus ik verwacht misschien gewoon teveel van zoonlief. Blij om te lezen dat het vaker voorkomt. Ik stuur hem ook wel naar de wc, maar het is echt een eigenwijze drommel en hij speelt dus gerust door. Ik vraag ook waarom hij niet naar de wc is gegaan en dan zegt hij vind ik niet leuk, had ik geen zin in of ik wilde mijn plas ophouden. Ik denk dat we het maar weer moeten loslaten als ik het zo lees. Gelukkig komt de zomer eraan en is de was buiten zo droog Bedankt voor jullie reacties. Geeft weer even vertrouwen!
Mijn zoon is net zo oud. Ik vind het wel te jong om er al zo'n consequentie aan te hangen. Mijn zoon plast thuis ook weleens in zijn broek. Bij de oppas en op de psz gaat het goed. Als ik hem sochtends 7.30 bij de oppas afzet en om 15.30 bij de psz ophaal heeft ie nog steeds dezelfde broek aan. Maar thuis laat ie het gaan ofzo. Ik zeg er niks van. Alleen je moet voortaan wel eerst naar de wc en niet in je broek plassen. Als je nog een keer in je broek plast doen we een luier aan. Nou dat wilt ie niet dus dan gaat het weer goed. En hij komt ook niet altijd zelf, dan zeg ik kom we gaan even plassen. Dan zegt ie ook altijd nee ik moet niet. Maar dan moet hij toch.
Mijn dochter heeft blaas problemen (gehad) en bij haar is het enige dat werkt structuur. Op vaste tijden naar de wc, doet ze dit niet dan gaat het na een paar dagen (zonder structuur) weer mis. Met onze verhuizing en verandering van school was ze echt haar ritme kwijt en lukte het ook niet. Nu weer een strak ritme (heb een herinnering in mn telefoon) en het gaat goed. Met buitenspelen gaat het ook nog wel eens mis omdat ze dan toch te laat bedenkt dat ze naar de wc moet. Hoe moeilijk het ook is, straffen en boos worden werkt alleen maar tegen.
Vandaag inderdaad weer iets strakker gereageerd en hem af en toe bewust naar de wc gestuurd (bv. vanmorgen voor het buitenspelen) en hij is de hele dag droog geweest. Dus het zal toch de afleiding wel zijn. Nogmaals bedankt voor jullie reacties, kan soms wel weer even verhelderend zijn.