aandacht grote broer/zus na bevalling

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lavendel82, 15 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ik ben wel benieuwd hoe bij jullie een kraamweek is geweest bij een 2e kindje. En dan vooral hoe ging het met grote broer/zus. Niet dat ik mij er druk om maak, ben uiteraard wel benieuwd hoe onze dochter het straks gaat oppakken. Want het is wel weer een verandering.

Wij willen het 'gewoon' zo 'gewoon' mogelijk houden, ze blijft nu ook gewoon naar de opvang gaan. En dat zal straks in de kraamweek en daarna ook zo zijn.
    Verder ook gewoon proberen zoveel mogelijk haar dagritme aan te houden.

Als ik dan hoor/lees van ouders die cadeautjes kopen voor het oudere kind, dat zijn dingen waar ik helemaal niet aan zou denken.

Iemand nog tips? En ben vooral benieuwd naar jullie ervaring.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben het juist wel een beetje speciaal laten zijn. Dus idd cadeautje en trakteren op school, want het was voor hun ook heel speciaal en indrukwekkend zo'n zusje erbij. Maar hangt misschien ook van de leeftijd af hoor, want de oudste was 3,5 dat de middelste geboren werd en maakte het dus heel bewust mee. Middelste reageerde niet heel anders als normaal toen de jongste geboren werd, maar voor de oudste was het weer een hele happening.

Gewoon doen wat voor jullie fijn is! Hier verder het gewone ritme aangehouden en alles wat normaal gebeurde bleef zo. Maar er was dus wel een klein cadeautje toen het zusje geboren werd en trakteren op school. Ook de kraamvisite nam een kleinigheidje (kleurboek, stickers, puzzeltje, boekje) mee voor de oudste twee. Vond ik wel erg leuk dat er ook aan hen gedacht werd.

3. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hier was het voor e tweeling al een spannende tijd omdat ze ook rond de geboorte voor het eerst naar de basisschool mochten.
    Maar wij hebben hen geen kadootjes of zo gegeven.
    Wel hen betrokken bij alles en laten helpen met de baby. vinden ze helemaal geweldig.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb vooraf een boekje gekocht met 'wat zit er in je buik, mamma?'. Dmv flapjes kun je in de buik van 'mamma' kijken, terwijl die buik steeds groter word. Mijn zoon is gek op flapjes boeken, dus vond deze geweldig. Maar je hebt diverse boeken ;)

Daarnaast een paar keer uitgelegd dat mamma een baby in haar buik had en dat de kamer naast hem voor de baby zou zijn. Hij mocht ook altijd gewoon op die kamer komen.

Toen we na de geboorte naar huis mochten lag de oudste te slapen. Opa & oma geinstrueerd dat ze nu alle aandacht aan de baby mochten geven, maar dat als de oudste wakker werd de baby in de box bleef en alle aandacht naar de oudste moest gaan.
    De baby werd even vlug bekeken (geen interesse) en vervolgens kreeg hij een kado van de baby (nog steeds in de box). Daarna zijn gang laten gaan, maar met alles wel betrokken.
    Die avond zwaaide hij naar de baby omdat hij naar bed ging en op zijn manier dus weltruste wenste.

De rest vd week ook met alles betrokken, maar wel zijn ritme door laten gaan. Ik had beneden een bed, dus dat was erg fijn. Hij wou er graag bij liggen en dat mocht ook. En af en toe juist extra aandacht gegeven.

Wat ik vooral heb begrepen is dat de eerste kennismaking toch ook wel het belangrijkste is. Dus dat moment niet de baby in je armen of voeden. En kijk naar je kindje, kijk naar wat die nodig heeft. Extra aandacht of even met rust gelaten worden.

Ohja. Vanaf dag 1 ging het hier goed. Hij wil er graag bij zitten als je de fles geeft, maar dat mag. Verder geeft hij regelmatig een aai of kus aan zijn kleine broer. En hoe lomp hij ook kan zijn, dat doet hij heel voorzichtig. (Ik blijf er altijd bij, hij mag niet zomaar aan hem zitten ;) )

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jan neemt 3 weken vrij dus kan veel aandacht geven aan de oudste (n). We kopen uit naam van de baby iets kleins voor de grote kinderen en uit naam van de kinderen een lappenpop voor de baby (ze hebben er allemaal een). Verder gaat het leven idd gewoon door. Dus idd naar school en speelzaal.

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij de eerste kennismaking had ik de baby volgens mij wel vast. En direct op schoot bij M en T. S is bij geboorte nr 4 anderhalf dus dat hangt af van hoe hij dan is ;)

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    had een geplande ks dus kon alles goed plannen. zoonlief ging naar mn vader en kwamen heel kort na de bevalling naar het ziekenhuis, kleine meid was net half uurtje oud. Hij snapte het eerst niet. 'baby zat toch in mama's buik?' hij vond t allemaal erg vreemd en zelfs een beetje eng want tja, dan ligt er opeens een baby terwijl hij maar paar uurtjes weg is geweest. wel uitgelegd dat mama en papa naar t ziekenhuis gaan en als hij ons weer zou zien, dan had ie er een baby zusje bij. vond ie geweldig, zelfs nog kado voor haar uitgezocht met opa en oma. Maar toch vond ie t allemaal nog wat vreemd. weken erop was hij héél erg aan het uitproberen, haalde bloed onder mn nagels vandaan. tja die moest nu de aandacht verdelen en mama kon gewoon even niet veel doen na de ks. Papa was ook 2weken thuis, was ook vreemd voor hem want papa werkt normaal. kraamhulp vond ie wat vreemd maar hij vond haar wel erg aardig gelukkig en wilde overal bij helpen.

maar nu? o wauw het zijn 2 (b)engeltjes samen! altijd spelen met zn 2en. beiden zijn ze uit hun doen als de ander er niet is. zó lief zijn ze voor elkaar. hij zit dan gek te doen en zij krijgt dan de slappe lach. heerlijk!!!

en het aller leukste is als we elke keer langs het ziekenhuis rijden, dan krijgen we het hele verhaal van de geboortedag weer van voor af aan te horen :D mama en papa naar ziekenhuis, D.amian naar opa, dan zusje erbij, met opa oma naar ziekenhuis. mama moest blijven, niet leuk. toen mama en baby thuis jeeej

hij heeft er een neefje bij sinds 3maanden en dies ook in het ziekenhuis geboren. en als we die zien dan krijgen we weer het hele verhaal te horen want neefje is er geboren en zn zusje is er geboren. en hij zelf ook maar dat vind ie wat gek want daar weet ie niks van zegt ie :p en dat mama er 27jaar geleden ook geboren is krijg ik er nog niet helemaal in bij hem :p

8. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Wij hadden wel een kleinigheidje voor onze dochter gekocht, een treinbaan. Was ze ontzettend blij mee en ook lekker mee aan het spelen samen met papa toen haar zusje geboren werd.

Verder hielden wij haar in de kraamweek thuis, dat wilde ze zelf ook, ze hing ontzettend aan ons allemaal, ook aan haar kleine zusje.
    Oma kwam haar bijvoorbeeld halen om lekker naar de speeltuin te gaan en ze barstte in tranen uit en riep: nee oma! Ik blijf bij mijn papa, mijn mama en mijn zusje, bij mijn familie! :D

Ik was heel veel met de baby bezig, ook vanwege het voeden natuurlijk, en mijn man was vaak met de oudste aan het spelen.
    Het ging heel relaxed en natuurlijk allemaal.

9. fafa

fafa Niet meer actief

Lijkt me ook beter om het gewone leven door te laten draaien, maarehhh... misschien heel dom van mij, maar hoe doen jullie dat dan, praktisch gezien? Nu haal ik bijvoorbeeld dl met de fiets op van de psz, dat gaat echt niet lukken een dag na de bevalling, met een pasgeboren baby. Hoort het tot het takenpakket van de kraam om je kind op te halen?

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nee. Hier iig absoluut niet en met minder uren per dag zorgen ze niet eens voor het andere kind bij ons kraamzorgbureau. Maar hier was papa vrij de eerste 2 (en bij de derde 3) weken dus dat probleem was er niet. Niet toevallig een ouder die in de buurt woont en twee kindjes mee kan nemen? Of een ander familielid?

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Nee kraam zorgt alleen voor moeder en newborn. Kids van school halen is grof gezegt je eige pakkiean :p merk in psz-klas dat kids week, soms 2weken niet komen als hun moeder bevallen is van broertje/zusje

12. fafa

fafa Niet meer actief

DL gaat pas net naar de psz, dus ik ken de andere ouders nog niet zo... weet echt niet waar iedereen woont. Dichtsbijzijnde familie woont 80 km verderop... zou hooguit de gastouder kunnen vragen, maar ja, die is natuurlijk ook geen taxibedrijf. Psz is ook niet heel dichtbij, dus zal ook wel even duren voor ik na de bevalling weer meer dan 6 km kan lopen. Toch maar een maxicosi standaard voor op de fiets aanschaffen :)

13. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    Leuk om te lezen hoe het bij jullie is gegaan!
    Wij betrekken onze dochter ook wel bij de veranderingen in huis, we hebben de speelhoek in de kamer samen verzet zodat er al ruimte komt voor de box. Verder slaapt ze sinds een poos in haar nieuwe kamer, verschonen doen we nog op de oude kamer wat nu ook babykamer heet. Ze weet dat de baby daar komt te slapen, maar ja, in hoeverre beseft een kind van 2 dit allemaal. En mama heeft al zo lang een dikke buik. De laatste tijd benoem ik wel dat de baby over een poosje eruit komt, en dan zegt ze ook dat ze wil ‘pele met de baby’. We vertellen dan dat dit nog niet kan, dat de baby veel slaapt, maar dat we wel kunnen aaien, kusjes geven, boekje voorlezen, liedje zingen. Ik denk wel dat ze er iets van begrijpt, verder is ze al drie kwart jaar helemaal weg van baby’s. Op het kdv staat ze er als eerste bij als een baby een kick geeft. Maar dat is anders, en niet thuis in je eigen omgeving.
    Denk wel dat het goed gaat komen.

En een beetje speciaal laten we het ook wel zijn, traktatie inderdaad op het kdv (mag ik alvast wel over nadenken;), maar tussendoor wil ik gewoon haar ritme aanhouden. Ik hoop dat ik mij snel goed genoeg voel om ook aandacht aan haar te kunnen geven.

14. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    denk niet dat de kraam dat doet, maar dat is een mooie taak voor mijn man;)

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Thuis is anders, maar het kan wel al een indicatie geven over hoe ze gaat reageren. Hier was het nooit een probleem als ik een baby vast hield. Bij een goede vriendin wel en haar oudste heeft er ook echt moeite mee gehad.

Kwa traktatie, ik wist dat ik weer een jongen zou krijgen en heb in mijn verlof mini cupcakes gebakken. Dmv glazuur versiert met muisjes en toen ingevroren. Na de bevalling, eruit gehaald en hup naar het kdv.
    Zo hoeven de leidsters niets te doen.

16. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

17 apr 2011
    1.724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier gewoon door gegaan in haar ritme.

Hebben voor alle 2 n kadotje gekocht. Van Zus voor zusje mocht ze zelf uitkiezen (met n beetje hulp, moesten nog n muziek dingetje hebben, dus ze mocht kiezen uit 3), en van zusje voor Zus hebben we zelf gekocht.

Zo veel mogelijk laten helpen als ze dat zelf wil. badje klaar maken. Laten voelen of t water niet te warm/koud is, luiers aangeven en dicht laten plakken, pyjama uit laten kiezen, etc vaak ook gevraagd of ze even op wil passen.(mama moet even luier pakken uit de kast ipv Zus altijd maar laten doen, baby in box en Zus ernaast op de bank bijv) etc etc.

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier heeft de kraamverzorgster wel de oudste van het KDV gehaald, wegbrengen deed mijn man.

Wij hebben alles zoveel mogelijk normaal laten lopen, op het KDV was het groot feest voor de oudste. Hij is daar de hele dag in het zonnetje gezet en had de dag van zijn leven. Vond het heel goed van het KVD dat ze laten merken dat hij ook belangrijk is.

We hebben veel kadootjes gekregen voor de kleine waar uiteindelijk de oudste mee aan het spelen was :D. Het zijn 2 jongetjes dus dat ging prima.

In de weken erna (was 6 maanden thuis en mijn man werkt 4 dagen van 9 uur) ben ik op de dag dat mijn man ook thuis was elke keer wat leuks gaan doen met mijn oudste. Naar het zwembad was ons favoriet en dan doen we nog steeds elke zaterdagmorgen.

18. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    leuk om zo de ervaringen te lezen!

we zullen zien hoe het gaat hier! Maar heb daar wel vertrouwen in dat het goed gaat komt. Ik maak mij niet zo veel zorgen, heb mij wel voorgenomen om zoveel mogelijk haar ritme erin te houden, en op momenten dat ik kan ook echt even lekker met haar wat ga doen.
    Verder hoop ik dat we leuke kraamhulp hebben die ook haar aandacht geeft.

19. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik herken veel, het uit proberen..
    Maar ook het makkelijke, baby ok.

Kreeg wel de tip van de kraamhulp. Probeer alle aandacht aan de oudste te geven.
    De baby heeft namelijk al de aandacht tijdens voeden en verschonen etc. Verder slaapt een baby veel dus ook meestal niet meer behoefte.
    Zo voelt de peuter zich ook nog steeds verwend met aandacht...
    Tegen de tijd dat je meer kan met je baby en alles weer normaal is, is alles ook weer toppie!
    Ritme rolt er zo in!

20. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

17 apr 2011
    1.724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mss nog n tip:

Merkte zelf dat veel mensen die kraambezoek kwamen ook iets voor kleins voor de oudste hadden. Zodat ze zich niet achtergesteld voelde doordat de jongste opeens heel veel kadotjes kreeg.

Maar wij hebben voor het geval niemand daar aan had gedacht n tas met wat kleine kadotjes achtergehouden. Mocht iemand daar dus niet aan gedacht hebben, konden ze daar iets uit halen, en kreeg ze toch ook iets kleins.
    Natuurlijk niet iedere keer, maar het is ook niet leuk als ze helemaal niks kreeg. Zo moest toch al opeens zo veel inleveren..

Echter hebben wij maar 1X de tas erbij moeten pakken. (3 mensen waren het 'vergeten', en die kwamen nou net op de zelfde dag)

Denk bijv aan:
    Stikker boekje/velletjes
    Luiers voor de pop (newborn luiers heb je als t goed is toch in huis, en passen perfect.. Pak 3 luiertjes in)
    Kleurpodloodjes
    Kleurboekje

En dat soort dingen...

Deel Deze Pagina