Hier exact hetzelfde, ook bewust geen drinken zonder suiker omdat ik die zoetstoffen slechter vind (en vies!).
Is zeker een kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur. Vroeger dronk ik koffie met 2 klontjes erin. Dat ben ik ernst gaan afbouwen naar 1. Toen een half. En uiteindelijk niks meer. Het is wennen. Maar nu lust ik geen suiker meer in de koffie. Zelfde met vruchtenyoghurt of drinkyoghurt. Ik vind het echt niet lekker meer. Maar bijvoorbeeld mergpijpjes of baklava .... dat vind ik dan wel weer heel lekker.
In de kleuterklassen eten ze om 13:00 uur met alle kleuters fruit. Wat je als tussendoortje mee geeft maakt niet uit. Van groep 3 tot groep 8 hebben ze op school een verplichte fruitdag op dinsdag en donderdag. Op de andere dagen mag er een koek mee. Ik vind dat niet nodig maar als compromis mogen ze op woensdag en vrijdag zelf kiezen wat ze als 10 uurtje willen. Op maandag, dinsdag en donderdag krijgen ze fruit mee. In de bekers zit Ranja. Broodbeleg mogen ze zelf kiezen en dat is meestal chocopasta, jam of kaas. N neemt alleen 2 boterhammen mee en een bifi worstje C neemt 2 boterhammen, een stuk komkommer, bifi worstje en een babybell kaasje mee. Als ik aardbeien in huis heb doe ik die er ook nog bij voor de lunch. bij C zit er een jongen in de klas die geen fruit lust en die heeft snoep enz in zijn trommeltje zitten, ook op de fruitdagen. Ik heb dit inmiddels al van meerdere kinderen gehoord dus het zal ook wel echt zo zijn maar ik snap daadwerkelijk niet dat zoiets geaccepteerd wordt.
Hier is het in de ochtend altijd fruit en dan krijgt hij wat ik handig vind. Vooral hoeveel tijd ik heb. Op school staat voor de ochtend pauze een beker waaruit ze water kunnen drinken. Voor de lunch mag hij altijd kiezen. Meestal jam of pasta op brood. En altijd een beker jogi erbij. Hij mag ook wat extra zoals een knijpfruitje, bifi worst of bijvoorbeeld trekkast. Maar dat laatste is altijd geheel afhankelijk van wat de ‘andere kindjes hebben’ haha. Dat is dan dus meestal een fase. Nu wil hij al een tijdje enkel 2 boterhammen in z’n trommel.
Dat is inderdaad wel raar. Dan nemen ze toch groente mee. Maar dat lusten ze dan vast ook niet. De school mag dan best wel wat mee doen. Ben ook van mening dat je geen snoep hoort mee te geven ook niet een kleintje. Die van ons krijgt in ieder geval nooit snoep mee. In speciale gevallen kan de school ook afspraken maken door ze cracker of iets dergelijks mee laten geven. Een gezondere keuze op de fruit dagen.
Waarom laat school dit ook toe. Dat een kind geen fruit eet, kan best zijn want wij hebben eentje die geen groenten eet MAAR dan vind je wel wat anders dan snoep toch ?
Ja daarom reageerde ik ook. Zo'n onzin. Het is geen feest op school dus geen snoep. Je hebt voldoende crackers, rijstwafels of toch iets van groente die ze lekker vinden. Misschien lusten ze wel bepaalde soorten fruit maar zijn die te duur om te kopen. Is echt niet altijd een kwestie van niet willen maar niet kunnen betalen. Ik ken het verhaal verder niet maar ik kan me voorstellen dat mensen liever aangeven dat lusten ze niet in plaatst van dat kunnen we niet betalen.
Lunch maakt mij niet uit. Dat maken ze zelf klaar en dan kiezen ze maar wat ze willen. En dat wisselt ook, vooral de jongste kiest echt elke dag wat anders. De oudste eet vooral kipfilet en de middelste hagelslag. Voor tussendoor is het hier 4x pw fruit en op vrijdag een pakje van die dunne crackertjes met olijfolie en zeezout. De jongste neemt een pakje melk mee en een fles water. Hier was het met de oudste ook vanaf groep 5 of zo gezeur over koeken mee, maar daar ben ik nooit aan begonnen. Ik eet ook niet elke dag een koek bij de koffie tenslotte. De oudste twee nemen water mee, maar soms maken ze er siroop van. Zij zitten op de middelbare en ik weet dat ze vaak tussendoor bij de supermarkt allemaal ongezonde zooi halen. Daar kun je op die leeftijd niet zoveel aan doen. Deed ik zelf trouwens ook wel eens op die leeftijd haha. .
Schoolfruit... leuk idee maar daardoor eten ze bij mij nu minder ipv standaard fruit was ik al naar 1x koek. Bij schoolfruit werd dat 5x koek omdat het zo onvoorspelbaar was wat ze kregen èn moesten eten. Koek kon heel de week in het tronmeltje blijven, fruit niet. En ik krijg het nu niet terug naar fruit. Lunch: wisselend wat ze meenemen. Oudste 2 hebben een tostidag dus dan brood met kaas. Ze nemen ook gerust restje van avondeten van de vorige dag mee als dat koud ook lekker is
Thuis ook stukken eerder, maar voor school deed ik het vaak voor de snelheid. En met 5 dus zelf, toen zat de ochtendroutine er ook wel goed in.
Onze oudste gaat naar groep 8 en die eet nog steeds haar fruit en door mij gesmeerde lunch. Op vrijdag maak ik een uitzondering en is het een ongezond 10 uurtje: koek, liga, overgebleven pannenkoek etc. Lunch is hier twee bruine boterhammen. 1x hartig en 1x zoet. Wat noten, wat rauwkost en soms een snoepje. Heb een jumbox met allerlei vakjes sinds groep 1 en deze is nog steeds mooi.