Schoolkeuze

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Victoria30, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Lijkt me wel hoor. Zelf had ik 2x / week muziekles. je kunt bepaalde kennis en ervaring ook weer gebruiken op school, in werkstukken/vrije ruimte. Wel handig dan als een school die ruimte kan bieden.

(Ik zocht met name uitdaging omdat dl erg gevoelig is, liever niet opvalt/afwijkt en dus snel blijft hangen in wat ze denkt dat men verwacht. Bij Montessori onderwijs zal ze haar eigen leerpad moeten volgen en als alles goed gaat sterker uitkomen :) ).

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat ligt eraan hoe je het bedoelt. Op school moet een kind natuurlijk wel les op het goede niveau krijgen. Als het goed is wordt elk kind uitgedaagd op school. Op school onder niveau moeten werken en dat na school compenseren met uitdagende projecten werkt niet.

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat vind ik het lastige aan ons basisonderwijs. Ik heb zelf de mogelijkheid gekregen om door te leren waardoor ik net 10 was toen ik naar de middelbare moest. Er was niks meer over. En toen was ik daar sociaal emotioneel absoluut nog niet klaar voor.

Buiten school kan je dieper in gaan op speciale interesses. Wetenschap, muziek oid. Maar ook mensen vinden die die interesses delen. Daarbij is het ook niet fijn om eruit te springen.

Deze school heeft een 2 keer zo grote locatie een km verderop en samen met die locatie hebben ze een plus klas. Extra uitdaging is wel mogelijk. Maar ik vraag mij af tot waar je dat moet willen. Ik blijf dat op dit moment lastig in te schatten vinden.

Een stuk verder weg zit een Dalton/Montessori basisschool. Daar waar ik uiteindelijk de uitdaging kreeg. Mochten ze deze nodig hebben dan kan ik misschien nog kiezen om ze daar op de bovenbouw te zetten. Ook weer een prettige kleine locatie. Maar te ver weg om 4 keer heen en weer te gaan zonder auto. Deze kerst ga ik maar eens een glazen bol vragen :p

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Maar er is een hoop verandert sinds wij naar de basisschool gingen hoor! Versnellen is een laatste stap in een kind de uitdaging geven die hij nodig heeft. Werk kan compact aangeboden worden (alle overbodige herhaling schrappen), je hebt pluswerk (moeilijkere diepgaandere opdrachten uit de methode), verrijkingswerk (extra projecten zoals bijv levelwerk), plusklas. Pas als dat niet genoeg is ga je versnellen.
    Niet elke school is even goed in het begeleiden van cognitief zeer snelle kinderen. In het ondersteuningsprofiel van een school kan je zien of ze daar expertise in hebben. Helaas werkt het in de praktijk allemaal vaak niet zo mooi als dat op papier staat en moet je er als ouder vaak veel in investeren.

En nee, het is niet altijd fijn om er uit te springen, maar als dat zo is is dat niet anders en kan je dat niet tegen houden. En als die extra uitdaging nodig is, dan moet je die ook willen ja :p, van langdurig onder het niveau moeten werken krijg je een hoop narigheid kan ik je vertellen.

Maar zoals je zegt, je hebt geen glazen bol, dus ik zou op de eerste plaats kijken wat het het prettigst voelt. De ondersteuningsprofielen, die op de schoolwebsite moeten staan kunnen wel nuttig zijn om ook door te lezen (net als de schoolgids, het schoolplan en het inspectierapport)

Oh, en wat betreft de ouderbijdrage, wil je op de school die een lagere bijdrage heeft maar verder weg is, je kinderen steeds op blijven halen tussen de middag? Of gaan ze overblijven? Want dan moet je die kosten er bij tellen.

5. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat onder niveau werken is idd niet fijn. Daar heb je gelijk in. Ik kan dat protocol even niet vinden dus dat zal ik op school moeten vragen. Zover ik kan vinden doen ze er wel wat mee. Maar het is niet een buitengewone school.

Zolang ze niet zelfstandig op en neer kunnen zal ik ze zelf moeten halen. Het grenst aan een natuurgebied. Dus op mooie dagen kan ik een picknick mand mee nemen en kunnen wij daar lekker in de natuur verblijven. De scholen met overblijf eindigen om dezelfde tijd. Op deze manier kunnen ze ook even ontprikkelen.

Mochten wij voor een derde gaan is het wel mogelijk om tijdelijk te kiezen voor overblijven. Steeds meer scholen stapen ook over op een continu rooster. Daar moet ik ook even naar vragen.

Ver is trouwens relatief. Het is te ver om telkens heen en weer te lopen maar op de fiets is het goed te doen.

Ik ben tbm en ik zou het niet erg vinden om tijd te investeren in extra uitdagen. Ik vind leren zelf ook heel leuk. En mijn interesses liggen ook vrij breed.

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Op verzoek van TS heropend.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

7. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Bedankt voor jullie input. Wij zijn afgelopen week wezen kijken bij de christelijke school. Zo een enorm contrast vergeleken met die andere school. Ze wist alles goed uit te leggen. Het was een hele vriendelijke vrouw. De christelijke omgang kwam eigenlijk heel warm en fijn op mij over. Goede mogelijkheden voor voor en achterlopers. Ook een peuter school. Hier voelde onze zoon zich wel zo vrij om te gaan verkennen (wat natuurlijk niet de bedoeling was). Toch wel fijn om er helemaal uit te zijn :)

Deel Deze Pagina